احمد خرم

عدم صلاحیت دولت در تهیه طرح جامع مسکن

احمد خرم با اشاره به این که دولت صلاحیت تهیه طرح جامعه مسکن را ندارد، افزود: اگر می ‌خواهیم کسری 4.5 میلیون کسری مسکن را جبران کنیم، باید طی ده سال سالانه چهارصد و پنجاه هزار واحد مسکونی احداث گردد.

کد خبر: 971130001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ - ۱۰:۴۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،احمد خرم با اشاره به این که دولت صلاحیت تهیه طرح جامعه مسکن را ندارد، افزود: اگر می ‌خواهیم کسری ۴٫۵ میلیون کسری مسکن را جبران کنیم، باید طی ده سال سالانه چهارصد و پنجاه هزار واحد مسکونی احداث گردد.

عدم صلاحیت دولت در تهیه طرح جامع مسکن

عدم صلاحیت دولت در تهیه طرح جامع مسکن

دولت صلاحیت  تهیه طرح جامع مسکن را ندارد/ وضعیت اجاره مسکن بحرانی ‌تر از تولید

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان تهران در حاشیه اجلاس سراسری انبوه‌سازان ایران در پاسخ به این پرسشی مبنی بر کسری ۴٫۵ میلیون واحد مسکونی موثق است و صحت دارد، ادامه داد: در دهه گذشته با رکود ساخت و ساز کسری مسکن سرعت بیش تری گرفت بنابراین وجود ۴٫۵ میلیون کسری صحت دارد، هر چند باید علل روشنی از وجود رکود ساخت و ساز وجود دارد.
خرم گفت: اگر تصمیم بگیریم که از هم اینک به سمت جبران این کسری ۴٫۵ میلیون واحد مسکونی حرکت کنیم باید در طی ده سال، سالانه چهارصد و پنجاه هزار واحد مسکونی بسازیم.
وی با اشاره به این که سالانه ششصد تا ششصد و پنجاه هزار نفر مسکن اولی وارد تقاضای مسکن می‌ شوند، تصریح کرد: با این آمارهای موجود نیاز ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی آمار دقیق و درستی است. این در حالیست که در حال حاضر تولید مسکن به سیصد و پنجاه هزار واحد مسکونی می‌‌ رسد.
وی با اشاره به این که از تعداد متقاضیان خانه اولی که هر سال ششصد و پنجاه هزار نفر هستند تنها پنجاه هزار نفر آنها توانایی خرید مسکن دارند، اظهار داشت: ششصد هزار نفر از متقاضیان جدید مسکن توانایی خرید ندارند و متکی به پس‌انداز هستند.
خرم با عنوان این که ده تا پانزده سال طول می‌کشد تا متقاضیان خانه اولی سپرده‌گذاری کرده و پس‌انداز خود را به میزان لازم که سقف آن هم اکنون برای زوج‌های جوان است هشتاد میلیون تومان است برسانند، خاطر نشان کرد: درست است که وضعیت تولید و قیمت مسکن چندان مناسب نیست ولی مسکن استیجاری بحرانی‌تر از تولید مسکن است.
رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران یاد آور شد: در سال ‌های اخیر نرخ اجاره‌ بها به قدری بالا رفته است که مستاجران حتی توانایی جا به جایی شدن را نیز ندارند چرا که تقاضا برای خرید و اجاره مسکن خیلی بالاتر از عرضه است.
خرم با تاکید بر این که از فرمول نمی ‌توان فرار کرد چرا که وقتی عرضه پایین باشد و تقاضا بالا برود قطعا قیمت آن کالا بخصوص مسکن افزایش خواهد یافت، افزود: نمی ‌توان با تمام قوا به این فرمول حمله کرد و نمی‌توان جلوی رشد قیمت را گرفت.
رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر این که دولت دچار یکسری انحرافات در بخش مسکن شده است، اظهار کرد: دولت تصور می‌ کند همه چیز را می‌ داند و هر کاری را هم می‌تواند انجام دهد، یعنی دچار یک خودشیفتگی مثبت شده است.

عدم صلاحیت دولت در تهیه طرح جامع مسکن

خرم با اشاره به این که باید از تجربه تمام کشورها حتی کشور همسایه ترکیه برای بخش مسکن استفاده کرد، ادامه داد: متاسفانه برای حل معضل بخش مسکن سلیقه‌ای برخورد می‌ گردد. در حالیکه در تمام دنیا نظر شخص حاکم نیست در بخش مسکن ایران نظر شخص حاکم است.
رئیس انبوه سازان مسکن تهران در پاسخ به این پرسش که آیا کارت اعتباری مسکن می ‌تواند در کاهش قیمت و پاسخگویی به تقاضا موفق عمل کند، تصریح کرد: کارت اعتباری مصالح ساختمانی که با هدف کاهش قیمت تمام شده مسکن از طرف وزارت راه و شهرسازی عنوان شده نمی ‌تواند راه حل مناسبی باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که در نهایت راهکار حل مشکل مسکن در کشور چیست، بیان کرد: مطالعات جامع مسکن و ساختمان باید هرچه سریع ‌تر تهیه گردد، هر چند معتقد هستم این مطالعات باید توسط یک مشاور غیردولتی انجام گردد.
خرم گفت: دولت صلاحیت تهیه طرح جامع مسکن را ندارد، بلکه دولت صلاحیت بررسی و تصویب طرح جامع مسکن را دارد.
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: حتی اگر دولت بتواند باید از مشاوران خارجی و با رتبه بین‌المللی بالا برای تهیه طرح جامع مسکن استفاده کند.
به گفته رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران، قطعا با تهیه طرح جامع مسکن مشخص می‌ شود که آیا اعلام ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه درست است یا خیر؟ و اینکه چه تعداد مسکن مورد نیاز است و چه تعداد خانه در کشور وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۹۷
525 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0