قیمت رو به نزول مسکن عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات وزارت مسکن

قیمت رو به نزول مسکن

عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات وزارت مسکن بیان کرد: با توجه به شرایط موجود، رشد قیمت مسکن حداقلی است!

کد خبر: 980326007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸ - ۱۲:۲۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات وزارت مسکن بیان کرد: با توجه به شرایط موجود، رشد قیمت مسکن حداقلی است!

قیمت رو به نزول مسکن

قیمت رو به نزول مسکن

قیمت رو به نزول  مسکن

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات وزارت مسکن معتقد است: در شرایط کنونی، عدم قدرت خرید مردم منجر به کاهش تقاضا شده و در نهایت کندشدن نرخ تغییرات را بدنبال داشته یعنی افزایش قیمت در کم‌ترین مقدار ممکن است.
فخرالدین زاوه در شروع، مسکن را کالایی ناهمگن و غیر قابل تجارت توصیف کرد و افزود: اگر به روند تغییرات قیمت در بلند مدت توجه کنیم مانند همه کالای دیگر ریشه اصلی را در نقدینگی می یابیم که موجب بروز تورم در تمام کالاهای بازار شده است و کم کم حوزه مسکن را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
زواره ادامه داد: پیش از دوره اخیر، آخرین افزایش قیمت جدی مسکن در بهار نود و دو رخ داد. بعد از آن سطح اسمی قیمتها تقریبا تا حدودی ثابت بود و در برخی مواقع کمی از نرخ تورم بالاتر بود یعنی رفتار بازار مسکن مانند سایر بازارهای سرمایه ای مانند ارز، طلا و بورس بوده است و حتی بازار مسکن در مواردی رشد متعادل تری نسبت به آن ها داشته است.
وی افزود: رشد قیمت مسکن به صورت پلکانی صورت میگیرد یعنی یک جهش در یک زمان رخ میدهد، در یک دوره ارزش اسمی ثابت میماند یا تغییرات خیلی کم است و مجددا جهش اتفاق می افتد.
وی، ایجاد جهش در قیمت مسکن را ناشی از تمایل این بازار به تعدیل دانست و گفت: بازار مسکن همگام با اقتصاد کشور رفتار کرده است و در صدد تنظیم خود با تورم دیگر بخشها برآمده است. حتی نرخ تغییرات قیمت مسکن در مقایسه با طلا و ارز کم‌تر بوده است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات وزارت مسکن افزود: اگر مانند دوره های پیشین همگام با افزیش قیمت مسکن، تقاضا نیز افزایش می یافت و درآمد بالا میرفت، شاهد رشد قیمتی بسیار شدیدتری بودیم. در واقع عدم قدرت خرید مردم منجر به کاهش تقاضا شده و در پایان، کند شدن نرخ تغییرات را به دنبال داشته است و افزایش قیمت در کم‌ترین مقدار ممکن است.

قیمت رو به نزول مسکن

وی در مورد موضوع اعطای تسهیلات مسکن تصریح کرد: حل مشکلات با تزریق نقدینگی سبب دامن زدن به تورم می شود.بنابراین بهتر است برای نیل به نقطه اقتصادی، دولت در بازارهایی که نیازی به حضور آن نیست مداخله نکند و روند آن را به ساز و کار بازار بسپارد ولی در مورد مسکن دولت باید برای اقشار کم درآمد ورود پیدا کند تا قدرت خرید آن ها را افزایش دهد.
وی، راهکار وضعیت فعلی را تخصیص کمک هزینه اجاره از سوی دولت دانست و گفت: اگر اصلاح ساختار در نظام اقتصادی شکل بگیرد و بودجه مورد نظر از محل درآمدهای دولت و مالیاتها و نه چاپ پول تامین شود شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

منبع: فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ خرداد ۹۸
812 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0