نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند سید محمود فاطمی

نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند

استاد دانشگاه خوارزمی بیان داشت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی به وظایف خودش طبق قانون درست عمل نمیکند که اگر چنین بود، قطعا امروز نگرانی تخریب ساختمانها در هنگام زلزله نداشتیم.

کد خبر: 961220009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶ - ۱۲:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  استاد دانشگاه خوارزمی بیان داشت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی به وظایف خودش طبق قانون درست عمل نمیکند که اگر چنین بود، قطعا امروز نگرانی تخریب ساختمانها در هنگام زلزله نداشتیم.

نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند

نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند

نظام مهندسی  به وظایف خود درست عمل نمیکند.

سید محمود فاطمی در آغاز، قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را جامع و خوب توصیف کرد و افزود: در آئین نامه اجرایی نیز تقریبا همه موارد مورد نیاز است و تکالیف کاملا مشخص است ولی متاسفانه با این وجود با این شبهه روبرو هستیم که سازمان نظام مهندسی، کارآمدی لازم را ندارد و ساخت و سازهایی که در کشور وجود دارد، نشان دهنده وضعیت موجود است.
فاطمی تصریح کرد: انتظار بر این بود که از زمان ابلاغ آئین نامه اجرایی، حداقل ساختمانهایی که احداث می شدند باید از استحکام لازم و رفتار مناسب در مقابل زمین لرزه  برخوردار باشند، یعنی ساختمانهایی باید احداث گردند که بر اساس ضوابط و آئین نامه های مرتبط، طراحی و اجرا شده باشند.
فاطمی ادامه داد: تمام مراحل طراحی، محاسبه، اجرا، نظارت حتی بعد از دوره بهره برداری بعهده سازمان نظام مهندسی است و هیچ چیز از نظر سازمان دور نمانده است زیرا رشته هایی که در سازمان نظام مهندسی قرار دارند، کاملا برای ساخت و سازها در نظر گرفته شده اند ولی با این وجود شاهد ساخت و سازهای بی کیفیت هستیم.
وی در ادامه با تاکید بر این که قانون نظام مهندسی و راهکارهای اجرایی آن مناسب است، در عین حال اظهار داشت: با وجود همه این موارد، باید بگوییم سازمان نظام مهندسی کارآمد نیست و با نظارت ضعیف روبرو هستیم. در زمین لرزه کرمانشاه با تخریب و آسیب دیدن برخی ساختمانها روبرو شدیم. این حوادث یا بر اثر ضعف در طراحی و اجرا و یا عدم کار صحیح توسط عوامل اجرایی است.
این استاد دانشگاه خوارزمی افزود: حتی در بحث صلاحیت نیروهای اجرایی کار ساخت و ساز یعنی کارگران ماهر، سازمان نظام مهندسی وظیفه دارد بر این عمل نظارت کند و از ورود کارگران غیر ماهر، بی تجربه و غیر مرتبط با ساخت و ساز کشور ممانعت کند. این مسئله ای است که سالهای سال است که مورد تاکید قرار میگیرد ولی با این وجود توجه زیادی به آن نمیشود.

نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند

فاطمی با اشاره به این که بر ناکارآمدی سازمان نظام مهندسی عوامل زیادی دخیل هستند، خاطر نشان ساخت: یک بخش آن سازمان نظام مهندسی و توجه نکردن به امر خطیر نظارت در بخشهای مختلف از جمله استفاده از مصالح بی کیفیت در ساخت و ساز است.
وی یاد آور شد: حقیقت آنست که متاسفانه سازمان نظام مهندسی به وظایف خودش طبق قانون درست عمل نمیکند که اگر چنین بود، قطعا امروز نگرانی تخریب ساختمانها در هنگام زمین لرزه نداشتیم.

منبع : رادیو گفت و گو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اسفند ۹۶
689 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0