پیام ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران بیان کرد:

سازمان نظام مهندسی آمادگی بازرسی از امکان تاریخی را دارد

سیف الله علی نیا با اشاره به رسالت اجتماعی این سازمان، گفت: طرح فراخوان داوطلبی جهت مشارکت مهندسان در حوزه های اجتماعی از جمله حفاظت از میراث فرهنگی، اجرایی گردیده و این سازمان آمادگی بازرسی از امکان تاریخی را دارد.

کد خبر: 970502004 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ مرداد ۹۷ - ۶:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشوربه نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان مازندران، سیف الله علی نیا با اشاره به رسالت اجتماعی این سازمان، گفت: طرح فراخوان داوطلبی جهت مشارکت مهندسان در حوزه های اجتماعی از جمله حفاظت از میراث فرهنگی، اجرایی گردیده و این سازمان آمادگی بازرسی از امکان تاریخی را دارد.

سازمان نظام مهندسی آمادگی بازرسی از امکان تاریخی را دارد

سازمان نظام مهندسی آمادگی بازرسی از امکان تاریخی را دارد

سازمان نظام مهندسی آمادگی بازرسی از  امکان تاریخی را دارد

وی، در پاسخ به پرسشی در مورد نقش سازمان نظام مهندسی در حفظ آثار و ابنیه های تاریخی از جمله مسجد جامع ساری، عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران بعنوان سازمان غیر دولتی فرصتی بی نظیر در استان است که میتواند در تمام حوزه ها نقش آفرین باشد.
علی نیا تصریح کرد: با توجه به رسالت اجتماعی که به این سازمان واگذار گردیده، طرح فراخوان داوطلبی جهت مشارکت مهندسین در حوزه های اجتماعی از جمله حفاظت از میراث فرهنگی، اجرایی گردیده است و بسیاری از مهندسان بصورت داوطلبانه و بدون اخذ هیچ هزینه، آمادگی دارند که بازرسی کارشناسی از امکان تاریخی را انجام بدهند.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران ادامه داد: حوادثی مانند حادثه پلاسکو و مسجد جامع ساری میتوانست با صرف حداقل هزنیه و با بازرسی دوره ای، هیچگاه رخ ندهد. سازمان نظام مهندسی این آمادگی را دارد که در قالب تفاهم نامه با اداره کل میراث فرهنگی این همکاری را داشته باشیم و مواردی که میشود با حداقل هزینه ها از خسارت بزرگ جلوگیری گردد را ورود پیدا کنیم .
علی نیا با اشاره به اهمیت مبحث بیست و دوم مقررات ملی با عنوان تعمیر و نگه داری، افزود: با اجرایی کردن شیوه نامه مربوط به مبحث تعمیر و نگه داری برای ساختمانهایی که زیر پنجاه سال قدمت دارند میتوان از بسیاری از خسارتها جلوگیری کرد.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد علل ساخت ساختمانهای بلند مرتبه در خیابانهای کم عرض و سیمای نامناسب شهر، بیان داشت: قانون نظام مهندسی در سال هفتاد و چهار در مجلس مصوب گردید و روح قانون در چند بند خلاصه میشود که یکی از بندهای مهم آن الزام رعایت ضوابط طرح تفصیلی و طرح هادی توسط همه دستگاهها است اما این اتفاق نمی افتد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران ادامه داد: قانون ماده صد که مربوط به بیش از چهل و پنج سال قبل است خود یک عامل مهم شهرفروشی است. نبود قانون واحد در کشور در حوزه ساخت و ساز و وجود بحث سیستم ۲ نقشه ای از مهمترین دلایل تخلفات حوزه ساخت و سازهای شهری است.
وی تاکید کرد: نقشه هایی که توسط مهندسان بر اساس طرح تفصیلی طراحی می گردد اجرا نمیشوند. زیرا کمیسیون ماده صد خیلی راحت دست مالک را باز گذاشته که بتواند خارج از ضوابط طرح تفصیلی بسازد و رای بگیرد و نتیجه آن سطح اشغالهای بالای هشتاد و نود درصد است که امروز شاهد هستیم. واقعا این قانون نیازمند اصلاح است و تا زمانیکه تمام دستورالعملها و قوانین واحد نشود این مشکل حل نمی گردد و مجلس باید در رابطه با اصلاح قانون ماده صد اقدام کند.
علی نیا با اشاره به ماده دو قانون نظام مهندسی، خاطر نشان کرد: دستیابی به ايمني‌، بهداشت‌، بهره‌ دهي‌ مناسب‌، آسايش‌ و صرفه ‌اقتصادي‌ در ساخت و سازها در جهت‌ حمایت از حقوق ‌بهره‌ برداران و صرفه جویی منابع انرژی و سرمايه‌ هاي‌ ملي‌ طبق قانون تکلیف شده و در دستور کار قرار دارد.
وی یاد آور شد: با وجود فرایندی که امروز در شهرها شاهد هستیم که بخشی مربوط به نبود درآمد پایدار شهرداری است که البته نمیتواند توجیه این همه تخلفات باشد، آینده شهرها در همه حوزه ها که مهمترین بخش آسایش و امنیت است زیر سوال است .
وی گفت: در شرایط حاضر باید سعی کنیم تا همه مواد قانونی که راه را برای تخلفات باز میگذارد اصلاح گردد که مهمترین ماده ای که نیازمند اصلاح است سبب شهرفروشی میشود ماده صد است. استان مازندارن کلانشهر است و در حاضر که پنجاه و چهار شهر داریم بیست ضوابط متمایز از هم در شهرها حاکم است.
*تخفیف بیست درصد تعرفه خدمات مهندسی در مناطق بافت فرسوده
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با تاکید بر همراهی سازمان در موضوعات ملی، گفت: در مورد بافت فرسوده با توجه به رویکرد حاکمیت و دولت در اصلاح بافت فرسوده که به درآمد پایدار در استان هم کمک میکند استان مازندران تنها استان در کشور است که در پایان سال گذشته با حمایت هیأت ۴ نفره استان بیست درصد تخفیف تعرفه خدمات مهندسی در این بخشها مصوب گردید .
علی نیان ادامه داد: در حوزه ایمنی طبق اقدامات صورت گرفته از طرف این سازمان، دبیرخانه دائمی Hse از ۲ سال پیش در استان مازندران مستقر گردید و گردهمایی ملی را نیز در این بخش داشتیم و از طرفی هم بحث اجرایی کردن بازرسی ایمنی نیز مصوب گردید که در مرحله آموزش ایمنی اعضا هستیم و طبق این مصوبه پروژه هایی که دارای بالای سه هزار متر مربع یا هجده متر ارتفاع باشند بازرس ایمنی اجباری می گردد.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی با سی و پنج هزار مهندس عضو که حدود چهارده هزار نفر آن دارای پروانه اشتغال هستند ظرفیتهای خیلی بالایی دارد که علاوه بر فعالیت در حوزه حرفه ای در موضوعات مختلف از جمله اطفا حریق، بهینه سازی انرژی و تعمیر و نگهداری ساختمان نقش آفرین باشند.
نبیان – معاونت امور عمرانی استانداری مازندارن، ادامه داد: طرحهای جامع و تفصیلی که مصوب می گردد اشکالاتی دارند. در بخشی از این طرحها در مجموعه شورایعالی معماری و شهرساز اصلاحاتی انجام میشود و بر میگردد و طبق طرح مکلف هستیم که کاری را انجام دهیم .
نبیان گفت: همه ما بدنبال اجرای قانون هستیم. دستوری که استاندار محترم مازندران داند این بود که در کمیسیون ماده پنج به استناد بندهای مختلف پیگیری کنیم و براحتی تغییر کاربری را از فضای سبز به مسکونی و یا از فضای مسکونی به تجاری ندهیم این اتفاقات در حال وقوع است و همه ما باید دست به دست هم بدهیم و بتوانیم احیای شهر را محقق کنیم .
*تلاش مجموعه دولت و استان مدیریت بافتهای فرسوده ناکارآمد است
وی در مورد بافت فرسود، تصریح کرد: حدود چهار هزار و هشتصد هکتار بافت فرسوده و حدود هزار و چهل هکتار بافت ناکارامد داریم و در مجموع حدود شش هزار هکتار مناطقی را داریم که دچار چالش هستند. چهار هزار و هشتصد هکتار بافت فرسوده ای که داریم حدود ششصد و چهل هکتار آن در ساری است و دولت یکی از اقدامات ارزشمندی که انجام داد این بود که نسبت به کارامدی مکانهای ناکارآمد اقدام کند .
معاون امور عمرانی استانداری مازندران بیان داشت: در سال گذشته یکی از شش استانی که آئین کلنگ زنی و شروع عملیات بافت ناکارامد را داشتیم در ساری بود و سعی بر این شد که در بحث پیاده راه قارن اقداماتی انجام دهیم. طراحیها و پیگیریها انجام شد. در سفر معاون میراث فرهنگی کشور نشستی که داشتیم این بود که پیاده راه را با فرصت مناسب و با منابع مالی که دولت در نظر گرفته بود و پیگیری که رئیس جمهور و مقامعالی وزارت راه و شهرسازی انجام می دهند با وزارت کشور در یک کار گروهی در حال انجام است.

سازمان نظام مهندسی آمادگی بازرسی از امکان تاریخی را دارد

نبیان خاطر نشان کرد: سعی مجموعه دولت و استان این است که بافتهای فرسوده ناکارآمد را مدیریت کنیم. تخصیص منابع مالی توسط بانکها، مصوب کمیته ۴ نفره در سال نود و شش که طبق آن تخفیف ویژه ای در تعرفه خدمات مهندسی در بافتهای فرسوده لحاظ گردد و هم چنین تخفیفات ویژه عوارض توسط شهرداریها به پروژه هایی که قرار است در این بافتها احداث گردد منجر به بازسازی بافت فرسوده خواهد شد.
معاون امور عمرانی استانداری مازندران یاد آور شد: تلاش استان اینست که با دبیری که اداره کل راه و شهرسازی برای این مهم پیگیری میکند کالبدهایی را که در مناطق بافتهای فرسوده داریم به یک فرصت تبدیل کنیم .
*عملیات احیای مسجد جامع ساری با اعتبارات استانی و ملی صورت میگیرد
فرزانه – مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان هم در این گفت و گو با اشاره به وقوع حادثه آتش سوزی مسجد جامع ساری، گفت: مسجد جامع فقط مختص مردم استان مازندران نیست و هویت تاریخی مردم ایران است و ان شاالله که بتوانیم در بازنگری طرح به بهترین شکل و طرح این اثر را حفظ کنیم.
فرزانه ادامه داد: در ارتباط با این حادثه نشست های کارشناسی متعددی با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، استاندار مازندران و نبیان تشکیل شد و عملیات احیای مسجد جامع ساری از روز یک شنبه با ورود تیم فنی شروع خواهد شد. در این عملیات از اعتبارات استانی و هم از اعتبارات ملی استفاده خواهیم کرد که به بهترین شکل این اثر تاریخی بازسازی گردد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تصریح کرد: در مورد آثار دیگر از جمله موزه کلبادی به لحاظ حوزه شهری در بدترین مکان قرار گرفته و پوشش سقف آن چوب است و ممکن است اتفاق بدی رخ دهد. این آثار در بافت تاریخی و فرسوده قرار دارند و جایی نیستن که خوب محافظت گردند. با شهرداری ساری تفاهم نامه ای جهت حفظ بناهای تاریخی منعقد گردیده است.
وی در پاسخ به این که سازمان میراث فرهنگی برای حفظ هویت محلی و ملی و مذهبی در شهرسازیها و بازسازیها چه برنامه ای دارد، گفت: عملکرد میراث فرهنگی و گردشگری به مساعدت و همکاری دیگر دستگاهها هم بستگی دارد. شهرداریها باید ضوابط را حاکم کنند و این در حالیست که خیلی از شهرداریها پروژه ها را به ماده صد میبرند و اجرایی میکنند .در ساری صد و سی و شش هکتار بافت تاریخی داریم شهرداری میخواهد آرامش را به مردم برگرداند ما هم باید همکاری کنیم اما نمیتوانیم ارزشهای فرهنگی و تاریخی را زیر پا بگذاریم یعنی شهرداری هم باید به ضوابط ما توجه کند.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مرداد ۹۷
758 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0