دو نقشه ای بودن ساختما ها، مشکلی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی دو نقشه ای بودن ساختما ها، مشکلی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی

دو نقشه ای بودن ساختما ها، مشکلی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی

دو نقشه ای بودن ساختما ها، مشکلی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی ، است. بایسته ‌های مقابله با معضل «دو نقشه‌ای» بودن ساختمان‌سازی

کد خبر: 000820002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۰ آبان ۰۰ - ۹:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، دو نقشه ای بودن ساختما ها، مشکلی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی ، است. بایسته ‌های مقابله با معضل «دو نقشه‌ای» بودن ساختمان‌سازی

دو نقشه ای بودن ساختما ها، مشکلی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی

دو نقشه ای بودن ساختما ها، مشکلی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی بیان داشت؛
بایسته ‌های مقابله با معضل «دو نقشه‌ای» بودن ساختمان‌سازی
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به بایسته‌ های مقابله با معضل «دو نقشه‌ای» بودن ساختمان‌ها اظهار داشت: متاسفانه مالکان در اجرای طرح مجریان ذی صلاح مقاومت می کنند.
مجید جی افرام شامگاه ۳ شنبه در حاشیه معارفه هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان و در پاسخ به پرسش های خبرنگار ما با اشاره به معضل دو نقشه‌ای در ساخت و سازهای لرستان، گفت: این امر، یک معضل اساسی در صنعت ساختمان محسوب می‌ گردد.
جی افرام با عنوان اینکه این مشکل در بسیاری از استان ‌های کشور هم وجود دارد، ادامه داد: منشأ این مشکل نیز به عدم هماهنگی بین مجموعه‌ های شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی بر می‌گردد.
وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه طرح ‌های تفضیلی و جامع شهری وجود دارد، افزود: هم‌چنین علت دیگر معضل دو نقشه‌ای در صنعت ساختمان به مشکلات فرهنگی در سطح جامعه بر می‌گردد.
وی با تاکید بر اینکه نیازمندی ‌های مردم در حوزه مسکن با آنچه که در طرح ‌های شهری وجود دارد، منطبق نیست،گفت: مسائل مالی و هم‌چنین قیمت بالای مسکن نیز مزید بر علت در این زمینه است.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: متأسفانه منابع مالی شهرداری ‌ها نیز برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی ضعیف است، در نتیجه این یک واقعیت است که باید پذیرفت که قسمت عمده‌ای از درآمد شهرداری ‌های استان از طریق کمیسیون ماده صد تأمین می‌ گردد و تا زمانیکه شهرداری‌ ها منابع پایدار نداشته باشند، معضل ۲ نقشه‌ای ساختمان ‌ها به راحتی قابل حل نخواهد بود.
لزوم برخورد با تخلفات ساختمانی از سوی شهرداری ‌ها
جی افرام با تاکید بر اینکه برای رفع این معضل، راهکار وجود دارد و غیر ممکن نیست، تصریح کرد: می ‌توان با اصلاح موارد، قسمتی از مشکل را حل کنیم و با همکاری شهرداری، نظام مهندسی و استانداری طرح ‌هایی را گام به گام پیش ببریم تا به تدریج این معضل را حل کنیم و حداقل هم جواری ‌ها را بهبود ببخشیم.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: این مسئله تا حدود زیادی می‌تواند به تدریج و نه به صورت یک باره، حل گردد.
جی افرام با عنوان اینکه سازمان نظام مهندسی در این رابطه به وظیفه خود خوب عمل می‌کند، گفت: بحث‌ های نظارتی و کنترلی ما بسیار خوب است، گزارشات و تخلفات ساختمانی توسط ناظران به موقع ارسال می‌ گردد، منتها گیری که وجود دارد این بوده که گزارشات و تخلفات ناظران به شهرداری، توسط خود شهرداری باید بررسی گردد، از تخلفات ساختمانی جلوگیری به عمل آید و عملیات ساختمانی را متوقف کند.
وی گفت: ما در این مرحله مشکل داریم، ما قبول داریم که شهرداری ‌ها مشکلات خاص خود را به خصوص از لحاظ مالی، دارند، اما مشکلات را باید با کمک هم و حتی با استفاده از مراجع قضائی و دادستانی حل کنیم.
کنترل مستمر ایمنی گودبرداری‌ها
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بخش دیگری از اظهارات خود به گود برداری ‌های غیر استاندارد در سطح شهر خرم آباد اشاره کرد و افزود: خوشبختانه آزمون صلاحیت جدیدی در حوزه تخصص ‌های نظام مهندسی مرداد ماه امسال توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید و در آینده نزدیک به کسانی که در این آزمون قبول شوند صلاحیت تخصصی گود برداری اعطا می‌ گردد.
جی افرام گفت: وقتی که ما مهندسینی داشته باشیم که دارای این صلاحیت تخصصی باشند مطمئناً اجرا و محافظت گودبرداری‌ها به خوبی و نسبت به گذشته با کیفیت بهتری انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: به هر حال الان سازمان نظام مهندسی خود را موظف می‌ داند که با کنترل ‌های مستمر نسبت به ایمنی گودبرداری ‌های انجام شده، اقدامات لازم را انجام دهد.
مقاومت مالکان در برابر اجرای طرح مجریان ذی صلاح
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به طرح مجریان ذیصلاح در صنعت ساختمان، بیان کرد: این طرح، صلاحیتی است که علیرغم اینکه در قانون نظام مهندسی و مبحث دوم مقررات ملی پیش بینی شده، متأسفانه سال‌هاست مغفول مانده بود و ساختمان‌های ما در سطح استان بدون سازنده ذی صلاح احداث می‌شد.
جی افرام گفت: این امر منجر به کاهش کیفیت، ایمنی و عمر ساختمان ‌ها شده بود.
وی با عنوان اینکه خوشبختانه در دور هشتم هیئت مدیره نظام مهندسی استان این طرح بصورت قانونی در استان برای بخش عمده‌ای از ساختمان ‌ها در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: مشکلی که در این زمینه داریم مقاومت مالکین و صاحب کارها در این حوزه است، این طرح نو پا است و مقداری مقاومت در این رابطه وجود دارد.

وی گفت: به هر حال مسائل مالی بهانه می‌شود، اما خوشبختانه این طرح بطور خوبی در حال اجرا است، کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز کنترل ‌های لازم را دارند اما باید با قدرت و شدت بیشتری کنترل ‌ها صورت گیرد تا خدمات اجرا به صورت ارزشمند و واقعی به مالکین و مردم ارائه گردد.
همکاری نظام مهندسی در اجرای طرح «جهش تولید مسکن»
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه با اشاره به همکاری سازمان نظام مهندسی در اجرای طرح «جهش تولید مسکن» اظهار داشت: در این زمینه تفاهم نامه خاصی با وزارت راه و شهرسازی منعقد شده است.
وی با عنوان اینکه این تفاهم نامه به سازمان نظام مهندسی استان‌ ها نیز ابلاغ شده است، ادامه داد: در حوزه وظایف سازمان که ارائه خدمات مهندسی است، بیشترین همکاری را خواهیم داشت، تخفیف ‌های حداقل پنجاه درصدی در حق الزحمه خدمات مهندسین و هم‌چنین مشاوره ‌های فنی را خواهیم داشت.
جی افرام در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه اختیارات، وظایف و قوانین حوزه صنعت ساختمان تعریف شده است، جایگاه نظام مهندسی، شهرداری ‌ها، استانداری، راه و شهرسازی و… تعریف شده است، بیان کرد: وظایف قانونی نظام مهندسی ساختمان نیز ارائه خدمات مهندسی به پروژه‌ ها و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی است.
استفاده از مهندسان جوان در کمیته‌های تخصصی
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: در حوزه طراحی، نظارت و اجرا سازمان نظام مهندسی وظایفی بر عهده دارد، در این راستا نظارت‌ ها و کنترل ‌ها از طرف سازمان نظام مهندسی صورت می‌گیرد اما این سازمان قوه قهریه برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی ندارد و سازمان نظام مهندسی براساس قانون نمی ‌تواند جلوی عملیات ساختمانی افراد را بگیرد، ناظرین نظام مهندسی طبق قانون موظف هستند که گزارش تخلفات را به شهرداری‌ ها بدهند.
جی افرام افزود: در این راستا شهرداری‌ ها باید با مأمورین اجرایی خود و حتی با استفاده از نیروی انتظامی جلوی تخلفات را بگیرند، اگر ساختمانی ساخته می ‌شود، پایان کار می ‌گیرد و طبق ضوابط ساخته نشده در حیطه کاری نظام مهندسی نیست.
جی افرام ادامه داد: امیدوار هستیم راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری ‌ها با همکاری هم بتوانیم مشکلات را روی میز بگذاریم و بهتر این مشکلات را حل کنیم.
وی هم‌چنین از استفاده از مهندسان جوان در کمیته‌ های تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خبر داد و افزود: همیشه به این گونه بوده و از این به بعد نیز ادامه خواهد داشت.
منبع: خبرگزاری مهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ آبان ۰۰
977 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0