رکود ساخت و ساز سی درصد اقتصاد جامعه را مختل کرد عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور

رکود ساخت و ساز سی درصد اقتصاد جامعه را مختل کرد

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با عنوان این که با اجرای هر طرح ساخت و ساز برای دویست نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می گردد، بیان کرد: سی درصد اقتصاد و گردش مالی جامعه مربوط به اجرای طرحهای ساختمانی است که راکد است.

کد خبر: 970927013 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷ - ۱:۰۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسبن نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی​ کشور،عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با عنوان این که با اجرای هر طرح ساخت و ساز برای دویست نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می گردد، بیان کرد: سی درصد اقتصاد و گردش مالی جامعه مربوط به اجرای طرحهای ساختمانی است که راکد است.

رکود ساخت و ساز سی درصد اقتصاد جامعه را مختل کرد

رکود ساخت و ساز سی درصد اقتصاد جامعه را مختل کرد

رکود ساخت و ساز سی درصد  اقتصاد جامعه  را مختل کرد

علی طوماری گفت: ساخت و ساز، تابعی از اقتصاد جامعه است که میتواند جریان اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور را تحت تاثیر قرار دهد ولی در چند سال گذشته با رکود مواجه شده است.
رییس سازمان استان با عنوان این که صنعت ساخت و ساز در کشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی با روکود و تنزل همراه بوده است، ادامه داد: سال نود و دو با ساخت شش میلیون مترمربع ساختمان اوج رونق ساختمان سازی و ساخت و ساز در استان بشمار میرفت، ولی این رقم در سالهای نود و سه و نود و چهار به ۴ میلیون مترمربع و در سال نود و پنج و نود و شش به دو میلیون مترمربع کاهش یافت.
وی تصریح کرد: این کاهش در سال نود و هفت نیز ادامه یافت و پیش بینی می گردد که سال جاری نیز بیش ترین حد ساخت و ساز در آذربایجان شرقی به همان دو میلیون مترمربع برسد.
طوماری افزود: آینده ساخت و ساز، شرایط و شاخصهای مختلف ساختمان سازی در جامعه روشن نیست و به این علت سازندگان بلاتکلیف بوده و نمیتوانند برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به وضع نابسامان حاشیه نشینی در تبریز و هشدار نسبت به ساخت و سازها بر روی گسل این کلانشهر و توسعه عمودی گفت: حاشیه نشینی در تبریز بیداد میکند و از سوی دیگر خطرناک بودن ساخت و ساز و افزایش بارگذاری بر روی گسل تبریز این گسل را تحریک میکند و در نهایت خطر فاجعه انسانی در زمان زمین لرزه را خیلی افزایش میدهد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم مستحکم سازی در مناطق حاشیه نشین و توقف ساخت و ساز در مناطق گسلی شهر تبریز، اظهار داشت: به گفته کارشناسان زمین شناسی و زلزله و به گواه تاریخ، زمین لرزه در این کلانشهر هر دویست تا دویست و سی و پنج سال یکبار اتفاق افتاده و اکنون در دویست و سی و پنجمین سال آخرین زلزله تبریز قرار داریم و اگر زمین لرزه ای اتفاق بیفتد کل شهر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و فاجعه انسانی خواهیم داشت.
طوماری خاطر نشان ساخت: برنامه ریزی مسوولان برای جلوگیری و کاستن از خطرات زلزله در تبریز باید انجام گردد و طبق این اساس همکاری مردم و سرمایه گذاران خارجی و داخلی لازم است زیرا علاج واقعه را قبل از وقوع زلزله باید کرد.
طوماری با اشاره به نمونه های موفق در مستحکم سازی و بازسازی مناطق حاشیه نشین در ترکیه، یاد آور شد: بطور مثال در ترکیه پس از شناسایی مناطق حاشیه نشین و پرخطر با همکاری خود مردم و توسط شهرداری زمینهای حاشیه نشینی مردم در اختیار سازندگان و پیمانکاران قرار گرفت و واحدهای مسکونی نوساز در همان محل خانه های مردم احداث گردید و در اختیار مردم قرار گرفت.

رکود ساخت و ساز سی درصد اقتصاد جامعه را مختل کرد

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور تصریح کرد: ساکنان این مناطق بصورت موقت در دیگر مناطق شهر اسکان داده شدند و شهرداری بعد از خرید زمین آن ها و بازسازی و نوسازی، واحدهای مسکونی را در اختیار آنها گذاشت و از قِبل زمینهای این افراد نیز هزینه ساخت و ساز و درآمد برای خود کسب کرد.
طوماری گفت: پهنه بندی شمال غرب تبریز و خطرات زمین لرزه این شهر با دیگر شهرهای ایران قابل مقایسه نیست.
وی همچنین با اشاره به لزوم استحکام سازی ساخت و سازها در استان، تاکید کرد: کمیسیون ماده صد و ماده ۵ شهرداریها غده سرطانی است که استانداردسازی ساخت و ساز را دچار مشکل میکند و در واقع گریزگاه سازندگان است که امنیت سازه ها را زیر سووال میبرد.
وی همچنین با اشاره به لزوم ارایه متناسب ظرفیت به پارکینگهای ساختمانی، افزود: رعایت نکردن این موضوع از سوی سازندگان دیگر مشکل ساخت و ساز در کلانشهر تبریز است و برخی سازندگان بدنبال افزایش ظرفیت غیرمتناسب پارکینگها هستند که مشکلاتی را بوجود می آورد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی یاد آور شد: طبق مقررات ملی ساختمان، ساختمانهای بالاتر از هفت طبقه باید پله اضطراری و راه دسترسی مازاد بر جک بالابر داشته باشند، ولی برخی از سازندگان با تمسک به ماده صد این قوانین را دور میزنند.
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور گفت: باید مشکلات مستحکم سازی، مقابله با زمین لرزه و بازسازی مناطق حاشیه نشین آن قدر تکرار گردد تا تبدیل به مطالبه عمومی گردد و رسانه ها در این ارتباط وظیفه مضاعف دارند.
طوماری همچنین با اشاره به فعالیتها و میزان پوشش نظام مهندسی در سطح آذربایجان شرقی افزود: این سازمان در تمام شهرهای استان فعال است و چهارده نمایندگی و حدود سی هزار عضو دارد، ضمن این که شهرهای بدون نمایندگی نیز توسط نزدیک ترین شهر دارای شعبه پوشش داده میشود.
سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی سال هشتاد و سه تاسیس شد و مهندسان رشته های عمران، نقشه برداری، برق، مکانیک، معماری، شهرسازی و ترافیک عضو این سازمان هستند.
منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آذر ۹۷
645 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0