حوزه معماری، نیازمند گفتمان مشترک عضو هیات علمی دانشگاه تهران در آیین روز معمار بیان کرد:

حوزه معماری، نیازمند گفتمان مشترک

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تهران، بمنظور بهبود کیفیت زندگی باید در حوزه معماری گفتمان مشترک و مطالبه گری در زمینه حقوق شهروندی صورت پذیرد.

کد خبر: 980208012 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸ - ۶:۰۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تهران، بمنظور بهبود کیفیت زندگی باید در حوزه معماری گفتمان مشترک و مطالبه گری در زمینه حقوق شهروندی صورت پذیرد.

حوزه معماری، نیازمند گفتمان مشترک

حوزه معماری، نیازمند گفتمان مشترک

حوزه معماری نیازمند گفتمان مشترک است.

نخستین جلسه از سلسله نشستهای هویت قزوین بمناسبت بزرگداشت روز معمار با تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار گردید. در این جلسه، که با حضور رییس اسبق پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مدیر کل میراث فرهنگی استان، مدیر کل راه و شهرسازی استان، اعضای هیأت مدیره و مهندسان معمار سازمان نظام مهندسی ساختمان در سالن شهید بهشتی قزوین برگزار گردید در آن بر نقش معماری در حقوق شهروندی تاکید گردید.
محمد سعید ایزدی در این آیین گفت: برای آن که وضعیت معماری و کیفیت زندگی در کشور مورد گفتگو و هم اندیشی قرار گیرد باید از همه اندیشه های داخلی و خارجی استفاده گردد.
وی با عنوان این که امروز در جامعه معماری باید به یک هم افزایی و گفتمان مشترک برسیم، ادامه داد: آن چه امروز بیش از همه در حال از دست رفتن بوده، میراث فرهنگی گذشتگان است که به آن توجهی نمیشود.
وی افزود: تعریض خیابان، تفکرات سوداگرانه و توجه به حوزه ماشینی بجای روح انسانی سبب میشود که امروز همچون گذشته درگیر آفت نوگرایی بی منطق باشیم.
این استاد دانشگاه، در ادامه اظهاراتش با اشاره به حمایت سازمانهای مردم نهاد قزوین از فرهنگ ایرانی و اسلامی، افزود: این موضوع از یک جریان فکری سازمان مردم نهاد در استان قزوین آغاز گردید که به حفظ باغستان و هویت اصیل قزوین تاکید داشت و امروز باید قدردان آن ها بود.
وی با عنوان اینکه سازمانهای مردم نهاد نیازمند تقویت هستند و باید در جلسات تخصصی از دانش و تجربه‌های آن ها بخوبی بهره گرفت؛ گفت: اگر امروز بپرسید بهترین اقدام برای ارتقای حوزه معماری و شهرسازی در کشور چیست؟ باید گفت، آگاهی بخشی به جامعه و افزایش مطالبه گری فضای معمارانه در جامعه بهترین اقدام در این زمینه است که اکنون در جامعه وجود ندارد.
وی عنوان داشت: امروز جلسات تخصصی باید بصورت هدفمند بررسی و مشکلات و مسائل روز معماری را در دستور کار قرار دهند چرا که افزایش گفتگو و اطلاع رسانی در حوزه معماری میتواند به ارتقای کیفیت حوزه معماری و شهرسازی منجر گردد.
ایزدی بیان کرد: افزایش کیفیت و سبک زندگی بیش از همه در اصول معماری مهم است و شاید این نشست ها بهانه‌ای باشد تا حوزه معماری و شهرسازی با گفتگو در جامعه رشد کند.
وی گفت: تنها معماران نیستند که خالق فضا هستند و تمام افراد جامعه و مسئولان میتوانند در ساخت فضا نقش بسزایی داشته و برای توسعه آن تلاش کنند.
ایران در معرض تهدید تغییرات اقلیمی است
ریاست سابق پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در اظهاراتی بر انطباق سبک زندگی ایرانی با تغییرات اقلیمی تاکید کرد.
محمد بهشتی با عنوان این که با وجود ویژگیهای خاص سرزمین ایران به لحاظ تغییرات اقلیمی باید سبک زندگی و معماری ایرانیان بر پایه آن تنظیم گردد؛ گفت: ایران از نظر اقلیمی یک سرزمین بی قرار است و حرکت، اختلاف دما و نوسانات متعددی در آن وجود دارد که اگر منطبق با آن حرکت نکنیم، هنگام بلایای طبیعی در مقایسه با کشورهای هند، چین، مصر خسارات بیش تری را متحمل خواهیم شد.
بهشتی با عنوان این که انسان کنونی به اعتبار فناوری، پیوندهای خود را با طبیعت قطع کرده است، ادامه داد: در دوران گذشته باغداران و معماران هیچگونه نگرانی از بروز سیل نداشته و از سیلاب برای عمران و آبادانی استفاده میکردند، ولی اکنون وقوع یک سیل کلی خسارت به کشور وارد میکند.
وی با اشاره به اینکه سبک زندگی ما متاسفانه منطبق بر یک سرزمین بی قرار شکل نگرفته و همواره تلاش کردیم همانند سرزمینهای آرام رفتار کنیم؛ تصریح کرد: زندگی در یک کشور بی قرار نیازمند قواعد و ویژگیهای خاصی است و باید با ایجاد پیوندهایی مرتبط و موثر قوانین اثبات شده ای را انتخاب کرد.
وی گفت: آستانه تحمل ایران در حال اتمام است و ما بر سر دو راهی قرار داریم که یا منطبق بر سرزمین بی قرار رفتار کنیم و یا این که خسارات مالی و جانی بیش تری را به جان بخریم.

حوزه معماری، نیازمند گفتمان مشترک

رییس سابق پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با عنوان این که ایران در معرض تهدید تغییرات اقلیمی قرار دارد، یاد آور شد: امروز انطباق با شرایط اقلیمی و استفاده از یک مدیریت راهبردی جامع میتواند بخش اعظمی از مشکلات جامعه را برطرف کند.
بهشتی هم‌چنین گفت: حفظ هویت قزوین نیازمند کسانی است که قزوینی باشند چون تا انسان خود را اهل سرزمینی نداند امکان عمران و آبادانی آن وجود نخواهد داشت.
حقوق شهروندی باید در ساختمان رعایت گردد
نایب رییس سازمان استان قزوین، نیز در این آیین با اشاره به نقش معماری در حقوق شهروندی، مطرح کرد: ساختمان یک موجود زنده است و باید ارزشهای معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی در آن بگونه ای جاری باشد تا بتواند فرهنگ دیرینه ایران اسلامی را به نمایش بگذارد و هم‌چنین معماری ساختمانها باید بگونه ای باشد که حقوق شهروندی در آن بخوبی رعایت شوند.
عباس وثیق نیا گفت: در قرن هشتم در برخی نقاط مانند شمال آفریقا رعایت اصولی که طبق آموزه های اسلامی شکل گرفته باشد در معماری ضروری بود و مهم‌ترین این اصول موضوع لاضرر و لا ضرار، حریم فضای خانه، حق انتفاع، حق رعایت همسایه و محوطه بیرونی بود.
وی در معرفی تشکیلات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ادامه داد: این سازمان نه هزار و ششصد و پنجاه نفر عضو دارد که بیست درصد آن را خانمها تشکیل میدهند. و هدف از تشکیل آن در کشور حفظ ارزش‌ های معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب برای دست‌یابی به این هدف اقدام گردد.
این مسئول گفت: تعداد معماران موجود در قزوین نیازمند برنامه ریزی جدی است و لازم است که طبق دغدغه مقام معظم رهبری و رییس جمهوری قدم های اساسی برای ساماندهی و رفع مشکلات حوزه معماری و شهرسازی برداشته شود.
وثیق نیا یاد آور شد: چنان‌چه بدنبال توسعه پایدار و کلان نگری به شهرها هستیم باید برمبنای هویت ایرانی و اسلامی در مورد آنها تصمیم گرفته شود.
تبیین هویت قزوین باید به سرمایه اجتماعی تبدیل گردد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری استان نیز در اظهاراتی با تبریک روز معمار به تشریح اهداف سلسله جلسات هویت قزوین پرداخت و گفت: تلاش ما با برگزاری این جلسات، استفاده از ظرفیت متخصصان و صاحب نظران این حوزه است تا بهره گیری از دانش آنها، هویت قزوین را تبیین کنیم و آن را به یک سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم.
جلالی، ریاست کمیسیون تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی استان نیز در اظهاراتی، به تشریح اهداف و رویکردهای مهم این کمیسیون پرداخت و گفت: انعقاد تفاهم نامه میان میراث فرهنگی و و سازمان، برگزاری مسابقات معماری، برگزاری سلسله جلسات تخصصی بمنظور اعتلای معماری، مناسب سازی ساختمانها و معابرشهری، هماهنگی با سایر گروه‌ های تخصصی برای تبادل اطلاعات از جمله اقدامات این کمیسیون بوده است.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی اجرا معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اردیبهشت ۹۸
503 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0