مقررات کنونی ساختمان ‌ها جواب‌گوی جامعه امروز نیست رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور

مقررات کنونی ساختمان ‌ها جواب‌گوی جامعه امروز نیست

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: مقررات ملی ساختمان‌ها که بیست سال پیش گرداوری شده و بعضا ویرایش شده است، امروز جواب‌گوی بحران ‌های کشور نیست.

کد خبر: 971016014 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ دی ۹۷ - ۹:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: مقررات ملی ساختمان‌ها که بیست سال پیش گرداوری شده و بعضا ویرایش شده است، امروز جواب‌گوی بحران ‌های کشور نیست.

مقررات کنونی ساختمان ‌ها جواب‌گوی جامعه امروز نیست

مقررات کنونی ساختمان ‌ها جواب‌گوی جامعه امروز نیست

مقررات کنونی ساختمان ‌ها جواب‌گوی جامعه امروز نیست

غلام‌حسین عسگری در جمع اصحاب رسانه به بیان لزوم برگزاری گردهمایی و نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی پرداخت و گفت: امروز به‌ وضوح شاهد اتمام انرژی‌ های فسیلی همچون آب، برق و گاز در کشور هستیم که اگر با همین روند جلو برویم در آینده نزدیک برای نسل بعد چیزی باقی نخواهد ماند.
رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: سازمان نظام‌مهندسی با کمک اداره کل راه شهرسازی و وزارت راه شهرسازی گردهمایی ملی ساختمان و پایداری را پیرامون هشت محور برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا رسانده است.
عسگری در ادامه به تشریح هشت محور گردهمایی ملی ساختمان و پایداری پرداخت و ادامه داد: گردهمایی ملی ساختمان و پایداری با محوریت قرار دادن مباحثی همچون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان از گرداوری تا اجرا، ساختمان پایدار صفر انرژی و انرژی پلاس، مدیریت مدل‌سازی و ممیزی انرژی در ساختمان ‌ها، کاربرد انرژی ‌ها تجدید پذیری در ساختمان ‌ها، مصالح نوین ساختمانی در بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین نقش ساختمان هوشمند در بهره‌برداری انرژی، معیارهای مصرف و رده‌بندی انرژی در ساختمان، نقش و جایگاه مردم و دستگاه‌ های اجرایی در اجرا قوانین و مقررات حوزه انرژی در بیست و ششم و بیست و هفتم دی‌ماه برای نخستین بار در کشور برگزار خواهد شد.
وی گفت: پس از اتمام این همایش، بیست و هفتم دی‌ماه جاری با کمک شرکت نمایشگاه‌ های اصفهان، افتتاحیه نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل نقل را با رویکرد حفاظت از محیط‌زیست خواهیم داشت که در آن از تمامی فناوری‌ هایی که در حوزه آب، برق و گاز وجود دارد، رونمایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: ظاهر برخی از مردم و حتی مسؤولان مشکل کمبود آب را جدی نگرفته و بعضا می‌ گویند در فاصله چند کیلومتری از سطح زمین آب وجود دارد در حالی ‌که این امر نشان‌دهنده بحران جدی است و باید یادآور شد که طی چند سال گذشته به‌ طور متوسط چهل متر آب زیرزمینی استان پایین رفته است که موجب فرونشست ساختمان‌ ها به علت خشکی در سطح زاینده‌رود و برداشت از آب‌ های زیرزمینی و همچنین ایجاد زلزله خاموش در استان اصفهان شده است.
پدیده وارونگی هوا ناشی از آلودگی موتورخانه‌ ها و تجهیزات گازی است
در ادامه این جلسه خبری، احمدرضا طاهری اصل گفت: هرساله حمل‌ و نقل علت رخ داد وارونگی هوا در ماه‌های آذر و دی عنوان می ‌گردد در حالی‌ که آلودگی ناشی از حمل‌ و نقل یک آلودگی غیرثابت است و آلودگی ثابتی که در محیط وجود دارد موجب ایجاد پدیده وارونگی هوا می ‌گردد که این ناشی از موتورخانه‌ها و تجهیزات گازی هستند که در منازل و ساختمان‌ های مورد استفاده قرار می ‌گیرند.
وی با عنوان آن‌ که بیش از چهل درصد مصرف انرژی کشور در ساختمان ‌های غیر استاندارد اتفاق می ‌افتد، افزود: براساس آمار سازمان سلامت جهان، آلودگی هوا هشتمین عامل اصلی بیماری در دنیا است که ۲٫۷ درصد بیماری‌ های جهان را به خود اختصاص داده است و سالانه ۱٫۶ میلیون نفر جان خود را براثر آلودگی هوا از دست می ‌دهند.
طاهری اصل، توسعه پایدار را راهکار برون‌رفت از چنین معضلی دانست و ادامه داد: در توسعه پایدار سه اصل اقتصاد، اجتماع و زیست‌محیطی وجود دارد که در ساخت‌ و ساز فقط به اصل اقتصاد آن توجه می ‌شود و مساله مهم‌ تری چون اصل اجتماع که شامل نیازهای فیزیولوژیک است به فراموشی و غفلت سپرده می ‌شود.
رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: پایداری توسعه پایدار وابسته به مدیریت سبز است که این مدیریت می ‌تواند در شهر سبز، ساختمان سبز، حمل نقل سبز و غیره ایجاد گردد و سازمان مهندسی اصفهان باقوت بدنبال تحقق چنین مدیریتی در استان اصفهان و نهایتا در کشور است.

مقررات کنونی ساختمان ‌ها جواب‌گوی جامعه امروز نیست

وی یاد آور شد: وقتی صحبت از شهر و یا شهرداری سبز مطرح می‌گردد بمعنای آن است که توسعه شهری به‌ گونه‌ای باشد که حتی در جهت توسعه زیرساخت ‌های شهری، تأسیسات زیر بنایی وجود داشته باشد و هم چنین توسعه شهری عاملی برای بسته شدن کلیدور هوایی شهر که یکی از ثمرات آن پدیده وارونگی هوا است، نگردد.
طاهری اصل، برپایی چنین نمایشگاهی را فرصتی مناسب برای عرضه محصولات و تجهیزات انرژی و آب توسط شرکت ‌ها و سازمان‌ ها دانست و گفت: حضور مقامات کشوری در این نمایشگاه که از بیست و هفتم تا سی ام دی‌ماه برگزار می گردد زمان مناسبی برای عرضه و نمایش محصولات و تجهیزات بهینه‌سازی انرژی و آب توسط شرکت‌ها و سازمان ‌ها است.
وی افزود: در گردهمایی هفته آینده که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی و مسؤولان شهری و کشوری برگزار می گردد بدنبال هستیم که با به چالش کشیدن مقررات مربوط به این حوزه به بررسی مشکلات بپردازیم تا در نهایت به یک خروجی مطلوب دست ‌یابیم.
وی با تأکید بر آن‌ که مقررات فعلی ساختمان ‌ها جواب‌گو جامعه امروز نیست، تصریح کرد: مقررات ملی ساختمان ‌ها که بیست سال پیش گرداوری شده و بعضا ویرایش شده است، امروز جواب‌گوی بحران‌ های کشور ما همچون بحران‌های آب، انرژی، محیط‌زیست و تغییر اقلیم نیست و برای رفع نیازها جامعه باید یک بازنگری در تغییر مقررات ملی ساختمان و حتی تبدیل‌ شده به مقررات ملی ساخت‌وساز مطابق با استاندارهای جهانی را داشته باشیم.
برگزاری نخستین نمایشگاه ملی بهره‌وری آب و انرژی
در خاتمه، مجید نایب‌زاده گفت: نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل نقل برای نخستین در کشور با تلفیق چندین عنوان برگزار خواهد شد که می ‌تواند به ‌عنوان یک نمایشگاه ثابت در تقویم نمایشگاهی به ثبت برسد.
مدیر نمایشگاه ‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌ های استان اصفهان یاد آور شد: طی ده سال‌ گذاشته نمایشگاه ‌هایی به ‌صورت گسسته و یا چند سال یک ‌بار با عناوینی چون، نوسازی و مقاوم سازی، تکنولوژی ساختمان، محیط ‌زیست و حمل‌ونقل پاک و غیره در تقویم نمایشگاهی اصفهان قرار می ‌گرفته که به علت آن‌ که جامعیت لازم را نداشته ادامه‌دار نبوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ دی ۹۷
521 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0