احداث واحدهای مسکونی استاندارد عاملی برای کاهش تلفات زلزله معاون اول رییس جمهور در کرمانشاه بیان کرد:

احداث واحدهای مسکونی استاندارد عاملی برای کاهش تلفات زلزله

اسحاق جهانگیری، عدم تلفات جانی در زلزله ۶.۴ ریشتری اخیر استان کرمانشاه را نشان‌دهنده توان مهندسی کشور در بازسازی و ساخت واحد‌های جدید دانست و افزود: عدم تخریب واحد‌های مسکونی جدید این پیام را دربردارد که اگر واحد‌های مسکونی استاندارد ساخته گردد و نظام مهندسی مسئولیت را بخوبی قبول کند، تلفات زلزله پایین می‌آید.

کد خبر: 970909001 تاریخ انتشار: جمعه ۹ آذر ۹۷ - ۱۱:۵۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،اسحاق جهانگیری، عدم تلفات جانی در زلزله ۶.۴ ریشتری اخیر استان کرمانشاه را نشان‌دهنده توان مهندسی کشور در بازسازی و ساخت واحد‌های جدید دانست و افزود: عدم تخریب واحد‌های مسکونی جدید این پیام را دربردارد که اگر واحد‌های مسکونی استاندارد ساخته گردد و نظام مهندسی مسئولیت را بخوبی قبول کند، تلفات زلزله پایین می‌آید.

احداث واحدهای مسکونی استاندارد عاملی برای کاهش تلفات زلزله

احداث واحدهای مسکونی استاندارد عاملی برای کاهش تلفات زلزله

احداث واحدهای مسکونی استاندارد  عاملی برای کاهش تلفات زلزله

وی در جریان سفر به استان کرمانشاه، در‌ نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه که در قصر شیرین و بعد از بازدید از مناطق زلزله‌زده استان برگزار گردید، با اشاره به نقش ارزنده مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، گفت: مردم این استان حق بزرگی بر گردن ما دارند و نقش آن ها در حراست و حفاظت از مرزهای کشور بسیار تعیین کننده بوده است.
جهانگیری با عنوان این که در ساخت واحدهای مسکونی باید استاندارد و مقاومت بنا به ‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد تا با یک زلزله دچار خسارت جدی و ریزش نشوند، از زمین لرزه سال گذشته استان کرمانشاه به ‌عنوان حادثه‌ای تلخ برای ملت ایران یاد کرد و ادامه داد: در این حادثه احساسات همه مردم کشور جریحه‌دار گردید و شکوه بزرگی از بسیج همه مردم ایران برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه به نمایش گذاشته شد.
جهانگیری تصریح کرد: مردم ایران همواره روزهای سخت نشان داده‌اند از یک عقبه تمدنی بزرگ برخوردارند و اتحاد و انسجام خود را در دنیا به نمایش گذاشته‌اند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به حضور رهبر انقلاب در مناطق زلزله‌زده و حضور ریاست جمهوری، اعضای هیات دولت و سایر مسئولان کشور، خاطر نشان ساخت: انسجام مردم و مسئولان در کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه تحسین برانگیز و قابل تقدیر است.
وی با اشاره به سازمان‌دهی مناسب و امدادرسانی فوری در تمام روستاهای استان کرمانشاه، اظهار داشت: گروه‌های امداد و نجات تا ساعت یازده روز بعد از حادثه بیش از ۲ هزار مصدوم را از زیر آوار خارج کردند و این سرعت عمل در امداد و اسکان موقت، توزیع چادرها و نیز در ساخت‌وساز واحدهای مسکونی قابل توجه است.
وی تاکید کرد: در حادثه زمین لرزه کرمانشاه بیش از صد هزار واحد مسکونی دچار آسیب شد که اتفاق افتاد و ظرف مدت یک‌سال، احداث بیش از بیست هزار واحد و بازسازی و تعمیر شصت هزار واحد کار بزرگی است که با همت و تلاش شبانه روزی انجام شد.
معاون اول رییس جمهور با قدردانی از تلاش ‌های گسترده مجموعه دولت و دیگر نهادهای مسئول، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جمعیت هلال‌احمر، نیروهای مسلح و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان به ‌خاطر اقدامات خوب و موثر در رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان و روند بازسازی، افزود: این حجم از ساخت‌وساز در مدت زمان یک ‌سال اتفاقی بزرگ و استثنایی در کشور است ولی برخی تلاش می‌ کنند با کوچک‌نمایی اقدامات صورت گرفته دل ملت ایران را خالی کنند که این جفایی بزرگ در حق دولت، ملت و مدیرانی است که عاشقانه خدمت می‌ کنند.
جهانگیری با تاکید بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند ساخت‌وساز در شهرهای زلزله استان و جبران عقب‌ماندگی ساخت‌وساز مسکن مهر، یاد آور شد: باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی گردد تا مردم در فصل زمستان بتوانند در منازل خود ساکن شوند.
وی گفت: در سفر قبل سقف تسهیلات ۵ میلیون تومان افزایش یافت و در صورتیکه ارزیابی ستاد مدیریت بحران این باشد که لازم است سقف تسهیلات باز هم افزایش پیدا کند، با توجه به توانایی نظام بانکی در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی با اشاره به درخواست مردم و مسئولان استان برای بازگشایی مرز خسروی گفت: باید با همکاری دولت عراق تدبیری پایدار برای بازگشایی مرز خسروی در نظر گرفته و اجرا گردد.

احداث واحدهای مسکونی استاندارد عاملی برای کاهش تلفات زلزله

معاون اول رییس جمهور، همچنین از کولبری بعنوان حمل یک بار سنگین توسط یک انسان ذکر کرد و با عنوان این که کولبری کاری سخت و طاقت فرساست که مورد تایید ما نیست،
وی مطرح کرد: دولت برای حفظ کرامت مرزنشینان برنامه‌های خوبی دارد تا درآمد مناسبی برای مردم مناطق مرزی ایجاد گردد.
جهانگیری با عنوان اینکه استان ‌های مرزی کشور نقش بی‌نظیری در اقتصاد ملی ایفا می ‌کنند، تصریح کرد: استان کرمانشاه نقش بسیار مهمی در مبادلات تجاری کشور دارد و یکی از امتیازات در دوران تحریم، کشورهای همسایه‌ای هستند که که مرز طولانی با ایران دارند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: استان‌ های مرزی کشور باید آن‌چنان مبادلات تجاری قوی و گسترده با کشورهای همسایه برقرار کنند که آمریکایی ‌ها حتی تصور نکنند که می‌ توانند کشور بزرگی مانند ایران را که با پانزده کشور همسایگی دارد حبس و تحریم کرده و آن را تسلیم خود کنند.
وی، عراق را یکی از کشورهای دوست ایران عنوان کرد و با اشاره به رابطه صمیمانه میان تهران و بغداد افزود: با وجود کشورهای دوست و برادر در اطراف ایران می ‌توانیم همه نیازها و کمبودهای خود را تأمین کنیم.
وی افزود: استان‌ های مرزی باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند و سطح مبادلات تجاری را افزایش دهند که آمریکا متوجه گردد نمی ‌تواند با زبان تهدید و تحریم با ملت ایران سخن بگوید.
وی گفت: آن ها باید با زبان احترام و تعامل پیش بیایند تا بتوانند با ملت ایران که ملتی اهل منطق است گفت و گو کنند ولی اگر بخواهند با زبان تهدید سخن بگویند ما موظفیم در مقابل آن ها بایستیم و نشان خواهیم داد که ملت ایران ملتی شکست ناپذیر است.
در این‌ نشست، استاندار کرمانشاه نیز گزارشی از روند بازسازی آسیب ‌های زلزله سال گذشته و تعداد واحدهای ساخت و بازسازی شده ارائه کرد و افزود: در بازدید از واحدهای تازه احداث شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هیچ ‌گونه تخریبی ناشی از زمین لرزه روزهای گذشته مشاهده نشد که باید از بنیاد مسکن قدردانی گردد. در زمین لرزه اخیر فقط چند نفر به علت مصدومیت در بیمارستان بستری شدند و تلفات جانی نداشتیم.
استاندار‌ کرمانشاه همچنین مشکلات و مسائل پیش روی بازسازی نظیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و لزوم افزایش سقف تسهیلات بانکی بلاعوض برای جبران افزایش قیمت ‌ها را یادآور شد و پیشنهاداتی را برای رفع موانع پیش رو و جبران کسری اعتبارات عنوان کرد.
در این نشست، که وزیر راه و ‌شهرسازی، ریاست سازمان مدیریت بحران کشور، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی مدیران استانی نیز حاضر بودند، گزارش ‌های مختلف در مورد روند بازسازی‌ها و اسکان مردم مناطق زلزله‌زده ارائه شده و تصمیماتی نیز اتخاذ گردد.
وی، بعد از شرکت در این نشست در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که ستاد مدیریت بحران باید تا اوایل هفته آینده برآورد اولیه خسارت ‌های زلزله اخیر ۶.۴ ریشتری غرب کرمانشاه را انجام دهد، ادامه داد: با ارائه گزارش ستاد از برآورد خسارات و پیشنهاد استان، دولت نیز می‌ تواند در یکی از نشست های هیات وزیران مصوبه ای در این مورد ارائه دهد.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: اگر چه در زلزله ۶.۴ ریشتری اخیر تلفات جانی نداشتیم ولی باید به خسارتهای آن توجه کنیم و در صورت ضرورت فرصت مجدد برای امهال وام‌ها داده شود و کمکهای بیشتری ارائه گردد.
وی با اشاره به بازدید امروز خود از شهرستان ‌های قصرشیرین و گیلانغرب تصریح کرد: برخی واحدهایی را که مردم در زلزله گذشته آسیب دیده و تعمیر کرده بودند در زمین لرزه اخیر آسیب دیده و مجددا نیاز به تعمیر داشت و برخی واحدها نیز باید تخریب و احداث گردد که نکته مهم در این زمینه این است که اگر واحدها با قدرت و مهندسی و به ‌صورت اصولی احداث گردد، شاهد تلفات و خسارت نخواهیم بود و این یک پیام برای همه است چون کشور ما روی گسل زلزله قرار دارد و باید بسرعت به سمت بازسازی واحدهای فرسوده برویم تا دغدغه‌ای نداشته باشیم.
جهانگیری، همچنین با اشاره به سالگرد زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته غرب کرمانشاه یاد آور شد: توزیع صد هزار تخته چادر برای اسکان اضطراری و بیست هزار عدد کانکس برای اسکان موقت و همچنین ساخت بیست هزار واحد مسکونی و تعمیر پنجاه و پنج هزار واحد تعمیری کاری بزرگ است زیرا ساخت و تعمیر صد و چهار هزار واحد آسیب‌دیده نیاز به یک برنامه‌ریزی طولانی و گاهی چند سال زمان دارد که ظرف کم تر از ۱ سال انجام شده است. البته ساخت تعدادی از واحدها هنوز باقی مانده که نیاز به بازسازی دارند که در چند ماه آینده همه واحدهای روستایی و تا سال نود و هشت واحدهای شهری به ‌طور کامل تکمیل و احداث خواهند شد.

منبع : ایلنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آذر ۹۷
644 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0