احداث صد و هفتاد هزار متر مربع بنا در تراز ممنوعه روایت یک کوه خواری

احداث صد و هفتاد هزار متر مربع بنا در تراز ممنوعه

بیش از صد و هفتاد هزار مترمربع ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی دانشگاه علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد در تراز بالای هزار و هشتصد متر احداث شده است.

کد خبر: 971012009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ دی ۹۷ - ۶:۱۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،بیش از صد و هفتاد هزار مترمربع ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی دانشگاه علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد در تراز بالای هزار و هشتصد متر احداث شده است.

احداث صد و هفتاد هزار متر مربع بنا در تراز ممنوعه

احداث صد و هفتاد هزار متر مربع بنا در تراز ممنوعه

احداث صد و هفتاد هزار متر مربع بنا  در تراز ممنوعه

در شمالغرب پایتخت، در بالاترین نقطه، شهری احداث شده که تعدادی زیادی از دانشجویان برای رسیدن به قله مجبورند چهل دقیقه ای را داخل اتوبوسهای فرسوده در راه باشند.
طبق اطلاعات منتشر شده در سایت دانشگاه علوم تحقیقات در مورد تاریخچه بنا و شروع بکار آن، این دانشگاه در آبان سال شصت و سه فعالیتهای خود را با رشته‌های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی با جذب دویست و پنجاه دانشجو شروع کرد.
واحد علوم و تحقیقات بعنوان واحد جامع مستقل، هم اکنون دارای دوازده دانشکده و بیست و هفت مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و نود و شش گروه تخصصی است و حدود چهل هزار دانشجو در ششصد و سی و چهار رشته گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی این واحد مشغول به تحصیل هستند.
ولی چه میزان از ساخت و سازهای این چند دهه دراین دانشگاه قانونی است؟ اسناد و مصوبات کمیسیون ماده پنج در مورد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را که مرور کنیم متوجه میشویم این دانشگاه در تمام این سالها بدون آن که تن به نظارت بدهد در هر نقطه و در هر ارتفاعی اقدام به ساخت و ساز کرده است.
تغییر حریم شمالی پایتخت برای ساخت و سازهای دانشگاه
در اولین مصوبه که مربوط به دهه شصت است دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ با درخواست دانشگاه آزاد برای ساخت و ساز در این زمینها موافقت کرده و مجوز ساخت هفتاد هزار و پانصد و هفتاد متر مربعی فضای آموزشی داده که این ساخت و سازها باید زیر ارتفاعات هزار و هشتصد متر باشد.
رشد جمعیت دهه شصت و پیش بینی کارشناسان برای کمبود فضاهای آموزشی در سال های آینده در صدور مجوز برای ایجاد فضای آموزشی بی تاثیر نبوده است، بخصوص آن که حضور در دانشگاه سبب میشده این جمعیت با تاخیر چند ساله بدنبال کار باشند. طبق متن موافقت کمیسیون ماده ۵ بخاطر احداث این دانشگاه، محدوده شهر تهران تغییر میکند. در بند هفت رأی کمیسیون ماده ۵ آمده «با توجه به اختیارات تفویضی مندرج در صورت جلسه شماره پنجاه و سه شورای نظارت بر گسترش شهر تهران با تغییر خط محدوده بیست و پنج ساله شهر تهران در قسمتهای شمالی اراضی مورد نظر موافقت بعمل آمد.
نکته دیگری که در این رأی وجود دارد نداشتن حقوق مالکیت توسط دانشگاه آزاد است. بطور معمول مالکان برای زمینهایی که برای آن سند مالکیت دارند درخواست مجوز از کمیسیون ماده ۵ میکنند ولی در این مورد تامین حق و حقوق مالکان بعهده دانشگاه آزاد گذاشته شده است تا خود دانشگاه با معارضین احتمالی به توافق برسد.
ولی طی این سالها دانشگاه آزاد خط محدوده را رعایت نکرد و در ترازهای بالای ارتفاعی دست به ساخت و ساز میزند. در سال هشتاد و یک کمیسیون ماده پنج تذکری به این دانشگاه میدهد و طبق بند دوازده، صورت جلسه سیصد و چهل و نه کمیسیون ماده پنح تاکید می گردد از هر گونه توسعه، ساخت و ساز در شمال خط محدوده ای که قبلا در صورت جلسه مشخص شده و اصلاح شده جلوگیری بعمل آید.
در سال هشتاد و پنج، رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز دانشگاه آزاد در شهرداری شروع میشود. نتیجه نشست شهردار وقت با مسئولان دانشگاه آزاد در مورد ساخت و سازهای این دانشگاه این است که ساختمانها احداث شده در تراز کم تراز هزار و هشتصد سیر مراحل قانونی در صدور پروانه طی گردد.
ساختمانهای جدیدالاحداث بالای تراز هزار و هشتصد عملیات ساختمانی متوقف گردد و دانشگاه متعهد گردد و پس از عمر مفید بنا را تخریب کند و مالکان هیچگونه حقوق مکتسبه ای برای این ساختمانها ندارند. هم چنین اجازه هر گونه ساخت و ساز جدید در تراز بالای هزار و هشتصد متر داده نمیشود.
طبق همین دستور دوازده فقره مجوزهای لازم در مورد بناهای احداثی در این اراضی صادر می گردد. چند بلوک آموزشی، یک مسجد، بیمارستان، تأسیسات پمپاژ آب، آزمایشگاه، دانشگاه علوم پایه، ساختمان اداری، دانشگاه علوم انسانی و دانشگاه مدیریت ساختمان آبرسانی، کتابخانه مرکزی و ساختمانهای نگهبانی در مساحت حدود دویست و پنجاه هزار متر مربع بناهای احداث شده طی این سالها بوده است.
بی توجهی به محدودیت طبقات در ساختمانهای جدید
طبق رأی کمیسیون ماده ۵، قرار بر این بود ساختمانهایی که در این بخش ساخته میشوند نهایت ارتفاع آن ها هشت طبقه بر روی زمین باشد و بجای توسعه عمودی، سطح اشغال بیش تری داشته باشند که مدیران وقت دانشگاه به این بخش از مصوبه بی توجهی کرده و در این سالها بناهایی ساختند که تعداد طبقات آن به بیش از دوازده طبقه میرسید.
الزام بند شش صورت جلسه چهارصد و شصت و پنج کمیسیون ماده پنج تاکید با افزایش سطح اشغال ارتفاع بیش تر هم چنین بند شش صورت جلسه چهارصد و شصت و پنج کمیسیون ماده پنج قرار بود پانزده هکتار از زمینهای مرادآباد که در مجاورت بلافصل شرقی کوهسار قرار داشت با هزینه دانشگاه تملک و به فضای سبز اختصاص داده شود که تا امروز این اتفاق نیفتاده است.
ولی چه میزان بنای در پایین ارتفاع هزار و هشتصد متر و چه میزان بنا در بالای ارتفاع هزار و هشتصد متر در این سالها ساخته شده است و با توجه به ورود شهرداری به ساخت و سازهای غیر مجاز در سال هشتاد و پنج چه میزان از این تخلفات بعد از سال هشتاد و پنج انجام شده است.

احداث صد و هفتاد هزار متر مربع بنا در تراز ممنوعه

طبق اطلاعات به دست آمده، ساختمانهایی که قبل از سال هشتاد و پنج ساخته شده است در تراز زیر هزار و هشتصد متر، ساختمانهای علوم انسانی، علوم پایه و ساختمان آبرسانی است در مجموع سی و پنج هزار و دویست و ده متر مساحت داشته و در حال بهره برداری بوده است.
هم چنین، ساختمانهای مسجد، بیمارستان، پارکینگ طبقاتی، کتابخانه مرکزی و ترمینال مرکزی، بلوکهای اداری دو، سه و پنج، ساختمان اداری مرکزی بلوک یک و چهار و دانشگاه مدیریت و ایستگاه پمپاژبه مساحت دویست و نود و یک هزار متر در حال ساخت بوده که بعد از سال هشتاد و پنج به بهره برداری رسیده است.
ولی بناهای احداث شده در تراز بالای هزار و هشتصد متر قبل از سال هشتاد و پنج بلوکهای آموزشی یک و دو و سه و چهار، آزمایشگاه شیخ بهایی، دانشگاه مکمل مدیریت، سرور مرکزی هستند که مجموع مساحت آن ها صد و یازده هزار متر مربع است. در این سالها ساختمان آموزش پزشکی فرهیختگان به مساحت تقریبی بیست هزار متر مربع نیز در تعداد طبقات بالای دوازده طبقه ساخته شده است. این بناها قبل از سال هشتاد و پنج آغاز و به اتمام رسیده و تا زمان عمر مفید ساختمان میتوانند خدمات رسانی کنند ولی اجازه تجدید بنا را ندارند.
به این لیست میتوان ساختمان مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، دانشگاه فنی و مهندسی، دانشگاه مواد آزمایشگاه مکانیک، دانشکده مجتمع آموزشگاهی، مرکز بی سیم، مهمانسرا، رستوران آفتاب و ساختمان ورزشی تنیس که در مجموع سی هزار متر به بهره برداری رسیده بودند. ساختمانهای بعد سال هشتاد و پنج در این تراز احداث شده اند، هتل مجموعه ورزشی فتح، استخر سرپوشیده، ساختمان ابن سینا به مساحت نود و هفت هزار متر بعد از دستور شهردار در مورد ممنوعیت ساخت آغاز به ساخت شده و به بهره برداری رسیده اند.
هم چنین به این متراژ مجموعه ورزشی و مجموعه شیشه ای به مساحت چهل هزار متر را هم باید اضافه کرد. قانون گریزی و بی توجهی به ضوابط و مقررات سبب شده که این ساختمانها از لحاظ ایمنی، ایمن سازی شبکه های راهها دچار مشکل باشند. یک سرعت گیر استاندارد در طول مسیر نبوده، گاردریل نصب نشده و اتوبوسهای فرسوده نیز در این مسیر تردد میکردند و همه این موارد سبب شد تا جان ده دانشجوی جوان از دست برود.

منبع: اسکان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ دی ۹۷
626 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0