ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گلستان بیان کرد:

کمیسیون ماده صد بلای جان ساخت‌وساز در گلستان

چندی پیش دادستان مرکز گلستان از وضعیت آراء کمیسیون ماده صد در گلستان گله کرد و عملکرد شهرداریها را در این بخش به چالش کشید. این موضوع هم توسط ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان هم عنوان گردید.

کد خبر: 971023008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ دی ۹۷ - ۱۰:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،چندی پیش دادستان مرکز گلستان از وضعیت آراء کمیسیون ماده صد در گلستان گله کرد و عملکرد شهرداریها را در این بخش به چالش کشید. این موضوع هم توسط ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان هم عنوان گردید.

کمیسیون ماده صد بلای جان ساخت‌وساز در گلستان شده است

کمیسیون ماده صد بلای جان ساخت‌وساز در گلستان شده است

کمیسیون ماده صد بلای جان ساخت‌وساز  در گلستان شده است

طبق آمار ارائه شده از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان آمار این ساخت و سازهای غیرقانونی در گلستان هم رو به افزایش است.
حسین ویزواری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در این رابطه بیان کرد: در برخی شهرستان‌ های استان از ابتدای سال یک پروانه ساخت‌وساز صادر نشده و همه آن‌ ها به کمیسیون ماده صد می‌ رود، در واقع باید گفت کمیسیون ماده صد بلای جان ساخت‌وساز ساختمان شده است.
ویزواری اظهار داشت: در قانون برای ماده صد یک فلسفه دیگر تعریف ‌شده است ولی شاهدیم برای درآمدزایی شهرها را رو به زوال می‌ برند.
وی با عنوان این که ما نمی‌ خواهیم کمیسیون ماده صد را برداریم ولی این ماده باید در مسیر قانونی خود حرکت کند، گفت: شهرداری‌ ها باید عزم خود را جدی‌تر کنند و از تخلفات ساختمانی پیشگیری کنند و با گزارش تخلفاتی که از طرف کارشناسان مهندسی صادر می گردد با جدیت بیش تری ورود پیدا کنند، اگر شهرداری‌ ها در این زمینه محکم‌تر وارد گردد قطعاً ساخت‌وساز ما هم بهتر می گردد.
تأسیس سازمان الکترونیک
رئیس سازمان نظام‌مهندسی گلستان در رابطه با برنامه‌های سازمان نظام‌مهندسی افزود: یکی از مهم‌ ترین برنامه‌ های ما تأسیس سازمان الکترونیک است.
ویزواری ادامه داد: هیئت ‌مدیره معتقد است که باید بتوانیم این برنامه را اجرایی کنیم و در این زمینه از تجارب استان‌ های دیگر که موفقیت در سازمان الکترونیک کسب کرده‌اند استفاده کنیم و آن‌ ها را در همه قسمت‌ ها به مرحله اجرا بگذاریم.
وی تصریح کرد: یکی از ایراداتی که به سازمان می‌ گرفتند بحث کنترل نقشه است که زمان کنترل خیلی طولانی انجام می ‌شود شاید دلیل آن این باشد که با دقت انجام می ‌شود البته این کار با سازمان الکترونیکی که در ذهن ماست خیلی سریع‌ تر انجام می‌ گردد و دیگر نیازی نیست مهندس یا مالکی به سازمان مراجعه کنند و تمام خدمات به شکل الکترونیکی انجام می ‌شود.
ویزواری گفت: در این سازمان الکترونیکی بازدیدها و رفع ایرادات از طریق فضای الکترونیکی انجام می ‌شود، بحث پروانه‌های اشتغال، صدور و تمدید آن ‌ها تا جاییکه بشود با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی انجام می ‌شود تا مهندسین ما از منزل کار آپلود مدارک خود را انجام دهند بدون این که به سازمان مراجعه کنند تا از طریق دنیای مجازی و فضای الکترونیکی کارها را به انجام برسانیم.
وی اظهار داشت: اجرایی شدن نظام الکترونیک برای ما خیلی مهم است چرا که در بحث نظارت عالی است و سبب می‌ شود خیلی بیش تر از چیزی که مدنظر است عمل کنیم و نظارتمان را در ساخت‌وسازها بیش تر کنیم.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خاطر نشان کرد: در بحث نظارت برنامه‌های زیادی پیش ‌بینی کرده‌ایم چرا که می‌ خواهیم مهندسان ما خدمات واقعی ارائه دهند و در راستای واقعی شدن خدمات مهندسی جلو برویم، ما منکر ایراداتی که در سیستم نظام‌ مهندسی بوده نیستیم مسلماً ایراداتی داشته ولی می‌ خواهیم این ایرادات را برطرف کنیم و نظارت خود را بر ساخت و ساز بیش تر کنیم.
ویزواری افزود: مجری ‌های ذی‌ صلاح وقتی که قرارداد امضا می‌ شود باید در محل کار خود حضور داشته باشند و خدمات خود را ارائه دهند؛ می‌ خواهیم بازدیدهای خود را افزایش دهیم و در واقع می‌خواهیم نظارت خود را بر ساخت‌وساز بیش تر کنیم.
وی با عنوان این که برنامه‌هایی داریم که باید با کمک شهرداری و راه و شهرسازی اداره‌اش کنیم، گفت: در حال طراحی اکیپ ‌هایی هستیم که از ساختمان‌ های سطح شهر با همراهی نمایندگان شهرداری و راه و شهرسازی بازدید کنند و در کل بحث ما نظارت بیش تر است.
ویزواری با اشاره به برنامه‌های روز ۵ اسفند (روز مهندس) ادامه داد: می ‌خواهیم این روز را هر چه باشکوه ‌تر برگزار کنیم و این جشن روز یک شنبه ۵ اسفند در سالن نمایشگاه بین الملی استان گلستان برگزار می‌ گردد.
وی با اشاره به بحث آموزش ویژه مهندسان تصریح کرد: تصمیم داریم در بحث آموزش تا جاییکه می‌ توانیم مهندسان را تقویت کنیم و بهمین علت برگزاری کلاس بازآموزی و به‌ خصوص برگزاری سمینارهای فنی و تخصصی را مدنظر داریم.
مهندسان با سازمان نظام مهندسی ساختمان قهر کرده اند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با عنوان این که احساس می‌ کنم مهندسان با سازمان نظام مهندسی ساختمان قهر کرده‌اند، گفت: یکی از مهم‌ ترین علل آن‌ بخش‌نامه‌های وزیر و رکود صنعت ساخت‌ و ساز است که سبب شده مهندسین ما با سازمان قهر کنند ولی سیاست ما آشتی مهندسین با سازمان است ما معتقد هستیم سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خانه دوم مهندسان است و این را باید از شعار تبدیل بعمل کنیم.
وی افزود: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان باید یک‌نهاد موثر در تصمیم گیریهای عمرانی استان باشد، این نه یک شعار بلکه یک تکلیف قانونی است که قانونگذار بر تکلیف سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گذاشته است و ماده پانزده قانون مصوبه مجلس این موضوع را عنوان کرده است.
ویزواری بیان کرد: کمک به ارتقای کیفیت طرح‌ های ساختمانی و عمرانی و شهرسازی در محدوده استان و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی بند نه ماده پانزده کمک به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری است که از وظایف سازمان است.
وی خاطر نشان کرد: برای این که این قوانین اجرایی گردد باید ابزارهای آن ‌هم وجود داشته باشد، از یک‌ طرف راه و شهرسازی دست سازمان را می‌ بندد و هر حرکتی که بخواهد انجام شود بحث اول بودجه، اعتبار و پول است، وقتی پول و اعتبار نباشد سازمان از چه محلی می ‌تواند پرداخت کند؟ درآمد سازمان که در زمان آقای آخوندی قطع ‌شده چطور هزینه‌ها انجام گردد؟

کمیسیون ماده صد بلای جان ساخت‌وساز در گلستان شده است

ویزواری افزود: آقای اسلامی سکان‌دار یک وزارت عریض و طویل است که نظام ‌مهندسی ساختمان بخش کوچکی از آن است و ممکن است اجرای برنامه ها زمان‌بر باشد ولی هرچه زودتر به فعل تبدیل گردد شاید نظام‌ مهندسی هم زودتر به‌روز اولش باز گردد.
از شورای شهر مرکز استان انتظار زیادی دارم و منتظر پالس مثبتی آنها هستم زیرا معتقد هستم شورای شهر مرکز استان باید بیش تر به نظرات کارشناسی سازمان نظام مهندسی توجه کند و بیش تر از نظرات کارشناسی بهره ببرد
وی گفت: امیدوار هستم در سفر وزیر راه و شهرسازی بهمراه ریاست جمهوری به گلستان مجال صحبت به ما داده شود نه این که ایشان در حلقه محاصره دولتیها گرفته شود و تنها صحبت دولتی ‌ها انجام شود، باید به‌ نظام مهندسی، انبوه‌سازان و شرکت ‌های تأسیساتی اجازه دهند که مشکلاتشان مطرح گردد و راهکاری ارائه گردد تا از راهنمایی ‌های آقای وزیر استفاده کنیم چرا که فرصت خوبی است و می‌دتواند سرمنشأ تحولات خوبی در استان باشد.
ویزواری گفت: این تناقضاتی که در بخش‌نامه‌های وزارت راه و وزارت کشور هست با حضور آقای وزیر راحت تر می‌ توان حل کرد و من مطمئن هستم مدیر کل راه و شهرسازی گلستان از این وضعیت به‌ خوبی استفاده خواهد کرد تا مشکلات حوزه ساخت‌وساز را به حداقل برساند.
وی با اشاره به برنامه های توسعه شهری افزود: ما باید به سمتی برویم که شهر ما در بحث‌ های علمی پایه و اساس باشد و از جربیاتی که در شهرها، استان ها و کشورهای دیگر بدست آمده بتوانیم استفاده کنیم و مسائل را به سمت مهندسی جلو ببریم.
تصمیمات سیاسی آفت مدیریت شهری است
رئیس نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: تصمیمات سیاسی آفت هر شهری است و پایه و اساس تصمیم‌ ها باید کارهای کارشناسانه باشد، اصل را اگر بر این بگذاریم من مطمئنم در هر شهری که پایه تصمیماتش طبق نظرات فنی مهندسی باشد هیچ مشکلی پیش نمی ‌آید ولی در شهرهایی که تصمیمات فنی مهندسی کمرنگ می‌ شود و از طرف دیگر تصمیمات سیاسی جای آن را می ‌گیرد تبعاتش در سال‌ های آینده گریبان گیر مردم خواهد شد.
ویزواری با اشاره به بروز تخلفات در ساخت و ساز بیان داشت: از وظایف اصلی نظام مهندسی است که با تمام قوا وارد این مسائل شویم و تصمیم سازان استانی باید به نظرات کارشناسی ما توجه کنند، خوشبختانه بسیاری از دستگاه ‌ها نسبت به نظرات سازمان نظر موافقی دارند و ما با معاون عمرانی استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی گلستان وشهردار گرگان تعامل خوبی داریم.
وی افزود: زمانیکه شهردار فعلی گرگان معاون عمرانی استاندار گلستان بود سازمان نظام مهندسی گلستان پیشرفت ‌های خوبی داشت و در آن زمان سازمان نظام مهندسی در اجرای مقررات ملی ساختمان در سطح کشور رتبه برتر را کسب کرد و آقای غراوی هم همان سیاست را ادامه می ‌دهد.
ریاست سازمان استان مطرح کرد: من از شورای شهر مرکز استان انتظار زیادی دارم و منتظر پالس مثبتی آنها هستم زیرا معتقد هستم شورای شهر مرکز استان باید بیش تر به نظرات کارشناسی سازمان نظام مهندسی توجه کند و بیش تر از نظرات کارشناسی بهره ببرد.
وی یاد آور شد: ما کارگروه سیما، منظر شهری داریم و مهندسان ما در سطح کشور ایده‌هایشان خریداران بیش تری نسبت به استان داشته و کارهای خوبی هم ارائه داده‌ایم، آن قدری که در سطح سازمان نظام مهندسی کشور بحث‌ های سیما و منظر شهری که از استان گلستان تولید شده و نظریاتی که ارائه گردیده، توجه کرده‌اند و روی آن صحه گذاشتن ولی در سطح استان به آن توجهی نشده است، ما یک ارگان فنی مهندسی هستیم و تبدیل کردن این‌ ها به فعل نیاز دارد تصمیم سازان استانی بیش تر به آن بپردازند.

منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ دی ۹۷
660 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0