عملکرد آخوندی مناسب نبود وزیر راه و شهرسازی دولت اصلاحات

عملکرد آخوندی مناسب نبود

وزیر راه و شهرسازی دولت اصلاحات با عنوان این که اصلاح‌طلبان نباید انتقادات به روحانی را لای «زرورق» و «پنبه» بپیچند، بیان کرد:‌ ریاست جمهوری انتظارات اصلاحات را برآورده نکرد.

کد خبر: 970808008 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ آبان ۹۷ - ۱۱:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،وزیر راه و شهرسازی دولت اصلاحات با عنوان این که اصلاح‌طلبان نباید انتقادات به روحانی را لای «زرورق» و «پنبه» بپیچند، بیان کرد:‌ ریاست جمهوری انتظارات اصلاحات را برآورده نکرد.

عملکرد آخوندی مناسب نبود

عملکرد آخوندی مناسب نبود

عملکرد آخوندی  مناسب نبود

به علت مشغله کاری که داشت با زحمت زیاد توانستیم با احمد خرم فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران و وزیر راه و ترابری در دولت دوم اصلاحات،‌ در مجمتع فرهنگی و ورزشی باشگاه انقلاب وقت مصاحبه بگیریم.
احمد خرم که استاندار استان‌ هایی همچون هرمزگان، همدان و خوزستان را در کارنامه خود دارد هم اکنون رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران است و در همین حین که ما با وی به مصاحبه می ‌پرداختیم، درگیر انتخابات این تشکل صنفی بود و به همین جهت انتقادات زیادی نیز به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم داشت.
وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات گفت: عباس آخوندی نتوانسته در زمینه مسکن و شهرسازی مناسب عمل کند و معضلات خیلی اساسی در مسئله شهرسازی داریم و در همین تهران تعداد قابل ملاحظه‌ای یعنی بیش از دو هزار پارک محله‌ای تفکیک و فروخته شد.
با احمد خرم در مورد حسن روحانی و رابطه دولت وی با اصلاح‌طلبان نیز گفتگو کردیم ولی او گفت: حسن روحانی امثال او را حتی برای یک افطاری هم دعوت نمی‌ کند!
آن چه در ادامه می ‌آید مشروح گفتگوی تفصیلی ما با احمد خرم دبیر دفتر سیاسی حزب پیشرو اصلاحات و وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات است:
*وضعیت اقتصادی امروز نتیجه ۴ دهه برنامه‌ریزی، برخوردها و راهکارهای غیر علمی است
بنظر شما دولت توانسته در مسائل اقتصادی قدم موثری بردارد یا خیر؟
خرم: این وضعیت اقتصادی که می ‌بینید نتیجه ۴ دهه برنامه ‌ریزی، برخوردها و راهکارهای غیر علمی است. ما چهل سال است بدون سند در حال حرکت هستیم. سند چشم انداز، سیاست ‌های کلی نظام، آمایش سرزمین، کالبد ملی، سندهای طرح جامع بخش و فرابخش و اسناد طرح‌ های توسعه استان ‌ها که این طرح‌ های توسعه استان‌ ها هر کدام طرح کالبدی دارد به این منظور که فعالیت‌ ها را بر روی نقشه سرزمین آورده گردد؛ بعنوان مثال باید پتروشیمی ‌ها،‌ فولاد، صنایع مادر و بالادستی، میانی و پایین دستی کجا باید مستقر گردد. علت این که می‌ گویم بی برنامه هستیم به این علت است که ما پنجاه الی شصت درصد صنایع بالادستی را در اجرا کرده‌ ایم ولی صنایع میانی و پایین دستی کم تر از ده درصد است در حالیکه باید همپای یک دیگر اجرا میشد. ما صنایع بالادستی را اجرا کردیم و محصولات این قبیل از صنایع را به چین صادر و اشتغال برای آن ها درست کرده و درآمد سرانه آن ها را افزایش می‌ دهیم و محصولات میانی و پایین دستی را با ارزش افزوده‌های سیصد الی ۱۰۰۰ درصد به کشور وارد می‌ کنیم. وقتی کشور بدون سند و با سلیقه من، X و Y اداره گردد نتیجه آن نیز منتهی به بحران فزاینده و غیرقابل کنترل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌ شود.
*اشتباه تاریخی روحانی/ریاست جمهوری نتوانست و نخواست از نظر و ایده‌های صاحبنظران اقتصادی خوب استفاده کند
پس شما مشکلات امروز را ناشی از بی برنامگی می ‌دانید. موضوعی که در این مقوله وجود دارد این است که آقای روحانی قبل از پیروزی در ۲ انتخابات نود و دو و نود و شش یکسری وعده اقتصادی به مردم داده بود؛ شما عدم موفقیت شخص آقای روحانی و دولت وی را ناشی از چه چیزی می ‌دانید؟
خرم:‌ اشتباه آقای روحانی مرتکب یک اشتباه تاریخی شد و آن این بود که نگفت در ۳ الی ۴ ماه اول دولتش چه تحویل گرفته است و این اشتباه در تاریخ ثبت خواهد شد. آقای روحانی کار را شروع کرد در حالیکه پایه‌های کار از قبل پایه‌های سستی بود بعنوان مثال سال هشتاد و چهار دولت هشتم به نهم با شصت و هفت هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل داد و سال نود و دو نیز دولت دهم دولتی را به دولت یازدهم تحویل داد که ششصد هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل داد یعنی نقدینی بیش از نه برابر افزایش داشت یعنی سالانه بالای نود درصد افزایش نقدینگی را در طول این هشت سال دولت محمود احمدی‌نژاد شاهد بودیم و همین نقدینگی بالای نود درصد پدر مملکت را درآورد. آقای روحانی نتوانست و نخواست از نظر و ایده‌های صاحبنظران اقتصادی خوب استفاده کند و به دولت خود اکتفا کرد در حالیکه باید از جمع صاحبنظران استفاده می ‌کرد.
*روحانی فقط به تیم اقتصادی دولت خود اکتفا کرده است

روحانی به دولتش اکتفا کرد یعنی به اشخاصی مانند نوبخت، جهانگیری، سیف و غیره اکتفا کرد؟
خرم: بله به تیم اقتصادی‌اش اکتفا کرد.
*تیم اقتصاد دولت خیلی ناهماهنگ است
آن هم می ‌گویند که با هم هماهنگ نبودند.
خرم: بله همین تیم اقتصادی نیز بسیار دارای ناهماهنگی بود.
*مدیریت‌ های سلیقه ‌ای در سازمان برنامه و بودجه عامل اصلی مشکلات اقتصادی امروز است/هرکسی از ظن خود یار دولت شده
اخیرا حزب کارگزاران سازندگی بیانیه‌ ای صادر کرده و تاکید داشته که آن چیزی که امروز در مورد مسائل اقتصادی در کف بازار شاهد هستیم به علت مدیریت سلیقه‌ای در سازمان برنامه و بودجه هستیم.
خرم:‌ من هم همین را عرض می‌ کنم؛ مدیریت ‌های سلیقه‌ای در سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه ‌های اجرایی عامل اصلی مشکلات اقتصادی امروز است. من بالا هم توضیح دادم وقتی که فاقد برنامه و طرح باشیم سلیقه‌ ای برخورد میگردد و هرکسی طبق سلیقه خود عمل می ‌کند بعبارتی هرکسی از ظن خود شد یار دولت! این گونه نمی ‌شود مملکت را اداره کرد.
چرا نباید پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی اصلاح ساختار شکل نگیرد؟ چرا سی سال هیچ بازنگری در قانون اساسی نشده است. دنیا رو به توسعه است و تولید دانش و تکنولوژی با سرعت خیره کننده در حال پیشروی و سرعت ارتباطات نیز سرسام آور است و ما نشسته ‌ایم سوار خر لنگ شده‌ایم و میخواهیم به توسعه دست یابیم در حالیکه با دانش و تکنولوژی باید همراه شد. دانش، تکنولوژی نو، فناوری‌ های نوین، IT، ICT، نانو و بیو تکنولوژی بصورت جزیره‌ای و سلیقه‌ای جلو می‌بریم در حالیکه IT و ICT غول‌ های دنیا هستند که می‌ توانند طراحی کنند حال خودمان نشسته ‌ایم و با بضاعت علمی و تکنولوژی که داریم بنای طراحی داریم و مشخص است به نتیجه نمی ‌رسیم.
*طرح جامع حمل و نقل هم اینک در وزارت راه و شهرسازی خاک می‌ خورد
ما وقتی می ‌خواستیم طرح جامع حمل و نقل را طراحی کنیم،‌ شش مشاور رتبه‌دار داخلی داشتیم در حالیکه وزیر قبل از من دو سال سعی کرد با یک کنسرسیوم طرح جامع را تهیه کند ولی موفق نشد اگر هم موفق می‌ شد بضاعت علمی و تکنیکی لازم را نداشتند. ما با دومین شرکت مقتدر دنیا در طراحی جامع حمل و نقل قرارداد بستیم، قرارداد نبستیم که آن ها بیایند مطالعه کنند و طرح جامع تحویل بدهند و بروند بلکه با این قرارداد تاکید کردیم که بیست و دو مشاور جوان ایرانی باید همکار این ها شوند. تا یاد بگیریم که چگونه طرح جامع تهیه کنیم. بخش حمل و نقل کشور تنها جایی است که طرح جامع دارد. فرهنگ تهیه طرح جامع و تکیه بر طرح های جامع در کشور وجود ندارد.
طرح جامع حمل و نقل اکنون در وزارت راه و شهرسازی خاک می‌ خورد و هیچ استفاده‌ ای از آن در برنامه‌ ریزی صورت نمی‌ گیرد در حالیکه مبنای برنامه‌ ریزی باید طرح مصوب باشد نه سلیقه من و شما.
آقای مهندس! ورای این که گفتید مشکلات اقتصادی دارای سابقه تاریخی است و در طول این چهل سال طرح و برنامه‌ای نداشتیم…
خرم: پیش از آن برنامه داشتیم. سال پنجاه و ۳ طرح آمایش سرزمین و طرح جامعه حل و نقل توسط شرکت ستیران فرانسه تهیه و تصویب گردید ولی ما همه این طرح ‌ها را کنار گذاشته‌ایم. طرح جامع آب کشور و هر چند استان یک آب منطقه‌ای داشت ولی ما این طرح را به هم زده‌ایم و تبدیل به آب منطقه‌ای‌های استان کرده و دعوایی بین استان ‌ها ایجاد کرده‌ایم. چهار محال و بختیاری، یزد و اصفهان یک آب منطقه‌ای بودند ولی حالا تبدیل به آب منطقه‌ای استان شده است.
*در داخل کشور با ضعف مدیریت مواجه هستیم/ماجرای دیدار با هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی در مورد تحریم‌ ها
آقای خرم! ورای این بحث‌ ها که سابقه تاریخی دارد. ما در این برهه با مشکلی به اسم تحریم‌های فزاینده روبرو هستیم که این مزید بر مشکلات اقتصادی ما می ‌شود و انتظار افکار عمومی حداقل و کارشناسان بصورت اخص این است که، دولت یک گارد اقتصادی داشته باشد و ما این را در کشور ترکیه شاهد هستیم. ما در دولت این گارد اقتصادی را نمی ‌بینیم. بنظر شما این ضعف و نبود گارد اقتصادی در دولت ناشی از چه چیزی است؟
خرم: ما امروز در داخل کشور با ضعف مدیریت مواجه هستیم و این مسائل را به این جا کشانده است. تحریم‌ها در این مدت تاثیرات خود را گذاشته و تعامل ما با دنیا تعیین کننده بوده است. در دنیایی که به سمت جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی جلو می ‌رود ساز مخالف زدن و دیوار به دور مملکت کشیدن، مملکت را با بحران روبرو می‌ کند. ما نمی ‌خواهیم به این قضیه توجه کنیم که تحریم‌ ها با محاسباتی که من انجام دادم تا قبل از دولت آقای روحانی بیش از ششصد الی هفتصد میلیارد دلار به کشور لطمه زده است. الان فرصت ندارم که ریز این مسائل را به شما بگوییم. من گزارش کردم که آمار مخرب تحریم‌ ها بر اقتصاد کشور چه میزان بوده است و گزارش خود را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادم و با آقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی گفتگو کردم و آقای رضایی نیز با ریاست جمهوری وقت آقای احمدی‌نژاد صحبت کرد ولی آقای احمدی‌نژاد به وی گفته بود که این حرف ‌ها، سخنان ضد انقلاب است. من د۸ سال پیش با مرحوم هاشمی رفسنجانی (ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام وقت) در مورد یکی از شاخه ‌های تحریم ‌ها حدود چهل و پنج دقیقه صحبت کردم. من چهار ماه تحقیق کارشناسی بر روی تحریم بانک مرکزی صورت داده بودم که آن زمان تازه از طرف آمریکایی‌ها مطرح ولی هنوز اعمال نشده بود. به آقای هاشمی توضیح دادم که هشت اتفاق با تحریم بانک مرکزی خواهد افتاد اول این که ال سی باز کردن روی کالای صادراتی ما دچار خدشه جدی می ‌شود و لطمه سنگینی به صادرات کشور وارد خواهد شد. دوم این که: ال سی بر روی خرید‌های کالاهای خارجی که مرغوب ‌ترین آن متعلق به کشورهای پیشرفته از جمله اروپا، آمریکا، ژاپن و کره موجب می‌ شود که آن ها ال سی ما را نپذیرند. سومین پیامد آن این بود که سوئیفت لطمه سنگینی می‌ بیند یعنی شما وقتی کالا یا نفت را می‌ فروشید نمی ‌توانید پول آن را جا به جا کنید و پول را به حساب شرکت فروشنده بریزید و دچار جدی شده و مجبور هستیم کالاهای بنجل شرکت‌ های چین و هند را بخریم و بجای کامیون و اتوبوس ولوو، اسکانیا و بنز باید هووی چین را بخریم که ۱ در صد از کامیون‌ های ما و ده درصد از تصادفات ما را تشکیل می ‌داد. چهارم این که اسکناس دلار و یورو که هفته‌ای سیصد الی چهارصد میلیون دلار در هفته به ایران می ‌دادند ولی این را کاهش میدهند چهارصد را به دویست تقلیل می ‌دهند و به سمت صفر شدن می‌ کشانند بعبارتی عرضه ارز را کاهش داده و به تقاضا دامن زده و قیمت ارز به شدت افزایش می‌یابدد. من به آقای هاشمی گفتم شما هر کاری که می ‌توانید برای منتفی شدن تحریم بانک مرکزی انجام دهید چرا که این مملکت را دچار چالش می ‌کند. به آقای هاشمی توضیح دادم که در آمریکا یک بار بصورت آزمایشی از ورود دلار به ایران جلوگیری می ‌کند چرا که قبل از تحریم ‌های بانکی ۲ شنبه‌ها چهارصد میلیون دلار به ایران وارد می‌ شد، و با همین آزمایشی که آمریکا صورت داد، دلار بیست درصد افزایش قیمت داشت و هفته بعد که مسیر ورود ارز را باز گذاشتند، دلار پانزده درصد کاهش یافت ولی پنج درصد دیگر همچنان باقی ماند. در تحریم ‌های شورای امنیت سال هشتاد و نه یکمرتبه با کار نسنجیده‌ای که با حذف سوبسید پرداخت یارانه نقدی به همه آحاد مردم صورت گرفت، موجب شد که در سال نود و یک ارز ۱۰۸۰ تومانی به ۳۵۰۰ تومان رسید و جهشی صورت گرفت در حالیکه در دهه‌های قبل این افزایش جهشی نبوده و حداکثر بطور میانگین قیمت ارز ده درصد سالیانه افزایش داشته است.
*دولت میتوانست نوسانات ارزی را مدیریت کند
کارشناسان اقتصادی بر خلاف شما معتقد هستند که تحریم‌ها فقط سی درصد از مشکلات فعلی کشور را شامل می گردد. بنظر شما دولت نمی ‌تواند مدیریتی صورت دهد؟
خرم: بله؛ دولت می‌ تواند مدیریت کند. ارز ۴۲۰۰ تومانی یک نمونه این قضیه است. صاحبنظران اقتصادی به دولت اصرار کردند که چرا دلار را ۴۲۰۰ تومان قیمت گذاشته‌اید چرا که همین الان در بازار دلار پنج هزار تومان قیمت میشود و دولت وقتی دلار را ۴۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌ کند سبب ایجاد رانت می‌ شود و تقاضای ارز افزایش پیدا می ‌کند و از پنج هزار تومان هم بالاتر می‌ رود. دولت می‌خواهد دلار را بر روی ۴۲۰۰ نگه دارد ولی قیمت دلار در کف بازار بالای ده هزار تومان می ‌شود. شما شاهد بودید که زمانیکه دولت دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرده بود، چهل و هفت میلیارد دلار ارز تخصیص داده شد، کدامیک از دریافت ‌کنندگان فروش خود را با دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام دادند؟
دارویی که بنده چهل و پنج هزار تومان در هشت ماه پیش خرید می‌کردم اکنون بابت همان دارو دویست و بیست هزار تومان پرداخت می‌کنم. یعنی قیمت دارو بیش از چهار برابر شده است. صاحبنظران به دولت توصیه کردند که کالای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی را که جمعا نیازمند دوازده میلیارد دلار است را خود دولت وارد و نظارت کند و توسط بخش خصوصی توزیع گردد بقیه اقلام از جمله خودرو، مواد شوینده، مواد اولیه، خمیر کاغذ و غیره با ارز آزاد وارد کند. این مابه تفاوت هم ایجاد نمی‌ شد که تقاضا بالا برود. دولت به هر کسی که از دور و نزدیک رسید ارز داد.
*دولت از کیسه خلیفه ارزها را به هرکه تقاضا می ‌داد، بخشید!
من با صاحبان کارخانه و متقاصیان ارز که صحبت میکردم اذعان داشتند که ما هر چقدر ارز که درخواست می ‌دادیم، دولت موافقت میکرد! از کیسه خلیفه بخشیدند. میانگین اختصاص ارز دوازده میلیارد دلار در سال بود اما دولت در سه الی چهار ماه چهل و هفت میلیارد دلار ارز توزیع کرد؟ مسائل اقتصادی قابل کنترل است ولی به شرط این که بر نظریه صاحبنظران توجه گردد.
*روحانی ما را به یک افطاری هم دعوت نمی ‌کند

شما خودتان در این چند سالی که از عمر دولت می ‌گذرد آیا پیشنهادی به آقای روحانی و بقیه وزرای کابینه در مورد مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی داده‌اید؟
خرم: من و امثال بنده حتی برای یک افطاری هم دعوت نمی‌ شویم.
*از روحانی حمایت می ‌کنیم ولی منتقد هم هستیم
چرا؟ شما که جزو حامیان آقای روحانی در سال نود و دو و نود و شش بودید؟
خرم: الان هم از دولت آقای روحانی حمایت می‌ کنیم، ولی انتقاد هم داریم.
بحثی که الان بوجود آمده این است که ما شاهد افزایش قیمت در برخی از اقلام هستیم که علت آن هنوز ناشناخته است. بعنوان مثال قیمت خودرو، نرخ بلیط هواپیما و مسکن غیره.
خرم: شما روی نرخ بلیط هواپیما ریز نشوید. می‌ توان بلیط هواپیما را واقعی گرفت و قیمت آن نیز بالا است ولی می ‌توان به دانشجوها، بیماران، تحت پوشش کمیته امداد و غیره می ‌توان نیم بها داد که این‌ ها فقط ده درصد از مشتریان سفر هوایی هستند بقیه مشتریان افرادی هستند که پول دارند و مستضعف نیستند. کدام مستضعفی با هواپیما به اصفهان می‌ رود؟ قطعا با اتوبوس می ‌رود و دولت باید بر روی حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کنترل داشته باشد و سوبسید بدهد.
*آخوندی در زمینه مسکن و شهرسازی مناسب عمل نکرد
عملکرد آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی را چگونه ارزیابی می‌ کنید؟
خرم: آقاتی آخوندی و وزارت راه و شهرسازی در زمینه مسکن و شهرسازی مناسب عمل نکرده است و معضلات خیلی اساسی در مسئله شهرسازی داریم و در همین تهران تعداد قابل ملاحظه‌ای یعنی بیش از دو هزار پارک محله‌ای تفکیک و فروخته شد. پارک ‌های منطقه‌ای تبدیل به برج شده و در الهیه فروخته شده است. این مسئله از زمان آقای احمدی‌نژاد آغاز شد و تا زمان دکتر نجفی ادامه داشت و من مطلع هستم که آقای نجفی بشدت مخالف درآمد شهرداری از فروش تراکم و کاربری بودند.الان سعی بر این است که شهرداری بر روی درآمدهای پایدار کار کند که بنده معتقد هستم اشتباهاتی در این قضیه در حال رخ دادن است.در سال هفتاد و هشت که بنده معاون امور عمرانی وزارت کشور بودم، در مورد درآمدهای پایدار نامه‌ای به دولت آقای خاتمی زدم و کمیته‌ای به دستور ریاست جمهوری شکل گرفت و در آن زمان متاسفانه مشاور اقتصادی آقای رئیس جمهور با مخالفت‌ های خود این طرح را عقیم گذاشت و ده سال بعد مجددا بعد از این که شهرداری ‌ها در منابع درآمدی و خدمات زیربنایی و عمومی به بن بست رسیدند، اکنون مجددا عنوان شده و در دستور کار مجلس است؛ امیدواریم که نظر صاحبنظران در این مورد لحاظ گردد.

عملکرد آخوندی مناسب نبود

من به یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس گفتم که این لایحه یا طرحی که شما بر روی آن کار می ‌کنید ما از سال هفتاد و هشت آن را کلید زده بودیم و بنده بعنوان کارشناس امور شهرداری ‌ها بر روی درآمد‌های پایدار نظر دارم و اگر دعوت کنید توضیح می ‌دهم.
*روحانی انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرد
شما رئیس دفتر سیاسی حزب پیشرو اصلاحات هستید. بنظر شما آیا آقای روحانی توانسته است همه انتظارات اصلاح را برآورده کند؟
خرم: خیر. روحانی انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرد.
*روحانی در دولت دوم خود بشدت محافظه‌کار شده است / وی دیگر احتیاجی به رأی مردم و اصلاح‌طلبان ندارد
لطفا مصداقی توضیح بدهید.
خرم: آقای روحانی در دور اول آن چنان اصلاح‌طلبانه حرکت می ‌کرد که اصلاح‌طلبان به ایشان توصیه می ‌کردند که کمی آرام‌ تر! تو اصلاح‌طلب‌تر از اصلاح‌طلبان شدی. شعارهای انتخاباتی آقای روحانی برای دور دوازدهم ریاست جمهوری نیز همین طور بود. وعده‌های اقتصادی، آزادی‌ های سیاسی-اجتماعی داده شد ولی در دور دوم دولت، آقای روحانی بشدت محافظه ‌کار شده است. علتش شاید این باشد که روحانی احتیاجی به رأی مردم و اصلاح‌ طلبان نداشته باشد. اصلاح ‌طلبان بخصوص در دولت دوم آقای روحانی انتقاد و اعتراض جدی دارند ولی از دولت هم حمایت می ‌کنند. خالی کردن پشت دولت به نفع مملکت نیست و البته دار هیچ مقطعی نبوده است. باید دولت را حمایت کرد و محکم پای مطالبات مردم ایستاد و بر روی آن پافشاری کرد.

*خالی کردن پشت دولت به نفع مملکت نیست / اصلاح‌طلبان نباید انتقادات خود به روحانی را لای زرورق و پنبه بپیچند
اصلاح‌طلبان انتقادات خود به روحانی را لای زرورق و پنبه می ‌پیچند نباید این گونه باشد دولت باید آستانه تحمل بالایی داشته باشد. انتقاد دارای ۳ وجه است بعبارتی دولت باید «انتقاد از خود» داشته و با مردم صریح و شفاف باشد. مشکلات را با مردم در میان بگذارد و کاستی‌ های خود را بیان کند. دومین وجه دیگر نقد «انتقاد از دیگران است» و ما در این قضیه خیلی استاد هستیم و وجه آخر نیز «پذیرش انتقاد از دیگران» است دولت در این زمینه به شدت ضعف دارد.
*عملکرد ضعیف مسئولان سبب سلب اعتماد و امید می ‌شود / فساد و تبعیض در کشور اپیدمی شده است
مسئله ‌ای که امروز وجود دارد اینست که اصلاح‌طلبان می‌ گویند پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان امروز سر خورده شده است و عدم تحقق مطالبات عامل اصلی این است.
خرم: باید کلان ‌تر از به این مقوله نگاه کرد و آن این که به سرمایه اجتماعی کشور لطمه وارد شده و اعتماد عمومی و امید به آینده کاهش پیدا کرده است. من متاسف هستم که برخی از مسئولان می‌ گویند که پمپاژ یاس و ناامیدی نکنید پمپاژ که ناامیدی ایجاد نمی ‌کند عملکرد ضعیف مسئولان سبب سلب اعتماد و امید می ‌شود باید در درجه اول به این برسیم که ساختار اداره مملکت ساختار معیوبی است و اصلاح گردد. باید تصمیم‌سازی، تصمیمات که در مجلس و دولت اتخاذ می ‌شود از درون جامعه بیرون بیاید بعبارتی دولت و مجلس خودش تصمیم ‌سازی و تصمیم ‌گیری نکند. تصمیم ‌سازی و ارائه پیشنهاد و راهکار حق جامعه و تشکل‌ های مردم نهاد است. دولت باید به بخش خصوصی چه NGOها و تشکل ‌های صنفی و حرفه‌ ای چه عامه مردم توجه کند. تا زمانیکه بخش خصوصی که بار اصلی توسعه کشور را به عهده دارد، به حساب نیاید مملکت به سامان نمی ‌رسد. مبنای تصمیمات نیز باید عقلایی و علمی باشد. در ابتدای صحبت هم گفتم که سلیقه ‌ای نمی ‌توان مملکت را اداره کرد. حاکمیت اعم از دولت، مجلس، قوه قضاییه و نهادها و بنیان‌ ها باید با مردم صادق باشند، رک بگویند و شفاف برخورد کنند. این مقدمه اینست که دولت بتواند با فساد و تبعیض مبارزه کند؛ متاسفانه فساد و تبعیض در کشور اپیدمی شده و این دو سم مهلک توسعه هستند.

منبع : شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی-طراحی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۷
807 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0