دریافت مجوز ساخت پلاسکو از شهرداری استاندار تهران در واکنش به اظهارات اعضای شورای شهر در مورد توقف پروژه پلاسکو

شورای شهر مسئولیتی در رابطه با پلاسکو ندارد/مالک تشخیص میدهد چه کاری انجام دهد

مقیمی با عنوان این که شورای شهر مسئولیتی در رابطه با ساختمان پلاسکو ندارد، عنوان کرد: این شورا وظایف دیگری دارد، ولی می ‌تواند نظر بدهد. این ساختمان مالک دارد و مالک باید تشخیص دهد که چه کاری باید انجام گردد .

کد خبر: 970327012 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷ - ۲:۲۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مقیمی با عنوان این که شورای شهر مسئولیتی در رابطه با ساختمان پلاسکو ندارد، عنوان کرد: این شورا وظایف دیگری دارد، ولی می ‌تواند نظر بدهد. این ساختمان مالک دارد و مالک باید تشخیص دهد که چه کاری باید انجام گردد .

شورای شهر مسئولیتی در رابطه با پلاسکو ندارد

شورای شهر مسئولیتی در رابطه با پلاسکو ندارد

  شورای شهر مسئولیتی در رابطه با  پلاسکو ندارد/مالک تشخیص میدهد چه کاری انجام دهد

استاندار تهران در رابطه با کلنگ‌زنی پلاسکو در روز عید فطر با توجه به این که بخش زیادی از ساختمان هم چنان سالم است و حتی سازمان نظام مهندسی تایید کرده که قسمت جنوبی پلاسکو تنها نیاز به مقاوم ‌سازی و بازسازی تاسیسات دارد و با توجه به شرایط بد اقتصادی آیا واقعا لازم است که واحدهای سالم پلاسکو تخریب و مجددا احداث گردد، گفت: ساختمان پلاسکو دو قسمت دارد قسمت جنوبی که کامل تخریب شده است و باید با طراحی و ساخت جدید قابل بهره‌ برداری گردد. قسمت پشت ساختمان یعنی بخش شمالی که ساختمانی ۵ طبقه است، متاثر از آتش سوزی بخش جنوبی بود‌ه‌ و خسارتی هم به آن وارد شده است، ولی گفته‌اند که باید مقاوم‌ سازی گردد.
وی ادامه داد: تصمیمی که در رابطه با بخش شمالی پلاسکو گرفته شد با توجه به این که افرادی اعلام کردند؛ مشکل ما با مقاوم‌ سازی حل می‌ گردد و سیستم ‌های تاسیسات آن نیز باید تعمیر گردد و چون باید این کارها انجام می‌ شد، قرار شد بخش شمالی نیز کوبیده و از نو احداث گردد.
مقیمی در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه تعمیرات و مقاوم‌ سازی بیش تر از هزینه تخریب و ساخت مجدد می‌ شد که این تصمیم ‌گیری برای بخش شمالی پلاسکو صورت گرفت، افزود: این ساختمان دویست و هشتاد و شش ساکن دارد؛ تصمیم‌ گیری راجع به این که چه کاری باید انجام گردد، بعهده بنیاد مستضعفان است.
وی تصریح کرد: شورای شهر مسئولیتی در رابطه با این که آیا این بخش از ساختمان باید تخریب گردد یا خیر ندارد. این شورا وظایف دیگری دارد، ولی می‌ تواند نظر بدهد این ساختمان مالک دارد و مالک باید تشخیص دهد که چه کاری باید انجام گردد.
وی اظهار داشت: کسبه در رابطه با این تصمیم‌ گیری دخیل هستند. ما نشستی با کسبه و مالک برگزار کردیم، عده‌ای خواهان ساخت مجدد بودند و عده‌ای هم می‌ گفتند که باید با مقاوم‌ سازی فعالیت تجاری از سر گرفته شود.
استاندار تهران تصریح کرد: به مالک و کسبه گفتیم که باید با هم نشست بگذارند و اگر نصف به علاوه یک نفر خواهان مقاوم‌ سازی بودند با توجه به این که کسبه اعلام کرده بود که حتی هزینه مقاوم ‌سازی را هم پرداخت می ‌کنند، این مساله به اینصورت حل گردد ولی اگر نصف به علاوه یک نفر خواهان تخریب بودند پس بخش سالم باید تخریب گردد، یعنی اختیار را به آن ها واگذار کردیم، حال این که چه اتفاقی افتاد از آن اطلاعی ندارم.
مقیمی گفت: بنیاد مستضعفان اعلام کرده در صورت تخریب بخش شمالی ۲ طبقه زیر هم‌ کف هم بعنوان تالار میسازد و از محل آن هزینه کل ساختمان را تامین میکند تا هزینه اضافی به ساکنان تحمیل نگردد، در رابطه با بخش جنوبی نیز قرار شد بخش ‌هایی به ساختمان اضافه گردد تا هزینه آن بخش نیز تامین گردد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش شمالی ساختمان با رضایت کسبه تخریب خواهد شد یا خیر، عنوان داشت: اگر نصف به علاوه یک نفر خواهان تخریب باشند، باید تخریب گردد. مالک پلاسکو مجوزهای لازم را برای ساخت بنای جدید نگرفته است و درصورت آغاز پروژه بزودی متوقف می گردد .
مالک پلاسکو مجوزهای لازم را برای ساخت بنای جدید نگرفته است/آغاز پروژه خلاف قانون است
این در حالیست که روز گذشته علی اعطا _ سخنگوی شورای شهر تهران گفته بود: مالک پلاسکو مجوزهای لازم را برای ساخت بنای جدید نگرفته است و در صورت شروع پروژه بزودی متوقف می گردد .
علی اعطا در مورد کلنگ زنی پلاسکو در روز عید فطر بیان کرده بود: طبق ماده صد قانون شهرداری ‌ها، ساخت هر بنایی نیاز به پروانه ساخت دارد، بنابراین شروع عملیات اجرایی بازسازی پلاسکو نیز نیازمند پروانه ساخت است و فعالیت اجرایی ساختمانی که مجوز ندارد، چگونه می ‌خواهد شروع گردد؟
اعطا تصریح کرد: این موضوع که هر چه زودتر باید این ساختمان تعیین تکلیف و کار احداث آن شروع گردد، درست است، ولی نه بر خلاف قانون و بدون دریافت مجوزهای لازم. در حال حاضر، علت تأخیر در احداث این بنا، اختلاف ‌نظری است که در مورد مسائل کالبدی آن وجود دارد. اگر مالک بخواهد دقیقا طبق طرح تفصیلی ساخت و ساز کند، می‌ تواند مجوزهایش را از شهرداری بگیرد، ولی در حال حاضر مالک بیش از آنکه در طرح تفصیلی برای این زمین پیش بینی گردیده، درخواست بارگذاری دارد تا به متراژ ساختمان قبلی نزدیک گردد. این درخواست باید در کمسیون ماده پنج مطرح گردد و پس از بررسی در این کمیسیون در صورت موافقت پروانه ساخت صادر گردد. هم چنین سازمان ‌های دیگری از جمله میراث فرهنگی نیز نکاتی در این رابطه دارد که باید آن ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

شورای شهر مسئولیتی در رابطه با پلاسکو ندارد

وی با اشاره به این که پروژه‌ های نیمه ‌کاره زیادی در سطح شهر مشاهده می ‌کنیم که حاصل شروع فعالیت ‌های عمرانی بدون طی کردن مراحل قانونی است، خاطر نشان کرد: یکی از این پروژه ‌ها فاز دوم برج میلاد است که بدون طی کردن مراحل قانونی شروع گردید و به علت مخالفت ‌های نهادهای نظارتی، در حال حاضر متوقف گردیده است. ما می‌ دانیم مسئولان تحت فشارهای اجتماعی هستند و این فشارها را درک می‌ کنیم ولی نباید این امر سبب شود مراحل قانونی طی نگردد. طی این مدت تعداد معدودی نشست کمیسیون ماده پنج برگزار گردیده که تاکنون ساخت بنای تازه پلاسکو در آن بررسی نشده است و کلنگ زنی قبل از تصمیمگیری کمیسیون ماده پنج برای این زمین قابل درک نیست .
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بعد از طی مراحل قانونی و تصمیم‌ گیری در نهادهای بالادستی، پروانه ساخت صادر و بعد از آن، عملیات اجرایی با سرعت و در نظرگرفتن استانداردهای لازم انجام گردد. در غیر اینصورت این پروژه بدون نقشه و بدون مجوز طبق تجربه گذشته در مدت کوتاه با مشکل مواجه خواهد شد و متوقف می گردد و شاید آن زمان حل کردن آن دشوارتر باشد.
تذکر دو عضو شورا نسبت به کلنگ زنی پلاسکو بدون مجوز
در همین مورد امروز و در نشست علنی شورای شهر دو عضو شورای شهر تهران نسبت به کلنگ زنی بدون مجوز ساختمان پلاسکو در روز عید فطر واکنش نشان دادند.
احمد مسجدجامعی با عنوان این که مجوزهای لازم باید هر چه زودتر برای ساختمان پلاسکو صادر گردد، بیان کرد: بعد از تخریب این ساختمان اقتصاد پوشاک کشور دچار مشکل شد و باید به حقوق مالکان این ساختمان توجه گردد.
مسجد جامعی با تاکید بر این که مجوزهای لازم برای ساخت مجدد این ساختمان از طرف شهرداری صادر گردد، افزود: هزاران نفر از این ساختمان امرار معاش میکردند که باید زودتر وضعیت آن ها تعیین تکلیف گردد.
علی اعطا _ عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با انتقاد از کلنگ زنی بدون اخذ مجوز از طرف شهرداری در محل ساختمان پلاسکو بیان داشت: پیش از این سالگرد پلاسکو گفتم که نحوه رویارویی ما با ساختمان پلاسکو به کارنامه مدیریت شهری بدل می گردد.
اعطا گفت: در روز عید سعید فطر شروع ساختمان پلاسکو اعلام شد در صورتیکه این ساختمان هیچ جواز و نقشه مصوبی ندارد و هنوز اختلاف نظرهایی در مورد ساختمان شمالی، پارکینگ اکبر و… وجود دارد که باید رفع ابهام گردد.
محسن هاشمی از اعطا درخواست کرد بجای شرح ماوقع تذکر خود را در این مورد بیان کند.
اعطا نیز با تاکید بر این که این کلنگ زنی برخلاف ماده صد قانون شهرداریها است که هر گونه عملیات اجرایی را پس از پروانه ساخت مجاز میداند، ادامه داد: باید سیر قانونی ساخت و ساز این ساختمان هر چه سریعتر در شهرداری طی گردد و این گونه کلنگ زنیهای نمایشی جای سوال دارد نباید اجازه دهیم که پروژه پلاسکو مانند گود کنار برج میلاد شود و به علت اختلافاتی که وجود دارد و عدم سیر مراحل قانونی به یک گود رها شده تبدیل گردد.
اعطا با اشاره به این که هنوز درخواستی از طرف مالک برای کمیسیون ماده پنج داده نشده، خاطر نشان ساخت: این ساختمان طبق طرح تفصیلی دارای هفت طبقه و تراکم  حدود چهارصد درصد است که باید برای تغییر در آن درخواست مالک به کمیسیون ماده پنج ارائه گردد هم چنین نشست های کمیسیون ماده پنج نیز بصورت مرتب برگزار نمی گردد و باید هر چه سریع تر نسبت به برگزاری این نشست ها اقدام گردد.

منبع : شهردار آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ برگزاری آزمون نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ خرداد ۹۷
688 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0