ماجرای فروش امضای صوری مجریان ذی ‌صلاح و تخلف تأمین اجتماعی فروش امضای صوری

ماجرای فروش امضای صوری مجریان ذی ‌صلاح و تخلف تأمین اجتماعی

ساختمان‌سازان قزوین دغدغه‌ها و اعتراضاتی را نسبت به سازمان نظام مهندسی و تأمین اجتماعی دارند و مدعی هستند که مجریان ساختمان در راستای امضافروشی گام برداشته و بیش تر حالت صوری دارند، هم‌چنین آن‌ ها هزینه دریافتی از تأمین اجتماعی را غیرقانونی می‌ دانند؛ در این گزارش مطالبات و دغدغه‌های این قشر مطرح شده است.

کد خبر: 190709010 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸ - ۳:۳۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ساختمان‌سازان قزوین دغدغه‌ها و اعتراضاتی را نسبت به سازمان نظام مهندسی و تأمین اجتماعی دارند و مدعی هستند که مجریان ساختمان در راستای امضافروشی گام برداشته و بیش تر حالت صوری دارند، هم‌چنین آن‌ ها هزینه دریافتی از تأمین اجتماعی را غیرقانونی می‌ دانند؛ در این گزارش مطالبات و دغدغه‌های این قشر مطرح شده است.

ماجرای فروش امضای صوری مجریان ذی ‌صلاح و تخلف تأمین اجتماعی

ماجرای فروش امضای صوری مجریان ذی ‌صلاح و تخلف تأمین اجتماعی

ماجرای فروش امضای صوری مجریان  ذی ‌صلاح و تخلف تأمین اجتماعی

 

چندی پیش شاهد اعتراض تعدادی از ساختمان‌سازان قزوین مقابل استانداری قزوین بودیم که بنر نوشته‌ای را با این محتوا در دست داشتند «عملکرد تأمین اجتماعی و نظام‌ مهندسی مغایر نام‌گذاری سال نود و هشت است و سبب گرانی ساخت‌وساز شده است».
مجری صوری معضل اصلی ساختمان‌سازان!
یکی از این ساختمان‌سازان با اشاره به دغدغه موجود در حوزه اجبار استفاده از مهندس مجری ذی صلاح از طرف نظام‌مهندسی در ساختمان‌سازی از معضلی به اسم «مجری صوری» یاد کرده و بیان می ‌کند: مجری صوری مهم ‌ترین مشکل ماست چرا که آن‌ ها اغلب با پروژه کاری ندارند و حتی برخی از آن ‌ها نمی ‌دانند این پروژه کجا در حال انجام است، آن‌ ها بدون هیچ کاری تنها امضای خود را متری چهل تا پنجاه هزار تومان می‌فروشند و معلوم نیست نرخ نامه آن‌ ها از کجا آورده شده که در نهایت من سازنده مجبور می‌ شوم این هزینه را از خریدار اخذ کنم. این موضوع سازمانی نیست و خودشان اقدام به این کار غیرقانونی کرده‌اند.
وی افزود: گران شدن مصالح از یک ‌طرف و این فشار از طرف ادارات از طرف دیگر سبب شده تا ما تحت‌فشار قرار بگیریم و ازاین ‌رو دیگر نتوانیم به سمت ساختمان‌سازی برویم زیرا ما نمی‌ خواهیم ساختمان ‌ها را گران به مصرف ‌کننده عرضه کنیم ولی گویی ساخت‌وساز از حالت رونق تولید که شعار امسال است خارج‌ شده است.
آیا مسئولان در موضوع امضای صوری ذی‌نفع هستند؟!
یکی دیگر از ساختمان‌سازان قزوینی که در تجمع حضور دارد با تأکید بر اظهارات همکار خود مبنی بر وجود امضاهای صوری در بین مجریان ذیصلاح تصریح کرد: یک مجری در سال نود و هفت هر یک متر را ۷ هزار تومان از ما می‌گرفت که این رقم در سال جاری به بیش از چهل هزار تومان افزایش یافت، افزایش قیمت امضاهای صوری مجریان در حالی است که آن چه او می ‌گیرد به‌اندازه تمام کارگرانی است که در آن ساختمان مشغول بکار هستند. انگار نظام‌ مهندسی می‌ خواهد برای مهندسان خود شغل ایجاد کند ولی نمی ‌داند که مردم را با این کار خود بیچاره می ‌کند زیرا جوانی که اول زندگی می ‌خواهد ساختمان بخرد دیگر این فرصت از آن‌ ها گرفته می ‌شود و آن ‌ها دیگر توانی برای خرید خانه نخواهند داشت.

وی از ذی‌نفع بودن برخی از مسئولان استان در این ماجرا گفت و افزود: برخی از مسئولان شهر به‌نوعی در این کار دخیل هستند برای همین به داد ما نمی‌ رسند، از آن جا که عکس‌العملی در این مورد نداشته‌اند چنین بنظر می ‌رسد که مسئولان مرتبط نمی‌ خواهند در این حوزه ورود پیدا کنند. تقاضای ما از استاندار قزوین این است که اخطاریه‌ای به مسئولان ذی ‌ربط بدهد تا علت این افزایش بی‌رویه را اعلام و این روند را اصلاح کنند.

با این وضعیت خرید ساختمان می‌دشود آرزو!
وقتی پای ادارات به میان کشیده می‌ شود گویی این دغدغه تمام ساختمان‌سازان است چراکه اکثریت آن‌ ها بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که مشکلشان ادارات است و همین امر سبب افزایش قیمت مسکن شده که بی‌شک با این وضعیت خرید ساختمان برای اقشار با درآمد معمول و ضعیف می‌شود آرزو؛
یکی از آن‌ ها با یک مثال برایمان چنین گفت: شما اگر یک ساختمان ۴# طبقه را در نظر بگیرید یک طبقه را مسئولان و ارگان ‌ها و ادارات با قوانینی که وضع می‌ کنند از ما می ‌گیرند، دو طبقه هم پول زمین است و یک طبقه هم درنهایت برای ساختمان‌سازان باقی می ‌ماند که باید با دوندگی بتوانند آن را دریافت کنند، این مشکل اصلی ماست. اگر به فرض مثال قیمت تمام شده یک ‌خانه در سال گذشته ۳ میلیون تومان بود امسال شده شش میلیون تومان، حال به نظر شما این ساختمان چند به فروش می ‌رسد؟

ماجرای فروش امضای صوری مجریان ذی ‌صلاح و تخلف تأمین اجتماعی

دیگری نیز با مثال زدن شهرهای دیگر در مورد اتخاذ مجریان ذی ‌صلاح در ساختمان ‌ها بیان کرد: در شهری مثل تهران برای سقف‌های بالای دو هزار متر مجری می‌گذارند ولی در قزوین گرفتن مجری برای پانصد متر را الزامی کرده‌اند که این بی‌انصافی در حق ساختمان‌سازان قزوین است. مالک ساختمان بابت مهندس مجری باید به ازای هر مترمربع زیربنا حداقل چهل هزار تومان بپردازد که با ضرب این عدد در متراژ زیربنا رقم میلیونی بر ساختمان‌ساز تحمیل شده و سبب گرانی ساختمان و رکود ساخت‌وساز می گردد.

آن چه تأمین اجتماعی از ما می‌ گیرد غیرقانونی است

علاوه بر موضوع مجری ذی‌ صلاح ساختمان‌سازان دغدغه‌ای دیگر به نام تأمین اجتماعی نیز داشتند و تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه را مغایر با قانون اعلام کردند. یکی از ساختمان‌سازان با عنوان این که هزینه بیمه تأمین اجتماعی چندین برابر شده است، گفت: قبلاً بیمه را تنها از درآمد می ‌گرفت ولی در حال حاضر از تراکم و موارد دیگر نیز هزینه دریافت می‌ کنند، یعنی بدون هیچ ‌گونه ارائه خدماتی باید پانزده درصد هر آنچه به شهرداری می‌ دهیم را به تأمین اجتماعی هم بدهیم.

دیگر معترض این موضوع نیز با عنوان این که بیمه تأمین اجتماعی تقریباً ده برابر شده است و در حالی از ما گرفته می‌ شود که خدماتی در قبال آن دریافت نمی‌ کنیم، افزود: الآن من یک بنای پانصد متری دارم که بیش از سه میلیون و هشتصد هزار تومان بیمه حوادث و بیش از هفت میلیون نیز بیمه تأمین اجتماعی تاکنون برای آن داده‌ام این در حالی است که این رقم در سال گذشته تنها یک‌میلیون تومان بود.

مسئولان جلوی امضافروشی مجریان را بگیرند

برای پی‌گیری دقیق‌تر موضوعات مطرح‌شده به سراغ «بهنام کلهر» نماینده ساختمان‌سازان و عضو هیئت‌مدیره این انجمن در قزوین، رفتیم که با مسئولان استان نشست هایی را داشته و در این نشست ها، ضمن بیان مشکلات موجود خواهان پی‌گیری مسئولان در این زمینه شده است، وی با عنوان این که گران شدن بیمه کارگران ساختمانی توسط بیمه تأمین اجتماعی و اجباری شدن گرفتن مجری ذی‌ صلاح عامل اعتراض ساختمان‌سازان شده است، گفت: برای حل این دغدغه‌ها از ۳ ماه پیش اعتراضات خود را اعلام کرده و تلاش ‌ها و پی‌گیری‌های بسیاری در این مورد انجام شد اما با گذشت این مدت از مطالبه جدی ما هنوز این مشکل حل‌نشده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم که شاید علت آن دست داشتن منافع برخی از مدیران استان در این راستا باشد.

کلهر در تشریح مشکل مجریان ذی‌ صلاح عنوان کرد: سازمان نظام‌مهندسی قیمتی را به‌ صورت صوری برای امضا فروشی مجریان خود در نظر گرفته بود که این قیمت در سال گذشته ۸ هزار تومان بود اما بعد از عید نود و هشت این قیمت را به بیش از چهل هزار تومان افزایش داده‌اند. این مجریان صوری هیچ کاری در عمل انجام نمی‌ دهند جز این که می‌آیند و قراردادها را می ‌نویسد، چگونه یک مهندس بدون سابقه یک روز فعالیت در حالی ‌که سابقه حضور در ساختمان را به‌صورت عملی ندارد می‌خواهد برای ما تصمیم بگیرد؟ ما مخالف این حضور هستیم چراکه ما خود سابقه سالیان سال فعالیت در حوزه ساختمان‌سازی داریم و نمی ‌توانیم کار خود را بعدازاین همه‌سال تجربه و فعالیت به کسانی بدهیم که سابقه‌ای ندارند.

قزوین پانصد متر، تهران دو هزار متر؛ چرا؟!

نماینده ساختمان‌سازان و عضو هیئت‌مدیره این انجمن در قزوین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در دیگر استان‌ ها نیز این روال بدین شکل انجام می‌شود یا خیر می ‌گوید: درحالی‌که در قزوین برای بالای پانصد مترمربع مجبور به گرفتن مجری ذی‌صلاح هستیم در شهر صنعتی بالای هشتصد متر و اقبالیه بالای هزار متر در نظر گرفته شده است، هم‌چنین در استان تهران برای بالای دو هزار متر، در کرج بالای هزار و هفتصد متر مجری می‌گذارند، در رشت و سمنان و حتی زنجان نیز کلاً مجری ‌ها جمع شده است چرا که آن ‌ها ساختمان‌سازان را خیلی اذیت می‌کنند و چوب لای چرخ ساختمان‌سازان می‌گذارند، همین سبب اعتراضاتی در این استان‌ ها شد و در نهایت مجریان را در این استان‌ها جمع کردند.

کلهر در مورد اعتراض خود در حوزه تأمین اجتماعی نیز توضیح داد: این سازمان از ساختمان‌سازان در حوزه خرید خود تراکم به‌ صورت کاملاً غیرقانونی هزینه‌هایی را از ساختمان‌سازان می ‌گیرد این در حالی است که این موضوع در مصوبه مجلس نیامده و حتی در دیدار با نماینده مردم قزوین وی اعلام کرد که این کار غیرقانونی است و آن‌ ها حق ندارند چنین مبلغی را از ما بگیرند.

وی به نشست هایی که با مسئولان استان داشته اشاره کرده و گفت: در قزوین با وجود برگزاری نشست هایی با استاندار و معاون امور عمرانی استانداری قزوین تنها کاری که انجام دادند این بود که نامه‌ها و مطالبات ما را به بخش‌ های مختلف ارجاع داده‌اند که تا به حال این اندک کارشان نیز به نتیجه‌ای نرسیده است؛ سازمان نظام‌مهندسی نیز پشت مهندسان خود در آمده و موافق امضا فروشی است چرا که حقوق مهندسان خود را از جیب ساختمان‌سازان و در نهایت مردم می‌خواهد بدهند!

«درآمد حاصل از تراکم» غیر قانونی است

در ادامه این گزارش برای بررسی بیش تر به سراغ «رضا زمانی» دبیر انجمن ساختمان‌سازان قزوین رفتیم که وی با نشان دادن برخی اسناد موجود در حوزه تخلفات انجام‌شده، گفت: مشکلات ساختمان‌سازان قزوین در حوزه مجریان ذی‌ صلاح و بیمه تأمین اجتماعی است چرا که آن‌ ها برخلاف قانون و مصوبه مجلس مبلغی هنگفت را از ساختمان‌سازان دریافت می‌ کند. در تفاهم‌نامه‌ای که سازمان دهیاری‌ ها شهرداری‌ ها با سازمان تأمین اجتماعی منعقد کرده اعلام‌ شده که باید عوارض مشخص گردد ولی بیمه تأمین اجتماعی برخلاف قانون بندی را به‌ عنوان «درآمد حاصل از تراکم» که جزئی از تفاهم‌نامه نیست را از ما دریافت می‌کند که این دریافت غیرقانونی است.

زمانی با بیان این که این موضوع فقط در شهر قزوین در حال رخ دادن است و در شهرهای هم‌جوار چنین چیزی وجود ندارد، به نامه‌هایی که برای پی‌گیری این موضع به تأمین اجتماعی ارسال کرده‌اند اشاره کرده و گفت: پاسخ آن‌ ها به ما این بود که آن‌ ها باید این مبلغ را دریافت کنند. البته استانداری قزوین نیز نامه‌ای در این مورد، به وزارت کشور و تأمین اجتماعی کل فرستاده ولی هنوز از ۳ ماه پیش تاکنون جواب و بازخوردی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. از طرف دیگر در نامه‌نگاری به سازمان دهیاری ‌ها و بخشداری ‌ها پی گیر این موضوع شده‌ایم و در این حوزه نیز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و باید این موضوع را از طریق وزارت کشور پی‌گیری کنیم.

وی در خاتمه اظهار داشت: این تراکم در حالی از ما گرفته می‌شود که نسبت به سال گذشته ۸ برابر شده است و هر ساختمان با نرخ امسال بیش از سی میلیون تومان باید به تأمین اجتماعی بپردازد، این در حالی است که در مقابل خدماتی به ما نمی‌دهد چراکه خود ما کارگران خود را بیمه کرده‌ایم و بیمه مسئولیت و حوادث نیز جداگانه از ما گرفته می‌ شود، تمام این موارد در نهایت جداگانه از جیب مصرف‌کننده درمی‌آید و همین سبب گران شدن مسکن می‌ شود.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ تیر ۹۸
687 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0