ظرفیت سازمان نظام مهندسی معطوف به حقوق سوداگران ریاست کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران

ظرفیت سازمان نظام مهندسی معطوف به حقوق سوداگران

ریاست کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: در طی این سال ‌ها شهرداری تهران هزینه‌ صدور شناسنامه فنی و ملکی را به سازمان نظام مهندسی واریز کرده ولی هنوز اقدامی از طرف این سازمان صورت نگرفته است و به همین علت شهرداری اعلام کرد که این فرایند را قطع می ‌کند.

کد خبر: 190715011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸ - ۵:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: در طی این سال ‌ها شهرداری تهران هزینه‌ صدور شناسنامه فنی و ملکی را به سازمان نظام مهندسی واریز کرده ولی هنوز اقدامی از طرف این سازمان صورت نگرفته است و به همین علت شهرداری اعلام کرد که این فرایند را قطع می ‌کند.

ظرفیت سازمان نظام مهندسی معطوف به حقوق سوداگران

ظرفیت سازمان نظام مهندسی معطوف به حقوق سوداگران

ظرفیت سازمان نظام مهندسی معطوف  به حقوق سوداگران است/ برندفروشی در نمای ساختمان سبب چندبرابری قیمت مسکن شد/ نظام مهندسی پول گرفت ولی شناسنامه فنی صادر نکرد

محمد سالاری در جلسه خبری هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با عنوان این که از سال نود و پنج نسبت به صدور شناسنامه فنی و ملکی اقدام شده ولی بابت هزینه‌هایی که از مردم گرفته شده است، خدماتی به آن ها ارائه نکردند، تصریح کرد: بعد از تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در این مورد، در خصوص صدور شناسنامه فنی و ملکی از مالکان هزینه آن گرفته شده ولی سازمان نظام مهندسی هیچ خدماتی را به آن ها ارائه نکرده و حالا این سازمان باید پاسخگو باشد که در این مدت زمان چه مقدار پول از مردم گرفته و صرف چه کارهایی انجام داده است.
سالاری گفت: در طی این سال ‌ها شهرداری تهران هزینه‌ صدور شناسنامه فنی و ملکی را به سازمان نظام مهندسی واریز کرده ولی هنوز اقدامی از سوی این سازمان صورت نگرفته است. بهمین علت، شهرداری اعلام کرد که این فرایند را قطع می ‌کند.
وی با عنوان این که هر پولی که از مردم دریافت می ‌کنیم باید خدمات آن ارائه گردد، ادامه داد: حالا امروز سازمان نظام مهندسی به فکر ایجاد سامانه‌ای افتاده است که فکر می‌ کنم رونمایی از آن بسیار زود است چرا که هنوز برخی از زیرساخت ‌های آن کامل نیست.
سالاری گفت: اگر صدور شناسنامه فنی و ملکی باز هم صوری باشد، در تاریخ به جایگاه مهندسی کشور لطمه بزرگی زده‌ایم.

ظرفیت سازمان نظام مهندسی معطوف به حقوق سوداگران

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: ما باید پاسخگوی مردم باشیم و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان باید در رسانه ‌ها به یک مطالبه تبدیل گردد تا مردم در خرید املاک از افراد سوال کنند که این ملک دارای شناسنامه فنی و ملکی است یا خیر؟

سالاری افزود: در حال حاضر صندور شناسنامه فنی و ملکی تاثیری در ارتقای کیفیت ساخت و ساز ندارد و این جای اشکال است.
وی با اشاره به گران‌فروشی‌ های مسکن بابت برندسازی‌ ها در ساخت نمای واحدها، عنوان کرد: در حال حاضر با پدیده برندفروشی در نمای ساختمان‌ ها روبرو هستیم به این معنا که اگر ساختمانی توسط طراح و بند خاص احداث گردد به چند برابر قیمت به فروش می ‌رسد. این جایگاه مناسبی برای نظام مهندسی و مهندسان نیست.
وی با عنوان این که نمی‌ توان حقوق خصوصی و شهروندی را زیر سوال برد، افزود: متاسفانه واقعیت این است که ظرفیت مهندسی کشور معطوف به حقوق سوداگران شده است و نهاد شورا و سازمان نظام مهندسی هم هر سال اقداماتی را انجام می‌ دهند که فقط رأی بیاورند و هدف از این اقدامات تنها رأی آوردن است.
سالاری گفت: بعد از گذشته ۴ دهه از پیروزی انقلال اسلامی با بحران روبرو هستیم و در شهر تهران متاسفانه مطالبات همه به این سمت رفته است که در شهر، کارگاه عمرانی ایجاد شود و شهردار کسی است که تهران را به کارگاه عمرانی تبدیل کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: از این رو کیفیت زندگی هر روز با مشکل روبرو است و علی‌رغم اینکه، شهری دارای ظرفیت‌ های ملکی فراوان است، همه املاک آن را به کارگاه عمرانی تبدیل کرده است و همین است که امروز شهر تهران با شصت هزار میلیارد تومان بدهی روبرو شده است.

سالاری افزود: همکاران ما در سازمان نظام مهندسی باید بر حفظ صیانت و ارزش مهندسان اقدام کنند.
سالاری گفت: نهاد مطالعاتی را که در دولت احمدی‌نژاد بصورت یکطرفه کنار گذاشته شده بود را سعی می‌ کنم احیا کنم، سایر دستگاه‌ها هم در این موضوع باید به ما یاری برسانند.
وی بیان داشت: در حالی که سازمان نظام مهندسی استان تهران دارای صد و بیست هزار عضو است ولی نتوانسته‌ایم آن چنان از عملکرد این سازمان دفاع کنیم که نماینده‌ای در شورای نهاد داشته باشد چون رویکردها توجه به منافع سوداگری است.
سالاری با عنوان این که بابت پولی که مردم داده‌اند خدمات ارائه نشده است، افزود: باید تلاش کنیم اعتماد از دست رفته را احیا کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران یاد آور شد: در حال حاضر شرایط مناسب راه‌اندازی سامانه شناسنامه فنی و ملکی نیست چرا که بدون ضمانت کیفیت این سامانه و صدور شناسنامه فنی و ملکی معنایی ندارد و باید بیمه‌ ها هم وارد این موضوع شوند.

منبع: فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ تیر ۹۸
522 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0