صنعت ساختمان یک صنعت فرابخشی است ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

صنعت ساختمان یک صنعت فرابخشی است

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در جلسه خبری مشترک با مدیر کل راه و شهرسازی استان که با موضوع رعایت مقررات ملی و ارتقاء کیفیت ساختمان که در این اداره برگزار گردید؛ در سخنانی بیان داشت: امروزه رویکرد مردم و بهره برداران نسبت به ساختمان تغییر کرده و از یک سرپناه علاوه بر سکونت در آن موضوعات دیگری همچون ایمنی و بهداشت را مد نظر دارند که امیدوار هستم این روند ادامه پیدا کند و رو به فزونی باشد.

کد خبر: 971224007 تاریخ انتشار: جمعه ۲۴ اسفند ۹۷ - ۱۰:۰۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در جلسه خبری مشترک با مدیر کل راه و شهرسازی استان که با موضوع رعایت مقررات ملی و ارتقاء کیفیت ساختمان که در این اداره برگزار گردید؛ در سخنانی بیان داشت: امروزه رویکرد مردم و بهره برداران نسبت به ساختمان تغییر کرده و از یک سرپناه علاوه بر سکونت در آن موضوعات دیگری همچون ایمنی و بهداشت را مد نظر دارند که امیدوار هستم این روند ادامه پیدا کند و رو به فزونی باشد.

صنعت ساختمان یک صنعت فرابخشی است

صنعت ساختمان یک صنعت فرابخشی است

صنعت ساختمان یک صنعت  فرابخشی است

سید کاظم مجابی با عنوان اینکه ساختمان یک صنعت فرابخشی که بسیاری از ارگانها در آن دخیل هستند؛ ادامه داد: در زمینه اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان باید تلاشهای بیش تری صورت پذیرد تا ساختمانهایی با کیفیت و در شأن مردم داشته باشیم.
وی با اشاره به این که سعی می ‌کنیم با تعامل دستگاه‌ های اجرایی نقش مهندسی در ساخت و سازها بویژه ساختمانهای مسکونی پر رنگ گردد؛ گفت: این سازمان تنها نهاد مجری رعایت مقررات ملی ساختمان است و جامعه مهندسان آن هفت سال متوالی رتبه برتر مقررات ملی را در سطح کشور به خود اختصاص دادند که خیلی حایز اهمیت است اما برای اجرایی شدن صدرصد ضوابط و مقررات باید تلاشهای بیش تری صورت گیرد.
مجابی با عنوان این که همواره در نظارت دقیق جدی هستیم؛ سعی ما بر این است که در ساخت و سازهای جدید نظارت جدی تری داشته باشیم، البته رویکرد ما دقت در همه امور ساختمان است.
وی با تاکید بر اینکه باید در ساخت واحدهای یک طبقه تا بلند مرتبه سازی نظارت ‌ها جدی باشد و ایمنی ساختمان مورد توجه قرار گیرد؛ افزود: متاسفانه در حال حاضر نظارت صددرصدی ساختمانهای استان زیر نظر نظام مهندسی نیست و این منجر شده در ساختمان‌های یک طبقه که مهندسان حضور نداشتند، حوادث ناگواری را شاهد باشیم البته در این راستا دفتر استاندارد را با هدف استفاده از مصالح و تاسیسات استاندارد و مرغوب در سازمان راه اندازی کردیم تا با تقویت نظارتها کیفیت ساخت و سازها بیش تر گردد.
رئیس سازمان استان، در مورد ماده سی و چهار رعایت مقررات معماری و شهرسازی عنوان کرد: این ماده اهمیت زیادی دارد، چرا که اتلاف انرژی در ساختمان‌ ها زیاد است از این رو از سال آینده صرفه جویی در انرژی با جدیت دنبال می گردد.
وی عنوان داشت: مسائل بهداشت و سلامت، کیفیت فنی مقررات ملی ساختمان مورد توجه است و در این راستا نظام نامه مشاوره مهندسی هم گرداوری شده و سال آینده دفتر مشاوره مردمی در سازمان راه اندازی می گردد.
وی، هم‌چنین با عنوان اینکه جامعه مهندسان استان در حوزه رعایت مقررات ملی ساختمان استان شش مرتبه متوالی رتبه برتر را به خود اختصاص دادند؛ تصریح کرد: متاسفانه با وجود کسب این موفقیت، نرخ خدمات مهندسی در استان کم‌تر از ۱ درصد قیمت تمام شده ساختمانها است و انتظار میرود در این مورد، بازنگریهایی صورت گیرد.
طرح جدید دولت، ساخت نهصد هزار واحد مسکونی در کشور
مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز با اشاره به سیاستهای دولت دوازدهم در زمینه تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه، افزود: دولت بمنظور رفع دغدغه تامین مسکن به ویژه اقشارکم درآمد، برای سالهای نود و هشت و نود و نه اتمام پانصد هزار واحد مسکونی مهر و احداث چهارصد هزار واحد مسکونی را برنامه ریزی کرده که باید با مشارکت راه و شهرسازی انجام گردد.
مسعود حق لطفی، با اشاره به پیشرفت هشتاد درصدی طرحهای مسکن مهر در استان گفت: در استان قزوین بالغ بر ۱ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که طبق این سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی پیش بینی می گردد، پرونده آن ها تا پاییز سال آینده بسته شود.
حق لطفی، در تشریح طرح جدید تامین مسکن دولت بیان داشت: از چهارصد هزار واحد مسکن جدید برنامه ریزی شده، دویست هزار واحد در حوزه گسترش شهرهای جدید کشور واقع در دوازده استان پیاده سازی می گردد که قزوین در این رده بندی نیست.
وی گفت: در این طرح ساخت صد هزار واحد مسکونی نیز در بخش بنیاد مسکن و در شهرهای زیر ببست و پنج هزار نفر تعریف شده که تهیه آن در استانها زمین آن به عهده ادارات کل راه و شهرسازی است؛ سهم استان قزوین در این حوزه سه تا پنج هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده که امیدوار هستیم بتوانیم طبق برنامه گرداوری شده این طرح را به اتمام برسانیم.

صنعت ساختمان یک صنعت فرابخشی است

مدیر کل راه و شهرسازی استان اضافه کرد: در این طرح، احداث یک صد هزار واحد مسکونی نیز در بخش بافتهای فرسوده و بازآفرینی گنجانده شده که تامین زمین در این محلات و منابع بانکی آنها با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و حوزه معاونت معماری و شهرسازی انجام می گردد.
حق لطفی، در ادامه اظهاراتش با عنوان اینکه ۱ هزار و سیصد هکتار بافت فرسوده در استان قزوین وجود دارد که از این میزان پانصد و چهل هکتار آن در شهر قزوین است؛ ادامه داد: تا به حال، دو هزار و صد و چهل و چهار فقره تسهیلات ساخت بافت فرسوده از محل تبصره شانزده پرداخت شده، البته سال آینده نیز این روال ادامه دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی، با اشاره به سیاستهای دولت در حوزه بازآفرینی محلات، خاطر نشان ساخت: طبق این اساس با همکاری شهرداری قزوین در دو منطقه هادی آباد و بلاغی درصدد تهیه زمین برای تهیه طرحهای موضعی و کالبدی هستیم و به این منظور برای هر واحد چهارصد میلیون ریال تسهیلات با کارمزد نه درصدی درنظر گرفته شده؛ البته این میزان تسهیلات در مراکز استانی قابلیت افزایش تا نهصد هزار ریال را با کارمزد هجده درصد و بازپرداخت دوازده ساله را دارد.
حق لطفی، هم‌چنین با تاکید بر رعایت قانون مقررات ملی ساختمان، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل رعایت نشدن این قانون در ساخت و سازها طبق آمارهای موجود پانصد وات انرژی برق در هر متر مربع هدر میرود که این میزان در کشورهای اروپایی دویست وات است و آنها برای کاهش این اتلاف تا میزان پنجاه وات در حال برنامه ریزی هستند؛ از طرفی دیگر نیز سالیانه در منازل پنجاه و دو درصد در مصرف سوخت اتلاف داریم بهمین منظور از سال آینده بحث صرفه جویی در مصرف انرژی و صنعتی ساختمانها با جدیت در دستور کار قرار میگیرد.
کسب ۶ دوره برتری استان در مقررات ملی ساختمان کشور
مدیر کل راه و شهرسازی، در ادامه با اشاره به کسب ۷ عنوان برتری این استان در حوزه مقررات ملی ساختمان کشور از ۷ دوره برگزار گردیده، توسط جامعه مهندسان ساخت و ساز، گفت: اجرای چنین مقرراتی تنها برای حمایت از مردم است تا بهره برداران از ساختمانها بتوانند با امنیت داشتن در محلهای مسکونی خود، استفاده بهینه نیز از آن ببرند.
حق لطفی یاد آور شد: برحسب وظیفه ذاتی این اداره کل، ۵ درصد از ساخت و سازهای صورت گرفته در سطح استان باید مورد بازدید کارشناسان حوزه قرار گیرد که این میزان در استان قزوین ده درصد و در مرکز استان نیز که شصت تا هفتاد درصد مجموعه ساخت و سازها در آن صورت گیرد به سی درصد میرسد.
در نظارت جدی در مهندسی عمران
معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این جلسه گفت: در گذشته حوزه نظارت بیش تر در بخش فنی مهندسی متمرکز شده بود و پراکندگی نیز در آن دیده می ‌شد، ولی امروز در بخش نظارت و مهندسی عمران هم جدی هستیم.
محسن اسماعیلی ادامه داد: تلاش شده میزان تحقق طرح‌ های عمرانی را پایش کنیم، ولی لازم است بازخورد نظارت را داشته باشیم تا اگر لازم بود ضوابط را اصلاح کنیم تا کیفیت ارتقا یابد.
قزوین پایلوت آموزش مهندسان ساختمان در فضای مجازی
ریاست اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی استان قزوین هم در این جلسه، بیان داشت: در راستای تداوم کیفی سازی ساخت و سازهای خصوص و دولتی، قزوین پایلوت آموزش مهندسان ساختمان در فضای مجازی می گردد.
حامد عبدالرزاقی گفت: استان قزوین در شش دوره ارزیابی در جشنواره ساختمان‌ های برتر توانست در رعایت مقررات ملی ساختمان جایگاه کشوری کسب کند و در رده‌های برتر قرار گیرد.
عبدالرزاقی افزود: کسب این رتبه‌ها در ۶ دوره با رعایت مقررات ملی ساختمان، اقدامات شاخص آموزشی و ترویجی، اجرایی کردن نظام عالیه، عملکرد نظام مهندسی ساختمان و نظارت بر عملکرد شهرداری ‌ها حاصل شده است.
عبدالرزاقی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی شده تا شهروندان در کیفی سازی ساخت و سازها مشارکت کنند؛ گفت: در آموزش مهندسان بصورت مجازی در کشور پایلوت شدیم و سامانه نظارت عالیه هم راه اندازی گردیده تا اگر نکات فنی در ساختمانی رعایت نشد، شهروندان بتوانند موارد را در سامانه منعکس کنند تا بسرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ اسفند ۹۷
546 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0