بزرگ ‌ترین مسوولیت رسانه ‌ها، شفاف سازی و آشکار سازی و بی پروا عمل کردن بزرگ ‌ترین مسوولیت رسانه ‌ها، شفاف سازی و آشکار سازی و بی پروا عمل کردن

بزرگ ‌ترین مسوولیت رسانه ‌ها، شفاف سازی و آشکار سازی و بی پروا عمل کردن

بزرگ ‌ترین مسوولیت رسانه ‌ها، شفاف سازی و آشکار سازی و بی پروا عمل کردن ، است. از اهالی رسانه انتظار می ‌رود از عملکرد دستگاه‌ های اجرایی و مدیران آنها سندسازی کرده و گزارش تهیه کنند

کد خبر: 990517013 تاریخ انتشار: جمعه ۱۷ مرداد ۹۹ - ۲:۴۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بزرگ ‌ترین مسوولیت رسانه ‌ها، شفاف سازی و آشکار سازی و بی پروا عمل کردن ، است. از اهالی رسانه انتظار می ‌رود از عملکرد دستگاه‌ های اجرایی و مدیران آنها سندسازی کرده و گزارش تهیه کنند

بزرگ ‌ترین مسوولیت رسانه ‌ها، شفاف سازی و آشکار سازی و بی پروا عمل کردن

بزرگ ‌ترین مسوولیت رسانه ‌ها، شفاف سازی و آشکار سازی و بی پروا عمل کردن

بزرگ‌ترین مسوولیت رسانه شفاف سازی است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: بزرگ‌ترین مسوولیت رسانه‌ها، شفاف سازی و بی پروا عمل کردن است.
محمدحسین شرکا در آئین بزرگ‌داشت روز خبرنگار گفت: امروز صاحبان رسانه و فکر سرنوشت‌ ها را تعیین می‌ کنند و با شفاف سازی و آشکارسازی مسائل زمینه ساز تصمیم گیری مسوولان می ‌شوند.
شرکا گفت: از اهالی رسانه انتظار می ‌رود از عملکرد دستگاه‌ های اجرایی و مدیران آنها سندسازی کرده و گزارش تهیه کنند، در شرایط فعلی باید میزان هزینه و سلامت کار شفاف سازی و عملکرد هر مدیر مشخص گردد.
وی ادامه داد: اهالی رسانه نباید هیچ فرد یا جریانی را به حال خود رها کنند، باید پنهان‌ ها را آشکار نمایند.
امضای صوری و فله‌ای مهندسین
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: بیست و پنج سال از تصویب قانون “نظام مهندسی و کنترل ساختمان” در مجلس شورای اسلامی و بیست و چهار سال از آیین نامه اجرایی آن می ‌گذرد، ولی هنوز در جامعه صحبت از امضای صوری و فله‌ای مهندسین است که این مهم به هیچ وجه برای جامعه مهندسی پسندیده نیست.
شرکا تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی باید پاسخگوی جامعه برای فروش یا امضا صوری برخی مهندسین باشد.
وی افزود: طی ۲ سال گذشته هشتمین هیات مدیره این سازمان در جهت ارتقای دانش صاحبان حرفه، ارتقای کیفی ساختمان سازی، سلامت و شفاف سازی روند کار و جلوگیری از امضا فروشی تلاش بسیار کرد و مباحث آموزشی را در پیش گرفت.
شرکا اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با برخورداری از چهل هزار مهندس متخصص در تلاش است در جهت اصلاح مباحث فنی، ایمنی و استاندارد ساختمان سازی اقدامات موثری انجام دهد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: این که طول عمر ساختمان در کشور به پانزده سال رسیده و مبحث بیست و دو قانون نظام مهندسی مبنی بر حفظ و نگه‌داری ساختمان‌ها به درستی اجرا نمی ‌گردد، به علت عدم کنترل و ارزیابی عملکرد مدیران است.
اجرا نشدن مبحث بیست و دوم مقررات ملی، علت کاهش عمر ساختمان‌ها
شرکا ادامه داد: عمر مفید ساختمان در ایران بسته به نوع مصالح به کار رفته در آن بین پانزده تا سی سال است که در صورت اجرای مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان که مبتنی بر کنترل و نگه‌داری ساختمان هاست، طول عمر مفید ساختمان‌ها افزایش می‌یابد.
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: اگر در حاشیه شهر مشهد ساختمان‌ها بصورت شبانه و فله‌ای ساخته می‌ شود، سازمان نظام مهندسی مسوولیتی ندارد و باید شهرداری مانع از ساخت آن ها شود.
دستاوردهای سامانه ساجام
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته با وجود همه فشارهای اجتماعی در شرایط رکود و رشد منفی اقتصادی، با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی “ساجام” تلاش کرد ساخت و سازهایی که در چرخه این سازمان در استان انجام می ‌گیرد، افزایش یابد.
شرکا افزود: در اوج رکود اقتصادی میزان ساخت و سازهایی که در چرخه این سازمان قرار گرفتند از سالانه ۴ میلیون مترمربع در سال نود و شش، به ۸ میلیون مترمربع در سال نود و هشت، رسید و ماهانه هفده هزار گزارش از ساخت و سازها در سامانه ساجام ثبت گردید.
وی گفت: در سامانه “ساجام” این سازمان امضای مهندسین ثبت می ‌شود، براساس انگشت نگاری و هویت شناسی این سامانه، از شانزده هزار و دویست مهندس دارای پروانه اشتغال بکار در خراسان رضوی ۳ هزار و دویست نفر که فعالیت نداشته، مسافر یا مهاجر بودند، حذف شدند.
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: قبل از راه‌اندازی این سامانه، ۴ دستگاه دولتی شامل شهرداری، آستان قدس رضوی، بنیاد مسکن و شهرداری ثامن به هیچ وجه به سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی پاسخگو نبودند ولی با راه‌اندازی این سامانه و ثبت امضاهای مهندسین، حتی یک متر مربع ساخت و ساز در شهرهای استان از زیر دست این سامانه خارج نمی‌ شود.
شناسایی ساختمان‌ های ناایمن در مشهد
شرکا در مورد حفظ ایمنی ساختمان‌های قدیمی شهر مشهد بیان کرد: در کمیته ایمنی که در شعبه دویست و نه دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با عضویت نمایندگان چند دستگاه اجرایی از جمله سازمان نظام مهندسی تشکیل شده، همه پروژه‌های ساختمانی شهر شناسایی و یک به یک بازدید می‌ شوند و گزارشی از استحکام بنا و سایر موارد مهندسی آن تهیه می‌ شود.
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: این کمیته در تلاش است با اصلاح مشکلات پروژه‌ های ساختمانی مانع از بروز فجایعی که برای پلاسکو و سلمان به وجود آمد، شود.
وی گفت: در هیچ جای دنیا پروانه ساختمانی را جدا از آنچه در نقشه ساختمان آمده است، تغییر نمی‌ دهند اما این اقدام به کرات در مشهد انجام می‌ شود که این مهم زمینه تخلفات ساختمانی را افزایش می ‌دهد.
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ادامه داد: مسوولیت نظارت بر پروژه‌هایی که بودجه عمرانی مصوب مجلس شورای اسلامی دارند با این سازمان نیست ولی نظارت بر همه پروژه‌های ساخت و ساز بخش خصوصی بر عهده این سازمان است.
وی گفت: در حوزه پروژه مرکز تجاری اطلس، بازپرس بنده را احضار کرد و مقرر گردید، یک گروه متخصص از مهندسین گزارش مبسوطی از این پروژه تهیه و تحویل بازپرس دهد تا راه‌کارهایی را که بتوان اقدامات اصلاح گرانه در این پروژه انجام داد، ارایه کنند.
شرکا تصریح کرد: بعد از تهیه این گزارش مقرر گردید، استعلام ‌هایی از آتش نشانی و اداره کل استاندارد در مباحث مربوط به ایمنی و استاندارد ساختمان در پروژه اطلس گرفته و جلسات تخصصی در این مورد، برگزار گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ادامه داد: این سازمان پای نظارت بر اجرای پروژه “جهان مال” ایستاده تا قانون برای آن رعایت گردد، هرچند در ظاهر پروانه ساختمانی برای ششصد و بیست و دو هزار مترمربع این پروژه صادر شده اما حدود ۷ تا ۸ میلیون مترمربع مسوولیت حرفه‌ای بر دوش مهندسین گذاشته است.
نداشتن جایگاه قانونی سازمان نظام مهندسی در طرح جامع شهری
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: این سازمان جایگاه قانونی در طرح جامع یا طرح تفصیلی شهرها ندارد و براساس قانون فقط نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی جزو وظایف این سازمان تعریف شده است.
شرکا افزود: بهره گیری از تخصص گروه مهندسان ساختمان در تعریف و تصویب طرح جامع یا طرح تفصیلی شهرها نیازمند اصلاح قانون است.
دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این جلسه بیان کرد: جامعه مهندسی باید وارد بستر طرح‌های جامع شهری شود.
مزدا نوبری گفت: تمام مهندسین ترافیک و همه مهندسین شهرسازی خراسان رضوی عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند، ضمن این که این سازمان بدون حق رای در کمیسیون ماده ۵ حضور دارد.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ مرداد ۹۹
428 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0