اعلام آتش بس نظام مهندسی ساختمان تهران با وزارت راه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

اعلام آتش بس نظام مهندسی ساختمان تهران با وزارت راه/ تشریح اختلاس جدید

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به خواهش از وزیر راه و شهرسازی برای آتش بس با وزارت راه و شهرسازی جزئیات اختلاس جدید در این سازمان را تشریح کرد و افزود: بخشنامه آخوندی برای ارجاع نظارت کار نظام مهندسی لغو گردد.

کد خبر: 970610007 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ شهریور ۹۷ - ۲:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به خواهش از وزیر راه و شهرسازی برای آتش بس با وزارت راه و شهرسازی جزئیات اختلاس جدید در این سازمان را تشریح کرد و افزود: بخشنامه آخوندی برای ارجاع نظارت کار نظام مهندسی لغو گردد.

اعلام آتش بس نظام مهندسی ساختمان تهران با وزارت راه

اعلام آتش بس نظام مهندسی ساختمان تهران با وزارت راه

اعلام آتش بس نظام مهندسی ساختمان  تهران با وزارت راه/ تشریح اختلاس جدید

در فاصله کم تر از یک ماه مانده تا برگزاری هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان‌ نظام مهندسی و در روزهایی که موضوع برداشت از حساب سازمان نظام مهندسی تهران و واریز آن به حساب برخی افراد خبرساز شده، احمد خُرم بعد از حدود هفتاد و پنج روز از انتصاب جنجالی بعنوان ریاست سازمان نظام مهندسی استان پایتخت نخستین جلسه خبری خود را برگزار کرد.
احمد خرم با یادآوری این ‌که بیست و سه سال از عمر نظام مهندسی می ‌گذرد، بیان کرد: در این مدت مقررات ملی ساختمان حاکم شده، نظارت‌ های شکل گرفته و ساخت و سازها تا حدودی از آیین‌ نامه های موجود بالاتر است. اوایل انقلاب بساز بفروش ‌ها بزن درویی ساختمان می ‌ساختند ولیاما الان بسیاری از سازندگان ساختمان ‌های لاکچری می‌ سازند.
خرم ادامه داد: فضای ساخته شده برای نظام مهندسی فضای مناسبی نیست، وقتی با نظام پزشکی مقایسه می ‌کنیم. وزارت بهداشت با تمام قدرت پشت نظام مهندسی پزشکی حمایت می‌ کند. پزشکان برای این ‌که مالیات ندهند ویزیت خود را نقدی دریافت می‌ کنند که خلاف است. اما وزارتخانه پشت این قضیه ایستاد اگر این کار را نمی‌ کرد فضای بی اعتمادی و تخلف کردن و عادی شدن تخلف حاکم می‌ شد. وزیر بهداشت اعلام کرد سازمان مالیاتی کار خودش را بکند که حرف درستی بود. قانون نباید در زندگی مردم کنکاش کند سازمان مالیاتی باید ترتیبی اتخاذ کند تا مالیات دریافت گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، به خاطره‌ای در این رابطه اشاره کرد و گفت: این مسئله فقط در ایران نیست، در آلمان بنده مراجعه کردم همه مراحل درمان بصورت نقدی دریافت شد که برای فرار از مالیات بود.
*انتقاد ریاست نظام مهندسی از مچ‌ گیری‌ها
خرم در ادامه افزود: به شورای انتظامی نظام مهندسی مراجعه کنید ملاحظه خواهید کرد که دویست تا سیصد نفر پرونده -تخلف- دارند و برای آن ها حکم صادر شده است. از چه جامعه‌ای از جامعه صد و بیست هزار نفری. عادت داریم مسائل منفی را مُد کنیم و مچ گیری کنیم. باید طراحی ساختار کرده و سیستم را اصلاح کنیم و افشاگری می ‌کنیم. بجای مذاکره و جمع بندی درست استفاده کردن از تریبون هم دیگر را محکوم می‌کنیم. این سبب ایجاد جو منفی شده و امیدها به یاس تبدیل می گردد.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به این‌ که بخاطر دارید که چه جَوی برای پنج درصد حق الزحمه مهندسان بوجود آمد، افزود: این اقدام موجب گردید تا اعتماد به جامعه مهندسی خدشه ‌دار گردد. به اتفاق آقای بیطرف خدمت آقای وزیر رسیدیم همان زمانی که هجمه سنگینی روی سازمان بود. از وزیر راه خواهش کردیم آتش بس اعلام کند. در این راستا پنج نفر از سازمان نظام، پنج نفر وزارتخانه روی آیین‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان، نظارت، وجوه دریافتی و.. کار خود را شروع کردند. در این رابطه ۳ نشست برگزار گردیده و متاسفانه حدود دو ماه است که این نشست ها تعطیل شده است، این نشست ها باید بصورت هفتگی برگزار گردد و حرف‌ ها شنیده شود. مصوبه هیئت وزیران است که باید حرف بخش خصوصی شنیده شده و در بخشنامه‌ها لحاظ گردد.
خرم تصریح کرد: کمیسیون پنج بعلاوه پنج به همین دلیل تشکیل شده و از وزارتخانه هر هفته این نشست برگزار گردد تا هشت مورد مناقشه انگیز بین ما و وزارت راه برطرف گردد.
*لزوم شفاف‌ سازی
خرم در ادامه با اشاره به این ‌که مبارزه با فساد و تبعیض مسئله کلی کشور است، عنوان داشت: طرحی برای جلوگیری از تبعیض وجود ندارد،‌ این قوه آن قوه را محکوم می ‌کند آن قوه دیگری. این‌ که هیچ کدام وظیفه خود را انجام نمی‌ دهد. مبارزه با فساد تبعیض یک اراده عمومی می‌ خواهد و طرح برنامه لازم دارد.
رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به راه‌ های مبارزه و پیشگیری با فساد، تاکید کرد: نخستین چیزی که جلوی فساد را می ‌گیرد و مسیر تخلف را کور می ‌کند؛ الکترونیک کردن و آی تی بیس کردن امور است. باید دخالت انسان ‌ها با توجه به حجم وسیع اطلاعات و ارتباطات سریع در امور به حداقل برسد. با اینکار هر چیزی وارد یک پارچ بلوری می ‌شود که همه اجزای آن هویداست.

اعلام آتش بس نظام مهندسی ساختمان تهران با وزارت راه

خرم با عنوان این ‌که در وزارت راه و ترابری سابق سیستم ETS را پیاده کردیم و ایمنی بگونه ای بود که اگر کسی در مناقصه دخالت می‌ کرد تمام دستگاه آلارم می ‌داد، ادامه داد: این سیستم در سال هشتاد و دو راه‌اندازی گردید که با آمدن دولت نهم این سیستم برچیده شد و الان باید هر روز انتظار تخلف در مزایده‌ها و مناقصات را داشت. دومین روش پیشگیری با فساد اینست که فرآیندها کوتاه گردد؛‌ هر چه سرعت انجام کار بالاتر باشد فساد آن کم تر است.
خرم به نمونه‌ای در سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و افزود: پرداخت حق الزحمه مهندسان بطور میانگین پنجاه روز زمان می‌ برد؛ این فسادآور است. با این کار مهندس به قرض و گرفتاری می ‌افتد حاضر می‌ شود مبلغی را پرداخت کند تا حق الزحمه خود را دریافت کند. در هفته اول تصمیم گرفتیم این زمان را کاهش دهیم. در نشستی عنوان گردید این پنجاه روز را در صورت هماهنگی به سی روز برسانیم . در نشست دوم که فشار روی مدیران گذاشته شد اعلام شد ۲ هفته‌ای می‌ توانند حق الزحمه را زیاد کنند، دستمزدی که حق ناظر است مال دولت و سازمان نیست.
*پرداخت حق‌الزحمه مهندسان در ۱ روز
خرم اظهار داشت: در نشست سوم (یک ماه پیش) به این جمع‌بندی رسیدیم که باید حق الزحمه به روز پرداخت گردد.
وی با یادآوری این ‌که اعلام شد یک روزه پاسپورت صادر می‌ گردد، گفت: اما نان عده‌ای به طولانی شدن این روند بود که الان سی روز زمان می‌ برد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با عنوان این‌ که مورد سوم برای جلوگیری از فساد آدم سالم است، افزود: باید معیشت آدم سالم تامین گردد، اگر این ‌گونه نباشد فساد بوجود می‌آید. فساد در دستگاه‌ های نظارتی اپیدمی شده این دستگاه ‌ها باید سالم باشند. دستگاه فاسد سبب ترویج فساد می گردد.
هرم با اشاره به فساد چهل میلیاردی سازمان نظام مهندسی، تصریح کرد: این تخلف در قوه قضاییه در دست بررسی است و هنوز حکمی صادر نشده است. پرونده چهار سال است که در قوه قضاییه گیر کرده است. پول مذکور بلوکه شده که البته سود آن را دریافت می‌ کنیم. نحوه هزینه کرد این سود یک بحث است و این‌ که سود نگیریم از هر مرجعی صادر گردد که سود نگیریم شائبه ایجاد می گردد. سود بانکی سپرده‌های حق الزحمه را در یک حساب خاص واریز می‌ کنیم.
خرم، در مورد اختلاس هفت میلیارد تومانی جدید از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد جزئیات این تخلف، بیان داشت: با جعل امضای بنده و ۱ فقره از چک ‌ها هم که بدون امضا بنده – چک ‌ها در بانک صادرات نقد شده است.
*بازگشت هفت میلیارد تومان پول اختلاس شده در چهار روز
خرم با یادآوری این ‌که با این اقدام سریع روی این قضیه، سازمان در شعبه بانک صادرات حضور یافت، اظهار داشت: اول حدود ۳٫۵ میلیارد تومان کشف شد. نایب رئیس سازمان در بانک مستقر گردید بهمراه حراست و تمام چک‌ های بالای پنجاه میلیون تومان را بازدید کردند که هفت فقره چک هم در این بازدید کشف شد که مجموعا مبلغ هفت میلیارد و دویست میلیون تومان تا عصر پنج شنبه به حساب سازمان برگشت. هم زمان شکایت کردیم منتها با صحبت با متخلفان و برخورد مثبت با آن ها اعلام گردید اگر پول را برگردانید قطعا تخفیف در مجازات خواهید داشت. تا الان تقریبا همه پول برگشت داده شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مطرح کرد: در این اختلاس دو سه نفر از کارکنان دخیل بوده‌اند که هنوز مشخص نیست بانک دخالت داشته یا خیر. در  انتهای بازجویی می‌ توان در این رابطه قضاوت کرد.
خرم این را هم گفت که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پنج تا شش بانک حساب دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هم چنین در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر این‌ که نظام مهندسی ساختمان استان تهران چه میزان سپرده در بانک‌ های مختلف دارد ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: رقم سپرده ‌ها را نمی‌ دانم اما می‌ توانم بپرسم و اطلاع دهم.
وی با اشاره به از دستور کار خارج شدن بررسی آیین نامه کنترل ساختمان در هیئت دولت، خاطر نشان کرد: بخش نامه وزیر راه و شهرسازی در مورد ارجاع نظارت کار کم لن یکن خواهد شد.

منبع : خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ شهریور ۹۷
1223 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0