پایداری موقت هتل آسمان شیراز کمیته تخصصی نظام مهندسی استان فارس

پایداری موقت هتل آسمان شیراز

کمیته تخصصی نظام مهندسی استان فارس نتیجه بررسی خود از هتل آسمان را اعلام و پایداری موقت سازه این هتل را عنوان کرد.

کد خبر: 190813012 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ مرداد ۹۸ - ۴:۲۱ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،کمیته تخصصی نظام مهندسی استان فارس نتیجه بررسی خود از هتل آسمان را اعلام و پایداری موقت سازه این هتل را عنوان کرد.

پایداری موقت هتل آسمان شیراز

پایداری موقت هتل آسمان شیراز

پایداری موقت هتل آسمان  شیراز؛ تعیین خسارت نیازمند ایمن‌سازی است

قریب به ۱ دهه از ساخت هتل نیمه کاره آسمان می ‌گذرد، هتلی که روزهای ابتدایی مردادماه به واسطه حریق و خطر ریزش آن، در صدر اخبار رسانه‌ های استان فارس قرار گرفت.

سابقه احداث این هتل به اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود می ‌رسد، هتلی که با مخدوش کردن فضای بصری ارگ کریم‌خانی تهدیدی برای ثبت جهانی این بنای دوران زندیه بوده است.  ارتفاع هتل آسمان باید طبق استانداردها حدود پنجاه و‌ چهار متر باشد ولی مالک ادعا دارد برای ساخت یک هتل شصت و چهار متری (به لحاظ ارتفاع) مجوز دارد.

کش و قوس ‌های فراوانی در سال ‌های اخیر در مورد این هتل و تخریب طبقاتی از آن وجود داشته است و رسانه ‌ها نیز هر ازگاهی با پرداختن به این موضوع، عملی نشدن این امر را گوشزد کرده‌اند.

حریق هتل آسمان و دردسرهای آن

در دوازدهم مردادماه امسال اتفاقی دیگر رخ داد، حریق در هتل آسمان که ابتدا بنظر نمی ‌رسید چندان مهم باشد ولی بعد از گذشت چند ساعت مشخص گردید که خطر بیش از آن چیزی است که تصور می ‌شود.

قرار دادن دو هزار تا بیست و پنج هزار تشک در انبار طبقات منفی این ساختمان علت اصلی حریق بود که از طرف مسئولان آتش‌نشانی شیراز بیان شد. بعد از خاموش کردن شعله‌های آتش وجود دود و حرارت زیاد در طبقات زیرین این ساختمان نیمه کاره موجب شد که کار مهار کامل آتش بیش از چهارده ساعت به طول بیانجامد.

در این میان نیز خطر ریزش ساختمان و احتمال رخ دادن پلاسکویی دیگر موجب شد که خیابان ‌های اطراف هتل مسدود گردد و ساکنان منطقه نیز مجبور به تخلیه شدند. این موضوع که مشکلاتی را برای مردم بهمراه داشت تا هفدهم مردادماه ادامه یافت.

روز هفدهم مردادماه در پی اعلام نظر کمیته فنی محدودیت رفت و آمد و مسدود بودن خیابان رودکی برطرف گردید ولی ورود به هتل همچنان با محدودیت مواجه بود.

پایداری موقت هتل آسمان شیراز

در همان تاریخ کمیته فنی متشکل از یازده نفر که  ۴ نماینده از نظام مهندسی ساختمان نیز در این کمیته عضو هستند، بررسی ‌های خود را اعلام کردند و گفتند که نتیجه کلی این بررسی‌ ها نشان از این مسئله دارد که جای نگرانی در مورد سازه هتل آسمان وجود ندارد.

ایمن‌سازی و پایدارسازی موقت بر سازه هتل

هم‌چنین کمیته فنی تخریب سازه را منتفی دانستند و اعلام کردند که خطر جدی ناپایداری سازه برطرف شده است. بعد از آن طبق بند دوازده ماده پانزدهم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کمیته تخصصی به دستور قضایی تشکیل شد و در روز نوزدهم مردادماه با حضور در محل بصورت میدانی وضعیت هتل را بررسی کردند.

آن چه امروز از طرف نظام مهندسی بعنوان نتیجه کمیته تخصصی ذکر شده، چنین است که «بررسی اولیه نقشه ‌ها نشان داد که ساختمان در حال ساخت هتل آسمان، ترکیبی از فولاد و بتن است و با توجه به تجربه ساختمان پلاسکو برای جلوگیری از خرابی پیش رونده خنک‌سازی ستون ‌ها از ابتدا بعنوان یک اقدام حیاتی در دستور کار قرار گرفت».

به گفته امیر تابع‌ بردبار، دبیر کمیته منتخب «در حال حاضر ضروری است عملیات ایمن‌سازی و پایدارسازی موقت بر روی سازه ساختمان هتل انجام گردد تا مشاور بتواند به پروژه ورود کند».

طبق این گزارش تعیین میزان خسارت وارده و بررسی میزان ایستایی و مقاومت ساختمان در برابر بارهای ثقلی و جانبی حاصل از وزن طبقات و میزان پایداری آن در برابر سایر مخاطرات احتمالی نظیر زلزله پس از بررسی بیشتر مشخص می ‌گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ مرداد ۹۸
584 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0