تولید پایدار با تقویت مهندسی کشاورزی ریاست سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

تولید پایدار با تقویت مهندسی کشاورزی

نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به ‌عنوان یکی از ابزارهای انتقال دانش و فناوری به بهره‌برداران بخش کشاورزی مطرح است. مهندسی راهی است برای توسعه و تکامل فعالیت‌ ها که رفاه، آسایش و آرامش را برای حیطه‌ای که بکار گرفته می ‌گردد، به ارمغان می‌ آورد.

کد خبر: 971201011 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷ - ۶:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به ‌عنوان یکی از ابزارهای انتقال دانش و فناوری به بهره‌برداران بخش کشاورزی مطرح است. مهندسی راهی است برای توسعه و تکامل فعالیت‌ ها که رفاه، آسایش و آرامش را برای حیطه‌ای که بکار گرفته می ‌گردد، به ارمغان می‌ آورد.

تولید پایدار با تقویت مهندسی کشاورزی

تولید پایدار با تقویت مهندسی کشاورزی

تولید پایدار با تقویت  مهندسی کشاورزی

به موجب اهمیت مهندسی در تولید و ایجاد بسترهای مناسب در جامعه؛ ۵ اسفند ماه روز بزرگداشت خواجه نصرالدین طوسی و روز مهندسی نام‌گذاری گردیده است. به همین بهانه فرصت را مغتنم شمردیم و با کارشناسان بخش کشاورزی در مورد اهمیت نقش مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه این بخش به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آ ید.
دولت باید هزینه‌ ها را در بخش خدمات تقبل کند
شاهرخ رمضان‌نژاد، ریاست سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، بیان کرد: هم اکنون کشاورزی از جمله علوم مهندسی است که فرد فارغ‌التحصیل علاوه بر کسب دانش مورد نیاز تئوری در مراکز آموزش عالی، نیاز به فراگیری مهارت ‌های انجام این علوم نیز دارد.
رمضان نژاد ادامه داد: باید‌ سازکاری جزو دستور کار قرار گیرد که صنعت کشاورزی ما در بخش کشاورزی بعنوان یک نهاده پذیرفته شود. دولت نمی ‌تواند هزینه تأمین خدمات یک مهندس را بدهد؛ بنابراین ضرورت دارد که هزینه‌ها را تقبل کند.
وی گفت: بالاخره دنیای امروز دنیای استفاده از دانش و تکنولوژی در کلیه حوزه‌ ها ‌بویژه بخش کشاورزی است. از این رو در صورتیکه دانش را وارد مزرعه کنیم، پای مهندسان با تجربه ما در عرصه‌های تولید کشور باز می‌ شود تا بجای تولید سنتی، تولید مبتنی بر علم روز برای افزایش بازدهی و افزایش بهر‌وری وارد بخش کشاورزی گردد.
ضرورت برگزاری نمایشگاه‌ ها و گردهمایی های متعدد
احمد کبیری، ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نیز در پاسخ به این پرسش که چرا کشاورزی بعنوان یک رشته مهندسی کم‌تر مورد توجه جامعه است، ادامه داد: هم اکنون عدم اقبال مناسبی که بهر‌برداران حوزه کشاورزی دارند، بازمی‌گردد به این مسأله که کشاورزی ما خرد و معیشتی است.
کبیری ادامه داد: آمارهای رسمی در حال حاضر تعداد بهره‌برداران حوزه کشاورزی را در حدود ۴ میلیون نفر اعلام می ‌کند. این در حالیست که کشاورزی ما اغلب در حیطه معیشتی ساده است. استفاده از خدمات مهندسی کشاورزی باید برای کلیه واحدها با ابعاد بزرگ رخ دهد که تا حدودی این اتفاق رخ داده است. منتها برای رفع نقیصه اول دولت طی چند برنامه سیاست‌ هایی را نظیر یکپارچه‌سازی اراضی جزو دستور کار قرار داده است که کاملاً به جواب مشخصی نرسیده.
ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: دولت محترمی که هر سال چندین هزار میلیارد تومان در حوزه آب، خاک و بخش کشاوری هزینه می ‌کند و مقدار زیادی به کشاورزان یارانه پرداخت می ‌کند، لازم است که بخشی از کمک‌ های خود را به تأمین نهاده‌ها مانند بذر و نهال اصلاح گردیده و کودهای شیمیایی مورد نیاز تخصیص بدهد.
کبیری افزود: در صورتیکه روش علمی جزو دستور کار قرار بگیرد، کشاورز ما می ‌تواند بجای برداشت ۳ و نیم تن در هکتار گندم، پنج تا شش تن در هر هکتار برداشت کند. با اجرای این سیاست هزینه‌های تولید گندم کاهشی و سودی که برای کشاورز باقی می ‌ماند، فزآینده می ‌شود.
وی خاطر نشان کرد: برای این‌ که کشاورزی ما پر سود شود، چاره‌ای نداریم جز این‌ که کشاورزی خود را در مسیر دانشگاهی سوق بدهیم. این موضوع هم به حفظ منابع پایه کمک می‌ کند و هم این‌ که سبب می‌ شود که قیمت نهایی کالایی که بدست من مصرف‌کننده می‌ رسد، منطقی باشد.
کبیری، در مورد برگزاری گردهمایی نظام مهندسی کشاورزی در سالن همایش‌های برج میلاد، افزود: برگزاری روز مهندس سال جاری در برج میلاد حاکی از اهمیت جایگاه نظام مهندسی کشاورزی است، ولی اگر این انتظار را داشته باشیم که با برگزاری تنها یک روز مهندس همه مدیران کشور متوجه بخش کشاورزی بشوند، نتیجه ‌ای به تنهایی ندارد، چرا که قطعاً باید این جریان ادامه‌دار باشد.
وی گفت: بغیر از آیین تشریفاتی که سالی یک بار در روز مهندس برگزار می‌ گردد، سیاست‌گذاران کشور باید به این موضوع توجه کنند که اگر در پی امنیت غذایی کشور در شرایط بحرانی هستند، باید نگاه واقع ‌بینانه‌تری به بخش کشاورزی داشته باشند. حتماً این‌ چنین مراسم‌ هایی نیازهای بخش کشاورزی را به گوش تعدادی از مدیران کشور خواهد رساند، ولی باید برگزاری گردهمایی های این‌چنینی از سوی اعضای سازمان نظام مهندسی بصورت مستمر ادامه داشته باشد تا برنامه‌ریزان با نگاه دقیق‌تری به این موضوع توجه کنند.
دانشکده‌های رشته‌های کشاورزی توانمند گردند
از طرف دیگر عنایت‌الله بیابانی، نایب‌رئیس خانه کشاورز، با اشاره به اقبال کم کشاورزان به رشته مهندسی در جامعه، گفت: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی باید برای هدایت جامعه کشاورزی پیشتاز باشند.
بیابانی گفت: هم اکنون علایق علمی جامعه مهندسی ما باید بگونه‌ای باشد که بتوانند هادی و هدایت‌کننده باشد.
نایب‌رئیس خانه کشاورز، در ادامه با عنوان این‌ که کشاورز و نظام مهندسی ما تا به حال نتوانسته است نقش کارآمدی در جامعه کشاورزی داشته باشد، گفت: ارتباط مستقیمی با نظام مهندسی کشور داریم و از این رو تلاش می‌ کنیم که برنامه‌ریزی امور را با حضور مهندسان انجام بدهیم. اساساً علم مهندسی در بخش کشاورزی باید راه‌گشای ما کشاورزان برای کم ‌کردن هزینه‌ها، افزایش درآمدها، بهره‌وری، صرفه‌جویی در آب و افزایش تولید باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مکانیزاسیون که بخش مهمی از علم مهندسی کشاورزی در کشور محسوب می‌گردد، باید نقش‌آفرین باشد تا کشاورزان بتوانند در باور خود نظام مهندسی و مهندسی کشاورزی را قبول کنند تا بتوانند در کلیه زمینه‌های مختلف از شیلات تا جنگل از مهندسان متخصص استفاده کنند. در صورتیکه بتوانیم در دانشکده ‌ها رشته کشاورزی را توانمند کنیم، بیش از گذشته فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی می ‌توانند در فضای کشاورزی موثر باشند.
بیابانی در ادامه تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار رشته کشاورزی را در کشور بالغ بر سیصد هزار نفر اعلام کرد و گفت: برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی باید یک برنامه مدون و پشتوانه‌دار گرداوری گردد تا از علم مهندسی استفاده شود.
نایب‌رئیس خانه کشاورز، در ادامه برگزاری گردهمایی هایی مانند روز مهندس را سبب هویت بخشیدن به نظام کشاورزی ذکر کرد و افزود: باید جامعه مهندسی مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتوانیم برنامه‌ های مختلف را در کشور اجرایی کنیم.
ساختار نظام مهندسی کشاورزی تغییر می‌ کند
سید راضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از شیوه سنتی کشاورزی در ایران، گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در اجرای نقش اساسی خود کم‌رنگ بوده است. در نتیجه انتظار می ‌رفت که با تشکیلات جدید نظم و انظباط ویژه‌ای پیدا کند. نوری ادامه داد: در حال حاضر قوانین نظام مهندسی کشاورزی در کمیسیون در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌گردد بزودی تغییراتی در کل ساختار سازمان نظام مهندسی ایجاد گردد.
وی تصریح کرد: هر مجموعه‌ای طبق اختیاراتی که دارد می‌ تواند خود را برجسته و تضعیف کند. مجموعه نظام مهندسی کشاورزی به‌ ویژه هیئت مدیره آن باید به عرصه کشاورزی به‌ طور کامل ورود کنند و خود را براساس ماده قانونی جا بیندازند. از این رو اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای به سرانجام رساندن اهداف خود باید تلاش کنند تا مسائل خود را حل کنند.

تولید پایدار با تقویت مهندسی کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید میان دانشگاه و صنعت کشاورزی ارتباط تنگاتنگی برقرار باشد تا بتوانیم کشاورزی سنتی را تبدیل به کشاورزی صنعتی و مکانیزه کنیم.
بیابانی در ادامه با اشاره به برگزاری گردهمایی نظام مهندسی در سالن همایش‌های برج میلاد، گفت: برگزاری گردهمایی های این‌ چنینی سبب می ‌شود تا بتوانیم نظرات را تغییر دهیم و به کشاورزی ایده‌آل برسیم.
رکود در پذیرش رشته‌های کشاورزی
محمدشفیع ملک‌زاده، ریاست سازمان نظام صنفی کشاورزی افزود: رشته‌های کشاورزی در کشور با رکود همراه گردیده و علاقه زیادی برای حضور در این رشته‌ها از طرف دانشجویان و دانش‌آموزان وجود ندارد. از طرف دیگر بسیاری از دانشکده ‌های کشاورزی تعطیل شده‌اند و بخش پژوهشی فعالیتی آن‌ چنانی ندارد.
ملک زاده، در ادامه با عنوان این ‌که بخش کشاورزی هیچ ‌گونه فعالیتی با بخش خصوصی و تعاونی ندارد، گفت: باید یک کار اساسی و درست با برنامه صورت بگیرد، چرا که با هیچ کار تسکینی و کوتاه‌ مدت نمی ‌توانیم به نتیجه برسیم.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی تصریح کرد: مادامی ‌که کشاورزان واقعی ما با یکدیگر هیچ رابطه‌ای ندارند، نمی‌ توانیم روز ملی مهندسی کشاورزی را بعنوان روز مهندس و کشاورزی جشن بگیریم و به آن بپردازیم، ولی فارغ از این موضوع برگزاری روز مهندس سبب می‌ شود که مسئولان با دغدغه ‌های بخش کشاورزی آشنا شوند.
وی افزود: جامعه مهندسی کشاورزی باید قبل از هر چیز خودش معتقد باشد به این ‌که دچار روزمرگی و بی‌برنامگی هستیم. اگر خود به این موضوع اعتقاد داشته باشند، می‌ توانند با گرداوری و قانون‌گذاری درست به حقوق حقه فارغ‌التحصیلان بپردازند و در صورتیکه وضع کشاورزی کشور مناسب باشد، فارغ‌التحصیلان بهره‌مند خواهند شد.
ضعف در بخش آموزش و پژوهش رشته‌ های کشاورزی
از طرف دیگر علی کردی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، نیز بیان کرد: با وجود این ‌که کشاورزی بعنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد است، اما هیچ ‌گونه برنامه میان‌مدت، بلندمدت و کوتاه‌مدتی برای آن گرداوری نشده است.
کردی با اشاره به مزیت‌های کشاورزی ایران، گفت: با توجه به این ‌که برنامه راهی در این بخش ترسیم نشده است، بهمین علت ما در بخش آموزش و پژوهش به‌شدت ضعیف هستیم و جایگاه خود را نمی ‌شناسیم.
وی با عنوان این‌ که ارتباطی بین بخش کشاورزی و جامعه کشاورزان وجود ندارد، عنوان داشت: همه دستگاه‌ ها دچار روزمرگی شده‌اند، از این رو اگر در این بخش برنامه مدونی داشته باشیم، دانشگاه ‌ها و دانشجویان رشته کشاورزی می ‌توانند طبق یک برنامه بلندمدت تربیت شوند و به سطح جامعه بیایند، اما متأسفانه به علت عدم برنامه‌ریزی بلندمدت و نداشتن یک چشم‌انداز عملیاتی همین مسأله سبب شده که نه تنها در بخش فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی بلکه در کلیه بخش‌ های کشاورزی دچار بحران و رکود باشیم.
وی با عنوان این ‌که کشاورزی ما حال و روز خوبی ندارد و دچار روزمرگی و بحران است، گفت: این مسأله متأثر از بخش مهمی از اقتصاد است که در حال حاضر دچار بحران و رکود است. بهمین علت هر گونه بحران و تحریم بر روی کشاورزی ما تأثیر می‌ گذارد و کشاورزی ما را دچار چالش می‌کند.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با عنوان این ‌که امروز با کمبود تولید در برخی از نهاده‌ها و مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ و تخم‌مرغ روبرو هستیم، گفت: در این شرایط از طرفی مردم با کاهش قدرت خرید روبرو شده‌اند و از سوی دیگر کشاورزان با روند افزایش قیمت نتوانسته‌اند تولیدات خود را به سود واقعی برسانند، چرا که قیمت تمام شده ما هنوز بیش‌ تر از سایر کشورهای دیگر است و این مسأله سبب می ‌شود که کشاورزان قدرت رقابت‌پذیری نداشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: مادامی ‌که کشاورزی ما اقتصادی نباشد، بخش مهندسی و فارغ التحصیلان آن با مشکل روبرو هستند؛ از این رو دولت باید نقشه راه را گرداوری و ابلاغ کند.
منبع: شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اسفند ۹۷
588 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0