ساختمان‌ پایدار؛ راه‌کاری برای حفظ ثروت‌های ملی ریاست سازمان نظام مهندسی استان اصفهان

ساختمان‌ پایدار؛ راه‌کاری برای حفظ ثروت‌های ملی

استفاده از اصول و مبانی معماری پایدار در احداث ساختمان ‌های جدید و تعمیر ساختمان ‌های فرسوده یکی از توصیه‌های موکد سازمان نظام مهندسی و نهادهای مربوطه است.

کد خبر: 971206006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ اسفند ۹۷ - ۱۲:۱۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،استفاده از اصول و مبانی معماری پایدار در احداث ساختمان ‌های جدید و تعمیر ساختمان ‌های فرسوده یکی از توصیه‌های موکد سازمان نظام مهندسی و نهادهای مربوطه است.

ساختمان‌ پایدار؛ راه‌کاری برای حفظ ثروت‌های ملی

ساختمان‌ پایدار؛ راه‌کاری برای حفظ ثروت‌های ملی

ساختمان‌ پایدار؛ راه‌کاری برای حفظ  ثروت‌های ملی

تجدید ناپذیر بودن بسیاری از منابع انرژی مورد نیاز بشر سبب شده تا انسان همواره در پی جایگزینی برای آن باشد و پایدار و مقرون به صرفه بودن منابع جایگزین مورد نظر، از مهم‌ ترین ویژگی ‌های آن بشمار میرود. با توجه به این که رشد جمعیت، حفاظت از منابع طبیعی و بهینه سازی مصرف انرژی از مهمترین اولویت‌ های کشورهای مختلف محسوب می گردد، از راه‌ های بهینه‌سازی مصرف انرژی، آموزش و تصحیح مبانی ساختمان ‌سازی است زیرا حجم زیادی از انرژی در ساختمان ‌ها مصرف می‌گردد و لازم است تا برای کاهش هدررفت انرژی در مهم ‌ترین سکونت‌گاه ‌های بشر از اصول پایدارسازی در ساختمان‌ ها استفاده گردد.
توجه به راه حل‌های توسعه پایدار از سال هزار و نهصد و هفتاد میلادی پس از فرو رفتن جهان در شوک بحران انرژی شروع شد و تفکر احداث نخستین ساختمان ‌های پایدار نیز ریشه در همان سال‌ های بحران انرژی دارد، استفاده از اصول ساختمان پایدار در آن سال و مشاهده نتیجه آن در کاهش حجم انرژی مصرفی ساختمان، کاهش انرژی ‌های فسیلی و صرفه‌جویی، بکار بردن این اصول را برای معماران ضروری کرد.
ولی در ادامه این که چرا باید ساختمان ‌ها پایدار باشند و استفاده از اصول و مبانی ساختمان پایدار چه منفعتی برای سازندگان و ساکنان ساختمان ‌ها دارد در گفتگو با مسئولان مختلف بررسی می‌ گردد.
ساختمان پایدار؛ چاره اندیشی برای فردا
ریاست سازمان نظام مهندسی استان اصفهان معتقد است که صرفه اقتصادی استفاده از اصول ساختمان پایدار در ساخت و سازها توسط مهندسان باید از نگاه ملی بررسی گردد، شاید احداث چنین ساختمان ‌هایی در نگاه اول هزینه‌بر بوده و صرفه اقتصادی نداشته باشد ولی کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر در ساختمان سبب کاهش هزینه‌های ملی و ایجاد صرفه برای همگان گردد.
غلامحسین عسگری، با اشاره به لزوم صرفه جویی در استفاده از منابع انرژی موجود بعنوان یک ثروت ملی، گفت: همه انرژی‌ های تجدید ناپذیری که در حال حاضر در ساختمان ‌های مسکونی و غیرمسکونی مصرف می‌ گردد، روزی به پایان میرسد بنابراین از اکنون باید فکری به حال فرزندانمان در آینده داشته باشیم و این منابع انرژی که ثروت‌ های ملی محسوب می‌گردد را برای آن ها نیز باقی بگذاریم.
عسگری افزود: بدون تردید برنامه ریزی و اجرای طرحهای مختلف در زمینه به کارگیری اصول و مبانی ساخت وساز پایدار در ساختمانها سبب کاهش و در مواردی توقف اتلاف انرژی در سکونت‌گاه های بشری می گردد و مصرف کم‌تر انرژی در ساختمانها بمعنای صرفه جویی در استفاده از بخش عظیمی از منابع انرژی است.
وی تصریح کرد: شاید طراحی ساختمانهای پایدار هزینه ای اضافی برای مالکان ساختمانها در برداشته باشد، ولی کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن در ساختمان در بلندمدت هزینه های صرف شده را برای آن ها جبران میکند.
وی با عنوان این که یکی از فواید اساسی ساختمان ‌های پایدار، جلوگیری از آلودگی شهری است، گفت: شاخص ‌های مختلفی برای پایدار ساختن یک ساختمان دست به دست یک‌دیگر میدهند ولی مهمترین آن ها بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان است، باید توجه داشت که حرف از کم مصرف کردن نیست بلکه استفاده از اصول ساخت و ساز پایدار برای حفظ منابع انرژی است.

ساختمان‌ پایدار؛ راه‌کاری برای حفظ ثروت‌های ملی

به گفته کارشناسان اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی برای آشنایی مهندسان با اصول و مبانی ساختمان پایدار و استفاده از آن در معماری یکی از راه‌کارهای اساسی است که میتواند نقش مهمی در پایدار سازی صنعت ساختمان کشور داشته باشد که از جمله این برنامه‌ها میتوان به برگزاری گردهمایی ملی ساختمان پایدار در نیمه دوم دی‌ماه نود و هفت با تلاش سازمان نظام مهندسی اصفهان اشاره کرد.
ساختمان‌ های پایدار منطبق با مبانی اقتصاد مقاومتی است
معاون عمرانی وزیر کشور و ریاست سازمان شهرداریها و دهیاریها در این مورد بیان داشت: پیروی از مبانی و اصول ساخت و ساز پایدار، صرفه اقتصادی قابل توجهی برای مالک ساختمان دارد و در بسیاری از موارد از هدررفت انرژی و منابع جلوگیری میکند و همین سبب کاهش هزینه‌های پرداختی مالک برای ساختمان میشود.
مهدی جمالی نژاد ادامه داد: ساختمان‌ های پایدار منطبق با مبانی اقتصاد مقاومتی است و مصرف انرژی را کاهش میدهد و تاکید فراوانی در اصول اقتصاد مقاومتی به توسعه های پایدار شده است و باید تلاش کنیم تا ساختمانهای فرسوده شهری را از طریق بازسازی پایدار کنیم و ساختمانهای جدید را منطبق بر اصول ساخت وساز پایدار بسازیم.
امروزه معماری بر خلاف بهره گیری از دستاوردهای تکنولوژی جدید در بیش تر موارد فاقد تعامل مناسب با محیط زیست و طبیعت است و این ناهماهنگی سبب بروز مسائلی هم چون آلودگی محیط زیست، از دسن رفتن منابع طبیعی و تغییرات اقلیمی شده است که با شدت یافتن آن در سال ‌های اخیر، توسعه پایدار بعنوان راه حلی کارآمد از اهمیت فراوانی برخوردار شده است.
کاهش آلودگی‌ های زیست محیطی
شیرین طغیانی، عضو شورای شهر اصفهان بزرگ‌ترین و مهمترین دستاورد استفاده از اصول و مبانی ساخت و ساز پایدار در ساختمانها را کم تر مصرف کردن انرژی و در نتیجه آن کم‌تر آلوده شدن محیط زیست ذکر کرد و افزود: همین مزیت برای استفاده از این اصول در کلیه ساختمان‌ ها کافی است.
طغیانی افزود: نتایج مالی حرکت به سوی پایدارسازی ساختمان ‌ها در بازه زمانی بلند مدت نمایان می‌گردد و گاهی ممکن است در ابتدا هزینه‌های ساختمان را افزایش دهد ولی در دراز مدت منافع مختلف آن شامل حال مالک و کل جامعه میشود، ساختمان پایدار موضوعی نیست که بتوان در مورد اجرایی نشدن آن ملاحظاتی انجام داد.
عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: حساسیت نسبت به استفاده از مبانی و اصول ساخت و ساز پایدار در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد و باید استفاده از این اصول در دستور کار نظام مهندسی کشور نیز قرار بگیرد که در آینده ساختمان غیر پایدار نداشته باشیم.طغیانی یاد آور شد: از وضعیت پایدار بودن یا نبودن ساختمان ‌های تحت مالکیت شهرداری و مربوط به شورای شهر اصفهان، آمار دقیقی در دست نیست ولی بعید است که از اصول و مبانی ساخت و ساز پایدار در ساختمان‌ های تازه تاسیس شده شهرداری استفاده شده باشد.
وی گفت: البته مبحث کاهش مصرف انرژی در ساختمانهای مربوط به شهرداری در دستور کار این نهاد شهری قرار گرفته است، شهرداری اصفهان مشغول “ممیزی کردن انرژی” در ساختمان‌ هایش است و شورای شهر هم مصوبه ویژه ای در این زمینه داشته است.
حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است انزوای قوانین استفاده از مبانی و اصول ساخت و ساز پایدار مربوط به وزارت خانه‌ های این حوزه است و باید فعالیت تخصصی بیش تری در این زمینه صورت پذیرد.
عابدی افرود: فعالیت کمیسیون‌ های تخصصی مجلس در زمینه ترویج مبانی ساخت و ساز پایدار کافی نیست و مجلس از لایحه های وزارتخانه های مربوط به این حوزه استقبال می کند.
در این میان بسیاری از کارشناسان هستند که هنوز نیز در مورد چگونگی پایدار بودن ساختمان و مولفه‌ های ایجاد کننده پایداری محیطی سوالات فراوانی را عنوان میکنند و اعتقاد دارند که قوانین شاخصی در کشور ما برای این مهم وجود ندارد، هم‌چنین لازمه دستیابی به راه‌کارهای کارآمد در معماری و ساختمان پایدار تعامل سازنده قانون‌گذار با مهندسان و معماران است تا هر دو طرف به درک صحیحی از نیازهای یک‌دیگر برسند.
منبع: ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ اسفند ۹۷
603 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0