توقف اجرای بخشنامه وزارت راه توسط دیوان عدالت اداری
دیواان عدالت اداری اجرای دو بخشنامه اردیبهشت ماه سال جاری وزارت راه و شهرسازی را بطور موقت متوقف کرد، به این ترتیب سازمان های نظام مهندسی ساختمان دیگر نمی توانند پروسه ارجاع کار به مهندسان ناظر را انجام دهند.
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،دیواان عدالت اداری اجرای دو بخشنامه اردیبهشت ماه سال جاری وزارت راه و شهرسازی را بطور موقت متوقف کرد، به این ترتیب سازمان های نظام مهندسی ساختمان دیگر نمی توانند پروسه ارجاع کار به مهندسان ناظر را انجام دهند.
دیوان عدالت اداری اجرای دو بخشنامه وزارت راه را متوقف کرد
از سال نود و دو تا اواسط سال گذشته حامد مظاهریان معاون وقت امور مسکن و ساختمان هم راستا با مقام مافوق خود رابطه چندان دوستانهای با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نداشت. مسائل مربوط به دستمزد مهندسان ناظر و ارجاع کار توسط سازمان های نظام مهندسی نقطه عطف کشمکش وزیر اسبق راه و البته معاون سابق وی با رئیس فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان بود.
عباس آخوندی از نیمههای سال نود و شش، اقدام به صدور بخش نامههای متعددی برای به اصطلاح اصلاح سازمان های نظام مهندسی ساختمان از کانال معاونت مسکن و ساختمان کرد. طبق این اساس بود که آخوندی در فاصله حدود ۲ ماه مانده تا استعفا اصلاحیه شیوهنامه تبصره دوم ماده بیست و چهارم آییننامه اجرایی ماده سی و سوم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مورد ارجاع کار به مهندسان ناظر را به شرح زیر ابلاغ کرد؛
« با توجه به اظهارنظر معاون حقوقی محترم رئیسجمهوری در مورد ” شیوهنامه ابلاغی تبصره دو ماده بیست و چهارم آییننامه اجرایی ماده سی و سوم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هشتاد و سه مورخ بیست و سوم اسفند ماه نود و شش که طی نامه شماره۱۲۶۱۴-۹۷٫م.۳۶۱۲۱ مورخ سی و یکم تیر ماه نود و هفت ابلاغ کرده اند و حکمیت نهایی که ایشان در باره اختلاف بین وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی داشتهاند، عینا ۲ فقره اصلاحیه ابلاغی اعمال و مراتب جهت اقدام ابلاغ می شود.
طبق این اساس وزارت کشور، استانداران، شهرداری های سراسر کشور، سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی)، هیأت مدیرههای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها، سازمان نظام کاردانی ساختمان (شورای مرکزی)، اداره های کل راه و شهرسازی استان ها موظف هستند در ارجاع کار به مهندسان ناظر، میزان حقالزحمه و نحوه اخذ و پرداخت آن، شیوهنامه فوق را با اصلاحیه پیوست ملاک عمل قرار دهند.
متن اصلاحیه به شرح زیر است:
«اصلاحیه شیوهنامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آییننامه اجرایی ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۸۳ابلاغی مورخ ۹۶٫۱۲٫۲۳
۱-۱-تعریف ناظر در ماده یک شیوهنامه ابلاغی به نحو زیر اصلاح میگردد:
«ناظر: شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال بکار با صلاحیت نظارت بر ساختمان طبق ماده (۴) قانون که براساس این شیوهنامه توسط سازمان استان به مرجع صدور پروانه و کارفرما معرفی میشود و وظیفه نظارت بر عملیات ساختمانی را عهدهدار است.»
۱-۲-عبارت زیر در بند (س) ماده ۳شیوهنامه ابلاغی حذف میگردد:
«پاسخ ندادن یا صادر نکردن معرفی نامه کتبی یا از طریق شبکه رایانهای توسط سازمان استان برای ناظر، به شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان، ظرف حداکثر سه روز کاری از تاریخی که اسامی آنان توسط کارفرما به سازمان استان اعلام میشود، به منزله معرفی سازمان استان است.»
«عدم رعایت این بند برای هیئت مدیره سازمان استان علاوه بر تخلف انتظامی، به منزله عدم رعایت نظامات دولتی محسوب میگردد.»
فرج الله رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی بلافاصله به این ابلاغیه واکنش نشان داد و بازی “هشدارهای” وی و مظاهریان معاون اسبق مسکن و ساختمان شروع شد. فارغ از آن چه بین این دو مقام مسئول کنونی نظام مهندسی و سابق وزارت راه و شهرسازی گذشت؛ حدود هفت ماه پس از استعفای آخوندی و ورود محمد اسلامی به ساختمان دادمان، مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان در اردیبهشت ماه امسال بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر به روال سابق برگشتن ارجاع کار به مهندسان ناظر را برای اجرا ابلاغ کرد. این مسئله واکنش های متعددی را طرف فعالان و دستاندرکاران حوزه ساخت و ساز کشور از جمله کانون سراسری انبوهسازان بدنبال داشت و سبب شد تا این کانون علیه بخشنامه وزارت راه و شهرسازی به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
دیروز کانون سراسری انبوهسازان اعلام کرد دیوان عدالت اداری دستور موقت توقف بخشنامههای وزارت راه و شهرسازی در دوره اسلامی را صادر نموده است. در دادنامه دیوان عدالت اداری آمده است؛
شاکی: کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی انبوهسازان مسکن و ساختمان ایران…
طرف شکایت: معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی
موضوع شکایت و خواسته: دستور موقت توقف بخشنامههای شماره ۱۵۴۵۰/۴۰۰ مورخ یازدهم اردی بهشت نود و هشت و ۱۵۴۹۳/۴۰۰ مورخ یازدهم اردی بهشت نود و هشت معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی
رای دیوان به شرح زیر است؛
«نظر به اینکه اولا حدود اختیار وزارت راه و شهرسازی طبق بند «ب» فصل دوم آییننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مواد ۱۱ به بعد) تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان پروانه فعالیت مهندسی است و علیالقاعده بنا بر اصل تسلیط و اصل آزادی قراردادها انتخاب شخص حقیقی یا حقوقی ناظر از میان اشخاص واجد صلاحیت و دارای ظرفیت جزو حقوق مالک و کارفرمای پرونده است.
همین معیار نیز در شیوهنامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آییننامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۹۶٫۱۲٫۲۲ و اصلاحی ۹۷٫۵٫۲ طی بندهای «ب» و «پ» ماده ۲ رعایت گردیده است و تبصره ۲ ماده ۲۴ آییننامه مرقوم تهیه دستورالعمل مربوط به نحوه ارجاع کار را به وزارت راه و شهرسازی سپرده است نه تعیین مهندس مرجوع الیه را به جای کارفرما بنابراین الزام سازمان نظام مهندسی به واگذاری یک کار به افراد حقیقی و حقوقی طی بخشنامه شماره ۱۵۴۵۰/۴۰۰ و برخلاف بخشنامه سابق مطابقتی با موازین قانونی ندارد.
ثانیا بر اساس بندهای «د» و «ج» ماده ۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تصویب بودجه سازمان و نحوه تامین آن جزو وظایف و اختیارات مجمع عمومی سازمان بوده و تعیین سقف و اعلام موجبات ضمان در صورت عدم رعایت آن توسط وزارت راه و شهرسازی خارج از حدود اختیارات وزارتخانه مصوف است لذا بخشنامه شماره ۱۵۴۹۳/۴۰۰ مورخ ۹۸٫۲٫۱۱ نیز مطابق با موازین قانونی نیست بنا به جمیع جهات فوق تقاضای صدور دستور موقت را با توجه به آثار اجرایی بخشنامهها موجه دانسته و با احراز فوریت دستور توقف اجرای آنها تا تعیین تکلیف شکایت توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مستندا به مواد ۳۴، ۳۵ و ۳۶ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر و اعلام میدارد.»
پروسه چالش های پیاپی با نظام مهندسی در دوره آخوندی و همراهی با این سازمان در دوره اسلامی تا امروز برآیند مشخصی برای حوزه ساخت و ساز کشور نداشته و کسی نمی تواند ادعا کند رویه وزیر اسبق یا وزیر کنونی به ارتقای کیفیت ساختمان ها منجر شده یا خیر. نکته جالب توجه در این کشمکش ها ابلاغ بخش نامههای وزیر سابق توسط مدیری است که امروز معاون شهرداری شده و بالعکس ابلاغ بخش نامههای وزیر کنونی توسط مدیری است که قبلا معاون شهرداری بوده. اشتراک این دو شاید در این باشد که هیچکدام در پُستهای تخصصی خود مشغول به فعالیت نبوده و نیستند. این مسئله برای معاون اسبق بیش تر صادق است که به تازگی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران شده است.
منبع:خبرگزاری تسنیم
مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی