مجید یمینی

بررسی کیفیت محیط شهری با رویکرد نوین

بیست و سومین نشست کارگروه تخصصی با موضوع کالبدی ( کیفیت محیط شهری) 3 ‌شنبه_8 مردادماه در راستای فرایند گرداوری طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین (یک شهر گفت وگو) برگزار گردید.

کد خبر: 190731002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸ - ۶:۱۵ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،بیست و سومین نشست کارگروه تخصصی با موضوع کالبدی ( کیفیت محیط شهری) ۳ ‌شنبه_۸ مردادماه در راستای فرایند گرداوری طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین (یک شهر گفت وگو) برگزار گردید.

بررسی کیفیت محیط شهری با رویکرد نوین

بررسی کیفیت محیط شهری با رویکرد نوین

بررسی کیفیت محیط شهری  با رویکرد نوین

در این نشست، نمایندگانی از شورای اسلامی شهر، اداره راه و شهرسازی، اداره آب و فاضلاب، اداره برق، اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی حاضر بودند، هم‌چنین نماینده سازمان‌ های مردم نهاد، نماینده معاونت برنامه ریزی و پژوهشی شهرداری اصفهان و مشاوران تهیه طرح شارستان حاضر بودند و به بیان نظرات و مشکلات مطرح در زمینه کیفیت محیطی شهر اصفهان پرداختند.

در آغاز این نشست، مجید یمینی، مدیر پروژه برنامه جامع شهر اصفهان با اشاره به روند بررسی تهیه طرح جامع تصریح کرد: شورای راهبردی که در راستای تهیه طرح جامع شهر اصفهان است از هفده عضو تشکیل شده است.

یمینی گفت: شورای راهبردی تهیه طرح جامع از نمایندگان سازمان‌ های دولتی، سمنها، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، شورای اسلامی شهر، وزارت راه و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی و سایر نهادها و تشکل ‌ها تشکیل شده است.

وی با اشاره به نحوه فعالیت شورای راهبری تهیه طرح جامع شهر اصفهان، گفت: مسائل و مباحث مختلف در مورد شهر در قالب کارگروهها و کمیسیونهای ۶ گانه بررسی می گردد، بعد از آن نتایج برای انجام تحلیل به یک کمیسیون مشترک ارجاع می گردد.

مدیر پروژه برنامه جامع شهر اصفهان با عنوان این که مشارکت محوری از جمله اهدافی است که در این کمیسیونها مطرح می گردد و نشست های موضوعی در این راستا تشکیل می گردد، افزود: نشست امروز در راستای تشخیص و شناسایی مشکلات و مسائل در حوزه کیفیت محیط شهری برگزار گردیده است.

وی ادامه داد: عدالت فضایی، میزان برخورداری از خدمات و امکانات هم‌چنین پاسخ‌گویی محیط در تامین امنیت، مسکن، فضای سبز و سایر نیازهای شهروندان از جمله مسائلی است که در حوزه کیفیت محیط شهری قابل بررسی است.

یمینی اظهار داشت: قطبی شدگی و نبود تعادل فضایی بین حوزه شمالی و جنوبی و پی بردن به ریشه های قطبی شدگی در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی قابل بحث در این حوزه است.

وی گفت: طرح تارا مشکلات و مسائلی از جمله کیفیت مسکن، شغل، نارضایتی از فرسودگی و ازدحام در بافتهای مسکونی و مسائل اقتصادی را بعنوان مهمترین و پایه ترین مسائل در قالب توزیع ۲ تا ۳ هزار پرسشنامه، استخراج کرده است.

مدیر پروژه برنامه جامع شهر اصفهان گفت: برخی از مواردی که شهروندان در باره آینده شهر مدنظر داشته‌اند با واقعیت، عملکردها و اهداف موجود هم‌خوانی ندارد که از همگان درخواست داریم ضمن عنوان مشکلات و مسائل حوزه خود چنان‌چه راه حلی در این زمینه دارند، بیان کنند.

دسترسی به خدمات در سطح شهر اصفهان مناسب نیست

عباس شایان نژاد، نماینده شورای اسلامی شهر تعادل نداشتن فضایی را از جمله مشکلات شهر اصفهان درحوزه کیفیت محیطی دانست و گفت: دسترسی به خدمات در سطح شهر اصفهان مناسب نیست و لکه‌های خدماتی در سطح شهر بطور واقع مورد بررسی قرار نمیگیرند و صرفاً بصورت کمی به آنها پرداخته می‌شود.

ذائقه مردم در زمینه ساخت و سازها ربطی به سابقه فرهنگی ندارد

علی هنرمندان، نماینده اداره راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ذائقه مردم در زمینه ساخت و سازها در سطح شهر تصریح کرد: ذائقه مردم در زمینه ساخت و سازها ربطی به سابقه فرهنگی ندارد هم‌چنین تصویر روشنی از اصفهان مطلوب برای ارائه به مردم نیست و مدیریت یک‌پارچه منظر شهری نیز در سطح شهر اصفهان وجود ندارد.

هنرمندان گفت: نبود پروتکل ‌های مشترک و چارچوب مشخص برای طراحی شهری اصفهان از جمله دیگر مشکلات در فرایند گرداوری طرح جامع است.

وی افزود: تنها سازمانی که می‌ تواند قدرت را در مسیر تهیه طرح جامع محدود کند نهادها هستند زیرا ساختار قدرت مسیر خاص خود را ترسیم می‌ کند و نیاز است این مسئله مورد توجه بیش تری قرار بگیرد.

قطبی شدن شهر اصفهان از معضلات شهر است

مهدی راست قلم، نماینده سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان (آبفا) گفت: قطبی شدن شهر اصفهان از دیگر معضلات این شهر تاریخی است هم‌چنین میزان ترافیک و آلودگی اصفهان متناسب با جمعیت شهر نیست.

راست قلم گفت: تأثیر توسعه آب بر کیفیت شهری اهمیت زیادی دارد که در این راستا سازمان آب و فاضلاب پژوهشی را در این قالب انجام داده است که میتواند در فرایند تهیه طرح جامع مورد استفاده قرار بگیرد.

نبود شفافیت در طرح ‌های شهری

مجتبی رفیعی، نماینده شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز با اشاره به نبود شفافیت در طرح‌ های شهری، اظهار داشت: یکی از علل اجرا نشدن طرح ‌های جامع شهر نبود شفافیت و مشخص نبودن جهت‌ های توسعه شهر است.

رفیعی با عنوان این که مجتمع ‌هایی بدون اطلاع سازمان خدمات رسان پروانه دریافت میکنند، گفت: این سازمان باید در جریان نحوه توسعه شهر در جهات مختلف باشد تا زیرساخت ‌های لازم برای توسعه در قسمت‌ های مختلف شهر را فراهم کند زیرا این امری اشتباه است که قبل از ایجاد زیرساخت ‌ها فضای شهری توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به صرف هزینه‌های هنگفت، بخاطر حفظ کیفیت فضاهای سبز افزود: اداره برق باید در جریان نحوه توسعه فضاهای سبز و چگونگی حفظ کیفیت این فضاها باشد تا بتواند هزینه مناسب را برای تأمین زیرساخت ‌های برق مورد نیاز فراهم کند و البته در این زمینه هزینه زیادی به اداره توزیع برق تحمیل می ‌گردد.

عناصر تاریخی و هویت ساز در اولویت مسائل توسعه شهر اصفهان

علی قهرایی، نماینده سازمان ‌های مردم نهاد با اشاره به دغدغه ‌های شهروندان اصفهانی بیان کرد: خاستگاه هویتی شهر اصفهان مسئله‌ تاریخی است درحالیکه بارگذاری الگوی توسعه شهر تهران برای اصفهان که شهری تاریخی است مورد استفاده قرار میگیرد هم‌چنین رشد بی رویه شهر در شمال و شرق موجب شده خدمات رسانی مناسب در این نواحی انجام نگیرد.

وی، برنامه ریزی شهری را نادرست ذکر کرد و گفت: توجه صرف به نظرات شهروندان نمی ‌تواند مدیران و برنامه ریزان را در راستای تهیه طرحی مناسب برای شهر اصفهان کمک کند البته منافع شهروندان در برخی نقاط خاص مثل بافت ‌های فرسوده که دچار سیکل فرسودگی است میزان نابرخورداری و قطبی شدن شهر را افزایش میدهد.

نماینده سازمان‌ های مردم نهاد حاکمیت دیدگاه پوپولیستی، گفت: وجود نهاد غیرسیاسی بالا دستی که با تغییر دولت ‌ها عوض نشود در راستای تهیه و اجرای طرح جامع اهمیت زیادی دارد زیرا این نهاد اهداف طرح جامع را دنبال می‌ کند و تحت تأثیر دولتها با افکار و راهبردهای متفاوت نیست.

وی ادامه داد: عناصر تاریخی و هویت ساز جزء اولویت دارترین مسائل بر نحوه توسعه شهر اصفهان است.

اولویت‌ های شهر اصفهان باید طبق نظرسنجیها باشد

محمد امامی، معاون برنامه ریزی و پژوهش شهرداری اصفهان نیز بیان داشت: اولویتهای شهر اصفهان برای بکار گیری در فرایند گرداوری طرح جامع باید طبق نظرسنجیها اولویت بندی گردد، بعد از اولویت بندی این موارد باید با کمک کارشناسان خبره تحلیل گردد تا دیدگاهها نسبت به فرایند تهیه طرح جامع روشن تر گردد.

مشکل اصلی شهر نبود اعتماد برای سرمایه گذاری است

احسان کلدوست، نماینده اتاق بازرگانی مشکل اصلی شهر اصفهان را نبود اعتماد برای سرمایه گذاران دانست و گفت: این نبود اعتماد سبب می‌ شود تا سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در شهر نداشته باشند و منابع سرمایه خود را در شهرهای دیگر مورد استفاده قرار دهند هم‌چنین نبود هماهنگ کننده برای جذب سرمایه گذار و وجود موانع بازدارنده برای سرمایه گذاری در جهت ارتقای کیفیت محیط شهری از دیگر مسائل و مشکلات در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری در شهر اصفهان است.

تنوع فرهنگی باید در گرداوری برنامه‌ها متفاوت در نظر گرفته شود

امیرمحمد اخوان، مهندس مشاور شارستان با عنوان نظرات خود در حوزه کیفیت محیط شهری، افزود: کیفیت سلامت محیطی از جمله آلودگی، زباله، نور و صدا اهمیت زیادی دارد هم‌چنین کیفیت ذهنی شهروندان نسبت به مکان و حس تعلق آنان در فرایند تهیه طرح جامع دارای اهمیت است.

اخوان ادامه داد: میزان سرزندگی و شادی، هویت و محلی بودن، باید بطور دقیق تری مورد بررسی قرار بگیرد تا محلاتی فعال و معنادار در سطح شهر بوجود بیاید.

وی افزود: تنوع فرهنگی باید در گرداوری برنامه ها متفاوت در نظر گرفته شود و نوع خاصی از تفریح و سرگرمی برای شهروندان در محلات و مناطق مختلف در نظر گرفته شود.

اخوان، با اشاره به اهمیت مبحث مصرف انرژی در شهر تصریح کرد: کیفیت مصرف انرژی با بحث دسترسی به حمل و نقل عمومی در ارتباط است و چنان چه در سال ۲۰۲۱ کیفیت انرژی مصرفی در شهر بهبود پیدا نکند اصفهان باید در سطح جهانی جریمه پرداخت کند.

مهندس مشاور شارستان نابرابری ‌های اقتصادی از جمله بیکاری، مهاجرت و… را سبب بوجود آمدن مشکلات در شهر اصفهان دانست و افزود: مباحث کیفیت محیط شهری جایگاه قانونی ندارد؛ میتوان در چارچوب طرح جامع به احکامی رسید که راهنمای طراحیهای بعدی باشد.

اخوان گفت: نبود مکانیزمهای کنترلی و اجرایی بمنظور اجرای طرحها و جلوگیری از تخلفات از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد هم‌چنین مفهوم زندگی نیز باید در راستای کیفیت محیط شهری تعریف و بررسی گردد تا بتوانیم به درستی درباره کیفیت محیط شهری صحبت کنیم.

وی، با اشاره به طرح مبحث حیات شبانه در شهر اصفهان گفت: حیات شبانه در شهر اصفهان وجود ندارد بعلاوه در شمال و جنوب شهر اصفهان نیز که بوسیله رودخانه متمایز شده است تفاوت جدی نیست بلکه صرفاً مناطقی از شهر با یک‌دیگر در حال رقابت است و قیمت زمین و مسکن در این نواحی به نسبت گران‌تر یا ارزان‌تر است و البته سطح ارائه خدمات در این نواحی نیز نسبت به سایر نواحی شهر پایین‌تر است.

اخوان مطرح کرد: بسیار خوشحال هستیم که نماینده‌ای از سازمانهای مردم نهاد در این نشست حضور دارند و امیدوار هستیم در نشست های بعدی نیز از نظرات نمایندگان سازمانهای مردم استفاده گردد، زیرا نقش آنها در فرایند تهیه طرح جامع کم‌رنگ است.

پرسشنامه مردمی بشدت عوام گرایانه و مصلحت جویانه است

ابوذر مجلسی، نماینده سازمان نظام مهندسی با بیان دغدغه ها و مشکلات خود در مورد شهر اصفهان افزود: پرسشنامه مردمی بشدت عوام گرایانه و مصلحت جویانه است زیرا توجهی به کانونهای قدرت در شهر ندارد و جزیی ‌نگر است به علاوه پرسشنامه باید بخشی از منابع تهیه طرح جامع باشد و در فرایند تهیه این طرح استفاده بیشتری از نهادهای صنفی تخصصی گردد.

مجلسی ادامه داد: اصفهان بیش تر از آن که شهری توریستی باشد یک شهری برای زندگی است و باید به جنبه سرزندگی و کیفیت زندگی در این شهر توجه گردد، بعلاوه ساختار کلی شهر از زمان صفویه متکی بر محله ها و محله محور بوده است و هر یک از این محله‌ها سابقه‌ای دارد، بنابراین نباید دیدگاه مشابهی در باره این محلات وجود داشته باشد.

وی افزود: خشکی زاینده رود به معنای نابودی شهر اصفهان است و هرگز نباید به حفظ سر زندگی این رود بی توجه بود.

نماینده سازمان نظام مهندسی تأکید کرد: نهادهای قدرت در شهر اصفهان می‌ توانند تصمیمات برنامه ریزی شده‌ای بگیرند بهمین علت، شفاف سازی در فرایند تصمیمات برنامه ریزی شده چندان ممکن نیست.

وی با اشاره به فرایند تهیه طرح جامع گفت: این طرح باید جنبه قانونی داشته باشد و مکانیزمهای اجرایی مشخصی برای تهیه طرح جامع فراهم گردد.

مجلسی تصریح کرد: کمیسیون ماده پنج و ماده ۱۰۰ عملاً طرحهای شهری را خالی از محتوا میکنند و با وجود صرف وقت فراوان برای تهیه طرح اهداف طرح جامع محقق نمی گردد.

مسائل مناطق مختلف شهر بصورت جداگانه بررسی گردد

رحمت الله زمانی، نماینده سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به کیفیت محیط شهری گفت: مباحث تخصصی جزئی در جایگاه خود اهمیت زیادی دارد، ولی توجه به نحوه اجرای طرحها مهمتر است، اصفهان شهری زنده و واجد ویژگیهای متفاوت در مناطق مختلف است.

زمانی گفت: هر کدام از این مناطق بافت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متفاوتی دارند که راه حل مخصوص خودش را میطلبد، بنابراین مطالبه شهروندان باتوجه به شرایط آنها متفاوت است و مسائل مناطق مختلف شهر باید بصورت جداگانه بررسی گردد.

بهای چندانی به ظرفیتهای شهر داده نمی ‌شود

سهیل اسفندیاری، نماینده سازمان میراث فرهنگی فقر را ریشه تمام مشکلات شهر اصفهان دانست و گفت: فقر اقتصادی، فرهنگی و نبود مشارکت از جمله معضلات این شهر است.

اسفندیاری ادامه داد: بافت تاریخی شهر اصفهان در چهل سال گذشته با طرح و برنامه و چه بدون طرح و برنامه به وجود آمده، نابود شده است.

وی افزود: منافع و مصلحتهای شخصی در نابودی شهر اصفهان موثر بوده درحالیکه باید در سطح کلان به محلات و مناطق این شهر توجه کرد که البته بهای چندانی به ظرفیتهای شهر اصفهان داده نمیشود و معنا و مفهوم پایداری و توسعه پایدار بطور کامل درک نشده است.

بررسی کیفیت محیط شهری با رویکرد نوین

نماینده سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: نبود توجه کافی به مادی‌ ها، بافت تاریخی و رودخانه زاینده رود زمینه را برای تخریب محیط شهری و میل به مهاجرت فراهم کرده است.

مدیریت موضعی و مقطعی مشکلات زیادی را برای شهر ایجاد کرده است

جعفر ملاذ، عضو گروه شهرسازی نظام مهندسی مهندسان شهر بیان کرد: مدیریت موضعی و مقطعی در سطح شهر اصفهان مشکلاتی را برای این شهر بوجود آورده است البته الگوی شهر تهران بر روی اصفهان پیاده سازی نشده است و در این زمینه با دوستان هم عقیده نیستم بخصوص در باره مرکز شهر اصفهان زیرا این ناحیه از شهر نیاز به نگاه ویژه ای دارد.

ملاذ گفت: زمانی که مردم عادی شروع به ساخت وساز کرده‌اند روند تخریب شهر شدت گرفته و بخش تاریخی اصفهان در معرض خطر قرار گرفت درحالیکه این بخش تاریخی نیاز به توجهی خاص و ویژه دارد.

منبع: ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ مرداد ۹۸
756 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0