گرداوری ضوابط اجرای سامانه‌های اطفای حریق در ساختمانهای همدان با امضای تفاهم نامه بین آتش نشانی و نظام مهندسی ساختمان استان همدان؛

گرداوری ضوابط اجرای سامانه‌های اطفای حریق در ساختمانهای همدان

ریاست سازمان آتش نشانی همدان بیان کرد: با امضای تفاهم نامه بین این سازمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان ضوابط و نحوه طراحی و اجرای سامانه‌های اطفا حریق ساختمانها گرداوری گردید.

کد خبر: 971222013 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ اسفند ۹۷ - ۱۲:۵۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان آتش نشانی همدان بیان کرد: با امضای تفاهم نامه بین این سازمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان ضوابط و نحوه طراحی و اجرای سامانه‌های اطفا حریق ساختمانها گرداوری گردید.

گرداوری ضوابط اجرای سامانه‌های اطفای حریق در ساختمانهای همدان

گرداوری ضوابط اجرای سامانه‌های اطفای حریق در ساختمانهای همدان

گرداوری ضوابط اجرای سامانه‌های اطفای حریق در ساختمانهای همدان

محمد رضا بیاناتی ادامه داد: با امضای تفاهم نامه بین این سازمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان ضوابط و نحوه طراحی و اجرای سامانه‌های اطفا حریق ساختمان‌ ها گرداوری گردید.
بیاناتی با اشاره به این که اجرای ضوابط و الزامات این تفاهم نامه برای ساختمان‌ هایی که پس از بیست و هفتم بهمن سال نود و هفت دستورالعمل ایمنی دریافت کنند اجباری است، گفت: تا زمان گرداوری مقررات ملی مرتبط، ملاک و مبنای کار طراحی، نظارت و اجرای سامانه‌های اطفا حریق ساختمان‌ ها این تفاهم نامه خواهد بود.
ریاست سازمان آتش نشانی همدان تصریح کرد: اهمیت حیاتی وجود سیستم‌ های اطفای حریق در ساختمان ‌ها بخصوص با روند رو به گسترش بلند مرتبه سازی و هم‌چنین نبود مقررات ملی مستقل در زمینه طراحی و اجرای سامانه‌های اطفا حریق؛ تنظیم و گرداوری آئین نامه‌ای جامع و فراگیر برای جلوگیری از بروز خسارات مالی و جانی به شهروندان را بیش از پیش کرده بود.
وی گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با درک اهمیت و لزوم این موضوع و با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان بعد از ساعت ‌ها فعالیت کارشناسی و برگزاری نشست های مشترک با کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با در نظر گرفتن استانداردهای ملی و بین المللی، تفاهم نامه‌های قبلی و تجارب گذشته، تفاهم نامه فوق را بمنظور رعایت اصول فنی و اجرایی تأسیسات اطفا حریق در ساختمان‌ ها منعقد کرد.
بیاناتی با اشاره به طبقه بندی سیستم ‌های اطفای حریق ساختمان ‌ها به ۲ سیستم خودکار و غیر خودکار، خاطر نشان ساخت: سیستم اطفای خودکار شامل اسپرینکلر (آب افشان) پایین زن، بالا زن و دیواری بدون دخالت عوامل انسانی و بطور مستقل فعال شده و حریق را کنترل یا اطفا می ‌کند و سیستم غیر خودکار شامل خاموش کننده‌های دستی، رایزر خشک، رایزر تر، رایزر ترکیبی و رایزر مشترک سیستمی است که توسط ساکنین، نیروهای آموزش دیده و یا آتش نشانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی، الزام بوجود شبکه آب آتش نشانی شامل منبع آب، جعبه‌های آتش نشانی، لوله‌های آبرسانی، شیرهای کنترل و متعلقات در ساختمان ‌ها را از جمله مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد.
بیاناتی یاد آور شد: برداشت از این شبکه تنها بمنظور اطفا حریق مجاز بوده و هرگونه برداشت ممنوع است و اجرای مخازن آب بصورت مشترک تنها در صورت رعایت حداقل حجم آب آماده برای مصرف آتش نشانی بلامانع است.

گرداوری ضوابط اجرای سامانه‌های اطفای حریق در ساختمانهای همدان

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با عنوان این که نصب سیستم رایزر تر (هوزریل) برای تمام ساختمان ‌ها و رایزر خشک برای ساختمان‌ های مسکونی چهار سقف به بالا و غیر مسکونی سه سقف به بالا الزامی است، گفت: نصب اسپرینکلر (آب پاش) در پارکینگ ساختمان ‌های مسکونی با چهار سقف سازه‌ای به بالا و تمام فضای ساختمان‌ های با کاربری غیر مسکونی از دیگر الزامات این تفاهم نامه است.
وی بیان داشت: برای ساختمان‌ های تا چهارصد متر زیر بنا در هر طبقه یک رایزر مرطوب شامل شلنگ و قرقره و یک رایزر خشک شامل شیر انشعاب و کوپلینگ تعبیه می‌ گردد.
وی با اشاره به ضرورت نصب خاموش کننده‌های دستی برای حفاظت از ساختمان ‌ها و ساکنین آن ها بدون در نظر گرفتن سایر سیستم‌ های اطفا حریق ادامه داد: در ساختمان‌ های مسکونی در هر واحد یک کپسول co2 با وزن حداقل چهار و در پارکینگ‌ ها خاموش کننده پودر و گاز شش کیلویی به تعداد لازم متناسب با وسعت پارکینگ و تعداد استقرار ماشین‌ ها نصب می گردد.
بیاناتی افزود: به موجب این تفاهم نامه مسئولیت سرویس و نگه داری و اطمینان از عملکرد صحیح کلیه سیستم ‌های اطفا حریق حین بهره برداری بعهده مالک یا مالکین، متصرفان، بهره برداران، مدیر ساختمان یا نماینده قانونی وی است.
منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ اسفند ۹۷
750 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0