نظارت‌ بر ساختمان‌ ها، مهندس ناظر نظارت‌ بر ساختمان‌ ها

نظارت‌ بر ساختمان‌ ها، مهندس ناظر

امضافروشی، زد و بند، نظارت‌ های صوری و … بر ساختمان‌ های در حال ساخت، واژه‌ هایی است که سال‌هاست در محافل رسانه‌ای و کارشناسی مطرح می‌ گردد، ولی هنوز آن ‌طور که باید و شاید اقدام عاجلی در این زمینه صورت نگرفته است.

کد خبر: 190913003 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ شهریور ۹۸ - ۱۱:۲۴ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی  کشور،امضافروشی، زد و بند، نظارت‌ های صوری و … بر ساختمان‌ های در حال ساخت، واژه‌ هایی است که سال‌هاست در محافل رسانه‌ای و کارشناسی مطرح می‌ گردد، ولی هنوز آن ‌طور که باید و شاید اقدام عاجلی در این زمینه صورت نگرفته است.

نظارت‌ بر ساختمان‌ ها، مهندس ناظر

نظارت‌ بر ساختمان‌ ها، مهندس ناظر

مهندسانی که پول می‌ گیرند  و نظارت نمی ‌کنند!

تازه‌ترین جنجال درخصوص نظارت ‌های صوری بر ساختمان ‌ها در چالش اخیر وزارت راه و شهرسازی با شرکت ‌های حقوقی نمایان شده است. آن ‌طور که برخی مهندسان می ‌گویند وزارت راه و شهرسازی از مدتی قبل فرآیند صدور و تمدید پروانه ‌های اشتغال شرکت ‌های حقوقی را به دفتر توسعه مهندسی وزارت‌خانه سپرده است. قبلا این وظیفه را اداره کل راه و شهرسازی استان‌ ها انجام می ‌داد. این اقدام باعث سردرگمی مهندسان و نهایتا  تجمع آن ها مقابل وزارت راه و شهرسازی گردید.

نخستین واکنش وزارت‌خانه به این اقدام مهندسان شاید در این جمله خلاصه گردید که «دلالان خون مهندسان را در شیشه کرده‌اند». آن‌ جا که مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: «دلالها چه از جنس برخی اعضاء هیئت مدیره‌ها و بازرسان، چه از جنس برخی اعضای شورای انتظامی، چه از جنس برخی اشخاص حقوقی و چه از جنس پدرخوانده های پشت پرده، خون مردم، مهندسان، کاردان ‌ها و همه ارکان نظامات مهندسی را برای مطامع و مقاصد نامشروع و سیری‌ناپذیر خود در شیشه کرده‌اند.»

عمر مفید ساختمان‌ ها در کشورهای توسعه‌یافته به بیش از صد سال می‌ رسد؛ در حالیکه در ایران بیست و پنج تا سی سال عنوان می ‌شود. کارشناسان از جمله علل این موضوع را نظارت‌ های صوری مهندسان ناظر در زمان احداث بناها می ‌دانند.

استفاده از واژه‌هایی مانند دلال، امضافروش، مافیا، پدرخوانده و … خطاب به برخی افراد در سازمان نظام مهندسی نخستین بار نیست که مطرح می‌گردد. عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی  قصد داشت اصلاحاتی در بدنه این سازمان انجام دهد؛ اصلاحاتی که طبق برخی ادعاها از جمله علل اجبار او به استعفا عنوان می ‌شود. هر چند او اولین و آخرین قربانی در مسیر تغییر وضعیت در نظامات مهندسی نیست. اخیرا مازیار حسینی معاون سابق مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در کشاکش دعوی در نظام مهندسی برکنار گردید.

با این وجود حاشیه‌ های سازمان نظام مهندسی ادامه پیدا کرده است. ماجرا به نامه اخیرمدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی مربوط می‌ شود که با تغییر یک باره فرآیند صدور و تمدید پروانه‌های اشتغال شرکت ‌های حقوقی، البته بنا به ادعای مهندسان، بدون مصوبه هیات وزیران یا تصویب مجلس صورت گرفته است. بدین ترتیب اختیار امضای پروانه ‌های اشتغال شرکت ‌های مهندسی حقوقی از ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ ها سلب و به دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی واگذار شده و هفته گذشته در اعتراض به این موضوع، تجمعی از طرف مهندسان مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده است.

ظاهرا وزارت‌خانه قصد دارد صدور پروانه صلاحیت مهندسان را سیستمی و هوشمند کند. مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تشریح دو گام وزارت‌خانه راه و شهرسازی در اصلاح نظام مهندسی ساختمان گفته که با تهیه بخش‌نامه‌ نظارت بر شرکت‌های حقوقی که خدمات مهندسی ارائه می ‌دهند و اجرایی کردن آن فعالیت شرکت‌ های صوری متوقف خواهد شد و شرکت‌ ها برای حق الزحمه‌ای که اخذ می ‌کنند خدمات واقعی مهندسی ارائه می‌ دهند.

منبع: رسانه

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی تاسيسات مکانيکي

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ شهریور ۹۸
444 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0