نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند پیشنهادات رفع ابهامات

پیشنهادات رفع ابهامات در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند

جهت تهیه برآورد ریالی و نیز نظارت پروژه های راهسازی با برخی ابهامات و کم و کاستی ها در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند مواجه می­گردیم.لذا با توجه به اهمیت موضوع رفع این موارد جهت هرگونه بررسی مراجع ذیربط پیشنهاد می­گردد.

کد خبر: 961213015 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶ - ۳:۰۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، جهت تهیه برآورد ریالی و نیز نظارت پروژه های راهسازی با برخی ابهامات و کم و کاستی ها در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند مواجه می­گردیم.لذا با توجه به اهمیت موضوع رفع این موارد جهت هرگونه بررسی مراجع ذیربط پیشنهاد می­گردد.

پیشنهادات رفع ابهامات در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند 96

پیشنهادات رفع ابهامات در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند

پیشنهادات رفع ابهامات در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند

۱- پیشنهاد می­گردد، با توجه به کاربرد مصالح سرباره جهت تثبیت بستر زمین طبیعی، آیتم تهیه و حمل و نیز اجرای مصالح مذکور به فهرست بهای واحد پایه راه و باند اضافه گردد. تا واحد برآورد کننده با محدودیت­های بند ۲-۶ صفحه ۱ فهرست بها (محدودیت مربوط به استفاده از آیتم­های ستاره دار) مواجه نگردد. در حال حاظر طولانی شدن روند اخذ مجوز آیتم­های ستاره دار و نیز محدودیت­های استفاده از این آیتم نسبت به کل مبلغ برآوردی، دستگاه­های اجرایی را واداشته تا کمتر از این آیتم جهت تثبیت بستر پروژه های راهسازی استفاده نمایند.

۲- پیشنهاد می­گردد، عملیات کندن زمین از شرح آیتم های ۱۴۱۱۰۱ الی ۱۴۱۲۰۲ حذف گردد.و بهای واحد این   آیتم­ها بدون در نظر گرفتن این عملیات محاسبه گردد. و آیتم کندن زمین بطور جداگانه از ردیف­های مربوط به خاکبرداری پرداخت گردند. زیرا در بسیاری موارد جهت احداث بستر تقویتی در نواحی لجنی از اختلاط تونان و آهک و یا خاک قرضه و آهک و تونان استفاده می­گردد و در اینگونه عملیات­ها هیچگونه کندن زمین در محل بستر پروژه انجام نمی­گیرد.

۳- پیشنهاد می­گردد، با توجه به مفهوم بخشنامه تجمیع شده راه و باند … صراحتاً در متن این بخشنامه درج گردد “پیمانکار موظف است پس از پایان عملیات ابنیه فنی نسبت به تهیه نقشه­های چون ساخت اقدام نماید و هرگونه افزایش یا کاهش مقادیر کار انجام شده نسبت به ریز محاسبات هر یک از آیتم­های تجمیع شده راه و باند در صورتیکه با  آیتم های تجمیع شده قابل محاسبه نباشند، باید با آیتم های پایه محاسبه گردند. مانند افزایش ارتفاع قالب بندی و         بتن ریزی کوله های یک آبرو دالی شکل بدلیل بالا رفتن کد پروژه در حین کار و …”

پیشنهادات رفع ابهامات در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند

۴- پیشنهاد می­گردد، در صورتیکه امکان تغییر بهای واحد هر یک از آیتم های تجمیع شده بدلیل خطاهای محاسباتی و … پس از عقد قرارداد  وجود دارد بطوریکه این تغییرات باعث تغییر در مبلغ اولیه پیمان شود. این مهم صراحتاً در بخشنامه تجمیعی درج گردد. تا هرگونه ابهام در این خصوص مرتفع گردد.

۵- جمع مبلغ برآورد ردیف­های ستاره دار در فهرست بهای تجمیع شده راه و باند نسبت به جمع مبلغ کل برآورد حداکثر ۲۰ درصد است. این درحالیست که در فهرست بهای پایه این عدد جهت قراردادهایی که از طریق مناقصه ارجاع        می شوند ۳۰ و ترک مناقصه ۱۰ درصد می­باشد.

۶- در بند ۷-۳ بخشنامه تجمیع شده راه و باند ذکر گردیده است برای کاهش مقادیر کار، محدودیت­های عنوان شده در بند­های ۷-۱ و ۷-۲ ، اعمال نمی­شود در صورتیکه در بند ۷-۲ ، حداکثر مبلغی را که بر اساس ردیف­های پایه کسر      می­شود را به حداکثر ۱۵(پانزده) درصد مبلغ اولیه پیمان محدود کرده است.لذا پیشنهاد می­گردد این تناقض رفع گردد.

به قلم: پیروز رجبی نژاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ اسفند ۹۶
3724 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
6 0