پیشنهادات رفع ابهامات در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند
جهت تهیه برآورد ریالی و نیز نظارت پروژه های راهسازی با برخی ابهامات و کم و کاستی ها در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند مواجه میگردیم.لذا با توجه به اهمیت موضوع رفع این موارد جهت هرگونه بررسی مراجع ذیربط پیشنهاد میگردد.
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، جهت تهیه برآورد ریالی و نیز نظارت پروژه های راهسازی با برخی ابهامات و کم و کاستی ها در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند مواجه میگردیم.لذا با توجه به اهمیت موضوع رفع این موارد جهت هرگونه بررسی مراجع ذیربط پیشنهاد میگردد.
پیشنهادات رفع ابهامات در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند
۱- پیشنهاد میگردد، با توجه به کاربرد مصالح سرباره جهت تثبیت بستر زمین طبیعی، آیتم تهیه و حمل و نیز اجرای مصالح مذکور به فهرست بهای واحد پایه راه و باند اضافه گردد. تا واحد برآورد کننده با محدودیتهای بند ۲-۶ صفحه ۱ فهرست بها (محدودیت مربوط به استفاده از آیتمهای ستاره دار) مواجه نگردد. در حال حاظر طولانی شدن روند اخذ مجوز آیتمهای ستاره دار و نیز محدودیتهای استفاده از این آیتم نسبت به کل مبلغ برآوردی، دستگاههای اجرایی را واداشته تا کمتر از این آیتم جهت تثبیت بستر پروژه های راهسازی استفاده نمایند.
۲- پیشنهاد میگردد، عملیات کندن زمین از شرح آیتم های ۱۴۱۱۰۱ الی ۱۴۱۲۰۲ حذف گردد.و بهای واحد این آیتمها بدون در نظر گرفتن این عملیات محاسبه گردد. و آیتم کندن زمین بطور جداگانه از ردیفهای مربوط به خاکبرداری پرداخت گردند. زیرا در بسیاری موارد جهت احداث بستر تقویتی در نواحی لجنی از اختلاط تونان و آهک و یا خاک قرضه و آهک و تونان استفاده میگردد و در اینگونه عملیاتها هیچگونه کندن زمین در محل بستر پروژه انجام نمیگیرد.
۳- پیشنهاد میگردد، با توجه به مفهوم بخشنامه تجمیع شده راه و باند … صراحتاً در متن این بخشنامه درج گردد “پیمانکار موظف است پس از پایان عملیات ابنیه فنی نسبت به تهیه نقشههای چون ساخت اقدام نماید و هرگونه افزایش یا کاهش مقادیر کار انجام شده نسبت به ریز محاسبات هر یک از آیتمهای تجمیع شده راه و باند در صورتیکه با آیتم های تجمیع شده قابل محاسبه نباشند، باید با آیتم های پایه محاسبه گردند. مانند افزایش ارتفاع قالب بندی و بتن ریزی کوله های یک آبرو دالی شکل بدلیل بالا رفتن کد پروژه در حین کار و …”
پیشنهادات رفع ابهامات در فهرست بهای پایه و تجمیع شده راه و باند
۴- پیشنهاد میگردد، در صورتیکه امکان تغییر بهای واحد هر یک از آیتم های تجمیع شده بدلیل خطاهای محاسباتی و … پس از عقد قرارداد وجود دارد بطوریکه این تغییرات باعث تغییر در مبلغ اولیه پیمان شود. این مهم صراحتاً در بخشنامه تجمیعی درج گردد. تا هرگونه ابهام در این خصوص مرتفع گردد.
۵- جمع مبلغ برآورد ردیفهای ستاره دار در فهرست بهای تجمیع شده راه و باند نسبت به جمع مبلغ کل برآورد حداکثر ۲۰ درصد است. این درحالیست که در فهرست بهای پایه این عدد جهت قراردادهایی که از طریق مناقصه ارجاع می شوند ۳۰ و ترک مناقصه ۱۰ درصد میباشد.
۶- در بند ۷-۳ بخشنامه تجمیع شده راه و باند ذکر گردیده است برای کاهش مقادیر کار، محدودیتهای عنوان شده در بندهای ۷-۱ و ۷-۲ ، اعمال نمیشود در صورتیکه در بند ۷-۲ ، حداکثر مبلغی را که بر اساس ردیفهای پایه کسر میشود را به حداکثر ۱۵(پانزده) درصد مبلغ اولیه پیمان محدود کرده است.لذا پیشنهاد میگردد این تناقض رفع گردد.
به قلم: پیروز رجبی نژاد
مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری