واگذاری صد پروژه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مجید فراهانی

واگذاری صد پروژه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

اعلام آمادگی مدیریت شهری برای همکاری با بخش خصوصی در مورد تکمیل پروژه شهر آفتاب، آمادگی واگذاری صد پروژه شهری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ‌تعیین تکلیف هشتاد پروژه شهری با همکاری بخش خصوصی و تشکیل کمیته مشترک شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی ایران از جمله موضوعاتی بود که در اولین جلسه مشترک اعضای شورای شهر، نمایندگان اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی عنوان گردید.

کد خبر: 971201008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷ - ۵:۳۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،اعلام آمادگی مدیریت شهری برای همکاری با بخش خصوصی در مورد تکمیل پروژه شهر آفتاب، آمادگی واگذاری صد پروژه شهری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ‌تعیین تکلیف هشتاد پروژه شهری با همکاری بخش خصوصی و تشکیل کمیته مشترک شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی ایران از جمله موضوعاتی بود که در اولین جلسه مشترک اعضای شورای شهر، نمایندگان اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی عنوان گردید.

واگذاری صد پروژه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

واگذاری صد پروژه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

واگذاری صد پروژه برای سرمایه‌گذاری  بخش خصوصی

در این نشست، که با هدف افزایش مشارکت ‌های بخش خصوصی در پروژه‌های شهری برگزار گردیده بود، مجید فراهانی، ریاست کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تنها راه کاهش آسیب ‌های ناشی از تحریم ‌های اقتصادی را استفاده از ظرفیت ‌های بخش خصوصی و تقویت این بخش دانست.
وی ضمن تشکر از مسئولان سازمان نظام مهندسی در جهت برگزاری این جلسه و تلاش برای برقراری اتحاد و همدلی در میان بخش ‌های خصوصی و مدیریت شهری، افزود: «سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی ایران دو مجموعه تسهیل‌گر در عرصه اقتصاد کشور هستند. زمانی یک کشور دارای اقتصاد پویا و مؤثر خواهد بود که بخش ‌های مختلف دولتی و خصوصی در کنار یک دیگر قدم بردارند. امروزه حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصاد کلان از لازمه‌های توسعه یافتگی است. هیچ کشور توسعه یافته‌ای در دنیا نیست که بخش خصوصی بازوی اصلی توسعه یافتگی‌اش نباشد.»
فراهانی با عنوان این که باید زیرساخت‌های لازم برای حضور بخش خصوصی فراهم باشد، گفت: «وقتی به رتبه بندی توسعه یافتگی در دنیا نگاه کنیم به این نتیجه می‌ رسیم که مهم ‌ترین موضوع مشترک در توسعه یافتگی واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی است. به هر میزان که حضور دولت در عرصه اقتصادی کم‌تر گردد به همان میزان به توسعه یافتگی نزدیک‌ تر خواهیم بود. اگر خواهان کشوری هستیم که در برابر تحریم‌ های اقتصادی کمتر آسیب ببیند، باید بخش خصوصی را تقویت کنیم. از دولت کنونی انتظار می‌ رفت که پیش از این‌ها برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی قدم های جدی بردارد و فضای کسب و کار را با این روش تسهیل ببخشد.»
هزینه ۶ هزار میلیارد تومانی شهرآفتاب
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر ادامه داد: مدیریت شهری تاکنون نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان برای ساخت شهر آفتاب هزینه کرده است. اگر این رقم را به نرخ روز تبدیل کنیم، رقمی معادل ده هزار میلیارد تومان به ‌دست می‌آید که رقم بالایی است. در حال حاضر شهر آفتاب ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد تا تمام فازهایش تکمیل و قابل بهره‌برداری باشد. متأسفانه در این شرایط شهرداری تهران امکان تزریق چنین مبلغی را برای تکمیل شهر آفتاب ندارد و از همین رو تصور می ‌کنم بهترین پیشنهاد برای این پروژه همراهی بخش خصوصی باشد. برای اولین بار مجموعه برنامه‌هایی برای نحوه همکاری مدیریت شهری با بخش خصوصی جمع‌آوری شده است. در حال حاضر هشتاد پروژه نیمه‌تمام در شهر تهران وجود دارد که تا قبل از پایان سال تکلیف تمامی آن ها مشخص می‌ گردد. کلیه این پروژه‌ها باید تا پیش از آذر ماه سال آینده به بهره‌برداری برسند تا بعد از آن پروژه‌های جدید شهری با همکاری بخش خصوصی شروع شوند. امیدوار هستیم تبدیل تهران به مقصد گردشگری در دستور کار مدیران شهری باشد که در این راه بخش خصوصی می‌ تواند بسیار کمک حال مدیریت شهری باشد.»
صد پروژه شهری آماده همکاری بخش خصوصی​​​​​​​
افشین حبیب‌زاده، رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: «در شرایط فعلی مدیریت شهری یک مسیر بیش تر پیش رویش ندارد و آن هم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جلب مشارکت این بخش در پروژه‌های شهری است. مدیریت شهری آمادگی دارد تا در صد پروژه شهری از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و پروژه‌ها را به این بخش واگذار کند. بنا بود از اوایل سال نود و هفت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در پروژه‌های شهری دعوت گردد که این کار تاکنون به طول انجامیده است. ولی در حال حاضر آمادگی داریم این پروژه‌ها را واگذار کنیم. هم‌چنین مدیریت جدید شهری آمادگی دارد تا پیشنهادهای فعالان را در مورد نحوه مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌ های شهری بررسی کند و از ایده‌های خوب استفاده کند. پیشنهاد می‌ کنم کمیته مشترک با حضور اعضای شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی برای ارائه و بررسی پیشنهادات در مورد نحوه مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهر تشکیل گردد. در این کمیته می‌ توان موضوعات مختلف در زمینه مشارکت بخش خصوصی را به ‌صورت جدی‌تر بررسی کرد و نتایج ارزنده‌ای کسب کرد.»
مشکلات پیش‌روی بخش خصوصی را کم کنید
بهمن مومنی‌مقدم، نایب‌رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: «واقعیت اینست که هزینه دخالت دولت در امور اقتصادی بالاست؛ هم از لحاظ هزینه‌ای و هم از لحاظ منابع انسانی. از همین رو چاره‌ای نداریم جز این که از تجربیات کشورهای دیگر استفاده و بخش خصوصی را تقویت کنیم. در کل دنیا ضمن این که امور اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار می ‌کنند، حتی در اموری که امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، با تقویت این بخش شرایط را به‌ گونه‌ای فراهم می ‌کنند که این امور را به سرمایه‌گذاران واگذار نمایند. در مورد پروژه‌های شهری چند مسئله وجود دارد که دولت و مدیریت شهری برای حضور بخش خصوصی باید آن ها را حل کند. اول بازدهی آن پروژه برای سرمایه‌گذار است و دیگری مسئله حقوقی است که در زمینه قراردادها و مشارکت دادن بخش خصوصی در پروژه ‌ها دست به گریبان ماست. همیشه تصور کردیم عدم‌استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به ‌خاطر کم‌کاری دولت‌‌ ها بوده است ولی باید بیان کنم که ما نیز به ‌عنوان بخش خصوصی پیشنهادات خوبی به دولت‌ها ارائه نداده‌ایم تا آن ها را به استفاده از این ظرفیت تشویق کنیم. ولی اکنون به ‌عنوان میزبان اولین نشست مشترک مدیریت شهری و بخش خصوصی آماده‌ایم تا به‌ صورت همه جانبه با مدیریت شهری در انجام پروژه‌ها همکاری کنیم.
منبع: شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اسفند ۹۷
489 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0