توقف احداث صد برج در تهران سخنگوی کمیسیون عمران مجلس

بحران زلزله در کمین شهروندان پایتخت/ استانداردسازی ساختمان ها راه کار کاهش خطرپذیری زلزله تهران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به احتمال بروز زلزله در تهران، گفت: استانداردسازی ساختمان‌ها راه‌کار کاهش خطرپذیری زلزله تهران است.

کد خبر: 960502013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ مرداد ۹۶ - ۴:۳۴ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به احتمال بروز زلزله در تهران، گفت: استانداردسازی ساختمان‌ها راه‌کار کاهش خطرپذیری زلزله تهران است.استانداردسازی ساختمان ها راه کار کاهش خطرپذیری زلزله تهران

 

استانداردسازی ساختمان ها راه کار کاهش خطرپذیری زلزله تهران

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

استانداردسازی ساختمان ها راه کار کاهش خطرپذیری زلزله تهران

صدیف بدریدر خصوص استانداردسازی ساختمان‌ها جهت کاهش خطرپذیری بحران زلزله، گفت: با وجود قانون بیمه ساختمان و نظارت بر ساخت و ساز و قوانین حوزه نظام مهندسی و شورای عالی شهرسازی مبنی بر تقویت نظارت و ساخت و سازهای استاندارد، کیفیت ساخت و ساز هرچند به نسبت گذشته بهتر شده اما هنوز قابل قبول نیست و از استاندارد فاصله دارد.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ساز و کار نظارت سازمان‌های متولی چون نظام مهندسی باید به نوعی باشد که برنامه‌های کنترل نظارتی عملیاتی شود، با این حال به نظر می‌رسد تقویت و عملیاتی کردن بیمه ساختمان‌ها در این شرایط از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

وی با تاکید بر ضرورت بیمه ساختمان‌ها بر مبنای عمر مفید تعریف شده، گفت: بیمه ساختمان‌ها در شرایطی که سازه‌ها کمتر شاخص‌های استاندارد را رعایت می‌کنند و بحران زلزله در کمین است، بیمه ساختمان موثر است، علاوه بر این کنترل نظارت از سوی سازمان نظام مهندسی و شورای عالی شهرسازی و معماری ضرورت دارد.

بدری با اشاره به قوانین این حوزه و آیین‌نامه‌های اجرایی، تصریح کرد: متاسفانه مجریان ساخت و ساز ساختمان‌ها از صلاحیت فنی لازم برخوردار نیستند، از این رو سازه‌ها از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: دولت و شهرداری‌ها باید کمک کنند، مجری ساختمان افراد ذی صلاح باشند، همچنین شهرداری ها در جریان ارایه پروانه ساخت به این نکات توجه کنند، علاوه بر این عوامل اجرایی از مهارت فنی لازم ساختمان سازی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه اهداف برنامه ۴ و ۵ توسعه پیرامون رعایت عوامل فنی ساختمان عملیاتی نشده است، حال آنکه کارگران فنی نیز در استانداردسازی سازه موثرند، در حقیقت مجریان و کارگران دارای مهارت فنی در کنار تقویت نظارت برکیفیت ساختمان‌ها می‌توانند موجبات بهبود فضای ساخت‌وساز را فراهم کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در راستای مدیریت بحران و کاهش خطرات احتمالی زلزله در شهرهای مختلف به ویژه کلانهشهرها، استانداردسازی ساختمان ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، کمیسیون عمران مجلس نیز قطعا پیگیر این موضوع ها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ علی بیت‌‌اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از عدم نظارت بر روند ساخت‌وساز ساختمان‌های نوساز، گفت:۴۰ درصد ساختمان‌های مهندسی ساز کشور از استاندارد لازم بی‌بهره‌اند.

 

منبع: تین نیوز

 

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق مرداد ۹۴

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مرداد ۹۶
892 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0