همکاری استاندارد و سازمان نظام مهندسی برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز محمودرضا طاهری

همکاری استاندارد و سازمان نظام مهندسی برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز

تفاهم‌نامه همکاری اداره کل استاندارد تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز منعقد گردید.

کد خبر: 191006010 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸ - ۴:۰۹ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،تفاهم‌نامه همکاری اداره کل استاندارد تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز منعقد گردید.

همکاری استاندارد و سازمان نظام مهندسی برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز

همکاری استاندارد و سازمان نظام مهندسی برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز

همکاری استاندارد و سازمان نظام مهندسی برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز

در این آیین محمودرضا طاهری – مدیرکل استاندارد استان تهران – با یادآوری این که ۳ سال پیش نیز تفاهم‌نامه‌ای مشابه تفاهم‌نامه امروز بین سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان منعقد گردید، بیان کرد: هر کاری که انجام می‌ شود قطعا کاستی‌ هایی نیز دارد که باید دید و برطرف کرد، بنابراین ایرادات و کاستی تفاهم‌نامه پیشین شناسایی شده و در تفاهم‌نامه جدید در جهت رفع آن برآمده‌ایم. امیدوار هستیم تفاهم‌نامه‌ای که منعقد می‌گردد برای کل جامعه دارای مزیت باشد. این تفاهم‌نامه یک نگاه ویژه به قوانین بالادستی همچون قوانین سازمان نظام مهندسی، قانون توسعه استاندارد که سال گذشته مصوب گردیده و مصوبه‌های هیات وزیران برای مسائل ساختمانی خواهد داشت.

طاهری ادامه داد: در این تفاهم‌نامه به دقت بررسی شده که در اجرا با عملی خلاف قوانین یاد شده و قوانین بالادستی روبرو نشویم. اگر گرداوری استاندارد مصالح ساختمانی که از نگاه سازمان ملی استاندارد نقطه آغاز فرآیندهای ساختمانی است با مشارکت متخصصین باشد، قطعا کم ‌ترین مشکلات پیش خواهد آمد. در بحث مصالح اگر انجمن‌ ها، مهندسین ناظر در کمیته‌ ها پای کار بیایند و نظرات فنی خود را ارائه دهند، قطع به یقین استاندارد آن ‌ها دارای کم ترین نواقص خواهد بود؛ نمی ‌گوییم بی نقص چرا  که امکان ‌پذیر نیست، ولی کم‌ترین نواقص پیدا خواهد شد.

وی گفت: یکی از گله‌ های انجمن ‌ها از ما، استفاده تولیدکنندگان از مصالح ساختمانی غیراستاندارد است آن هم در شرایط که در کشور مصالح ساختمانی استاندار وجود دارد. مسلماً این  عدم آگاهیهاست که تولیدکنندگان را به سمت مصالح غیر استاندارد کشانده است؛ لذا در این زمینه باید اطلاع‌رسانیها و آگاه‌سازیها از طرق مختلف اطلاع‌رسانی، برای مهندسین و مالکان انجام گردد.

مدیرکل استاندارد استان تهران تصریح کرد: در تفاهم‌نامه جدید، کمیته مشترکی ایجاد شده که سیاست‌گذاری ‌ها و تصمیمات اصلی و نهایی را انجام می ‌دهند. انجمن‌ ها نیز بنا به موضوعات حتما در نشست ها حضور خواهند داشت. تلاش خواهیم کرد با هم افزایی که با سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهیم داشت، در راستای افزایش کیفیت مصالح ساختمانی از تولید تا اجرا قدم برداریم.

همکاری استاندارد و سازمان نظام مهندسی برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز

در ادامه محمد طاهری- ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران – در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: مطمئنا یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در بخش کنترل کیفیت ساخت و سازهای شهری وجود دارد، عدم وجود قوانین و مقررات یا ایمنی ساختمان نیست؛ عدم تعادل مابین نهاد و و ارگان‌ های است که وظیفه کنترل کیفیت ساخت و ساز را به عهده دارند. مطمئنا اداره کل استاندارد استان و سازمان نظام مهندسی دو نهادی هستند که می ‌توانند بزرگ‌ترین عامل باشند و نقش مهمی را در افزایش کیفیت ساخت و ساز ایفا کنند.

طاهری تصریح کرد: یکی از حفره‌هایی که در ساخت و سازهای شهری وجود دارد، عدم استفاده از مصالح استاندارد است که علاوه بر این که از عمر ساختمان ‌ها می ‌کاهد، عدم ایمنی را نیز بهمراه دارد. انعقاد این تفاهم‌نامه که در راستای تفاهم‌نامه ۳ سال گذشته است، در برطرف‌کردن این حفره‌ها راه‌گشا خواهد بود. در این تفاهم‌نامه تلاش شده تا آسیب‌ ها را از بین برده و زمینه افزایش کیفیت ساخت و ساز شهری را فراهم کند.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی  pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مهر ۹۸
525 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0