صدور پروانه ساختمان در عرض کم تر از ۱ ماه معاون شهردار اصفهان بیان کرد:

صدور پروانه ساختمان در عرض کم تر از ۱ ماه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار داشت: فرآیند صدور پروانه ساختمانی به کم تر از ۱ ماه رسانده شده و تسهیل امور مهندسان و استفاده از فضای مجازی و عدم حضور مهندسان در گیشه ‌های امور و نظام مهندسی در دستور کار بود و امروز محقق گردیده است.

کد خبر: 970928003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷ - ۱۰:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار داشت: فرآیند صدور پروانه ساختمانی به کم تر از ۱ ماه رسانده شده و تسهیل امور مهندسان و استفاده از فضای مجازی و عدم حضور مهندسان در گیشه ‌های امور و نظام مهندسی در دستور کار بود و امروز محقق گردیده است.

صدور پروانه ساختمان در عرض کم تر از ۱ ماه

صدور پروانه ساختمان در عرض کم تر از ۱ ماه

صدور پروانه ساختمان در عرض کم تر از ۱ ماه

سیداحمد حسینی‌نیا گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برنامه‌ها و پروژه‌های شهرسازی را از سیاست‌گذاری تا اقدام را طبق ۳ رویکرد برنامه اصفهان ۱۴۰۰، برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان و مفهوم حق به شهر برنامه‌ریزی کرده است.
وی تصریح کرد: برنامه‌ها در حوزه پژوهش و اجرا با رویکرد ضروریات و حقوق شهروندی با تکیه بر آن ادامه خواهد یافت، مباحث حفاظت از محیط زیست، تحقق شهر هوشمند، مشارکت فعال شهروندان، مشارکت زنان و تقویت حکمروایی شهری در این مفهوم و برنامه جامع دنبال خواهد شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: کلیدواژه تحقق توسعه شهری بر مبنای برنامه سنجش پذیر شهردار تعریف شده است و یکی از مؤلفه ‌های مهم تحقق‌پذیری است که به این منظور صرفاً به تولید سند و آمار بسنده نگردد و تحقق‌پذیری طرح‌ ها بعنوان هدف اصلی دنبال گردد.
وی ادامه داد: از دیگر موارد برنامه سنجش پذیر، بازآفرینی شهری و احیا و نوسازی بافت ‌های فرسوده شهری است و در حوزه تسهیلات برنامه‌ریزی‌هایی شده است، اصفهان دو هزار و سیصد هکتار بافت فرسوده مصوبه شورای عالی معماری ایران دارد که پانصد هکتار آن بافت تاریخی و باقی بافت ‌های فرسوده روستایی و میانی است که نیازمند برنامه‌ریزی و نوسازی تحت عنوان توسعه درون‌زا است.
فرآیند صدور پروانه ساختمان کم تر از ۱ ماه انجام می گردد
حسینی نیا یاد آور شد: از جمله موضوعاتی که در برنامه سنجش پذیر باید محقق گردد موضوع بهبود خدمات در صدور پروانه و گواهی ساخت است، در ۳ ماه گذشته فرایند صدور پروانه ساختمانی به کم تر از ۱ ماه رسانده شده و تسهیل امور مهندسان و استفاده از فضای مجازی و عدم حضور مهندسان در گیشه‌های امور و نظام مهندسی در دستور کار بود و امروز محقق گردیده است، همچنین تسهیل امور واحد ایستایی در معاونت شهرسازی بمنظور تسهیل امور شهروندان و عدم مراجعه مکرر دنبال شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به بحث اخذ مصوبات کمسیون ماده پنج، خاطر نشان کرد: ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر اصفهان در سال نود و در بازه زمانی سال نود و چهار تا نود و پنج طرح تفصیلی مناطق پانزده گانه استان ابلاغ شد، همان طور که در همه طرح‌ ها دیده می ‌شود گاهی مغایرت‌هایی با حقوق اکتسابی که در سال ‌های قبل ایجاد شده لحاظ نشده و مستلزم این هست که در مراجع ذیصلاح قانونی رصد گردد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: از جمله مباحثی که در این طرح لحاظ نشده است موضوع کاهش رسیدگی به اخذ کمسیون مصوبات ماده پنج است که پیش از این بالغ بر سیصد پرونده برای رسیدگی در صف بود و امروز با همکاری و همراهی استانداری و راه و شهرسازی، به کم تر از پنجاه مورد رسانده که این خود در جهت خدمت بهتر به شهروندان بمنظور تسهیل امور شهروندان و مباحثی که با آن مواجه هستند، مؤثر خواهد بود.
پژوهش‌ های علمی برای بهبود زندگی شهری
حسینی نیا افزود: در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ کلیدواژه‌های بازآفرینی شهری پایدار، بحث مناسب‌سازی فضاهای شهری و تحقق شهر زیست پذیر، شهر تاب آور و شهر هوشمند طبق شعار روز جهانی شهرسازی امسال با عنوان شهر تاب آور رصد می گردد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید داشت: شعار جهانی شهرسازی این نکته را گوشزد می ‌کند که در شرایط کنونی خصوصاً در کلان‌شهرها که جمعیت شهرنشینی نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می ‌دهد و مسائل و مشکلاتی که در حوزه فرونشست، زلزله‌خیزی و تغییرات اقلیمی با آن روبرو هستیم این دغدغه را ایجاد می ‌کند که در مورد مباحث تاب‌آوری شهرها، شهر امن و پایدار برنامه‌ریزی گردد و در این حوزه دو قرارداد در حوزه پژوهشی با دو دانشگاه در دستور کار قرار دارد و بحث تغییرات اقلیمی و پهنه‌بندی اقلیمی شهر اصفهان و تهیه نقشه ریز پهنه‌بندی با تاکید بر مباحث فرونشست زمین در اصفهان بسته شده است.
وی گفت: اداره شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان شامل اداره‌کل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی (ضوابط شهرسازی، شهرسازی الکترونیک و پیشگیری از تخلفات ساختمانی)، اداره کل طرح‌ های توسعه شهری و منطقه‌ای (طرح جامع تفصیلی، طرح حریم، مطالعات) و مدیریت کمیسیون‌ های ماده صد است.
گشایش گره ترافیکی شمال اصفهان
حسینی نیا بیان داشت: در ۳ ماهه اخیر طرح جامع تفصیلی مصوبه استفاده از انرژی خورشیدی در کمیسیون ماده پنح تأیید و در گروه ‌های ۴ گانه ساختمانی برنامه‌ریزی شد، همچنین مساله کوی فرزانگان در منطقه چهارده که سال‌ ها بلاتکلیف بود با تعامل با جهاد کشاورزی و نشست های متعدد در استانداری مصوبه آن در کارگروه امور زیربنایی دریافت گردید تا مسأله ترافیک حوزه شمال اصفهان و گره ترافیکی منطقه چهارده در مدت زمان کوتاهی حل گردد، همچنین مصوبه عملیاتی شدن رینگ چهارم دریافت گردید.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید داشت: هم چنین براساس مصوبه شورایعالی معماری ایران در مورد بلاتکلیفی زمین ‌های کشاورزی و باغات داخل محدوده و اراضی بلاتکلیف در گستره ویژه در طرح تفصیلی که سال نود مصوب گردید تعیین تکلیف گردد و پیرو آن در سال نود و چهار در ۲ بند با عنوان تک پلاک‌های کشاورزی که در ساخت و ساز قرار می ‌گیرند و پهنه‌های کشاورزی که در حال فراموشی بود، در مناطق ده، پانزده، چهارده و دو با تکیه بر توان نیروها و کارشناسان حوزه طرح تفصیلی بدون اتکا بر نیروی برون‌سازمانی طرح تعیین تکلیف گردید و قسمتی از این طرح‌ ها در دستور کار بررسی و عملیاتی شدن آن و در نهایت ارسال به کمیسیون ماده پنج است.
بار ترافیکی خیابان امام به کهندژ منتقل می گردد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در باره محور چهل و پنج متری حوزه غرب ابراز داشت: قرار بود که از دهه ۸۰ طرحی باشد که بار ترافیکی را از خیابان امام خمینی به خیابان کهندژ هدایت کند، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان توانست در هفته گذشته این مصوبه را پس از سال ‌ها تعیین تکلیف کند و مصوبات عرض چهل و پنج متر دریافت گردد.
وی با اشاره به اخذ مصوبه ناژوان در کارگروه امور زیربنایی افزود: اداره‌کل طرح‌های منطقه‌ای حریم موضوع ناژوان را پس از بیست سال در کارگروه امور زیربنایی عنوان و تعیین تکلیف گردید، دوازده محور در مبادی ورودی شناسایی و مصوبات یکی از مهمترین محورها، بعنوان محور تشریفات به طول سیزده کیلومتر دریافت گردید تا یک ورودی در شأن جهان شهر اصفهان شروع در مدت زمان کوتاهی علمی‌ات اجرایی آن از جاده فرودگاه تا بزرگراه شهید بابایی بهره‌برداری گردد.
حسینی نیا تصریح کرد: مصوبه طرح اراضی کلنگان نیز دریافت شده و به تأیید شورای عالی رسیده است، اراضی پشتیبان مشاغل شهری در منطقه دوازده هم تحت عنوان ساماندهی مشاغل شهری هم در منطقه دوازده دریافت گردید، همچنین در اداره مطالعات گرداوری شیوه‌نامه پروژه محرک در دستور کار قرار گرفت و با همکاری اساتید دانشگاه در قالب مصوبه به شورای شهر ارسال گردید.

صدور پروانه ساختمان در عرض کم تر از ۱ ماه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با عنوان این که برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای ۳ جانبه بین استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی امضا شده و در چهارده گام برنامه جامع شهر اصفهان گرداوری گردید و هشت کانون در دستور کار این برنامه قرار می‌ گیرد که به موضوعات شهرسازی، حمل و نقل، مدیریت بحران و دیگر پارامترها می ‌پردازد.
حسینی نیا در مورد دلیل چرایی برنامه جامع جدید شهری گفت: برنامه جامع شهری جدید طرحی فرادستی است، طرح جامع کنونی در سال نود و هفت نوشته شده و مبتنی بر نیازهای آن زمان و نقشه‌های کالبدی شهری است و دغدغه‌های امروز شهر و مسائل مطرح امروزی مانند فرونشست، شهر زیست پذیر و مدیریت تشکیلات اراضی زمین در آن لحاظ نگردیده است، در تکامل آن ‌ها باید برنامه جامع عقلانی، سیستم ارتباطی و مشارکتی گرداوری کرد تا به نیاز امروز شهرها با نگاه مشارکتی مبتنی بر همه جانبه نگری هم پرداخته شود.
راه‌اندازی پنج دفتر تسهیل‌گری بافت فرسوده
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در مورد اقدامات اداره مطالعات افزود: دفاتر تسهیل‌گری بافت فرسوده و نهادهای خدمت رسان و نهادسازی در بافتها، بازگشایی گلوگاه‌ها، انتشار کتاب قواعد شهری و برگزاری چندین جلسه در باره زیباسازی شهری در بافت ‌های تاریخی و زلزله‌خیزی ایران در سال‌ های گذشته با تأکید بر زلزله‌خیزی اصفهان را می ‌توان نام برد، تاکنون پنج دفتر تسهیل‌گری بافت فرسوده راه‌اندازی گردیده است و دفتر تسهیل‌گر حصه نیز بزودی شروع بکار خواهد کرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: برگزاری آیین اعلام عمومی برنامه جامع و راه‌اندازی وب سایت برنامه جامع شهر اصفهان از دیگر برنامه‌های پژوهش اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری اصفهان است، همچنین آسیب ‌شناسی پژوهش‌ هایی که در شهرسازی الکترونیک چه در مباحث شهروند و کاربر در دستور کار است و در مدیریتی که با عنوان معماری و طراحی شهری است در اصلاح فرایند شورای برنامه‌ریزی شهری و سیاست‌گذاری طرح‌ های عمرانی پیگیری شده است.
وی تاکید کرد: احیای دولت‌خانه صفوی و پروژه شاخص پیاده‌سازی دروازه دولت در سال نود و هشت، امکان‌سنجی پروژه گردشگری گورت از دیگر اقدامات این حوزه مدیریتی است.
تصویب هفتاد و پنج طرح برای زیباسازی شهر
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت خاطر نشان ساخت: کمیته مناسب‌سازی فضاها با رویکرد اهمیت به معلولان، راه‌اندازی کمیته عالی طرح حرم حضرت زینب و نشست هایی در مورد پیگیری چشم‌انداز شهر در این مدیریت دنبال و در اداره سیمای منظر شهری تصویب هفتاد و پنج طرح نما مبتنی بر طرح تفصیلی شهری انجام شده است.
وی با اشاره به تشکیل گروه شهر دوستدار کودک گفت: این گروه فعالیت خوبی در جشنواره فیلم کودک و هفته کودک انجام داد، همچنین در دی ماه سال جاری سیمنار آموزش ملی شهر دوستدار کودک با حضور کلان‌ شهرها با حضور اساتید شهرهای فعال این حوزه از سوئد و آلمان بصورت ۲ زبانه با مشارکت یونیسف و وزارت کشور برگزار خواهد شد.
حسینی نیا ادامه داد: از محورهای دبیرخانه شهرهای اسلامی گرداوری ضوابط مؤلفه‌های شهر اسلامی و نگاه کالبدی است که مصوبات آن را از کمیسیون ماده پنج کسب گردد و جشنواره بزرگ سالانه معماری شهرسازی با تاکید بر واژه اصفهان برگزار گردد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در مورد رویکرد تولید مسکن در اصفهان افزود: امروزه در بحث توسعه پایدار شهری ضمن تاکید بر ۳ مؤلفه اقتصاد، اجتماع و محیط زیست است، در رویکردهای نوین شناسایی برای دنبال کردن ارتفاع پذیری، بارگذاری و تولید مسکن باید پهنه‌های زلزله‌خیز و در معرض فرونشست زمین هم در نظر گرفته ‌شود.
ورود ماهانه هزار پرونده به ماده صد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان داشت: یکی از پارامترهای مهم دستور کار بازآفرینی شهری یا برنامه اقدام مشترک مبتنی بر بازآفرینی در بافت فرسوده و نگاه توسعه درونی درشهرها است که خود از توسعه افقی شهرها جلوگیری می ‌کند و سبب توسعه درون‌زا می‌گردد تا از اراضی در شهر استفاده بهتری داشت.
وی آمار داد: ماهانه حدود نهصد و پنجاه تا ۱ هزار و صد پرونده وارد کمیسیون صد می‌ شود که نسبت به کلان‌شهرها پرونده‌های کمی است و نشان‌دهنده این است که مردم نسبت به قبل آگاه ‌تر شده‌اند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در مورد اراضی جی شیر الحاق تحت عنوان اراضی صد و چهل هکتاری حوزه شرق اصفهان گفت: توسعه هوشمند یکی از رویکردهای مدیریت برای جلوگیری از رشد بی‌رویه و حاشیه‌نشینی و سکونت غیررسمی منطبق بر طرح توسعه پایدار حریم است، این معاونت هیچ‌ گونه برنامه‌ای برای بارگذاری مسکونی ندارد، تمام بارگذاری ‌ها در زمینه ورزشی گردشگری و نمایشگاهی است.
وی یاد آور شد: طی هشت ماه گذشته روند صدور پروانه‌های ساختمانی از نظر تعداد با رشد یازده درصدی روبرو بوده است و دو میلیون و صد و پنجاه و شش هزار متر مربع متراژ پروانه‌های صادر شده اصفهان است.

منبع: خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ آذر ۹۷
712 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0