حل مشکلات شهرسازی ارتباط بیش تری بین مدیریت شهری و نظام مهندسی باشد ریاست شورای شهر کاشان عنوان کرد:

برای حل مشکلات شهرسازی ارتباط بیش تری بین مدیریت شهری و نظام مهندسی باشد

 ریاست شورای شهر کاشان بیان داشت: باید برای حل مسائل و آسیبهای شهرسازی و عمرانی ارتباط بیش تری بین مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی برقرار باشد.

کد خبر: 961207020 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ اسفند ۹۶ - ۴:۳۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ریاست شورای شهر کاشان بیان داشت: باید برای حل مسائل و آسیبهای شهرسازی و عمرانی ارتباط بیش تری بین مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی برقرار باشد.

حل مشکلات شهرسازی ارتباط بیش تری بین مدیریت شهری و نظام مهندسی باشد

حل مشکلات شهرسازی ارتباط بیش تری بین مدیریت شهری و نظام مهندسی باشد

برای حل مشکلات شهرسازی ارتباط بیش تری  بین مدیریت شهری و نظام مهندسی باشد

علی رسول زاده در سی اُمین نشست رسمی شورای شهر که با حضور اعضای سازمان نظام مهندسی شهرستان کاشان برگزار گردید، ادامه داد: با توجه به آثار تاریخی موجود میتوان به این نتیجه رسید که کاشان با وجود نبود امکانات و دانش امروز، گذشته درخشانی درمسائل معماری و شهرسازی داشته و در جامعه جهانی تاکید بر این موضوع است.
رسول زاده گفت: معماری ساختمانهای قدیمی کاشان سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است و باید برای پنجاه یا صد سال آینده بناهایی برای استفاده نسل آن زمان به یادگار بگذاریم.
وی گفت: در شهرستان کاشان اشکالات زیادی در رابطه با مسائل شهرسازی، اصول فنی و مهندسی و نما و زیباسازی ساختمانها دیده میشود که با وجود مطالعاتی در این زمینه باید شهرداری و سازمان نظام مهندسی با ایجاد راه کارهایی یک عزم جدی برای برطرف کردن مشکلات موجود داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: برخلاف کشورهای پیشرفته و شهرهای موفق که طبق مطالعات مهندسی در توسعه خود عمل میکنند باید این واقعیت را بپذیریم که علی رغم وجود نیروهای متخصص و امکاناتی که در این شهرستان وجود دارد در زمینه های شهرسازی و عمرانی در جایگاه خوبی قرار نداشته و بیش تر سلیقه ای عمل شده است.
رئیس شورای شهر کاشان با تاکید بر آمادگی شورای شهر کاشان برای تصویب سیاستگذاریهای لازم در حوزه شهرسازی، یاد آور شد: از صاحبان خرد و دانش و کارشناسان و استادان دانشگاه باید کمک گرفت تا با اجرای مصوبات و قوانین لازم یک عزم همگانی برای اجرای برنامه های جامعه مهندسی در مسائل شهری را فراهم نماییم.
هم چنین حسین علی وکیل، نایب رئیس شورای شهر کاشان در این جلسه، افزود: با توجه به حوزه گسترده نظام مهندسی باید مکانیزمی برای پیگیری موارد مطرح گردیده و مباحث کارشناسی باشد و پیشنهاد میکنم کمیته ای برای اجرایی کردن این بحثها تشکیل گردد.
رسول زاده تصریح کرد: کمیته سه جانبه شورا، نظام مهندسی، شهرداری و سایر سازمان ها که میتوانند متناسب با موضوع ها ورود پیدا کنند مباحث مطرح گردد ‌چنان چه نیاز به مصوبه شورا باشد لایحه به شورا داده شود.
وکیل، هماهنگی و مباحث فرهنگ سازی و آموزش را کمک رسان درارتباط با مسائل پیش رو دانست و افزود: یکی از سرفصلهای اصلی کار ما در زمینه مباحث فرهنگسازی، مقاومسازی ساختمان و یا حتی آن طرحی که در قالب خانه سبز مطرح شده میباشد که در بحث ساخت و سازها میتواند ما را بجای خوبی برساند.
نایب رئیس شورای شهر کاشان ادامه داد: در جهت ارتقاء فرهنگسازی برگزاری گردهمایی های تخصصی، جمع کردن افراد تاثیرگذار در بحث ساخت و ساز شهری و دادن هویت به آن ها، ایجاد تشکلهای حرفه ای و فنی و آموزش این افراد اهمیت دارد.
وی با تاکید بر این که بخش عمده بافت فرسوده شهر، بافت تاریخی است، تصریح کرد: بافت تاریخی شهر مخصوصا بحث مقاوم سازی این بافت نگاه ویژه ای میطلبد و یکی از نخستین کارهایی که درا ین ارتباط باید شکل گیرد انجام پژوهشهای اساسی در زمینه نحوه مقاوم سازی بناهای تاریخی است .
وی با عنوان این که از نظر آکادمیک در زمینه مقاوم سازی بناهای تاریخی ضعیف هستیم، افزود: کاشان بعنوان شهر پایلوت دراین زمینه میتواند ورود پیدا کند و با اقدامات پژوهشی در زمینه ارتقاء علم مقاوم سازی بناهای تاریخی قدم برداشته و پیشنهاهای موجود در کمیته های تخصصی پی گیری گردد.
وکیل اظهار داشت: در کنار بافت تاریخی بافت فرسوده بخشی از شهرما را تشکیل میدهد که دولت در این زمینه خیلی جدی وارد شده است که امیدوار هستم بتوانیم با همکاری دراین زمینه، گام های سریعی برداشته و برای باززنده سازی، ارتقا زندگی و اصلاح بناها در بافت فرسوده پیشنهادهای اجرایی را آماده کنیم و با توجه به پتانسیلها و ظرفیتهایی که دولت در قالب بودجه نود و هفت فراهم میکند بهره برداری لازم را در این زمینه داشته باشیم.
وکیل، با تاکید بر پیگیری اجرای طرح خانه سبز، ادامه داد: در بحث مجری ذی صلاح شاید در پیرو خانه سبز بتوانیم برچسب مشخصات فنی برای ساختمان صادر کنیم.
نایب رئیس شورای شهر کاشان، با تشکر به شروع کنترل معماری توسط نظام مهندسی، یاد آور شد: این سازمان در حوزه شهرسازی، نقشه برداری، و ترافیک هم بتواند فعالتر ورود پیدا کند و ارتباط نزدیک تری در این چارچوب میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی برقرار گردد.
مهدی ناظم رضوی، عضو کمیسیون فنی و عمرانی شورا نیز در این جلسه، افزود: در معماری و ساخت وسازها باید معیارهای ارزشی را در نظر بگیریم و یک تعادل میان معماری قدیم و جدید شهر ایجاد کرده و در معماری خود نمادی هم چون بادگیر بعنوان سمبل در نمای شهری را معرفی کنیم.
رضوی با تاکید بر حفظ بافت تاریخی به دلیل مسائل گردشگری، اظهار داشت: باید یک خیابان جدید بعنوان یک الگو برای نماسازی شهر مصوب کرد تا هر کسی با ارتفاع دلخواه خود خانه ای نسازد و با توجه به آن ها نقشه هایی طراحی گردد.
رضوی ادامه داد: کاشان با دو مقوله بافت فرسوده و بافت تاریخی روبرو است که راه و شهرسازی طرحها و مطالعاتی در این زمینه داشته و قرار بود ۶ هزار پلاک درآن اجرایی گردد و پولی به شهرداری بدهند که اینکار انجام نشد.
وی با عنوان این که اعضای نظام مهندسی باید بازوی اجرایی شهرداری باشند، تصریح کرد: انجام آزمایشات مکانیزم خاک برای ساختمانهای سنگین، توجه به مسائل زیست محیطی و اجرای طرح خانه سبز و اتخاذ ضوابط کلی ملاک برای نماسازی شهر با کمک نظام مهندسی صورت پذیرد.
مجید شمس، خزانه دار شورای شهر هم در این جلسه، گفت: تعامل و همکاری نظام مهندسی با شهرداری ضرروی بوده و در قانون هم در این مورد پیش بینی شده است و باید با یک وحدت رویه همه امور بویژه در بررسی نقشه ها وجود داشته باشد و هر مهندسی یک ایده خاص اتخاذ نکند لذا اطلاع رسانی عمومی برای مردم در روشهای ساخت و ساز داده شود.
شمس گفت: یک تبصره هفت ذیل کمیسیون ماده صد که بحث نظارت بر عملکرد گزارش مهندسین ناظر جهت استحکام و مقاومسازی بناها داریم که گزارشاتی ناموزون در این زمینه دیده میشود و قانون هم اختیار پی گیری و برخورد آن را به کمیسیون داده است اما انتظار داریم که سازمان نظام مهندسی تذکرات لازم را در این موارد بدهد و در حوزه های نظارتی خود قصور نکند.

حل مشکلات شهرسازی ارتباط بیش تری بین مدیریت شهری و نظام مهندسی باشد

هم چنین وی ادامه داد: باتوجه به ضرورت اجرای طرح جامع شهر در بخش ساخت و ساز و رعایت اصول شهرسازی که مجوز آن بصورت پیلوت همکف و اول داده میشود و از طراحی این نوع سازه در گروه ب قرار گرفته و حق النظاره و محاسبات آن جهت تاسیسات برق ،مکانیک و… نیز لحاظ می گردد و این هزینه برای قشر محروم جامعه مشکل ساز میباشد. تقاضای پیگیری نظام مهندسی در این بخش و رعایت کمک به مردم را داشتند.
وی، چگونگی انتخاب مهندسان ناظر و محاسب برای آن بخش از پروانه هایی که پس از صدور مجوز احداثی صورت نمیگیرد و بعد از چند سال که قصد ساخت دارند مجددا باید مبالغی را بپردازند لذا تقاضای تجدید نظر از طرف نظام مهندسی بمنظور حفظ حقوق پرداخت شده توسط شهروندان را داریم.
علی هاشمی طاهری، عضو کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر هم دراین جلسه گفت: چرا در کاشان یک بافت مدرن و استاندارد نداریم و هر کس به سلیقه خود خانه میسازد و نمادهای ساختمانها در کاشان رومی یا با سنگ یا کامپوزیت (آلومینیوم) ساخته میشوند.
وی با اشاره به آلودگی بصری در شهر و استفاده از تابلوهای نئون، افزود: همان طور که بافت تاریخی شهری در زمینه های گردشگری اهمیت دارد باید در ساخت و سازهای جدید نیز بگونه ای پیش برویم که سبب جذب گردشگران شویم.
عفت پدرام فر، ریاست کمیسون انرژی، آب و محیط زیست شورای شهر کاشان در این جلسه، بیان داشت: وجود هشتصد عضو برای سازمان نظام مهندسی پتانسیل خوبی برای این شهرستان است و اعضای این سازمان در طرحها و نقشه های خود به شرایط اقلیمی کاشان بیش تر توجه کرده و مفاد قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی را در آن رعایت کنند.
علی رضا مفرح، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز در این نشست با عنوان این که اتخاذ بحث اینترانت بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری سبب تسهیل درفرآیند کار ارباب رجوع میشود، خاطر نشان کرد: اجرای طرح خانه سبز بصورت قانون در شهرداری بعد از انجام کارهای کارشناسی و تصویب در صحن علنی شورا باید الزامی گردد .
سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان نیز در این جلسه، گفت: اگر شهرداری متولی اداره شهر و ترسیم کننده توسعه شهر بدانیم این وظیفه بدون همکاری و کمک سازمان نظام مهندسی متصور نیست و باید سعی کنیم جایگاه این نهاد را بنابر وظایف شهرداری تبیین کرده و یا بعبارتی ساختن شهر را به این سازمان بسپاریم.
ابریشمی راد با عنوان این که سازمان نظام مهندسی هنوز جایگاه مناسبی در شهرسازی به علل فرهنگی، اقتصادی و ساختار شهری ندارد، ادامه داد: در کالبد و بافت، سیما و منظربناها، و نظام تفکیکی شهر آشفتگیهایی وجود دارد و برای حل آن ها هم کمی دیر شده زیرا حدود هشتاد درصد شهر تفکیک شده است.
وی با تاکید بر رعایت مسائل محیط زیستی و مقاوم سازی بناها برای نقش آفرینی در توسعه پایدار شهر، تصریح کرد: باید نظام مهندسی برای بهره وری از تکنولوژیهای جدید برای ارزان ساختن ساختمانها به مردم کمک کند.
عباس نیک خواه، معاونت مالی و اداری شهرداری کاشان نیز در این جلسه، گفت: با توجه به هشتصد عضو در سازمان مهندسی میتوان به راحتی مسائل و مشکلات و ضوابط قانونی در ساخت و سازها را با یک زبان غیرحاکمتی به مردم منتقل کرده و آن ها را با طرحهای تفصیلی و جامع شهرسازی آشنا کرد.
سید علی ثابت، عضو سازمان نظام مهندسی کاشان در این جلسه، افزود: این سازمان قصد مقابله با شهرداری ندارد و بعنوان بازوری اجرایی، مشاور و راهبرد کننده اهداف بلند شورای شهر و شهرداری بدنبال هدایت و راهنمایی در امور شهرسازی میباشد.
وی، بحث اینترانت و ایجاد یک ارتباط یک شبکه اینترنتی برای تسهیل در روند امور، برگزاری سمینارها و گردهمایی های تخصصی، بحث بهینه سازی درمصرف انرژی در ساختمانها و توجه و احیا بافت فرسوده را از موارد مهم همکاری بین شهرداری کاشان وسازمان نظام مهندسی ذکر کرد.
بخش دوم سی امین نشست رسمی شورای شهر با حضور اعضا در سازمان تامین اجتماعی شعبه شهرستان کاشان و گفت و گو با مدیران این اداره و بازدید از نحوه خدمت رسانی به شهروندان بود.
حسن شبانی زاده، ریاست سارمان تامین اجتماعی شعبه شهرستان کاشان در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیتهای این شعبه، بیان کرد: تامین اجتماعی شعبه کاشان با هفتاد و هشت هزار بیمه شده و بیست و پنج هزار مستمری بگیری یکی از بزرگ ترین شعبات کشور است که دویست و شصت هزار نفر از جمعیت شهر را تحت پوشش بیمه خود قرار داده است.
وی با اشاره به حضور روزانه هفتصد ارباب رجوع به این اداره و صدور دویست و چهل دفترچه، افزود: شهرداری کاشان حق بیمه خود را به طور منظم پرداخت میکند.
علی رضا پورعسگری، ریاست کمیسون اقتصادی، برنامه و بودجه شورا در این جلسه، ابراز داشت: با توجه به حجم مراجعات مردمی به این شعبه و ایجاد مشکلات ترافیکی در شهر علاوه بر شعبه جدید الحداث تامین اجتماعی راوند باید بطور جدی ایجاد شعبه سوم این سازمان را که یکی از مطالبات مردم کاشان است در دستور کار قرار گیرد.

منبع: تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازي

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اسفند ۹۶
905 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0