خودنمایی بیماری های با ارزش در قرن اخیر علی کیافر

خودنمایی بیماری های با ارزش در قرن اخیر

سلسله جلسات معماری با رویکرد" معماری معاصر ایران" با حضور استادان و پیشکسوتان ملی در حوزه معماری برگزار گردید. این جلسه با رونمایی و جشن امضای کتاب" آتشگهی در خواب آتشها" اثر دکتر علی کیافر نیز همراه بود.

کد خبر: 980229009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ - ۱:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در قرن اخیر معماری‌ های با ارزش در کشور توانسته‌اند در مقیاس جهانی بخوبی خودنمایی کنند

خودنمایی بیماری های با ارزش در قرن اخیر

خودنمایی بیماری های با ارزش در قرن اخیر

خودنمایی بیماری های با ارزش  در قرن اخیر

سلسله جلسات معماری با رویکرد” معماری معاصر ایران” با حضور استادان و پیشکسوتان ملی در حوزه معماری برگزار گردید. این جلسه با رونمایی و جشن امضای کتاب” آتشگهی در خواب آتشها” اثر دکتر علی کیافر نیز همراه بود.
معمار شهرساز استاد دانشگاه کالیفرنیا در این جلسه با اشاره به وضعیت معماری در ایران گفت: در معماری و شهرسازی آن چه روی میدهد منتج از جامعه است و تکثر در آن وجود دارد.
علی کیافر ادامه داد: پژوهشها نشان میدهد در صد سال گذشته معماری ‌های با ارزش و با قابلیت بسیاری در کشور روی داده که توانسته‌اند در مقیاس جهانی بخوبی خودنمایی کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه در همین دوران نیز معماری ‌هایی انجام شده که بدون رعایت هر گونه اصول معماری است و از آن ‌ها بعنوان بساز و بفروش یاد می گردد و هیچگونه از متدهای عمیق معماری در آن‌ ها وجود ندارد.
کیافر با اشاره به مدرنیت ایرانی ادامه داد: اگرچه در ایران بدنبال مدرنیت ایرانی و پیشرفت آن هستیم و حتی مفهوم شرق مدرن اولین بار از ایران شروع شد اما هیچگونه مدرنیتی در آن دیده نمیشود.
این پژوهشگر حوزه معماری، از معماری معاصر ایران بعنوان معماری دوران یاد کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما اغلب شهرها، بدون نیاز و برنامه ریزی و تنها با رویکرد درآمدزایی ایجاد شده اند، مفهوم شهرسازی نیز در آن‌ ها دیده نمیشود که من آن را ملغمه‌ای از خوب و بد می‌ یینم.
کیافر، در تحلیل وضعیت معماری پایتخت ایران خاطر نشان ساخت: تهران از شهرهایی است که سابقه تاریخی خود را از دست داده، محله‌های آن جدید هستند و در دوران مدرن ایجاد شده اند؛ البته این روند در کم‌تر شهری دیده میشود.
وی با عنوان این مطلب که در تهران برخی محله ها از تفکر شهری برخوردار هستند، افزود: در این شهر محله‌هایی هم چون یوسف آباد و شهرآرا، ساختار ارزشمندی دارند و در آن‌ ها، میان ساخت و سازها تناسب ویژه ای وجود دارد.

خودنمایی بیماری های با ارزش در قرن اخیر

این استاد حوزه معماری و شهرسازی گفت: در تهران هم‌چنین منطقه شهرک غرب به لحاظ طراحی شهری ویژگی ‌های خاصی دارد و نظام‌مند احداث شده و باید تلاش گردد همه ساخت و سازها نیز با همین رویه باشد.

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز در این آیین گفت: بررسی ‌ها نشان میدهد که احداث اغلب ساختمان‌ ها در ایران تنها برمبنای سلیقه‌های شخصی است و معماری‌های آن‌ها اساس نیاز نبوده که این آسیب و تهدید است.
مجابی اظهار داشت: معماری چنان چه با جذابیت همراه نباشد، علاوه بر آن‌ که ماندگار نخواهد بود، منجر به کسالت و رخوت بهره‌برداران نیز می ‌شود.
وی با تاکید بر این ‌که در ساختمان تمام نیاز بهره‌برداران باید مرتفع گردد، گفت: امروزه تنگناهای اقتصادی منجر شده که معماران برای کاهش هزینه‌ها به ناچار از برخی اصول شهرسازی و معماری ‌های داخلی عبور کنند اما باز هم شاهد هستیم ساختمان‌ های غیر اصولی و فاقد نور کافی با نرخ‌های کلان فروخته می‌ شوند.
مجابی گفت: باید در زمینه ارتقاء دانش فنی و تخصصی مهندسان حوزه ساخت‌وساز قدم‌های بلندی برداشته شود چرا که تنها در اینصورت میتوان الگوی معماری با نیازهای فعلی ایجاد کرد.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران نیز در این جلسه با اشاره به روش نگارش کتاب آتشگهی در خواب آتش‌ ها، افزود: در شرایط فعلی که معماری و شهرسازی دچار بحران شده، پژوهش‌ های تخصصی به درک و شناسایی این بحران ‌ها کمک میکند .
گیتی اعتماد گفت: برخی سوداگری‌ها منجر گردیده شهرهایی همچون تهران بر اثر حجم بالای آلودگی‌ های زیست محیطی به فضایی غیرقابل تحمل برای سکونت تبدیل گردند، برای حل این چالش‌ ها باید با سوداگری‌ ها مبارزه گردد، بحران‌ ها را برطرف کرد و طرز فکری انسانی جایگزین آن گردد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ اردیبهشت ۹۸
501 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0