ذبح مقررات ملي ساختمان در اجراي پروژه هاي بافت فرسوده مشهد مقررات ملي ساختمان

ذبح مقررات ملي ساختمان در اجراي پروژه هاي بافت فرسوده مشهد

تائيد صلاحيت و معرفي مهندسان ناظر، بخشي از مقررات ملي ساختمان است که در اجراي پروژه هاي بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد در حول حرم مطهر رضوي رعايت نمي گردد بطوري که شهروندان شاهد تولد پروژه هاي بزرگ در اين منطقه بدون هماهنگي با سازمان نظام مهندسي ساختمان هستند.

کد خبر: 970907002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ آذر ۹۷ - ۱۰:۰۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،تائيد صلاحيت و معرفي مهندسان ناظر، بخشي از مقررات ملي ساختمان است که در اجراي پروژه هاي بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد در حول حرم مطهر رضوي رعايت نمي گردد بطوري که شهروندان شاهد تولد پروژه هاي بزرگ در اين منطقه بدون هماهنگي با سازمان نظام مهندسي ساختمان هستند.

ذبح مقررات ملي ساختمان در اجراي پروژه هاي بافت فرسوده مشهد

ذبح مقررات ملي ساختمان در اجراي پروژه هاي بافت فرسوده مشهد

ذبح مقررات ملي ساختمان در اجراي پروژه  هاي بافت فرسوده مشهد

نياز روزافزون به افزايش زيرساختها، بازسازي و ترميم زيرساختهاي مستهلک و بافتهاي فرسوده و ساخت پروژه هاي جديد سبب شده است شاهد افزايش چشمگير ساخت پروژه هاي بزرگ در مشهد به ويژه در منطقه ثامن باشيم، پروژه هايي که ساخت آن ها بيش از پروژه هاي کوچک نيازمند نظارت فني، حضور مهندسان ناظر توانمند و با مهارت و توجه جدي نسبت به رعايت قوانين و استاندارهاي مهندسي است.
روند ساخت و سازها در بافت فرسوده منطقه ثامن بگونه اي است که اجراي مقررات ملي ساختمان در اين منطقه با ابهام مواجه است و اين وضعيت مورد تائيد سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي نيست.
طرح بازسازي و نوسازي بافت فرسوده منطقه ثامن از حدود بیست و شش سال پيش در محدوده اي به وسعت سیصد و ده هکتار آغاز شده و هم اکنون چهل و پنج درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
در حال حاضر چهارده هزار نفر در اين منطقه سکونت دارند ولي در طرح بازسازي اين منطقه سکونت پنجاه و یک هزار نفر پيش بيني شده است.
به گفته شهردار منطقه ثامن مشهد تا به حال بيش از هفتاد و سه هزار ميليارد ريال براي نوسازي بافت فرسوده حول حرم مطهر حضرت امام رضا (علیه السلام) در اين منطقه هزينه شده که بیست و نه هزار ميليارد ريال آن هزينه پروژه هاي عمومي طرح نوسازي بافت فرسوده بوده است.
وي گفت: تا به حال پنجاه و سه پروژه انتفاعي دراين بافت اجرا شده و سی هزار ميليارد ريال پروژه ديگر نيز بايد در اين منطقه اجرا گردد.
* طبق تفاهم نامه عمل ميکنيم
سخنگوي شهرداري منطقه ثامن مشهد در اين زمينه اظهار داشت: براي انتخاب مهندس ناظر پروژه هاي اين منطقه که اغلب بيش از ۳ هزار متر مربع هستند هماهنگي با سازمان نظام مهندسي انجام نمي شود.
مهدي زماني خليل آباد تصریح کرد: در اين زمينه مهندسان داراي مجوز و تائيديه سازمان نظام مهندسي به ما معرفي شده يا مراجعه ميکنند و در مورد واگذاري پروژه به آن ها تصميم گيري مي شود.
زمانی افزود: طبق تفاهم نامه اي که در سال نود و یک ميان شهردار وقت منطقه ثامن، معاون عمراني استاندار خراسان رضوي، ریاست سازمان نظام مهندسي و شهردار مشهد به امضا رسيده، کلیه مسائل اجرايي و فني پروژه هاي بيش از ۳ هزار متر منطقه ثامن به شهرداري اين منطقه تفويض اختيار شده است.
سخنگوي شهرداري منطقه ثامن مشهد تصریح کرد: براين اساس تاييد مهندسان ناظر نود و نه درصد پروژه هاي اين منطقه به سازمان نظام مهندسي ارجاع داده نميشود و با توجه به تاييديه کلي صادر شده براي مهندسان از طرف اين سازمان، تصميمگيري لازم در اين زمينه در شهرداري منطقه انجام مي گردد.
وی ادامه داد: مهندساني که تاييديه نظام مهندسي را دارند دوباره براي تاييد بعنوان مهندس پروژه اين منطقه به سازمان نظام مهندسي معرفي نميشوند و تاييديه مجدد براي آنها دريافت نمي شوئد.

ذبح مقررات ملي ساختمان در اجراي پروژه هاي بافت فرسوده مشهد

زمانی گفت: در اين زمينه عدم اجراي قانون و مقررات ملي ساختمان مطرح نيست و اين روند بيش از شش سال است که اجرا مي گردد.
* تفاهم نامه لغو گردیده است
معاون فني و تشکل هاي حرفه اي سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي نيز عنوان کرد: تفاهم نامه مزبور به علت برخي حواشي و مشکلات، لغو شده و سال گذشته تمديد نشد.
فرامرز ذوقي گفت: البته محور اصلي تفاهم نامه مزبور نيز اين بود که شهرداري منطقه ثامن ميتواند راسا اجراي پروژه را به افراد معتبر و مورد تاييد خود واگذار کند و در اين واگذاري مفاد و مسئولان قانوني در پروژه نيز پيش بيني شده بوده و عدم معرفي مهندسان مجري و ناظر پروژه به سازمان نظام مهندسي عنوان نگردیده بود.
ذوقی گفت: در اين تفاهم نامه مقرر گردیده بود کارفرما خودش اقدام به معرفي مهندسان نمايد ولي مراحل اداري و قانوني تاييد مهندسان بايد طي ميشد.
* شهرداري ثامن به قانون احترام بگذارد
معاون فني و تشکل هاي حرفه اي سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي افزود: اميدوار هستیم شهرداري منطقه ثامن به ضوابط و مقررات ملي ساختمان احترام بگذارد و تمام پروژه هاي کوچک و بزرگ با هر مشخصاتي را براساس قانون به سازمان نظام مهندسي ارجاع دهد.
ذوقی تصریح کرد: براي تاييد مهندسان از طرف سازمان نظام مهندسي هيچ استثنايي وجود ندارد و شهرداري منطقه ثامن در اين زمينه نبايد بي قانوني کند.
ذوقی گفتت: در حال حاضر سازمان نظام مهندسي در جريان اجراي پروژه هايي در منطقه ثامن قرار ميگيرد که شهرداري اين منطقه آن را ارجاع دهد و در غير اينصورت هيچ اطلاعي از ساخت، مهندسان مشاور، مجري و ناظر پروژه در اين منطقه ندارد.
ذوقی مطرح کرد: شهرداري ثامن مکلف است قانون نظام مهندسي را رعايت کند و در اين زمينه اهميت ويژه اي قائل شود.
معاون فني و تشکل هاي حرفه اي سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي خاطر نشان کرد: نظارت مضاعف سازمان نظام مهندسي بر ساخت و ساز پروژه هاي مختلف و مطلع بودن از مهندسان هر پروژه قانوني است که بايد تحت هر شرايطي رعايت گردد و حتي براي اين موضوع حق الزحمه هم براي سازمان نظام مهندسي در نظر گرفته شده که بايد از طرف کارفرما پرداخت شود.

منبع : خبرگزاری آریا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۷
1094 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0