پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌ های استان مرکزی در برابر زمین لرزه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی عنوان داشت:

پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌ های استان مرکزی در برابر زمین لرزه

مهدی زندیه وکیلی با اشاره به بهبود وضعیت امنیت ساختمان ‌های استان در رویارویی با زمین لرزه، گفت: علیرغم همه مشکلات، کیفیت مجموعه ساختمان‌ های مشمول قانون نظام مهندسی به نسبت سال‌های گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.

کد خبر: 971220001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷ - ۸:۳۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مهدی زندیه وکیلی با اشاره به بهبود وضعیت امنیت ساختمان ‌های استان در رویارویی با زمین لرزه، گفت: علیرغم همه مشکلات، کیفیت مجموعه ساختمان‌ های مشمول قانون نظام مهندسی به نسبت سال‌های گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.

پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌ های استان مرکزی در برابر زمین لرزه

پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌ های استان مرکزی در برابر زمین لرزه

پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌ های استان مرکزی در برابر زمین لرزه

وی در ششمین نشست شورای فنی شهر اراک با عنوان این که مطالب ارائه شده در این نشست ها، سطح مهندسی و کارشناسی دارند، افزود: روند ساخت و ساز، کنترل و اجرای ساختمانها طی سی سال گذشته و از زمان وقوع زمین لرزه های چندین سال گذشته در کشور، بهبود خوبی داشته و اگر ساخت و سازهای فعلی در آن زمان وجود داشت، تعداد کشته ها و قربانیان زمین لرزه، کاهش چشمگیری پیدا می ‌کرد.
زندیه وکیلی ادامه داد: قرار نیست در ساختمانها و ساختارهای آن ها بخصوص در ساختمانهای با امنیت متوسط هیچگونه اشکالی وجود نداشته باشد اما در کل مجموعه ساختمانهای مشمول قانون نظام مهندسی از گذشته پیشرفت زیادی داشته‌اند، ولی اعتقاد دارم که نظام فنی و اجرایی چندان ارتقایی پیدا نکرده و در همان حد باقی مانده است.
وی با اشاره به این که افرادی که در ساختمانهای مسکن مهر سکونت دارند از جمله قشر کم درآمد و ضعیف جامعه به حساب می آیند، تصریح کرد: اگر این ساختمانهای مسکن مهر احداث نمیشد، بسیاری از این افراد مجبور به حاشیه نشینی می شدند و به یقین در خانه هایی با امنیت خیلی پایین تر از شرایط حال حاضر زندگی میکردند.
زندیه وکیلی با تاکید بر این که وظیفه این شورا توجه به نقاط کیفی، مهندسی و اجرایی است، گفت: انتظارات ما در طول این مدت از نظر مدیریتی بر آورده شده است و در زمینه بهبود امنیت ساختمانها و کاهش تلفات ناشی از وقوع سوانح طبیعی با موفقیت عمل کرده‌ایم. ممکن است مسائلی در منطقه ای بصورت عرف در بیایند که گاها تبعات مثبت و گاها تبعات منفی را در پی دارد، این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت و با مدل سازی ذهنی باید همه جوانب کار را در نظر گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی، با اشاره به شنیده هایی مبنی بر محدودیت ایجاد بالکن از طرف سازمان راه و شهرسازی استان، خاطر نشان ساخت: این موضوعی است که نیاز به مکاتبه با سازمان راه و شهر سازی دارد و میبایست در کمیسیون ماده پنج عنوان گردد تا چاره ای برای آن اندیشیده شود. بنظر من اجرای بالکنها، اگر چه در مواردی شهر را از نظر سیما و منظر شهری با مشکل روبرو میکنند، اما دست معمار را برای اجرای طرحهای مختلف در ساختمان باز میگذارد؛ ولی باید برای اجرای این طرح در ساختمانها محدودیتهای خاصی اعمال گردد. در مورد اجرای نما در ساختمانهای با تعداد طبقات بالا نیز میتوان محدودیتهایی را در دستور کار قرار داد.
زندیه وکیلی به انجام اقداماتی در رابطه با پهنه بندی گسلهای استان برای نخستین بار در بین استانهای سطح کشور اشاره کرد و افزود: در حدود هفت سال پیش در زمینه ریز پهنه بندی گسلهای استان فعالیتهایی در شهرستان اراک صورت گرفت و آزمایشهایی نیز در این مورد انجام شد، ولی متاسفانه هنوز کابردی نشده است و به محض این که این طرح تاییدیه های لازم را اخذ کند و ما بتوانیم به نتایجی خوب و قابل استناد برسیم، این طرح را در اختیار مهندسان مربوطه قرار خواهیم داد تا در دیگر شهرستانهای بزرگ استان نیز آن را انجام دهند.

پیشرفت چشمگیر امنیت ساختمان‌ های استان مرکزی در برابر زمین لرزه

وی با عنوان این که در گذشته در بحث آموزش کارگران ساختمانی و برگزاری دوره های آموزشی اهتمام بیش تری صورت میگرفت، یاد آور شد: در گذشته اقداماتی جهت برگزاری دوره های آموزشی برای کارگران ساختمانی و تربیت نیروهای ماهر قراردادی توسط سازمان فنی و حرفه ای استان انجام و به میزان محدودی به این آموزشها توجه شد و عده ای توانستند کارتهای مهارت خود را اخذ کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: مهندسان و کارفرمایان باید نسبت به داشتن تاییدیه برای کارگران خود حساس باشند، ولی متاسفانه در حال حاضر حساسیت نسبت به این مهم کم شده و در سطح مورد انتظار نیست.
وی افزود: ابزاری که ضمانت اجرایی این مهم را در دست داشت، بیمه کارگران ساختمانی بود، و این بیمه فقط شامل کسانی میشد که دارای کارت مهارت در حرفه تخصصی خود بودند اما در حال حاضر افرادی هستند که تنها برای اخذ این بیمه اقدام به دریافت کارت مهارت میکنند و به علت عدم وجود نظارت کافی در این مورد از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور، بعضا افرادی پیدا میشوند که از این امکان سوء استفاده میکنند.
زندیه وکیلی مطرح کرد: وجود مجموعه هایی مانند سازمان نظام مهندسی در زمینه نظارت و اجرا سبب شده است که ما بتوانیم در طول ده سال گذشته تعداد قربانیان زلزله را بسیار کاهش دهیم و باید این تلاشها تا جایی ادامه پیدا کند که حتی یک نفر هم قربانی چنین حوادثی نشود و خسارات مالی تا حد امکان کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اسفند ۹۷
532 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0