نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه مطرح کرد:

امضا فروشی و تاییدیه قلابی از چالشهای جدی سیستم نظام مهندسی کشور است

مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی عنوان داشت: یکی از مشکلاتی که در سیستم نظام مهندسی کشور مشاهده می گردد امضافروشی و تأیید قلابی است که باید برای رفع آن چاره اساسی اندیشیده گردد.

کد خبر: 961210017 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۰ اسفند ۹۶ - ۴:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی عنوان داشت: یکی از مشکلاتی که در سیستم نظام مهندسی کشور مشاهده می گردد امضافروشی و تأیید قلابی است که باید برای رفع آن چاره اساسی اندیشیده گردد.

امضا فروشی و تاییدیه قلابی از چالشهای جدی سیستم نظام مهندسی

امضا فروشی و تاییدیه قلابی از چالشهای جدی سیستم نظام مهندسی

امضا فروشی و تاییدیه قلابی از چالشهای جدی سیستم نظام مهندسی کشور است

منوچهر شیبانی روز پنج شنبه در جلسه مجمع بسیج مهندسین کشور در سرسرای مجتمع فجر اهواز، گفت: خدمات بسیج مهندسان در کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و انتظار میرود که این راه همواره ادامه داشته باشد.
شیبانی ادامه داد: سیستم، مجموعه‌ای از عناصر مختلف بوده که بصورت متناسب به هم میپیوندند و یک واحد را برای اهداف خاصی تشکیل میدهد ولی اگر با این نگاه به مهندسی ساختمان کشور بنگریم در ابتدا با چندگانگی نظامهای ساخت و ساز که متاسفانه بعضا در برخی از موارد جدای از یک دیگر هستند، روبرو میشویم.
شیبانی عنوان داشت: نظام فنی اجرایی کشور و نظام ساخت و ساز در سال ‌های اخیر جدای از هم بوده و تلاش‌ های بسیاری برای یکپارچه سازی این سازمانها صورت گرفته ولی همکاری لازم در سازمان برنامه بودجه با ما نشده است.
وی اظهار داشت : یکپارچه سازی بمنظور ادغام نیست بلکه وحدت این دو سازمان مدنظر است.
شیبانی گفت: در ساخت و ساز شهری و غیرشهری عوامل مختلف و متعددی دخیل هستند که نمیتوان به همه بخشهای آن در یک جلسه اشاره کرد ولی برخی از موارد نسبت به سایر بخشها در اولویت است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
شیبانی مطرح کرد: اکنون با یک سونامی مهندسان روبرو هستیم که در دولت‌ های گذشته تا به حال تنها به آموزش عالی نگاه شده و بیش تر تمرکز بر کمیت بوده و اگرچه این کمیت سبب توسعه برخی از مراکز آموزشی و واحدهای دانشگاهی شد ولی کیفیت لازم حاصل نشد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات کنونی ما فارغ التحصیلان روز افزون و مرتبط نبودن مدارک دانشگاهی با سیستم نظام مهندسی کشور است.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه ادامه داد: اکنون در بسیاری از سازمان های نظام مهندسی کشور اکثر اعضا فاقد پروانه اشتغال هستند که این نیز یکی از ضعفهای این سازمان بشمار میرود .
شیبانی تاکید کرد: در حال حاضر در وضعیت مهندسی ساختمان تصور نمیکنیم فردی باشد که وضعیت شهرها و ساختمانهای شهرهای ما را بپذیرد.
شیبانی مطرح کرد: باید در این زمینه انتقاد پذیر باشیم چرا که در کشور شهرهای بی‌ قواره و بی هویت و مشکل زا وجود دارد و این در حالیست که از توان مهندسی خیلی بالا در کشور برخوردار هستیم و مهندسی کشور ما در بخش ساختمان از نظر دانش آکادمیک جزو بهترینهای دنیا بوده و از نظر مهارت های مهندسی نیز در جایگاه بالای قرار دارند.

امضا فروشی و تاییدیه قلابی از چالشهای جدی سیستم نظام مهندسی

شیبانی اظهار داشت: در برخی مواقع برخی افراد برای مهندس مشاور هشتصد میلیون ریال هزینه میکنند ولی ۸ دقیقه نیز این مشاور را ملاقات نکرده اند.
شیبانی تصریح کرد: در هیچ جای جهان برای احداث یک ساختمان با بیست و سه مهندس قرارداد منعقد نمیشود ولی گاها برای یک پروژه در کشور بین چهل تا هشتاد مهندس ناظر معرفی شده که این تعداد ناظر به تنهایی یک گروهان بشمار میروند.
وی یاد آور شد: شکل و محتوای یکسان تابلوهای ورودی ساختمانهای در حال احداث یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی است ولی متأسفانه تابلوی ساختمانی در تهران مشاهده میشود که با رنگ از طرف کارگر ساختمانی نوشته شده و این برای پایتخت ایران زیبنده نیست.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی مکانیک

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ اسفند ۹۶
729 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0