فعالیت سنام تنها سامانه یک‌پارچه حوزه صنعت ساختمان مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان کرد:

 فعالیت «سنام» تنها سامانه یک‌پارچه حوزه صنعت ساختمان

حامد مانی‌فر ضمن اعلام این مطلب که سامانه یک‌پارچه سنام (سامانه نظارت عالیه بر مقررات ملی ساختمان) از اسفند نود و هفت در سی و یک استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، بیان کرد: این سامانه کاندیدای اخذ جایزه دولت الکترونیک گردید و انتظار می ‌رود تا شهرداری ‌ها و سازمان ‌های نظام مهندسی رعایت معیارها را داشته باشند و با وزارت راه و شهرسازی در این مورد، همکاری لازم را بعمل آورند.

کد خبر: 190920003 تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ شهریور ۹۸ - ۴:۴۳ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حامد مانی‌فر ضمن اعلام این مطلب که سامانه یک‌پارچه سنام (سامانه نظارت عالیه بر مقررات ملی ساختمان) از اسفند نود و هفت در سی و یک استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، بیان کرد: این سامانه کاندیدای اخذ جایزه دولت الکترونیک گردید و انتظار می ‌رود تا شهرداری ‌ها و سازمان ‌های نظام مهندسی رعایت معیارها را داشته باشند و با وزارت راه و شهرسازی در این مورد، همکاری لازم را بعمل آورند.

 فعالیت سنام تنها سامانه یک‌پارچه حوزه صنعت ساختمان

فعالیت سنام تنها سامانه یک‌پارچه حوزه صنعت ساختمان

سامانه نظارت عالیه مقررات  ملی ساختمان کاندیدای اخذ جایزه دولت الکترونیک گردید/ فعالیت  «سنام» تنها سامانه یک‌پارچه حوزه صنعت ساختمان

حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ضمن تشریح عملکرد سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: این سامانه از اسفندماه نود و هفت، آغاز بکار کرده و مورد استفاده سی و یک استان و سی و چهار اداره کل قرار گرفته است.

مانی فر با اشاره به این که دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی نظارت عالیه بر ساخت و سازها را به استناد ماده سی و پنج قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به عهده دارد، گفت: از طریق این سامانه امکان ارزیابی و ارایه گزارشات مردمی و هم‌چنین ارایه گزارشات تحلیلی از طرف ناظران در مورد رعایت و یا عدم رعایت مقررات ملی ساختمان وجود دارد.

وی با یادآوری این مطلب که در اسفند نود و هفت، سامانه «سنام» به نشانی http://snam.mrud.ir رونمایی گردید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: طراحی سامانه از سال نود و شش با همکاری استان‌ ها شروع شد و از اواسط سال نود و شش بصورت آزمایشی در استان ‌های منطقه سه و پنج عملیاتی گردید.

مانی فر گفت: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از اواخل سال نود و پنج بمنظور ثبت و ضبط دقیق نتایج حاصل از بازدیدها و ایجاد وحدت‌رویه در اعمال نظارت، طراحی و ایجاد سامانه الکترونیک نظارت عالیه را با همکاری استان کردستان در دستور کار خود قرار داد و از طریق برگزاری جلسات متعدد منطقه ای در سال نود و شش و جلب همکاری سایر استانهای علاقه مند موفق گردید در آذرماه نود و شش اجرای آزمایشی این سامانه را در ده استان کشور شروع و بعد از جمع آوری نقطه نظرات استانها و توسعه سامانه، ‌از ابتدای سال نود و هفت اجرای قطعی آن را به کلیه استانهای کشور ابلاغ کرد.

وی هم‌چنین توضیح داد: به موازات طراحی و اجرای سامانه سنام (سامانه نظارت عالیه مقررات ملی و کنترل ساختمان)، زیرسامانه دیگری برای صدور و تمدید پروانه های اشتغال بکار با قابلیت اتصال به سامانه جامع نظارت عالیه بصورت پایلوت در استان کردستان راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به موازات طراحی و اجرای سامانه سنام (سامانه نظارت عالیه مقررات ملی و کنترل ساختمان) زیرسامانه دیگری برای صدور و تمدید پروانه‌ های اشتغال بکار با قابلیت اتصال به سامانه جامع نظارت عالیه بصورت پایلوت در استان کردستان راه اندازی گردید و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گفته وی، سامانه سنام که در حال بهره‌برداری در سی و یک استان و سی و چهار اداره کل است با هدف ثبت کلیه اطلاعات مربوط به ساختمان ‌های نظارت شده توسط بازرسان نظارت عالیه در استان‌ های کشور طبق مقررات ملی ساختمان طراحی گردید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: بهره‌برداری و اتصال به سامانه سنام (سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان) از اسفند نود و هفت، که همزمان با روز مهندس و در جشنواره نشان تعالی HSE توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی گردید از همان تاریخ تاکنون برای کلیه استان ‌ها الزامی شده است.

مانی فر با اعلام این مطلب که تاکنون چهل و سه هزار بازدید از سراسر کشور در این سامانه ثبت شده، افزود: سامانه سنام از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای شرکت در دومین جایزه دولت الکترونیک معرفی شده است و هم اکنون بررسی این سامانه برای اخذ جایزه در سازمان اداری- استخدامی در دست بررسی قرار دارد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، از برگزاری نشستی روز گذشته (بیست و ششم شهریور) در سازمان امور اداری- استخدامی برای بررسی مراحل انتخاب سامانه سنام در دومین جایزه دولت الکترونیک خبر داد و افزود: توضیحات تکمیلی در مورد توانمندی‌ ها و قابلیت‌ های سامانه سنام به سازمان امور اداری و استخدامی ارایه گردیده است.

وی گفت: سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان تنها سامانه‌ای است که در حوزه صنعت ساختمان بصورت یکپارچه‌ فعالیت می ‌کند و دارای چک‌لیست‌های الکترونیکی است که مبنای چک‌لیست‌ها، الزامات مقررات ملی ساختمان است.

سامانه نظارت عالیه (سنام) مقبولیت کشوری یافته است

وی یکی از ویژگی ‌های سامانه سنام (سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان) را مقبولیت سامانه در استان‌ های سراسر کشور عنوان کرد و اظهار داشت: سامانه بگونه‌ای بنیان نهاده شده است که همه استان‌ های کشور در شکل‌گیری آن نقش داشته باشند و اظهارنظر کنند و امروز می ‌توان ادعا کرد که این سامانه حاصل تلاش همه استان ‌ها و توجه به نظرات تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران و فعالان استان ‌های سراسر کشور است.

 فعالیت سنام تنها سامانه یک‌پارچه حوزه صنعت ساختمان

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: سامانه، امکان این را می ‌دهد تا میزان رعایت مقررات ملی ساختمان را به تفکیک همه مباحث در کل کشور داشته باشیم.

امکان دسترسی پانصد و پنجاه نفر به سامانه

مانی فر در مورد سطح دسترسی به سامانه نیز گفت: سامانه برای کاربران مختلف سطوح دسترسی مختلف دارد. ما در مرکز این امکان را داریم که به تمام سطوح سامانه دسترسی داشته باشیم و بتوانیم برای تمامی استانها رصد داشته باشیم. هر استانی تنها استان خود را می ‌تواند رصد کند. ناظران عالیه میتوانند ورود اطلاعات را داشته باشند. روسای ادارات، معاونان و مدیران کل نیز میتوانند مجموعه اطلاعات استان خود را رصد کنند.

مانی فر تصریح کرد: در حال حاضر در کل کشور پانصد و پنجاه نفر به سامانه دسترسی دارند. هم چنین، مردم از طریق این سامانه می‌ توانند ارتباط خود را با مسئولان مربوطه در استان اعلام و پی‌گیری کنند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: درگاهی برای ثبت گزارشات مردمی، پی‌گیری گزارشات، درگاهی برای ارایه گزارش مهندسان ناظر، درگاهی برای شهرداری ‌ها، پیش‌بینی شده است.

وی گفت: اگر شهرداریها دارای سامانه متمرکزی باشند مشابه سامانه نظارت عالیه مقررات ملی ساختمان این امکان وجود دارد که ما بتوانیم بصورت یکپارچه با کلیه شهرداری‌ ها ارتباط داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری برنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ شهریور ۹۸
497 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0