نطق انتقادی سارا دشتگرد در مورد مشکل چند نقشه ای بودن ساخت و ساز شهری ریاست مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج

نطق انتقادی سارا دشتگرد در مورد مشکل چند نقشه ای بودن ساخت و ساز شهری

ریاست مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: طبق صورتجلسه معاونت معماری شهرسازی شهرداری کرج و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در قالب تفاهمی غیر قانونی بجای حل مشکل چند نقشه ای در ساخت و ساز شهری کرج بدنبال تثبیت این روش نابخردانه هستند.

کد خبر: 971129006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷ - ۱۲:۰۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: طبق صورتجلسه معاونت معماری شهرسازی شهرداری کرج و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در قالب تفاهمی غیر قانونی بجای حل مشکل چند نقشه ای در ساخت و ساز شهری کرج بدنبال تثبیت این روش نابخردانه هستند.

نطق انتقادی سارا دشتگرد در مورد مشکل چند نقشه ای بودن ساخت و ساز شهری

نطق انتقادی سارا دشتگرد در مورد مشکل چند نقشه ای بودن ساخت و ساز شهری

نطق انتقادی سارا دشتگرد در مورد مشکل  چند نقشه ای بودن ساخت و ساز شهری

سارا دشتگرد در صد و بیست و هفتمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر کرج با طرح این پرسش ها که آیا سازندگان و سرمایه گذاران نباید ساختمان بسازند؟ آیا باید آن ها را به ناچار به کوچ اجباری کنیم؟ آیا نباید بپذیریم وقوع پدیده تخلفات ساختمانی و روش چند نقشه ای مولود سیاستهای اشتباه گذشته و امروز در شهرداری است؟ ادامه داد: طرح تفصیلی شهر کرج ساختار اداری و فرهنگی و سیاسی ما در کنار نبود اراده کافی و برنامه ریزی لازم برای ایجاد نگرش جدید در ساختار کنونی اداره شهر و شهرسازی مهم‌ترین علت مشکلات در حوزه شهرسازی نیست؟
دشتگرد افزود: امروز همه اعم از سرمایه گذار و بهره بردار و متصرف و شهروند و مهندس ناظر و طراح از روند حاکم در ساخت و ساز شهری ما و سیاستهای آن در رنج و عذاب هستند.
وی گفت: مگر جز اینست که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداریها بعنوان مرجع صدور پروانه و مرجع کنترل ساختمان، از ابتدای تعریف پروژه تا اتمام ساخت آن، مهم‌ترین و اصلی ترین نقش را عهده دار هستند؟ حال چه شده است که شهرداری کرج بخشی از مهم‌ترین وظیفه خود که همان نقش کنترلی در فرآیند ساخت و ساز است را نادیده گرفته است و بدنبال عوامل دیگری هم چون ناظر و طراح می شود تا مسئولیت اصلی خود را بر گردن آن ها بیاندازد؟ در حالیکه وظیفه و ابراز قانونی این فرآیند به شهرداریها واگذار شده است در همین راستا موضوع عدم حضور سازندگان صاحب صلاحیت در پروژه های ساختمانی هم سالهاست محل مناقشه است؟
دشتگرد تصریح کرد: حالا معاونت معماری و شهرسازی بجای حل منطقی مشکل بدنبال تفاهم با سازمان نظام مهندسی البرز برای تثبیت روش چند نقشه ای است؟ براستی جان و مال و حیثیت بهره برداران و سرمایه گذاران و مهندسان به پای تکلیف انجام شده توسط مدیریت شهری کرج به قربانگاه چنین تفاهماتی گسیل می گردد؟
وی با تاکید بر اینکه آیا نمیتوانیم یک بار برای همیشه تکلیف روش چند نقشه ای را با ایجاد تغییر در نگاه مدیریتی خود با استفاده از ظرفیتهای قانونی حل کنیم، گفت: در اینصورت هم تکلیف سازنده و بهره بردار مشخص میشود و هم تکلیف طراح و مجری و ناظر و شهرداری یکسره میشود.
وی گفت: چرا معاونت معماری و شهرسازی شهرداری کرج بجای انجام وظایف و تکالیف ذاتی و قانونی خود دایما بدنبال اخذ تایید و تعهد از دیگران سازندگان و مهندسان با هدف فرار از بایسته های قانونی اعم از مواد پنجاه و پنج و صد قانون شهرداری ها و فصل چهارم از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است؟
این عضو شورا با عنوان این که اگر از زمان صدور دستور نقشه بگونه ای عمل گردد تا تکلیف سازنده طبق نقشه ها و جزئیات اجرایی ارایه گردیده طراحان ساختمان یکسره شود و عوارض ساخت ساختمان آن چه وی میتواند در ظرف قابل ساخت زمین خود بسازد با نرخی عادلانه از وی دریافت شود، تصریح کرد: در اینصورت وی با میل و رغبت طبق محاسبات عددی و ریالی با در نظر گرفتن نقدینگی و شرایط اقتصادی خود بدون تحمل هزینه های مازاد ناشی از فقدان مدیریت معماری و شهرسازی مطلوب از تهیه مجدد طرح گرفته تا جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ براساس همان نقشه ای که به تایید طراح و شهرداری رسیده ساختمان خود را بسازد.

نطق انتقادی سارا دشتگرد در مورد مشکل چند نقشه ای بودن ساخت و ساز شهری

وی افزود: اگر با این شرایط سازنده ای پیدا شد که خواست با آبروی سایر سازندگان متعهد بازی کند ساختمانی ساخت که بر اساس آن نقشه ها نبود شهرداری هم به وظایف قانونی خود وفق ماده صد قانونن شهرداریها عمل کند و از ادامه کار وی جلوگیری کند (در حالیکه این قسمت از قانون، یعنی بروز تخلفات بطور غیر رسمی به روال عادی در ساخت و ساز شهری ما تبدیل شده است و رویه متفاوت از آن پدیده ای غیر عادی تلقی می شود).
دشتگرد خاطر نشان کرد: چنان چه مشخص گردید این اقدام مالک ناشی از فقدان تعهد مهندس ناظر یا عوامل اجرایی خود یا هر دو بوده وفق تبصره هفت همین ماده متخلفان اعم از عوامل خود یا مهندس ناظر را تحت پیگرد قانونی قرار دهد در ادامه نیز عینا براساس قانون عمل کند و صدور گواهی پایان کار ساختمانی را منوط به انطباق عملیات اجرایی ساختمان با مفاد پروانه ساتمانی و نقشه های مصوب و ضمائم مربوط کند مالکان را ملزم به این انطباق ناظران را ملزم به نظارت بر این انطباق و عوامل خود را مکلف به کنترل عملکرد مالک و ناظر کند تا حقوق بهره برداران در کنار حقوق مالکانه سرمایه گذاران و حقوق حرفه ای مهندسان ناظر رعایت گردد. تا بتوانیم مدعی باشیم شهرداری بعنوان یک دولت محلی به وظایف خود عمل کرده است و همه به وظایف خود عمل کرده اند.
وی ادامه داد: اینجانب بعنوان عضو اصلی شورای شهر کرج و فردی که در همین شهر شلوغ در ساختمانی که توسط سرمایه گذاران این شهر تحت نظارت همکارانم احداث شده زندگی میکنم شما هم همین طور سرمایه گذاران و ناظران و طراحان و پرسنل شهرداری هم همین‌طور آیا بهتر نیست با اصلاح چرخه معیوب حاضر در عرصه ساخت ساختمانها در کلان شهر کرج به سمت رضایت نسبی عوامل دخیل در آن از سرمایه گذار و بهره بردار گرفته تا ناظر و طراح و شهرداری حرکت کنیم.
این عضو شورا اظهار کرد: طبق این اساس ضمن تقبیح تفاهمنامه اخیر شهرداری کرج و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز مخالفت خود را با هر نوع سیاست مورد توافق طرفین به شرح تثبیت روش چند نقشه ای در کرج اعلام می کنم.
دشتگرد در خاتمه افزود: رسماً از شهردار کرج درخواست می کنم به سرعت اقدامات لازم جهت جلوگیری از انجام این تفاهمات را به انجام رسانند و نیروهای تحت امر خود در حوزه معاونت معماری و شهرسازی و سایر معاونتهای ذی‌ربط را ملزم به انجام تکالیف و وظایف قانونی خود به شرح اصلاح صحیح ساختار کنونی و معیوب ساختمان سازی در شهر کرج کنند.

منبع: سپیدار آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتشارات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ بهمن ۹۷
850 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0