سودای ایمنی در ساختمان‌ های استان سمنان بمناسبت دومین سالگرد پلاسکو؛

سودای ایمنی در ساختمان‌ های استان سمنان

دو سال از وقوع حادثه وحشتناک حریق در پلاسکوی تهران گذشت ولی وضعیت ایمنی ساختمان ‌ها در استان سمنان چطور است، باید از حوادثی نظیر پلاسکو درس بگیریم تا دیگر شاهد آن‌ ها نباشیم.

کد خبر: 971030001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ دی ۹۷ - ۹:۳۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،دو سال از وقوع حادثه وحشتناک حریق در پلاسکوی تهران گذشت ولی وضعیت ایمنی ساختمان ‌ها در استان سمنان چطور است، باید از حوادثی نظیر پلاسکو درس بگیریم تا دیگر شاهد آن‌ ها نباشیم.

سودای ایمنی در ساختمان‌ های استان سمنان

سودای ایمنی در ساختمان‌ های استان سمنان

سودای ایمنی در ساختمان‌ های استان  سمنان/ «پلاسکو» آئینه عبرت باشد

دو سال از واقعه حریق ساختمان پلاسکو می‌گذرد حادثه‌ای که در آن تعدادی از آتش‌نشان‌ها به درجه رفیع شهادت نائل شدند در همان بحبوحه بحث ایمنی ساختمان ‌ها و نصب کپسول و آموزش‌ های ایمنی خیلی عنوان شدند ولی مانند هر مقوله دیگری بعد از فروکش کردن آتش این هیجانات به فراموشی سپرده‌ شده است. ایمنی ساختمان مقوله‌ای خیلی مهم محسوب می گردد که در اصول شهرسازی کم تر به آن توجه میگردد زیرا اغلب بسازوبفروش بوده و فروشنده و خریدار تنها به ‌ظاهر خانه توجه دارند و ایمنی در اولویت ‌های آخر و بعضاً نیز به‌ عنوان هیچ اولویتی در ساختمان مورد توجه قرار می‌ گیرد.
یکی از مواردی که در حوزه ساختمان‌ ها ورود خوبی دارد غیر از شهرداری و نظام ‌مهندسی پدافند غیرعامل است که طی این ۲ سال نشست های متعددی حول مقررات ملی ساختمان و افزایش ایمنی ساختمان ‌های مهم واداری در استان سمنان برگزار گردید ولی حال باید دید با توجه به این که در آستانه سالگرد وقوع حریق پلاسکو قرار داریم و با توجه به این که وظیفه هر دستگاه معلوم و مشخص است این ایمنی ساختمان تا چه حد در استان مورد توجه قرارگرفته و ناظران، پیمانکاران و مردم چقدر نسبت به آن آگاهی کامل دارند.
مبحث بیست و یک موردی که باید به آن توجه داشت
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان، با عنوان این که زیرساخت شهری یکی از حوزه‌های مهم محسوب می گردد، افزود: یکی از موارد مورد تأکید در مدیریت شهری بحث بیست و یک است که به رعایت ملاحظات و الزامات پدافند غیرعامل در ساختمان‌سازی می‌ پردازد و قطعاً اگر دستگاه‌ های مختلفی که در امر ساخت‌وساز، مسکن و ساختمان و مراکز زیرساختی دخیل هستند به آن مراجعه کنند، یک سازه امن و مقاوم خواهیم داشت.
ایرج کارخایی گفت: با توجه به این که سازه امن می‌ تواند در مقابل زمین لرزه، انفجار و موج ‌های آن تاب‌آوری و استقامت داشته باشد یکی از اصولی که بارها مورد تأکید قرارگرفته استان سمنان و شورای پدافند غیرعامل است که دستورالعمل‌ های مختلفی هم برای آن ابلاغ‌ گردیده است.
فرمانداری‌ ها و شهرداری‌ها باید برساخت سازها نظارت بیش تری انجام دهند که ایمنی خاص ایجاد و جان انسان بیش تر حفظ گردد.
کارخایی ادامه داد: از طرف دیگر مردم می ‌بایست به این باور عمومی برسند که با رعایت الزامات پدافند غیرعامل، مصونیت در ساخت ‌و سازها ایجاد و آسیب کم تری متوجه ساختمان ‌ها خواهد شد برای مثال بحث خانه ‌هایی که قبلاً احداث شده در مبحث بیست و یک به آن اشاره‌شده است که باید در وزارت مسکن و شهرسازی و نظام‌مهندسی مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت رعایت چهار چوب‌های شهرسازی
کارخایی با عنوان این که مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان از صفر تا صد ساخت یک ساختمان را ازلحاظ پدافند غیرعامل اشاره دارد، گفت: این موارد به دستگاه‌ های مختلف ابلاغ ‌شده و دنبال عملیاتی شدن آن هستیم و نظام‌مهندسی از نظر فنی و اجرایی و نظارتی برساخت سازها نظارت کامل دارد.
رسانه‌ها مباحث ایمن‌سازی را به ‌عنوان یک گفتمان در جامعه ترویج دهند تا همه مردم ‌باور داشته باشند که با اجرای دستورالعمل ‌های پدافند غیرعامل می‌توانیم استحکام بناها را افزایش دهیم
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان افزود: کارگروه ذیل شورای پدافند غیرعامل مسکن و شهرسازی است که مدیرکل دفتر فنی استانداری سمنان در این کارگروه عضو هستند و در آن مباحث مربوط به الزامات شهری مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
کارخایی ادامه داد: اگر رسانه‌ها در مبحث فرهنگ‌سازی ایمنی ساختمان ‌ها تلاش بیش تری کنند می‌ توانیم مباحث ایمن‌سازی را به عنوان یک گفتمان در جامعه ترویج دهیم تا همه مردم‌باور داشته باشند که با اجرای دستورالعمل ‌های پدافند غیرعامل می‌توانیم استحکام بناها را افزایش دهیم.
اجرای قانون نیازمند همراهی نهادها و مردم
معاون فنی و اجرایی سازمان نظام‌مهندسی استان سمنان با عنوان این که طبق این قانون بند هفتم ماده ۲ از اهداف اصلی بحث استانداردسازی ساختمان ‌ها است، گفت: بند نه ماده ۲ به بحث رعایت مقررات ملی ساختمان که رعایت آن بر همگان الزامی است می‌ پردازد.
امیرحسین سالار با ابراز این که در بحث استانداردسازی ساختمان مباحث مقررات ملی ساختمان شامل ببست و دو مورد در بخش‌ های مختلف است، گفت: با توجه به این که این قانون سال هفتاد و چهار مصوب شده است ولی در سطح کشور همه موارد این قانون و همچنین کل مباحث مقررات ملی ساختمان اجرایی نگردیده است.
سالار افزود: بخش‌ های مهمی از قانون مقررات ساختمان در برخی استان‌ های کشور به دلیل موانع موجود اجرایی نشده است، به ‌طور مثال مجریان ذی‌ صلاح ساختمان که یکی از ارکان مقررات ملی ساختمان محسوب میگردد در استان سمنان اجرایی نشد که اجرای کامل این قانون هماهنگی و همکاری نهادها و سازمان‌ های استانی را می‌ طلبد.
اعمال قانون در ارتباط مستقیم با سلامت مردم
عضو شورای شهر شاهرود هم با عنوان این که اجرای قانون ساختمان از ۲ بخش تشکیل می‌ شود، ادامه داد: یک‌بخشی کارگاه است که استانداردها در آن باید رعایت گردد و قسمت دوم موضوع مجری است، به این معنی که ساختمان حدود ۱ هزار متر و بالای ۵ طبقه باید مجری داشته باشد و چند سال پیش در یک مقطعی اجرا گردید.
سید جواد بیطرف با عنوان این که وجود مجری در ساختمان‌ ها با مشکلات خاصی همراه بود، افزود: مالکان به علت بار هزینه‌ای معترض بودند زیرا این طرح قیمت تمام‌ شده را برای مالک بیش تر می ‌کند و در نهایت هزینه آن بر دوش خریدار حاکم می ‌شود که اگر ازنظر درامد متوسط باشند قدرت خرید را پایین می‌آورد لذا تعاملات اجرا نشد و مجری از بین رفت.
بیطرف با عنوان این که ناظر ساختمان وظیفه دارد از صفر تا صد ساختمان استانداردها را رعایت کنند و بروز هر گونه خلافی به دستگاه مربوط اطلاع دهد، گفت: بگذارید با ذکر مثال واقعی این مورد را بیش تر باز کنم ساختمانی سال نود و یک پروانه داشت و سال نود و چهار بحث درب‌های ضد حریق و آسانسور اجباری شد و استدلال ایشان این بود که از آنجا که سال نود پروانه گرفتم و این موارد شامل آن نمی ‌شود پیگیر شدیم که اگر فردی پایان کار بگیرد و بعد از آن سال ‌ها بگذرد و بخواهد تعمیراتی انجام دهد در پروانه تعمیر مجبور به نصب درب آسانسور ضد حریق است و نتیجه اعمال این قانون هم مستقیماً به‌ سلامت و ایمنی مردم ارتباط پیدا می ‌کند.
چهل درصد استانداردسازی انجام نمی‌ شود
تقریباً پنجاه درصد ناظران ساختمان‌ ها کارشان را خوب انجام نمی ‌دهند و تنها شصت درصد استانداردها اجرایی می ‌گردد
وی با عنوان این که وظیفه مهندس ناظر نظارت بر اجرای استانداردها است، تصریح کرد: تقریباً پنجاه درصد ناظران کارشان را خوب انجام نمی ‌دهند و تنها شصت درصد استانداردها در ساختمان اجرایی می‌ گردد و مابقی آن به علل مختلف اجرا نمی‌ شود، به‌ عنوان ‌مثال درب ضد حریق آسانسور، پله‌های اضطراری اخذ استانداردها و ایمنی آسانسور در زمان پایان کار، اخذ بیمه‌نامه گودبرداری، نصب کپسول اطفای حریق و کمک ‌های اولیه در نزدیک درب‌ های خروجی ساختمان‌ ها، رعایت حداقل ارتفاع در جان‌ پناه ترانس‌ها و پنجره‌ها، نمای سیمان به سمت همسایه ‌ها به ‌منظور جلوگیری از ریزش مصالح و اصلاح لوله‌های بخاری در شاهرود اجرایی می ‌گردد.
عضو شورای شهر شاهرود با عنوان این که در پاسخ به این سوال که چرا چهل درصد مابقی انجام نمی ‌شود، ادامه داد: باید تعامل وسیع بین مسکن و شهرسازی، نظام‌مهندسی و شهرداری در حوزه اجرا صورت گیرد اگر چه هدف همه ما خدمت‌رسانی است و اجرای این قوانین افزایش ضریب ایمنی ساختمان ‌ها را خواهد داشت لذا باید به ‌گونه‌ای تلاش کنند تا موانع موجود برطرف و سرعت انجام امور بیش تر گردد.
بیطرف با عنوان این که عدم رغبت مردم به استانداردسازی نبود اطلاع‌رسانی عمومی است، خاطر نشان ساخت: مردم از موضوعات بسیاری مطلع نیستند و دستگاه‌ های مربوطه باید این آگاهی ‌ها را با کمک رسانه‌ ها به مردم ارائه دهند و قطعاً اگر مردم بدانند که این استاندارها تا چه میزان در سلامت و امنیت خانوارها نقش دارند به‌ طور یقین این کار را انجام خواهند داد.
دور زدن ناظر مشکلی که باید جدی گرفت
بیطرف با عنوان این که نظارت‌ها نیز به‌درستی انجام نمی ‌شود، گفت: برخی جاها درب ضد حریق را اجاره و بعد از تائیده درب اصلی را نصب می‌ کنند که هزینه آن بسیار ناچیز است و عمدتاً خریدار به علت ناآگاهی به این موارد توجه نمی ‌کند، برای ساختمان‌ های بلندمرتبه باید سیستم اطفای حریق انجام گردد ولی متأسفانه سخت‌گیری صورت نمی ‌گیرد و ناظران نیز برای انجام آن تأکیدی ندارند که در نهایت امر طی حادثه پلاسکو ارزش این شبکه آتش‌نشانی را می ‌شود احساس کرد.
اجرای سیستم اطفای حریق خودکار در ساختمان ‌های بلندمرتبه و مجتمع‌های تجاری باید اصلاح گردد
عضو شورای شهر شاهرود با عنوان این که رعایت حریم حفاظتی زمان اجرای ساختمان‌ ها برای حفاظت مردم در برابر ریزش مصالح انجام می‌ شود، گفت: در برخی ساختمان ‌ها تا حدودی این مورد رعایت می‌گردد ولی اجرای سیستم اطفای حریق خودکار در ساختمان‌ های بلندمرتبه و مجتمع‌های تجاری باید اصلاح گردد.
بیطرف یاد آور شد: اگر مسیر گرفتن پروانه در شهرداری و بقیه امور در نظام‌مهندسی کوتاه گردد مردم حاضرند این مسائل را بهتر بپردازند حتی می ‌توان از دستگاه‌ های مربوط خواست تا برای افراد در شرف اخذ پروانه کلاس آموزشی برگزار کنند و افراد ملزم به شرکت در آن شوند.
نظارت ‌ها جدی نیست
یکی از اعضای سابق نظام‌ مهندسی دریکی از شهرهای استان سمنان نیز در مورد استانداردهای لازم برای ساخت ساختمان ‌ها، می‌ گوید: متأسفانه باید بپذیریم که نظارت‌ها در عرصه ساخت‌وساز خوب نیستند هرچند این امر علت نمی‌ شود که همکاران ما در سطح استان پروژه‌های در دستشان را نا مقاوم به اتمام برسانند، ولی باید انصاف داشت و گفت نظارت‌ ها اگر درست و صحیح باشند حتماً پیمانکاران نیز مبانی ایمنی و مسائلی چون قوانین ایمنی ساختمان که از آن فقط مبحث دوازده را مدنظر قرار می ‌دهیم، برایمان جدی‌تر می ‌شود.
محمدحسن باقری اظهار داشت: بارها در همین استان سمنان دیده‌شده که کارهای عجیب‌وغریبی در ساختمان‌ های نیمه‌ساز صورت می‌ گیرد که اصلاً در فکر انسان نمی ‌گنجد، بنده شاهد ساختمانی در مسکن مهر شاهرود بودم که پس از تائید گاز کشی، صاحب‌خانه خودش نسبت به ایجاد یک انشعاب گاز برای روشنایی اقدام کرده بود که در عین ناباوری بخشی از آن با لوله آب صورت گرفته بود! ما معتقد هستیم اگر نظارت ‌ها بیش تر و دقیق‌ تر باشد و در انتها کار رها نگردپ شاهد این مسائل نخواهیم بود.
باقری با عنوان این که وجدان کاری در جای خود محفوظ است ولی باید نظارت‌ها را تقویت کرد و ده‌ها بار یک ساختمان را تا پایان کار بازدید کرد، گفت: امروز ساختمان دولتی در استان سمنان وجود دارد که مجهز به برخی زیرساختها است ولی حتی راه‌پله خروج اضطراری هم ندارد لذا باید گفت چه کسی این ساختمان را نظارت کرده که بعد از میلیاردها تومان کار چنین ایراد بزرگی را دارد؟
عدم استانداردسازی با تخریب بنا مواجه گردد
محمدرضا قربانی یک دانش‌آموخته عمران نیز در این مورد، بیان کرد: اگر عدم استانداردسازی بناها به‌ خصوص در بخش‌ های دولتی که پیمانکاران آن ‌ها تنها به فکر درآمد هستند و هر طور که می‌ خواهند ساختمان را تحویل می‌ دهند، به تخریب کل بنا منجر گردد دیگر شاهد ایجاد یک ساختمان ناایمن نیز در استان سمنان نخواهیم بود ولی متأسفانه عزم جدی در این‌ مورد وجود ندارد این تفکر رایج شده که با جریمه همه‌چیز حل می‌ گردد.

سودای ایمنی در ساختمان‌ های استان سمنان

همان‌ طور که بیان شد نظرات درباره ایمنی ساختمان ‌ها بسیار هستند برخی از عدم نظارت ‌های جدی میگویند برخی معتقدند نظارت‌ ها وجود دارد ولی اصطلاحاً دور زدن قانون در برخی اوقات کار را خراب می ‌کند ولی به‌واقع شاید ما نیاز به خود ایمنی را در برابر حوادث احساس نکرده‌ایم. شاید تصور این که همه بلایا متعلق به شهرها و خانه‌های دیگران است و ما در امان هستیم همیشه موجب شده تا نکات ایمنی جدی گرفته نشود.
از طرف دیگر ولی عزم جدی مسئولان در برخورد با متخلفان حوزه ایمنی نیز چندان جدی نبوده و بعضاً همه ‌چیز با جریمه و اصلاحات ساختاری در ساختمان‌ ها به اتمام رسیده است ولی آیا این موارد کافی است؟ امروز ایمنی در شهرهای استان سمنان که موضوع شهرسازی‌شان نیز امروز به بحران ‌هایی مانند ترافیک شهری بدل شده موضوعی جدی است.

منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ دی ۹۷
558 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0