به پایان رسیدن مسکن مهر قم تا شهریور امسال معاون مسکن و ساختمان در جمع هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد:

نقش آفرینی نظام‌مهندسی ساختمان در ایجاد کار و اشتغال

مازیار حسینی مازیار حسینی با بیان این که نظام مهندسی ساختمان در ایجاد کار و اشتغال بجای قرار گرفتن در حاشیه وارد متن شود و نقش آفرینی کند، بیان کرد: نیازمند یک نوع باز نو اندیشی هستیم که این باز نو اندیشی باید در محملی تحت‌ عنوان نظام ملی ساخت و ساز خود را نشان دهد.

کد خبر: 980224014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸ - ۲:۳۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، مازیار حسینی با بیان این که نظام مهندسی ساختمان در ایجاد کار و اشتغال بجای قرار گرفتن در حاشیه وارد متن شود و نقش آفرینی کند، بیان کرد: نیازمند یک نوع باز نو اندیشی هستیم که این باز نو اندیشی باید در محملی تحت‌ عنوان نظام ملی ساخت و ساز خود را نشان دهد.

نقش آفرینی نظام‌مهندسی ساختمان در ایجاد کار و اشتغال

نقش آفرینی نظام‌مهندسی ساختمان در ایجاد کار و اشتغال

نظام‌مهندسی ساختمان در  ایجاد کار و اشتغال، نقش‌آفرینی می ‌کند/ در حوزه ساخت و ساز نیازمند باز نواندیشی هستیم/ تاکید بر بهره‌مندی از توان داخلی در ساخت و سازها

وی که از روز گذشته بمنظور بازدید از پروژه‌های شهر قم و نشست با هیات مدیره نظام مهندسی استان قم و هم‌چنین کاشان به استانهای قم و اصفهان سفر کرده است در نشست دیدار با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی قم، بر این که شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان باید عصاره نظام مهندسی کشور باشند تاکید کرد.
وی در نشست فوق با تاکید بر این که کلیه نظرات شنیده می‌ شود، اظهار داشت: اعظای نظام مهندسی ساختمان ‌ها بعنوان موتور محرک، خلاق و توسعه‌گر باید نقش‌آفرینی‌های خود را داشته باشند و تصمیماتی که در نظام مهندسی ‌ها اخذ می ‌گردد با جمع‌آوری کلیه نظرات اعضا اعم از پیشکسوتان و جوانان انجام خواهد شد.
حسینی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به این که جوان‌گرایی در وزارت‌خانه جزو سیاست ‌های کلی است که دنبال می ‌شود، افزود: در مقررات ملی ساختمان، سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان و دیگر ارکان، جوان‌گرایی و بهره‌مندی از خلاقیت و تولید فکر نیروی جوان مدنظر است که البته در این راه، همراهی پیشکسوتان بعنوان مشاور نیز جزو اولویت‌ هایی است که دنبال می ‌گردد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم‌چنین گفت: هم‌اکنون در وزارت‌خانه راه و شهرسازی بیشتر انتصاب ‌ها، مربوط به دهه ۵۰ است و البته دهه ۶۰ نیز وجود دارد که موید مشی و سیاست وزارت‌خانه در استفاده از نیروهای جوان و خلاق است.
وی، پیشکسوتان را مشاوران امین وزارتخانه راه و شهرسازی برشمرد و گفت: استفاده از نیروهای جوان و خلاق نیز در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، جزو اولویت‌ ها باشد و در انتخابات پیش رو این مهم مدنظر قرار بگیرد.
نظام مهندسی ساختمان در متن قرار بگیرد و نقش‌آفرینی کند
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نظام مهندسی تشکلی است که باید جایگاه واقعی خود را بیابد و از مسائل سطح پایین و کم اهمیت دوری کند، گفت: نظام مهندسی ساختمان در متن قضایا قرار بگیرد و نقش آفرینی کند.
حسینی هم‌چنین خاطر نشان کرد: کشور در حال حاضر در شرایط دشواری قرار دارد. بهمین علت همه باید بپذیریم که سرباز این نظام و کشور هستیم و باید در یک جبهه بجنگیم که همان جنگ اقتصادی و نبرد با تروریست اقتصادی است که علیه، نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم و حاکمیت، تحریم‌ های دشواری را تحمیل کرده است.
وی ادامه داد: برعکس تصور استکبار جهانی، هر چقدر مشکلات بیشتر گردد، انسجام و اتحاد درونی ملت ایران بیشتر میشود. زیرا ملت ایران، اهل تحمل زور نیست. شاهد این مدعا نیز حمله مغول به کشور است که ایران در همان زمان توانست آن حمله را تبدیل به فرصت کند. حمله مغول منجر به خلق آثاری در معماری و تمدن کشور شد که آن را به یکی از دوران به یادماندنی تبدیل کرد.
تهاجم را به فرصت تبدیل می ‌کنیم
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ملت ایران با صبوری و پشتکار، تهاجم را به فرصت تبدیل می ‌کند. مطمئن هستیم که مردم ایران با همدلی، همسویی و تحمل سختی ‌ها، از این مرحله عبور خواهد کرد.
حسینی افزود: در شرایط تحریم ‌های ظالمانه، تنها حوزه‌ای که می ‌تواند پرچم کار و اشتغال را بالا نگه دارد، حوزه ساختمان است. در این حوزه فعالانه‌تر وارد عمل شویم.
وی تصریح کرد: امروز رسالت جامعه مهندسی در یک نقطه حساس خود قرار دارد و همه باید سعی کنیم تا بدون ضعف، پرچم کار و اشتغال را بالا نگه داریم.
به گفته حسینی، خوشبختانه برای حوزه ساختمان نیازی به خارج از کشور وجود ندارد. زیرا طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت فولاد را میتوان دو و نیم برابر افزایش داد. هم‌چنین در حوزه سیمان نیز نیاز کشور با تولید داخلی برطرف می گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سیاست‌ های زمین نیز به کلیه استان‌ ها و هم‌چنین سازمان ملی زمین و مسکن ابلاغ گردیده است تا در مناطق مستعد ساخت و ساز که کارهای کارشناسی نیز در حوزه های مرتبط با ساخت و ساز را پشت سر گذاشته اند، زمین تخصیص یابد.
حسینی، ساخت ساختمان ‌های ویلایی و نه بلندمرتبه را سیاست کلی وزارت‌خانه راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: با توجه به این که از نظر زمین، مشکلی در کشور وجود ندارد، سیاست ساخت ساختمان‌ های کوتاه در دستور کار است. زیرا تبعات ساخت و ساز آن ها از نظر طبیعی کم‌تر است و در عین حال نیاز کشور را به خارج کم تر می ‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: از ظرفیت‌ های موجود داخلی استفاده بهره ببریم و بجای، دنبال کردن افتراق به نقاط اشتراک بپردازیم و با اولویت بندی و صبر، مشکلات را حل کنیم.
حسینی هم‌چنین گفت: بنده به تبعیت از سیاست‌های وزارت خانه راه و شهرسازی از نظرات کلیه افرادی که پرچم جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشند و تابع ولایت فقیه باشند، در جایگاه حقوقی که هم اکنون دارم، استفاده خواهم کرد.
دیدار با نظام مهندسی ساختمان استان ‌ها در دستور کار
حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود به تداوم سفرهای استانی خود و دیدار با هیات‌مدیره‌ها و اعضای نظام مهندسی ساختمان در استان‌ های مختلف اشاره کرد و افزود: در اصلاحاتی که در بازگشت به قانون نظام‌مهندسی ساختمان و بویژه در بخش‌نامه‌های اجرایی نظام مهندسی ساختمان شکل گرفت، تاکید بر این داریم که مصادره به منعت شخصی نگردد.
وی افزود: در اخذ تصمیمها در حوزه نظام مهندسی ساختمان و دیگر حوزه ها بدنبال خرد جمعی هستیم و گواه این مدعا نیز این که، ظرفیتهای قانونی شورای توسعه نظام مهندسی را احیا کردیم.

نقش آفرینی نظام‌مهندسی ساختمان در ایجاد کار و اشتغال

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که قانون در همه موارد و اخذ تصمیم‌ها، ملاک‌عمل قرار می ‌گیرد، یاد آور شد: در حوزه مسکن به اندازه کافی و لازم قانون وجود دارد. بعنوان نمونه در قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن در ماده یک، تدوین نظامات و مقررات ملی ساخت و ساز آمده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بنظر می‌ رسد نیازمند یک نوع باز نو اندیشی هستیم که این باز نو اندیشی باید در محملی تحت‌عنوان نظام ملی ساخت و ساز خود را نشان دهد. قطعا یک شبه این باز نو اندیشی انجام نمی ‌شود. بهمین علت از هم اکنون آماده شویم تا نسبت به آنچه که باید باشیم، قدم های اساسی برداریم.
حسینی با تاکید بر این که ساختمان حق عمومی جامعه است و باید نسبت به این حق مهم مسئولیت پذیرفته و نسبت به آن بی تفاوت نبود، خاطر نشان کرد: مقررات ملی ساختمان باید ضوابط و مقرراتی باشند که در اقصانقاط کشور قابلیت اجرا داشته باشد و اقتضائات اقتصادی و اجتماعی ساختمانهای معمولی را نیز پاسخ دهند.
وی با بیان این که آیین‌نامه ۲۸۰۰ باید قابل فهم باشد، اظهار داشت: به دستور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی که سابقه سی ساله در فعالیتهای اجرایی دارند، هم‌چنین تحصیلات مهندسی در رشته عمران نیز داشته اند، باید مقررات و آیین‌نامه‌های ساخت و ساز تجدیدنظر گردند. البته این تجدیدنظر بمعنای بازگشت نیست بلکه به نوع نگاه و سیاست‌گذاری مربوط است.
حسینی در عین حال گفت: به اندازه کافی و وافی قانون در حوزه ساخت و ساز وجود دارد در این مورد باید بدنبال دستورالعمل باشیم.
حسینی هم‌چنین در بخشی از صحبتهای خود با اشاره به اینکج که باید اختیارات با حفظ مسئولیتها تفویض شوند، تصریح کرد: مخالف تمرکزگرایی هستیم و هر چقدر که لازم باشد اختیارات را به استانها با حفظ مسئولیتها تفویض خواهیم کرد.
وی هم‌چنین بحث انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان را موضوع مهمی برشمرد و افزود: هیات مدیره ها که از آن ها شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان انتخاب میشود عصاره نظام مهندسی هستند. توصیه ام این است که در انتخابات پیش رو بدنبال انتخاب افراد اصلح باشیم. بدنبال انتخاب افرادی باشیم که جامعه مهندسی و جنس مهندسی را می‌ شناسند و بدنبال سیاسی کاری نیستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست در جایگاههای تخصصی، سمی مهلک است. این مورد نه فقط در نظام مهندسی که در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر و نظایر آن مصداق دارد. بنابراین در انتخابات پیش رو به این مهم توجه بیش تری نشان دهیم.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ اردیبهشت ۹۸
608 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0