بررسی استدلالها و اختلافات وزارت راه و سازمان نظام مهندسی اختلافات وزارت راه و سازمان

بررسی استدلالها و اختلافات وزارت راه و سازمان نظام مهندسی

وزارت راه میگوید سازمان نظام مهندسی به نفع گروهی کوچک و به بهانه طراحی ساختمان پنج درصد حق نظارت را غیر قانونی از مردم اخذ میکند ولی سازمان نظام مهندسی معتقد است این مبلغ طبق قانون و تایید اعضای مجمع اخذ گردد.

کد خبر: 970209001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷ - ۹:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، وزارت راه میگوید سازمان نظام مهندسی به نفع گروهی کوچک و به بهانه طراحی ساختمان پنج درصد حق نظارت را غیر قانونی از مردم اخذ میکند ولی سازمان نظام مهندسی معتقد است این مبلغ طبق قانون و تایید اعضای مجمع اخذ گردد.

بررسی استدلالها و اختلافات وزارت راه و سازمان نظام مهندسی

بررسی استدلالها و اختلافات وزارت راه و سازمان نظام مهندسی

بررسی استدلالها و اختلافات وزارت راه و سازمان  نظام مهندسی

بیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: ما از محل اخذ این پنج درصد حق نظارت در سازمان نظام مهندسی انواع خدمات از جمله رفاهی و تسهیلات وام به مهندسان میدهیم درحالی که اگر ما این خدمات را ارائه ندهیم کسی نیست که این خدمات حداقلی را به مهندسین ما ارائه دهد.
پایان نامعلوم اختلاف وزارت راه با سازمان نظام مهندسی
خطیبی ادامه داد: این مبلغ طبق قانون و تایید اعضای مجمع از مردم اخذ می گردد.
وی گفت: شهرداری طبق قوانین فیش طراحی را صادر میکند ولی در نهایت و طبق قانون این مالک است که اجازه دارد طراح خود را انتخاب و در نهایت به شهرداری معرفی کند و دست نظام مهندسی طبق قانون در این زمینه بسته است.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: ما مجامع عمومی خود را مطلع میکنیم حال اگر کسی در مجمع شرکت نمی آید مشکل مانیست و نیامدن اعضا بمعنی اعتراض نیست. بحث ما فراتر از مجمع است ما حاضر هستیم برای کلیه مالکین به شرط رعایت حدود قانونی شناسنامه فنی صادر کنیم این در حالی است که بیش تر مالکان حدود و شروط قانونی را رعایت نمیکنند بنابراین ما هم نمیتوانیم برای یک چنین املاکی شناسنامه فنی صادر کنیم.
وی تصریح کرد: شهرداری، وزارت راه، وزارت کشور و نظام مهندسی باید همانند یک حلقه در کنار هم باشند که متاسفانه هم اکنون این هماهنگی بین دستگاهها دیده نمیشود.
خطیبی خاطر نشان کرد: یک ساختمانی که توسط یک فرد دارای صلاحیت احداث میشود چه کسی مسئول آنست یعنی باید اتفاقاتی نظیر کرمانشاه بیفتند تا دستگاه قضا پایش به موضوع باز شود؟
پایان نامعلوم اختلاف وزارت راه با سازمان نظام مهندسی
مصطفی مهرداد فر، معاون نظامهای مهندسی وزارت راه و شهرسازی عنوان داشت: آن پنج درصد دریافتی برای ارجاع کار است ما باید طبق قانون و مقررات کار کنیم پرسش اینست که منابع درآمدی سازمان نظام مهندسی را قانون مشخص کرده حال این پنج درصد حق طراحی با دستور وزیر راه دیگر نباید از مردم اخذ گردد پس دریافت دستمزد برای کاری که انجام نمیشود چه معنایی دارد؟
وی تاکید کرد: شما پنج درصد را از مردم میگیرد که این دریافتی، غیرقانونی است در حالی که این مبلغ باید از شناسنامه فنی ملکی اخذ گردد که متاسفانه از همه مالکان گرفته میشود.
وی گفت: شهرداری یک سری مبالغ را برای خود و بخش دیگری را برای سازمانهای ذیربط میگیرد؛ وزارت راه و شهرسازی تمام سعی خود را به کار گرفته است تا جلوی خلافهای قانونی را بگیرد.
معاون نظام های مهندسی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: ارجاع نظارت گاهی در شهرداری به اشکال مختلف صورت میگیرد که متاسفانه این نتیجه نبودن وحدت رویه در نظام مهندسی است.

بررسی استدلالها و اختلافات وزارت راه و سازمان نظام مهندسی

مهرداد فر اظهار داشت: نظارت عالی با ماست متاسفانه گروه کوچکی اراده خود را به جامعه مهندسی تحمیل میکنند و عملا بدنبال تامین منافع خود هستند حال زمانیکه وزارت راه جلوی آن ها را میگیرد در کمال تعجب مقاومت میکنند. در حقیقت مرجع اختلاف بین دو وزات معاونت حقوقی ریاست جمهوری است.
پایان نامعلوم اختلاف وزارت راه با سازمان نظام مهندسی
بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: ۲ بخش نامه از طرف وزات راه وشهرسازی صادر گردیده که در باره پنج درصد کنترل خدمات مهندسی و شیوه نامه انتخاب ناظر است که به علت ناهماهنگیهای صورت گرفته در این شیوه نامه ها زودتر از حد معمول منتشر گردید و در نهایت سبب التهاب در شرایط موجود شد.
بدری گفت: در نشست هایی که برگزار شده اختلاف نظرات دو طرف تحصیل شده و در نهایت در کارگروه ویژه ای نیز مطرح شد و حتی به جمع بندی هم رسیدیم ولی پیش از نهایی شدن و اعلام عمومی باید با وزیر راه و کشور نیز هماهنگ شویم و بعد از آن اطلاع رسانی میکنیم.

منبع : شبکه خبر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اردیبهشت ۹۷
879 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0