بازسازی بافتهای فرسوده باید یک طرح دائمی گردد کارشناس مسکن بیان داشت:

بازسازی بافتهای فرسوده باید یک طرح دائمی گردد

بازآفرینی شهری طرح جامع و یک پارچه ای است که منجر به ارتقای شاخص‌ های کیفیت زندگی می گردد ، از طرف اجرای این طرح که لازمه آن هماهنگی و یک پارچگی ارگان ‌ها و بخش خصوصی و مهم تر از این دو نهاد خود مردم محلات است ، با این وجود هنوز کارشناسان مسائلی را مطرح میکنند که شاید توجه به آن خالی از لطف نباشد و مانع بروز مشکلات در آینده گردد.

کد خبر: 970128009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷ - ۱:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بازآفرینی شهری طرح جامع و یک پارچه ای است که منجر به ارتقای شاخص‌ های کیفیت زندگی می گردد ، از طرف اجرای این طرح که لازمه آن هماهنگی و یک پارچگی ارگان ‌ها و بخش خصوصی و مهم تر از این دو نهاد خود مردم محلات است ، با این وجود هنوز کارشناسان مسائلی را مطرح میکنند که شاید توجه به آن خالی از لطف نباشد و مانع بروز مشکلات در آینده گردد.

بازسازی بافتهای فرسوده باید یک طرح دائمی گردد

بازسازی بافتهای فرسوده باید یک طرح دائمی گردد

بازسازی بافتهای فرسوده باید یک  طرح دائمی گردد

کارشناسان مسکن با نگاهی دیگر به بازسازی بافت‌ های فرسوده بیم آنرا دارند که دولت سیاست جدیدی برای افزایش تولید مسکن نداشته باشد و با بهم خوردن عرضه و تقاضا، تعادل بازار نیز بهم بخورد . با وجود اینکه طرح باز افرینی شهری، نخستین طرح جامعی است که در مورد تقویت و بازسازی بافت‌ های فرسوده انجام گرفته ولی ممکن است با اجرا کردن این سیاست و توجه نکردن به سایر بخش ‌های تحت تاثیر این طرح، بازار مسکن متشنج گردد.
در این مورد، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: سیاست بازسازی و نوسازی بافت‌ های فرسوده یک سیاست خیلی خوبی است، باید تلاش کنیم با افزایش ساخت و ساز سیاست تولید مسکن را در سال نود و هفت تقویت کنیم و سیاست‌ های بازسازی و مقاوم سازی را جانشین تولید مسکن نکنیم.
به گفته رجبی، صنعت ساخت و ساز و هم چنین نوسازی بافت ‌های فرسوده نقش موثری بر حوزه گردش مالی کشور دارد.
وی تصریح کرد: باید وزارت راه و شهرسازی در سال جدید سیاست‌ های خود را برای افزایش تولید مسکن ارائه کند.
برای پی بردن به مشکلات و موانعی که پیش روی اجرای این طرح است ما بسراغ بیت الله ستاریان صاحبنظر در حوزه مسکن رفته ایم و که به تفضل نظر وی را در این مورد میخوانید:
بیت الله ستاریان عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسکن با اشاره به لزوم دائمی بودن برنامه بازسازی بافت‌ های فرسوده، افزود: بازآفرینی شهرها در واقع یک برنامه دائمی و همیشگی بعنوان بازسازی بافت ‌های فرسوده میطلبد و این برنامه باید جزو برنامه‌ های مداوم شهر باشد .
ستاریان تصریح کرد: در حال حاضر درتهران هفتصد و پنجاه تا هشتصد هزار بافت فرسوده داریم و هر سال به آن افزوده میشود؛ پس بسیار روشن است دلیل اینکه این طرح باید دائمی باشد اینست که هر سال به لحاظ کمی به این تعداد افزوده میشود و باید تدابیری اندیشیده گردد که این روند ادامه داشته باشد .
به گفته این کارشناس مسکن، طرح بازآفرینی شهری بعنوان برنامه مسکن در یک محدوده زمانی مطرح نیست و لزوم تشکیل یک سازمان در این مورد محرز است.
ستاریان گفت: بطور قطع بافت ‌های فرسوده مشکلات زیادی از لحاظ حقوقی، ملکی دارند و تجمیع و بازسازی این بافت ‌ها و نحو مشارکت مردم جزو مواردی است که به آن باید دقت کرد و باید آنرا حل کرد که البته بسادگی قابل حل نیست مثلا همین هشتصد هزار بافت فرسوده در تهران جزو یک برنامه هشت ساله موفقیت آمیز یک شهر است و قطعا از توان اجرایی یک شهر خارج است .
وی با اشاره به اینکه در اجرای این نوع برنامه‌ ها مشکلات وسیعی وجود دارد، افزود: این طرح حتی مسکن را هم افزایش نمیدهد بلکه به علت تراکم بیش از حد این بافت ‌ها تغییر محسوسی ایجاد نمیکند و تقریبا برابر عمل میکند.
وی ادامه داد: وقتی در سال ۵/۱ میلیون مسکن ، بدون محاسبه بافت فرسوده نیاز داریم و درصد خیلی کمی بر آن تاثیر میگذارد، پس طرح بازسازی بافت فرسوده جزو برنامه تولید مسکن محسوب نمی گردد زیرا هر سال تخریب و تولید کنونی را داریم و چیزی صرف افزایش مسکن نمیشود.
این مدرس دانشگاه خاطر نشان ساخت: بحث افزایش مسکن و رونق بازار توسط این طرح کاملا مجزا از هم است؛ همان طور که گفتم از لحاظ کمی شاید رونق اندکی در این بازار به وجود بیاید ولی در حال حاضر بازار مسکن با بازسازی رونق انچنانی پیدا نمیکند زیرا این بازار یک تولید وسیع میخواهد تا اقتصاد ما را که با نقدینگی بالایی کار میکند به فعالیت وادار کند و هم چنان باید ابزار‌های مالی و اجرایی و تکنولوژی در صنعت مسکن اجرایی شود تا به رونق این بخش بینجامد .
وی تاکید کرد: طبق این اساس بازسازی و احیای بافت‌ های فرسوده باید برای ارتقای زندگی ساکنان این بخش ‌ها و هم چنین برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی در دستور کار قرار بگیرد ولی اینکار نمی ‌تواند مشکل متقاضیان بالفعل مسکن را حل کند.

بازسازی بافتهای فرسوده باید یک طرح دائمی گردد

وی معتقد است: حتی بازآفرینی بافت‌ های فرسوده بصورت تجمیع واحدهای بافت فرسوده در قالب مجتمع‌ های مسکونی نیز، در صورت رعایت اصول و قواعد شهرسازی، به تولید مسکن جدید به ‌اندازه‌ای که متقاضی در بازار وجود دارد منجر نمی‌ گردد.
استاد اقتصاد مسکن عنوان داشت: حل مشکل مسکن کشور به برنامه ‌ریزی وسیع و بلندمدت نیاز دارد و برای حل آن باید نسبت به اقداماتی مانند توسعه شهرهای میانی و تولید زمین مسکونی در مناطق مناسب شهری متوسل گردید.
ستاریان با اشاره به حضور بخش خصوصی و توسعه گران در بازسازی بافت فرسوده ، اظهار کرد: توسعه گر باید وارد شود و با مجموعه مردم مشارکت کند این خود یعنی برای هر پروژه یک تا یک سال و نیم کارهای حقوقی انجام دادن زیرا یک توسعه گر براحتی که وارد زمین بکر میشود نمی تواند وارد بافت فرسوده شود و آغاز بکار کند باید با ساکنین تعامل کنند .
این کارشناس مسکن در انتها با تاکید بر حضور سازمان ‌های دولتی و استفاده از سیستم تشویق وامتیاز توسط شهرداری ‌ها، یاد آور شد: باید امتیازاتی از طریق شهرداری و سایر سازمان‌ ها به مردم ساکن محله داده شود تا راغب به ساخت و ساز شوند و همین موجب تسریع امور بازسازی می گردد.
بنابراین لزوم استحکام بخشی و مقاوم‌ سازی بناهای شهری و نوسازی بافت‌ های فرسوده بعنوان یک پروژه ملی و مهم دولت دوازدهم نیازمند عزم ملی است تا هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ ها و با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشور و بخش خصوصی روند نوسازی بافت های فرسوده کشور را ساماندهی و تسهیل گردد و سایر بخش‌ ها و بازار مسکن را کمتر تحت تاثیر قرار داده شود.
منبع : عصر اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ فروردین ۹۷
870 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0