جوابی برای اظهارات جنجالی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی جوابی برای نماینده محترم مجلس شورای اسلامی

جوابی برای اظهارات جنجالی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی

چرا وجود سازمان نظام مهندسی ساختمان که علی رغم عدم حمایتهای مالی و قانونی دستگاههای مسئول در قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان، کارنامه تقریباً موفقی که در زمینه سازماندهی و تنسیق امور حرفه ای حدوداً پانصد هزار از اعضای خود و الزامی نمودن مقررات ملی ساختمان داشته و از زمان تأسیس تا به حال توانسته است، باوجود مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی وکارشکنی عوامل دخیل در احداث بیش یک میلیارد پانصد میلیون مترمربع ساخت و ساز کشور را طوری نظارت کند که دارای مقاومت پیش بینی شده در این مقررات و آئین نامه دو هزار و هشتصد و از استحکام کافی بهره مند باشند. پس چرا باید این خدمات را نادیده گرفته و به آن عنوان شّر داده گردد و مورد اتهام منفعت طلب و فاسد قرار دهیم؟

کد خبر: 960904018 تاریخ انتشار: شنبه ۴ آذر ۹۶ - ۳:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  چرا وجود سازمان نظام مهندسی ساختمان که علی رغم عدم حمایتهای مالی و قانونی دستگاههای مسئول در قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان، کارنامه تقریباً موفقی که در زمینه سازماندهی و تنسیق امور حرفه ای حدوداً پانصد هزار از اعضای خود و الزامی نمودن مقررات ملی ساختمان داشته و از زمان تأسیس تا به حال توانسته است، باوجود مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی وکارشکنی عوامل دخیل در احداث بیش یک میلیارد پانصد میلیون مترمربع ساخت و ساز کشور را طوری نظارت کند که دارای مقاومت پیش بینی شده در این مقررات و آئین نامه دو هزار و هشتصد و از استحکام کافی بهره مند باشند. پس چرا باید این خدمات را نادیده گرفته و به آن عنوان شّر داده گردد و مورد اتهام منفعت طلب و فاسد قرار دهیم؟جوابی برای اظهارات جنجالی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی

جوابی برای اظهارات جنجالی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی

جوابی برای اظهارات جنجالی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی

جوابی برای اظهارات جنجالی نماینده محترم  مجلس شورای اسلامی

محمدرضا محمدیان، به دنبال نطق میان‌ دستور (۴ شنبه یکم آذرماه نود و شش) محمد ابراهیم رضایی نماینده محترم خمین درمجلس شورای اسلامی که عنوان کرد: بر مجلس و دولت فرض است که بساط سازمان ‌های منفعت‌ طلب و فاسد مانند سازمان نظام مهندسی را برچینند و گرفتاری‌ های مردم را حل کنند.
در این یاداشت مطالبی حول اختیارات نماینده مجلس و جایگاه قانونی نظام مهندسی ساختمان درقانون وتفاوت آن با سازمانهای مردم نهاد ارائه میشود:
متاسفانه بسیاری از مردم و گاهاً خود نمایندهها امور اجرایی را جزء وظایف نماینده مجلس میدانند در حالیکه این وظایف بعهده دستگاههای دولتی و قوه مجریه میباشد. در این مطلب تلاش کردیم ضمن انجام تعریفهای مختصری به بررسی وظایف نمایندگان مجلس بپردازیم.
نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می ‌یابد و دارای ویژگی‌ های زیر است:
نخست این که مقامی ملی است. یعنی نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، ولی نمایندگی‌ آنها عام و از طرف همه ملت ایران است؛ چون طبق اصل شصت و هفت قانون اساسی، نمایندگان بگونه ‌ای سوگند یاد می ‌کنند که بمعنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه ‌ای خاص. لذا ایشان نماینده جامعه مهندسان کشورهم بوده ومی بایستی از این نوع اتهام زنی و موضع گیریهای بی اساس که با شأن نمایندگی مغایراست، پرهیز میکردند
دوم این که نمایندگی‌، امری کلی است.
یعنی نماینده هم در حدود اختیاراتی که بصورت فردی به وی داده شده است و هم در حدود وظایف و اختیاراتشان بگونه گروهی با عنوان مجلس شورای اسلامی بوظایف خود عمل می‌ کنند و بعبارت دیگر نمایندگان مجلس و بطور کلی مجلس شورای اسلامی ۲ وظیفه اصلی دارند:
الف ـ قانون گذاری
ب ـ نظارت
الف – قانون گذاری:
طبق اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون گذاری را دارا میباشد: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی میتواند قانون وضع کند».و قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان هم که در اسفندماه هفتاد و چهار توسط این مجلس به نمایندگی آحاد مردم تصویب گردیده و دارای اعتبار قانونی و قابلیت اجرا طی در۲ دهه گذشته بوده است. مع الوصف اظهارات این نماینده محترم که به صورت غیر منصفانه و غیر کارشناسی بیان شده است نوعی تضییع حقوق جمع کثیری از فرهیختگان جامعه بوده که بدون هر گونه ادله اثباتی مورد اتهام قرار گرفته و علاوه برآن نسبت به مجلس و نماينده های ادوار گذشته مجلس شوراي اسلامي اهانتی بزرگ خواهد بود که وی درحق آن ها روا داشته و آن ها را عده اي خطاب کرده که براي منافع خود اين سازمان ها را درست كرده اند و در مجلس آنرا قانوني كرده اند.

جوابی برای اظهارات جنجالی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی


ب ـ نظارت:
مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانونگذاری، مسؤولیتهای نظارتی نیز بعهده دارد
نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه هم وظیفه اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که میتواند ضعف مسئولان بومی را بمقامات عالی گزارش دهد. وظیفه نماینده دخالت در اجرا نیست نماینده مجلس در مقام وكیل مردم موظف بنظارت بر اجرای این امور در منطقه و كشور است، لذا نماینده محترم خمین وظیفه نظارتی خود را از یاد برده که جزیی از مطالبات جامعه مهندسی کشور است ازجمله این که ایشان چقدر نسبت به تعارض و تناقض میان قوانین ازجمله قانون شهرداریها با مباحث مقررات ملی ساختمان اطلاع دارند .
• چرا بعد از ۴ دهه از پیروزی انقلاب تا به حال قانون شهرداریها وبه خصوص ماده ۱۰۰ آنکه گزارشات اعلام خلاف ساختمانی درگزارشات نظارتی مهندسان زحمت کش را تبدیل بوجوه درآمدی شهرداری مینمایند مورد بازنگری قرارنداده است. که علی رغم گزارش عدم استحکام بنای مهندسان ناظر برای ساخت وسازهای فاقد کیفیت و مغایر با نقشه و پروانه ساختمان توسط شهرداریها پایان کار صادر می گردد.
• هم چنین در ماده صد و پنجاه لایحه برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی به صراحت قید شده است تا :
بمنظور مقاوم‌ سازی ساختمان‌ ها و اصلاح الگوی مصرف (بویژه انرژی) در بخش ساختمان و مسکن اقدامهای زیر انجام می گردد:
الف- شهرداری ‌ها مکلف هستند نسبت به درج الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در پروانه ‌های ساختمانی اقدام کنند. صدور پایانکار برای واحدهای ساخته شده بر مبنای این پروانه ‌ها، منوط به رعایت کامل این مقررات خواهد بود. پس چرا تا به حال اجرایی نشده است. پاسخ این سئوالات بخشی از حوزه نظارتی مجلس و سایر دستگاه های نظارت برحسن اجرای قوانین است که تا به حال معطل مانده اند.
آیا کیفیت اجرای این مصوبه توسط نماینده محترم که این گونه با نطق خود سبب دلسردی گروه بزرگی از مهندسان و متخصصان عضو سازمان نظام مهندسی شده است، حداقل در حوزه انتخابیه خود مورد توجه قرار گرفته است؟
چرا وجود سازمان نظام مهندسی ساختمان که علی رغم عدم حمایتهای مالی و قانونی دستگاههای مسئول در قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان، کارنامه تقریباً موفقی که در زمینه سازماندهی وتنسیق امور حرفه ای حدوداً پانصد هزار از اعضای خود و الزامی نمودن مقررات ملی ساختمان داشته و از زمان تأسیس تا به حال توانسته است، باوجود مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی وکارشکنی عوامل دخیل در احداث بیش یک میلیارد پانصدمیلیون مترمربع ساخت و ساز کشور را طوری نظارت کند که دارای مقاومت پیش بینی شده در این مقررات و آئین نامه دو هزار و هشتصد و از استحکام کافی برخوردار باشند. پس چرا باید این خدمات را نادیده گرفته و به آن عنوان شّر داده شود و مورد اتهام منفعت طلب و فاسد قرار دهیم؟
این نماینده محترم، چند بار تا به حال در چهارچوب وظایف نظارتی و نمایندگی مجلس احساس تعهد و دین نموده و به عنوان نماینده مجلس از سازمان نظام مهندسی ساختمان حوزه انتخابیه خود بازدید داشته و از نزدیک ضمن شنیدن گزارش هیأت مدیره این سازمان، با گردش کار، روند (طراحی ، نظارت و اجرای) ساخت و ساز درکشور آشنایی یافته ومتعاقب آن کوتاهی عوامل دخیل و چالشهای این صنعت عظیم که با جان و مال و سرمایه ملی کشور ارتباط دارد را مورد تحقیق و بررسی قرار داده وگزارش خود را مستنداً در مجلس بیان کرده است ؟
بر همه واضح و روشن است که سازمان نظام مهندسی ساختمان طی ۲ دهه گذشته فعالیتهای ارزنده و خدمات مهندسی بسیاری در حوزه ساخت وساز کشور داشته و استفاده از الفاظ سرگردنه و جیب مردم زدن و اجبار مردم به باج دادن اتهامات پوچ و بی اساسی است که فقط میتواند از طرف افرادی بیان گردد، که جهل به قانون و جایگاه مجلس و قانون گذاری را دارند و این نوع جوسازی سزاوار این تشکل تخصصی وتوانمند نیست . یقیناَ منزلت نمایندگی مجلس در خانه ملت هم بالاتر از اینست که نماینده ای با استفاده از تریبون مجلس و استفاده از این نوع ادبیات ضمن متهم کردن نمایندگان مجلس در دوره های گذشته و زیر سئوال بردن صلاحیت تقنینی آن ها سبب بدبینی جامعه نسبت به مجلس و برهم زدن وحدت وهم دلی در این مقطع بحرانی شود.
لذا طبق «قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» که در مورخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ سی ام فروردین نود و یک به تائید شورای نگهبان رسیده است شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان میتواند شکوائیه خود را به هیأت نظارت درمجلس شورای اسلامی ارائه وتا کسب نتیجه موضوع را پی گیری کند.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق طراحی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آذر ۹۶
849 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0