گزارش دهمین نشست هم اندیشی، حول ضرورت استحکام بنای بافتهای فرسوده گزارش دهمین نشست هم اندیشی

گزارش دهمین نشست هم اندیشی، حول ضرورت استحکام بنای بافتهای فرسوده در برابر بلایای طبیعی

دهمین نشست از سری نشست های هم اندیشی به بحث و بررسی حول ضرورت استحکام بنا ی بافتهای فرسوده در برابر بلایای طبیعی اختصاص یافت .

کد خبر: 960905018 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ آذر ۹۶ - ۳:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان،دهمین نشست از سری نشست های هم اندیشی به بحث و بررسی حول ضرورت استحکام بنا ی بافتهای فرسوده در برابر بلایای طبیعی اختصاص یافت .گزارش دهمین نشست هم اندیشی، حول ضرورت استحکام بنای بافتهای فرسوده

گزارش دهمین نشست هم اندیشی، حول ضرورت استحکام بنای بافتهای فرسوده

گزارش دهمین نشست هم اندیشی، حول ضرورت استحکام بنای بافتهای فرسوده

گزارش دهمین نشست هم اندیشی، حول  ضرورت استحکام بنای بافتهای فرسوده در برابر بلایای طبیعی

در شروع نشست عموشاهی، رئیس سازمان ضمن عرض تسلیت به خاطر جان باختن تعدادی از هموطنان در زلزله اخیر غرب کشور، شروع هفته بسیج را به همه ایثارگران، رزمندگان و بسیجیان تبریک و یاد شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم را گرامی داشت .
عموشاهی با اشاره به پیشرفت های علم مهندسی در ایران ادامه داد : ما پیشرفت های خوبی داشته ایم اما در برابر پیشرفت های مهندسی دنیا کافی نیست، ما به یک حرکت انقلابی در علم مهندسی نیاز داریم تا آمار کشته شدگان در بلایای طبیعی بخصوص زلزله را کاهش دهیم و باید یاری رسان دولت ها از نظر فنی و مهندسی باشیم. کارشناسهایی که از نظام مهندسی به مناطق زلزله زده اعزام شده اند در گزارشات خود عنوان کرده اند که با انجام خیلی از کارهای مهندسی می توانستیم آمار تلفات را کاهش دهیم، نمیگویم مهندسان قصور کرده اند اما آن چه که وظیفه اصلی ما بوده است را بدرستی انجام نداده ایم. ما با این بافت فرسوده بزرگی که در مرکز شهر اصفهان و دیگر شهرستان های استان داریم اگر زلزله ای در اصفهان رخ دهد باید چه بکنیم ؟ باید برای ساختمان هایی جدید و قدیمی تمهیداتی اجرا گردد تا در برابر زلزله ایمن گردند. چرا عمر مفید یک ساختمان در دنیا صد سال است؟ اما ساختمان های ما به سی یا چهل سال که میرسد بازسازی اش میکنیم.چه باید بکنیم که اینطور نگردد؟
وی با ذکر این مطلب که ما میخواهیم از این نشست های هم اندیشی نتیجه بگیریم و خروجی داشته باشیم تصریح کرد : نظرات و نتایج بدست آمده از این نشست ها سبب میشود تا سازمان در محافل و ارگان های تصمیم گیرنده با دست پر، حاضر باشد و همواره بعنوان بازوی فنی استان در همه زمینه های فنی مهندسی صاحبنظر باشد.
ریاست سازمان در پاسخ به این پرسش که پس از زلزله غرب کشور آیا گروهی از طرف سازمان اعزام گردیده است یا خیر . افزود : در نخستین روز این حادثه، سازمان از طریق کانال تلگرام روابط عمومی و سایت سازمان اطلاعیه هایی جهت ثبت نام و اعزام مهندسان داوطلب منتشر کرد و هشت نفر از مهندسان از طرف سازمان به آن مناطق اعزام شدند و در حال گرداوری و تهیه گزارش مربوطه میباشند.
سپس وی از حاضران درخواست کرد تا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را حول ضرورت استحکام بنای بافت های فرسوده در برابر بلایای طبیعی بیان کنند .
در این نشست موارد زیر از طرف مدعوین مطرح و در مورد آن ها با رئیس و حاضران هیات مدیره به بحث و تبادل نظر پرداختند :
– دسته بندی ساختمان های بافت فرسوده به خصوصی- میراثی – نیاز به مقاومسازی – نیاز به نوسازی
– تشکیل تیمی از کارشناسهای سازه نظام مهندسی و هماهنگی با شهرداری و اداره راه و شهرسازی جهت تفکیک بافت فرسوده از لحاظ قدمت، وضعیت سازه ای و….جهت مقاومسازی یا نوسازی
– ترغیب مالکان جهت نوسازی و مقاوم سازی مانند ارایه تخفیف جهت دریافت پروانه در شهرداری و خدمات نظام مهندسی، اختصاص تسهیلات بانکی با سود کم- تجمیع پلاکهای کوچک و…
– جلوگیری از احداث ساختمان هایی که اکثرا در شهرستان هایی مانند نجف آباد و شهرضا بدون پروانه احداث می گردد و بعد از احداث با استفاده از کارشناس ماده بیست و هفت به هر نحوی تاییدیه ایستایی گرفته می شود که خود این موضوع سبب ایجاد بافت فرسوده می گردد.
– با توجه به تخریب ساختمان های نوساز مثل مسکن مهر در زلزله کرمانشاه مشاهده شد که اسکلت این ساختمانها آسیب چندانی ندیده اما اکثر آوار مربوط به دیوارها می باشد که پیشنهاد گردید در راستای حل این مشکل دیتیل اجرایی دیوار چینی توسط مهندس محاسب به مجری ارائه شود و از نبشی کشی جهت رفع این مشکل استفاده گردد.
– بازنگری دیتیلها توسط مهندسین سازه ومعمار و به کارگیری روش های نوین
– کنترل هر چه بیش تر و بهتر از مصالح ساختمانی
-ترتیبی اتخاذ شود که بعد از اجرای خرپشته حداقل ۲ مرتبه توسط ناظران و حتی مهندسان کنترل مضاعف ازنحوه دیوارکشی و اجرای نما ساختمان بازدید بعمل آید
– استفاده از سازه لرزه گیر
– فرهنگسازی در امر اجرای درست ساختمان
– جلوگیری از اجرای نازک کاری و تجهیز ساختمان های عمومی
– صدور برگه صلاحیت برای مجریان ساختمان
– اجرای نادرست مجریان که این امر با به کارگیری مجریان ذیصلاح قابل حل می باشد
– رعایت نکردن اتصالات در بحث اجرا

گزارش دهمین نشست هم اندیشی، حول ضرورت استحکام بنای بافتهای فرسوده


در ادامه این نشست خانم شاه منصوری عضو برق هیات مدیره سازمان، ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی بمدعوین به بازدید گروه تخصصی عمران شورای مرکزی از مناطق زلزله زده اشاره و عنوان کرد : این گروه بعد از بازدید از این مناطق گزارش فنی خود را اعلام کرده اند که در این گزارش از تخریب ها عکس برداری و دلیل هر تخریب ذکر شده است .
شاه منصوری با اشاره به این که اکنون مشخص شدن مقصر در تخریب های زلزله اخیر خیلی مهم شده است به حادثه صحن علنی مجلس اشاره و تصریح کرد: نماینده خمین در صحن علنی مجلس صراحتاً به نظام مهندسی ساختمان توهین و در عمل نماینده هایی را که در آن سال قانون نظام مهندسی را تصویب کرده اند متهم بحفظ منافع خویش دانسته و خواستار پرچیده شدن هرچه زودتر نظام مهندسی گردیده است”، که البته خوشبختانه برای اعتراض به این موضوع کمپینهایی در حال تشکیل است و در این مورد من مطلبی در سایت شورای مرکزی گذاشتم چون این فقط توهین به نظام مهندسی نبوده بلکه اهانت به نماینده های مجلس سال هفتاد و چهار هم بوده که این قوانین را وضع کرده اند..
در ادامه این نشست هم اندیشی ربیع زاده، عضو نقشه برداری هیات مدیره سازمان، با یادآوری این که بیش تر مدعوین حاضر در این نشست، مهندسان محاسب هستند بموضوع تاثیر مهندسان نقشه برداری در سیستم ساختمان سازی پرداخت و اظهار کرد : ورود مهندسان نقشه برداری در این سیستم سبب ارتقا و بهبود کیفیت ساخت و ساز خواهد بود و حضور مهندس نقشه بردار بمهندس محاسب کمک خواهد کرد تا در هنگام اجرا شاهد تغییراتی با آن چه طراحی شده نباشیم .
وی ادامه داد : بسیاری از ستون ها و سازه ها بهر حال قائم نیستند و این که سقفها دقیقا تراز شوند خودش یک سری موارد را ممکن است بوجود آورد، خواهشمند هستم اگر مهندسان گرامی نقطه نظری در این مورد دارند از لحاظ سازه و عمرانی، لطف کنند در بحث محاسبات و آیین نامه ها ، به ما یاری نمایند .
در پایان این هم اندیشی عموشاهی با اشاره به این که پروسه اجرا یک پروسه سه ضلعی است که از ضلعهای طراحی، اجرا و نظارت تشکیل گردیده است، که اگر یک ضلع را نداشته باشید دیگر پایدار نیست. متاسفانه ما اکنون ضلع اجرا را نداریم و سازه را فقط سقف و ستون می بینیم اما در این زلزله به ما اثبات گردید که بغیر از سقف و ستون و پی، چیزهای دیگری هم نقش اساسی در تحکیم بنا دارند.
وی با ذکر فعالیت های انجام گرفته در کمیته بحران بیان داشت : نشست های مفصلی در کمیته بحران برگزار شده که اغلب در باره ساختمان های اجتماعی است که تا به حال حدود بیش از صد ساختمان شناسایی شده تا موارد ایمنی سازی بر روی آن ها بررسی و اجرایی شود.
عمو شاهی گفت: مجریان ذی صلاح مسئولیت سنگینی بعهده دارند زیرا اگر پروژه ای توسط آن ها انجام شد و دچار مشکل شد دیگر نمیتوان از آن بسادگی عبور کرد، در گذشته مدت کوتاهی مجری ذی صلاح در اصفهان عملی شد که متاسفانه به دلیل برخی سهل انگاریها و عدم حضور مجریان ذی صلاح در پروژه ها و فقط استفاده از مهر آن، این امر منتفی گردید ولی اکنون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در حال آماده سازی مقدمات و زیر ساخت های اجرایی شدن بحث مجریان ذی صلاح بصورت دقیق و با کم ترین ایراد است، شیوه نامه ها و آیین نامه ها آماده شده اند و با اتفاقات اخیر از جمله زلزله غرب کشور، ما به اجرایی گردیدن این طرح شتاب بیش تری داده ایم. ما معتقد هستیم که احداث ساختمان فقط باید توسط مجری ذی صلاح انجام گردد و البته حساسیتی هم نداریم که حتما توسط نظام مهندسی صلاحیت ها تایید گردد، این صلاحیت ها را میتواند اداره راه و شهرسازی صادر کند و یا در بحث کارگران، سازمان فنی و حرفه ای بانی آن باشد اما مصمم هستیم که قراردادها در سازمان منعقد گردند البته در خصوص درصد و قیمت ها هم سازمان دخالتی نمیکند.
وی ضمن بیان این مطلب که برگزاری این نشست هشدار خوبی برای ما مهندسان است تصریح کرد: مواظب باشیم در هنگام ساخت و ساز مطلبی را از قلم نیندازیم زیرا گاهی اوقات یک اشتباه برابر است با آخرین اشتباه و متاسفانه شاهد هستیم که خیلی از ساختمانها اشتباه طراحی و یا اشتباه در اجرا دارند و در نظر داشته باشید که ما در یک کشور در حال توسعه هستیم که هنوز آیین نامه های ما ورژن جدید میخورند و گاهی در ورژنهای جدید همه چیز زیر و رو میشود.
عموشاهی ضمن تشکر دوباره از حضور مدعوین و قدردانی بابت زمانیکه به این نشست اختصاص دادند از تمامی عضوهای نظام مهندسی خواست تا بعنوان متولیان صنعت ساختمان نظرات خود را با ایشان و هیات مدیره در میان بگذارند و کمک رسان سازمان در این امر خطیر باشند تا سازمان بتواند در امور مختلف فنی ساختمان به مسئولان مربوطه راهکار ارایه دهد، مکاتبه کند و سعی کند تا قوانین جدید را ایجاد کند .
رئیس سازمان با اشاره به این که هیچ کس بهتر از خود ما نمیتواند در ارتقای کیفیت ساخت و ساز نقش داشته باشد پایان دهمین نشست هم اندیشی را اعلام کرد.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان منابع آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ آذر ۹۶
891 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0