گزارش برگزاری کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب علی طوماری

گزارش برگزاری کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب – درس آموخته های سیلهای بهار نود و هشت

علی طوماری ادامه داد: این شهر در طول تاریخ در معرض مخاطرات و تهدیدات متعدد طبیعی و انسان ساخت واقع شده است. از این‌رو توجه به مدیریت بحران در 3 حوزه پیش از بحران، حین و بعد از بحران در این شهر از اهمیت بالایی برخودار است. در این بین نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بازوی مدیریت شهری در کنترل کیفیت ساخت و سازهای شهری در پیش‌گیری از بحران حائز اهمیت است.

کد خبر: 190712001 تاریخ انتشار: جمعه ۲۱ تیر ۹۸ - ۱۲:۲۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی،کارگاه تخصصی « مدیریت و مهندسی سیلاب – درس آموخته های سیلهای بهار نود و هشت » با تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با همکاری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره کل مدیریت بحران استان، شهرداری کلانشهر تبریز، شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و مشارکت شرکت آراکس با هدف انتقال تجربیات، آموزش، درک رفتار المان‌های راه و ساختمان در برابر سیل و تبیین چه باید کردها و اقدامات پیش گیرانه برای حوادث مشابه و ارتقاء، توسعه و ترویج دانش مدیریت و مهندسی سیلاب و معرفی آخرین دستاوردها و تجربیات پژوهشی و کاربردی در زمینه‌های مختلف حوزه سیلاب، در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، در این گردهمایی که با حضور شهرداران، فرمانداران، تعدادی از مدیران کل نهادها، ارگان‌ها و ادارات مختلف برگزار می شد، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی، طی سخنانی ضمن خوش آمد گویی به حاضرین گفت: همان‌گونه که مستحضرید تبریز و استان آذربایجان شرقی، یکی از مهم‌ترین و پرجمعیت ترین کلانشهرهای استان و کشور ، با ویژگی‌های مهم سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه و جهان است.

گزارش برگزاری کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب

گزارش برگزاری کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب

گزارش برگزاری کارگاه تخصصی مدیریت  و مهندسی سیلاب – درس آموخته های سیلهای بهار نود و هشت

علی طوماری ادامه داد: این شهر در طول تاریخ در معرض مخاطرات و تهدیدات متعدد طبیعی و انسان ساخت واقع شده است. از این‌رو توجه به مدیریت بحران در ۳ حوزه پیش از بحران، حین و بعد از بحران در این شهر از اهمیت بالایی برخودار است. در این بین نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بازوی مدیریت شهری در کنترل کیفیت ساخت و سازهای شهری در پیش‌گیری از بحران حائز اهمیت است.

وی، ضمن اشاره به اهمیت جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان درکنار تلاش در جهت انتظام بخشی به امور حرفه ای متخصصان رشته های هفت‌گانه مرتبط با ساخت و سازهای شهری، نقش بسزایی در مدیریت ساختاری بحران، کلان شهر تبریز با مشکلات متعدد ، دارا است.

سازمان نظام مهندسی ساختمان باتلاش در جهت ارائه هر چه بهتر خدمات مهندسی در ۳ حوزه طراحی، اجرا و نظارت و با بکارگیری ضوابط ویژه طراحی در برابر بحرانهای طبیعی منجمله سیل و افزایش کنترل مضاعف و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی اعضاء، و شهرداری با الزامی نمودن تمامی موارد ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای پروانه های تخریب و نوسازی و گواهی پایان کار برای مالکان و سازندگان، و ستاد مدیریت بحران با گرداوری طرح‌های مقاومسازی و بهسازی با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان، میتواند قدم های موثری در جهت کاهش خطرپذیری شهر تبریز بردارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این کارگاه گفت: از گذشته‌، نگاه غلط به توسعه و شیفت دادن کارها به جلو در مدیریت‌، سبب شده تا به نقاط بحرانی برسیم.

گزارش برگزاری کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب

رحمتی روز پنج‌شنبه در کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب (درس آموخته‌های سیل ‌های بهار نود و هشت) با بیان این‌که استان ما جزو استان ‌های حادثه خیز است، تصریح کرد: با اقدامات نادرست خود بویژه در مدیریت شهرها و نقاط جمعیت پذیر، مخاطرات را تشدید کرده‌ایم.

رحمتی با عنوان این که تمامی تاریخ شهر تبریز در حاشیه رودخانه مهرانه رود شکل گرفته و اگر سیل طغیان کند تمام ابنیه تاریخی در این فضا آسیب خواهد دید، افزود: خطر سیل برای تبریز کم ‌تر از خطر زمین لرزه نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با عنوان این ‌که تبریز شهر بی دفاعی در مقابل سیل و زلزله است، گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربریها که در داخل این شهر انجام شده، اجازه آزادی حریم را نمی ‌دهد.

وی گفت: به موازات اتوبان‌های کسایی و پاسداران کانال ‌هایی احداث گردد و در مواقع بحرانی، آب را قبل از ورود به شهر جمع کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز بیان کرد: نود و شش درصد خسارت سیل، ناشی از تصرف بستر و احداث سازه‌های غیرفنی است.

یوسف غفارزاده در این جلسه گفت: تنها چهار درصد از عواملی که سبب ایجاد سیل می ‌شوند طبیعی بوده و پنجاه و هشت درصد ناشی از تصرف بستر و سی و هشت درصد حاصل احداث سازه‌های غیرفنی است.

غفارزاده، تعداد سیل ‌های رخ داده در طول بیست سال اخیر در شهر تبریز را سیصد و پنجاه و هفت سیل عنوان کرد و افزود: نود و یک درصدشان با دبی کم‌تر از بیست و پنج ساله و تنها نه درصدشان دارای دبی بالای بیست و پنج ساله بودند که حاکی از تأثیر بیشتر عوامل انسانی بر بروز سیل است.

لازم به ذکر است در این کارگاه مسائل فنی مربوطه توسط پروفسور یوسف حسن زاده، استاد دانشگاه تبریز و کامران امامی، ریاست گروه کار بین المللی ره‌یافتهای جامع مدیریت سیلاب( ICID ) به حاضران در کارگاه ارائه گردید.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ تیر ۹۸
630 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0