اختیارات و اشتغال مهندسان

بازخوانی وظایف، اختیارات و اشتغال مهندسان در مناسبتی ملی

استقرار ایمنی در ساختمانها جز با قبول مسئولیت از طرف کلیه افراد حقیقی و حقوقی شاغل در بخش ساخت‌وساز ممکن نیست. از اینرو،«مسئولیت‌پذیری» به یکی از مهمترین انتظارات جامعه از این قشر، تبدیل شده است.

کد خبر: 971207002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ اسفند ۹۷ - ۹:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،استقرار ایمنی در ساختمانها جز با قبول مسئولیت از طرف کلیه افراد حقیقی و حقوقی شاغل در بخش ساخت‌وساز ممکن نیست. از اینرو، «مسئولیت‌پذیری» به یکی از مهمترین انتظارات جامعه از این قشر، تبدیل شده است.

بازخوانی وظایف، اختیارات و اشتغال مهندسان در مناسبتی ملی

بازخوانی وظایف، اختیارات و اشتغال مهندسان در مناسبتی ملی

بازخوانی وظایف، اختیارات و  اشتغال مهندسان در مناسبتی ملی

عموم جامعه می‌ خواهند که پروژه‌های عمرانی در چرخه احداث تا تخریب در شرایط ایمن اجرا گردند و مادامی که در ساختمان فعالیت برقرار است، کلیه بهره برداران از خطاهای محاسباتی و اجرایی پروژه در امان باشند.

به عبارت دیگر، بخش مهمی از امنیت جانی افراد جامعه را فعالان حوزه ساختمان تامین می‌ کنند و اگر این امنیت جانی به خطر افتد، امنیت روانی جامعه هم در معرض آسیب ‌هایی جدی قرار خواهد گرفت. از این رو مهندسان فعال در این حوزه‌ باید به اصول کار واقف و در راستای اجرای بهینه قوانین مصر باشند. آن ها باید در راستای ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند تا حقوق بهره برداران رعایت گردد.

در باب اختیارات مهندسان نیز گاهی شاهد محدود کردن اختیاراتشان هستیم و می ‌بینیم که تذکرات و گزارشهایشان از طرف عوامل اجرایی، کارفرمایان و گاهی مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان نادیده گرفته میشود.

این در حالیست که رعایت ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره ‌برداری از ساختمان باید از زیر نظر و نگاه تیزبین و حساس مهندسان آموزش دیده بگذرد تا ایمنی شهروندان برقرار و آسایش آنها فراهم گردد که اگر چنین شود، علاوه بر تامین این امنیت، اجرای صحیح این پروژه‌های ساختمانی در نهایت به اقتصاد ملی نیز کمک خواهد کرد؛ چرا که سی درصد جریان اقتصادی کشور را صنعت ساختمان به خود اختصاص داده است و این صنعت در کشور ما سهمی چهل درصدی از سرمایه‌ های ذخیره ‌شده در کشور را داراست.

بازخوانی وظایف، اختیارات و اشتغال مهندسان در مناسبتی ملی

اشتغال مهندسان عمران، معماری و رشته‌های وابسته به ساختمان نیز از همین جهت پر اهمیت است. این حجم از وابستگی اقتصاد و امنیت به این مهندسان، مشخص می ‌سازد که فراهم کردن شرایط مناسب برای اشتغال آنها، تا چه اندازه اهمیت دارد. در این راستا، دولت تلاش میکند تا با رونق بخش به بخش ساخت و ساز و تولید مسکن مشکلات اشتغال در این حوزه را کاهش دهد.
ایران به مهندسانی مسئولیت ‌پذیر، پر تلاش و بهره‌مند از علوم روز نیاز دارد و از این رو مقام والای ایشان را در کلیه رشته‌های مهندسی بویژه فعالان حوزه راه و ساختمان به مناسبت روز «مهندسی» گرامی می ‌دارم.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي معماری-اجرا ارديبهشت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اسفند ۹۷
584 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0