ارجاع کار به مهندسین ساختمان ریاست سازمان نظام مهندسی استان ایلام بیان داشت؛

ارجاع کار به مهندسین ساختمان

آیت الله رستمی از واقعی شدن ارجاع کار و مرحله‌ای شدن پرداخت به مهندسین خبر داد و افزود: ساختارهای مشکل‌ساز در این سازمان در حال ساماندهی شدن است.

کد خبر: 980208009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸ - ۲:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،آیت الله رستمی از واقعی شدن ارجاع کار و مرحله‌ای شدن پرداخت به مهندسین خبر داد و افزود: ساختارهای مشکل‌ساز در این سازمان در حال ساماندهی شدن است.

ارجاع کار به مهندسین ساختمان

ارجاع کار به مهندسین ساختمان

ارجاع کار به مهندسین ساختمان واقعی می گردد

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ایلام بالغ بر سه هزار و پانصد نفر عضو دارد و در هفت رشته حوزه مهندسی ساختمان حدود هزار و پانصد نفر از مهندسین دارای پروانه اشتغال در این حوزه به مردم خدمات مهندسی ارائه می‌ کنند و در هفت شهرستان شامل آبدانان، دهلران، دره‌شهر، مهران، ملکشاهی، ایوان و چرداول دفتر نمایندگی داریم.
رستمی، با عنوان این که نظام مهندسی و کنترل ساختمان مجموعه‌ای از قوانین، مقررات، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل ‌ها است که جهت دست‌یابی به اهداف منظور در این قانون گرداوری و به مورد اجرا گذاشته می ‌شود، گفت: هیئت مدیره دوره هشتم، سازمان نظام مهندسی استان، از اوایل آذر سال گذشته، کار خود را شروع کرده و اعضای هیئت مدیره استان نه نفر است.
وی گفت: در سال نود و هفت که شیوه نامه ماده سی و دو و تبصره دو ماده بیست و چهار وزیر سابق ابلاغ گردید، مشکلاتی هم برای مردم و هم برای مهندسین بوجود آورد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام ادامه داد: فارغ از نقدی که بر تناقص این شیوه نامه با قوانین بالادستی وجود دارد، مشکل اصلی این بود که بستر لازم برای اجرای شیوه‌نامه در ایلام فراهم نبود و لازمه تحقق بخش عمده‌ای از خدمات نظام‌مهندسی، وجود یکسری سامانه ‌های الکترونیکی در سازمان نظام مهندسی و شهرداری بود و چون این سامانه‌ها از قبل وجود نداشت مشکلاتی برای مردم ایجاد گردید.
وی تصریح کرد: با توجه به این مشکلات در بدو ورود دوره هشتم از طرف دادستان ابلاغ گردید و دیوان عدالت اداری تکلیف کرد فعلاً نظام مهندسی به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه اجرایی عمل کند که از پانزده دی ماه به قانون سابق عمل می‌ شود و و معتقد هستم بخش عمده‌ای از این مشکلات به واسطه بازگشت به اجرای قانون و لغو شیوه‌نامه حل گردید.
رستمی از ساماندهی ساختارهای مشکل‌ساز خبر داد و اظهار داشت: یکی از مسائل اساسی، موضوع ارجاع کار به مهندسان بود، که مشکل سرگردانی مردم بدنبال مهندسین را بمنظور انعقاد قرارداد رفع کرد و عدالت در ارجاع به شکل نسبی ایجاد گردید.
وی ادامه داد: مشکل دیگر کنترل نقشه‌ها در سازمان نظام مهندسی بود که با ساماندهی و الکترونیکی شدن این خدمت مردم با فراغ بال نقشه‌ های طراحی شده را به بخش مربوطه تحویل می‌ دهند و خروجی کار به شکل منظمی در اختیار مالکان و مردم قرار می‌ گیرد.
وی، یکی از برنامه‌های سال نود و هشت را واقعی کردن اجرای کار اعلام و بیان کرد: چون حجم کار وارده به سازمان محدود است عملاً این که تمام مهندسان از کلیه ظرفیت نظارتی خود استفاده کنند وجود ندارد، بنابراین باید کار را واقعی سازی کنیم به این ترتیب که بگوییم چند نفر مهندس داریم و با چه صلاحیتی و چقدر کار در سازمان برای واگذاری به او داریم. در این راستا نظام‌نامه‌ای تصویب نمودیم که کاملاً قانونی است و در سال نود و هشت بر اساس آن کار ارجاع خواهد شد و حتماً آن چه که نقطه قوت واقعی‌سازی و خروجی این برنامه است، ایجاد عدالت خواهد بود.
وی، ایجاد بستر و سامانه‌های الکترونیک را از دیگر برنامه‌های نظام مهندسی ساختمان در سال نود و هشت اعلام کرد و افزود: نتیجه آن شفاف‌سازی خواهد بود و از فسادهای احتمالی جلوگیری خواهد کرد.
رستمی با تاکید بر این که بسیاری از کارفرمایان به کیفیت نظارت نظام مهندسی نقد دارند که در کل کشور این موضوع مطرح است، یاد آور شد: بازدیدهای منظم و گزارش‌های مرحله‌ای به کیفیت کار می ‌افزاید و در تمام مراحل مهندس ناظر باید به سازمان گزارش دهد.
رستمی خاطر نشان کرد: یکی از این راهکارها در گذشته، تشکیل کمیته کنترل مضاعف بود که گروهی دیگر از کار مهندس ناظر بازدید کنند، طبیعتاً اگر آن کمیته کار مهندس ناظر را تأیید نمی ‌کردند مهندس متخلف به کمیته انضباطی می ‌رفت، ولی این روش خروجی مناسبی برای تحقق اهداف عالی سازمان نظام مهندسی ساختمان نداشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام با عنوان این که در هیئت مدیره هشتم بدنبال نظارت کیفی هستیم، افزود: طبق این اساس «پرداخت حق‌الزحمه‌ی نظارت به مهندسین ناظر پس از واریز وجه به حساب سازمان باید بصورت مرحله‌ای و در ازای پیشرفت فیزیکی ساختمان انجام بگیرد» و مصوب کردیم از ابتدای سال نود و هشت پرداخت به مهندسین ناظر در راستای اجرای قانون بصورت مرحله‌ای خواهد بود، هرچند در نگاه اول مهندسین ما فکر کنند که مبلغ واریزی به آنها ممکن است تقسیط گردد و از نظر مالی آن ارزش و راندمان لازم را نداشته باشد، ولی نگاه ما کیفیت‌بخشی به عملکرد مهندسین ناظر است.

ارجاع کار به مهندسین ساختمان

رستمی گفت: هدف ما اینست که مهندس ناظر در چهار مرحله به بازدید ساختمان برود و حتماً گزارش این مراحل را به شهرداری و سازمان نظام مهندسی بدهد و در بخش ترویج مقررات ملی و واحد کنترل خدمات مهندسی ساختمان نیز ثبت گردد که پس از آن به شکل تصادفی واحد ترویج از ساختمان ‌ها بازدید می ‌کند تا مبادا گزارشی غیرواقعی داده شود و بعد از این پرداخت مرحله‌ای شروع خواهد شد و طبیعتاً در مرحله صدور پایان کار، هر آن چه حق مهندس ناظر باشد تماماً پرداخت خواهد شد.
وی گفت: برای از بین رفتن شائبه‌ی موجود در رسوب این پول در حساب نظام مهندسی تا تحویل پایان کار، حسابی جداگانه برای بحث نظارت افتتاح گردیده، که تمامی مبالغ نظارتی به این حساب واریز گردد و تمامی پرداختی‌ها از این حساب باشد و اگر سودی به این حساب تعلق گیرد در راستای خدمات رفاهی، ورزشی و برگزاری برنامه برای مهندسان است.
رستمی ادامه داد: شفاف‌سازی عملکرد سازمان در سطوح مختلف و حرکت سازمان به سمت سازمانی الکترونیک می‌ توانند بسیاری از مشکلات گذشته را حل و از برخی مشکلات در آینده بکاهد.
رستمی تصریح کرد: با همکاری نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی برنامه‌ای داریم که تخفیف ‌هایی به جامعه هدف این سازمان ‌ها بدهیم و در کلیت مردم اگر پولی را پرداخت می ‌کنند و خدمات ما کیفیت لازم را داشته باشند حتماً راضی خواهند بود.
وی با عنوان این که پرداخت مرحله‌ای هم مالک را راضی می‌ کند و هم مجریان، افزود: در ساختمان‌های بالای هشتصد مترمربع مجری داریم و در صورت تصویب مصوبه هیأت مدیره در کمیته ۴ نفره برای ساختمان‌های تا پانصد متر هم اجرا خواهد شد و اگر مجری ما اغلب خدمات مربوط به ساخت و ساز را انجام دهد مردم هم حتماً رضایت خواهند داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام تصریح کرد: تعرفه‌هایی که از مردم گرفته می ‌شود قانونی است و حتی هیئت مدیره استان نمی‌تواند در آن تغییری دهد. این تعرفه طبق ابلاغیه سازمان نظام مهندسی کشور افزایش خواهد یافت و امیدوار هستیم با شفافیت عملکرد سازمان مردم قانع گردند که تعرفه‌ها قانونی است و نظام مهندسی در این زمینه به همه‌ی نهادهای نظارتی هم پاسخگو است.
رستمی افزود: تعرفه‌ها در کشور یکسان نیست، چون تعرفه خدمات مهندسی در مجموع درصدی از هزینه ساخت و ساز در آن استان است و نگاه بومی‌سازی در این زمینه حاکم است؛ طرحی در مرکز در دست بررسی است که طبق آن در هزینه خدمات مهندسی بازنگری انجام گردد و به سمت بهتر شدن برود.
منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اردیبهشت ۹۸
630 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0