معدل کیفیت مسکن مهر بین چهارده و پانزده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی

کاهش عمر ساختمان ‌های ایران به بیست و سه سال

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: عمر ساختمان‌ ها در ایران به بیست و سه سال کاهش یافته در حالی‌که در کشور‌های خارجی صد سال است.

کد خبر: 190717001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸ - ۹:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: عمر ساختمان‌ ها در ایران به بیست و سه سال کاهش یافته در حالی‌که در کشور‌های خارجی صد سال است.

کاهش عمر ساختمان ‌های ایران به بیست و سه سال

کاهش عمر ساختمان ‌های ایران به بیست و سه سال

کاهش عمر ساختمان  ‌های ایران به بیست و سه سال/ گرداوری نظام ملی ساخت و ساز برای ساختمان‌ های غیر مسکونی

مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در بیست و دومین هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: جامعه مهندسی ما بسیار جامعه فاخری است، زیرا بالاترین رتبه‌های کنکور در رشته ریاضی به سمت مهندسی ساختمان می‌روند و انتظارمان هم از آن بالا است.
وی گفت: در کشور آثار فاخری وجود دارد که نتیجه اقدامات مهندسان آن دوره است و امکان ندارد کسی برای نخستین بار وارد مسجد شیخ لطف الله بشود از زیبایی آن حیرت نکند.
حسینی ادامه داد: اما آیا امروزه ساختمان‌ هایی که در آن ساکن هستیم همان ویژگی ‌های دوران تاریخی ایران را دارد و آیا کارفرمایان و کسانیکه ساختمان می‌ سازند اطمینان دارند که ساختمان آن‌ ها مقاوم است.
وی با اشاره به این که مهم‌ترین عنصر ساختمان ‌های قدیمی آرامش است، تصریح کرد: حفظ آرامش و محرمیت در همه ساختمان‌ های قدیمی موج می‌زد، ولی ما به ناچار به سراغ آپارتمان نشینی رفتیم و آپارتمان ‌هایی که اکنون در کشور وجود دارد کپی برداری از کشور‌های خارجی است.
وی با اشاره به این که هیچ کدام از ساختمان ‌های موجود در کشور با فرهنگ و الگوی ایرانی مطابقت ندارد، افزود: کدام فرد حاضر است چشم نامحرم به چشم فرد دیگری در ملک خود بیافتد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: غفلت ما در حوزه ساختمان بگونه‌ای است که نتوانسته‌ایم استاندارد تعریف کنیم و ما ساختمان استانداردی که باید آرامش آسایش در کنار ایمنی را به صاحبش اعطا کند نداریم.

کاهش عمر ساختمان ‌های ایران به بیست و سه سال

حسینی افزود: باید دقت کنیم که استاندارد سازی را در ساختمان‌هایمان تعریف کنیم و واحد‌های مسکونی که ما هم اکنون در آن ساکن هستیم انتخاب ما نیست و ما چاره‌ای نداریم که در آن‌ها ساکن شویم.
حسینی با عنوان این که نظام ملی ساخت و ساز‌های ساختمان‌های غیر دولتی باید تایید شود، ادامه داد: این نظام‌ها دارای چهار رکن است که رکن اول آن مالک و سرمایه گذار رکن دوم سازنده رکن سوم کنترل کننده و بازرس و رکن چهارم نگهدارنده ساختمان است.
وی افزود: سازنده مسئولیت تام برای ساخت واحد مسکونی دارد و به ازای هر موضوع ناظر و مجری نباید انتخاب کنیم بلکه خود سازنده مسئولیت واحد مسکونی را به عهده دارد.
حسینی با اشاره به این که در حوزه نگه‌داری ساختمان در برخی کشور‌ها برای تعمیر و نگه‌داری از سال اول بودجه کنار می‌ گذارند، مطرح کرد: متاسفانه هم اکنون عمر ساختمان ‌ها در ایران به بیست و سه سال کاهش یافته و در طول این مدت سه تا چهار بار برای نگه‌داری ساختمان ‌ها هزینه می ‌کنند، ولی در کشور‌های خارجی عمر ساختمان ‌ها بیش از صد سال است و سه تا چهار نسل در آنجا زندگی می‌کنند بدون آن که تعمیر یا نگه‌داری برای واحد مسکونی انجام دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: تعمیر و نگه داری باید در نظام ملی ساختمان ‌ها توجه گردد و برخی از مهندسان بصورت تخصصی در این حوزه وارد حوزه ساخت و ساز گردند.

وی به حادثه ساختمان پلاسکو هم اشاره کرد و افزود: اگر درآن دوره دویست میلیون برای سیستم اطفای حریق هزینه شده بود چنین حادثه‌ای رخ نمی ‌داد و هم اکنون ما نمی‌ دانیم چه تعداد واحد مسکونی مانند پلاسکو در کشور وجود دارد.
حسینی گفت: لازمه تغییرات آن است که یک شورای مرکزی خوب و منسجم داشته باشیم تا بتوانند این ایده‌ ها را دنبال کند.
حسینی به فضای انتخابات نظام مهندسی هم اشاره کرد و افزود: باید از جناح‌ های سیاسی در این انتخابات دست برداریم، زیرا سبب افول کار‌ها و پایین آمدن رضایت افراد می ‌شود.
وی با اشاره به این که در این انتخابات ما تنها به شصت و چهار نفر احتیاج داریم افزود: باید در انتخابات به چهار موضوع دقت کرد که ۱- پاک دستی ۲- تخصص ۳- ژرف اندیشی ۴- نگاه ملی است

منبع: فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ تیر ۹۸
506 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0