بالا بردن سطح کیفیت ساختمان ها و کسب رضایت مشتریان محمد حسین مسعودی- مدیر گروه های تخصصی و کمیسیون های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

بالا بردن سطح کیفیت ساختمان ها و کسب رضایت مشتریان

یکی از مهم‌ ترین شاخص‌ های موفقیت در هر کسب و کار، رضایت مشتری (Customer Satisfaction) است. بررسی رضایت مشتری نگرشی اساسی درمورد مسائل مربوط به مشتریان و بهبود عملکرد کسب ‌و کار (در رابطه با محصولات یا خدمات) ارائه میدهد. یک نظرسنجی در سال دو هزار و هشت نشان داد که بطور کلی آن چه مشتریان را فراری می‌دهد قیمت ‌های بالای محصولات یا خدمات نیست، بلکه ضعیف بودن ارتباط با مشتری و عدم رضایت مشتریان است.

کد خبر: 960824007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶ - ۸:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، یکی از مهم‌ ترین شاخص‌ های موفقیت در هر کسب و کار، رضایت مشتری (Customer Satisfaction) است. بررسی رضایت مشتری نگرشی اساسی درمورد مسائل مربوط به مشتریان و بهبود عملکرد کسب ‌و کار (در رابطه با محصولات یا خدمات) ارائه میدهد. یک نظرسنجی در سال دو هزار و هشت نشان داد که بطور کلی آن چه مشتریان را فراری می‌دهد قیمت ‌های بالای محصولات یا خدمات نیست، بلکه ضعیف بودن ارتباط با مشتری و عدم رضایت مشتریان است.بالا بردن سطح کیفیت ساختمان ها و کسب رضایت مشتریان

بالا بردن سطح کیفیت ساختمان ها و کسب رضایت مشتریان

بالا بردن سطح کیفیت ساختمان ها و کسب رضایت مشتریان

بالا بردن سطح کیفیت ساختمان ها و کسب  رضایت مشتریان

مهندسین طراح، مجری و ناظر از یک طرف و بهره برداران ساختمان ها از طرفی دیگر به عنوان مشتریان اصلی سازمان های نظام مهندسی ساختمان در استان ها میباشند.
در اقتصاد جهان امروز رضایت مشتری برای سازمان‌ ها امر مهمی تلقی می شود و آنها مبنی بر این که چند درصد از مشتریان‌شان را بتوانند حفظ کنند، برنده یا بازنده ‌اند و موفقیت حفظ مشتری بستگی برضایت مشتری دارد که میتواند کمک بزرگی برای اندازه‌ گیری کیفیت محصول و خدمات باشد. اگر سازمانی بخواهد رضایت مشتری را دربرداشته باشد باید بتواند آنرا اندازه ‌گیری کند.
بر اساس بند پنج از مواد دو و پانزده قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی با هدف ارتقا کیفیت خدمات مهندسی که نهایتاً میتواند افزایش کیفیت ساختمان ها را حاصل نماید، باید توسط سازمان های نظام مهندسی ساختمان مورد توجه و برنامه ریزی جدی قرار گیرد.
آن چه امروزه به عنوان یک اهرم فشار بر عملکرد سازمان های نظام مهندسی ساختمان سنگینی می کند و هرازگاهی خدشه بر پیکر مظلوم مهندسان ساختمان وارد می کند، عدم ارائه گزارش جامع و کامل از بهبود عملکرد در دادن خدمات مهندسی است. این موضوع ۲ دلیل عمده دارد؛ یکی عدم تعریف شاخص های اندازه گیری در ارزیابیها و دیگری عدم ارائه بازخورد مناسب از اقدامات کنترلی و منقطع بودن آن ها با حوزه های آموزشی و انتظامی. دلایل فوق سبب شده تا عملا امکان ایجاد کارنامه حرفه ای مهندسین ساختمان میسر نگردد.

بالا بردن سطح کیفیت ساختمان ها و کسب رضایت مشتریان

اکنون افزون بر سه سال میباشد که کنترل نقشه ها در محدوده شهر تهران برای ساختمان های بالای دو هزار مترمربع انجام می پذیرد که انتظار می رفت حداقل ۲ محصول: ۱) اشکالات رایج در نقشه ها، ۲) رتبه بندی طراحان، به عنوان خروجی این اقدامات در پایان هرسال ارائه گردد.
در حوزه اجرا نیز از سال نود و دو تا پیش از رای دیوان عدالت اداری (که مورد سوءاستفاده شهرداریها قرار گرفت)، یعنی نزدیک به دو سال، نام مجری ذی صلاح نیز همانند طراح و ناظر در پروانه های ساختمانی(ساختمان های بالای دو هزار مترمربع) ثبت میشد. هم چنین در عملکرد اخیر ارائه شده توسط معاونت خدمات مهندسی سازمان، رشد صد درصدی ثبت مجریان(بدون محدودیت در متراژ ساختمان ها) اعلام می شود. از آن جا که در پروژه هایی که مجری ذی صلاح به عنوان مهم ترین رکن کیفیت ساخت و ساز حضور دارد، انتظارها دو چندان خواهد شد و بر اساس ضوابط موجود، برای این دسته از پروژه ها صدور شناسنامه فنی و ملکی الزامی میباشد، بنابراین خیلی ضروری است درجهت دفاع از هجمه های وارده بمانند موضوع مجریان صوری، ارزیابی حاصل از اقدامات کنترل کیفیت در مورد برتری این دسته از ساختمان ها نسبت به ساختمان های بدون مجری ذی صلاح گزارش و میزان دقیق کمک به اقتصاد کشور و جلوگیری از هدررفت منابع ارائه شود و در نتیجه این ارزیابیها، رتبه بندی مناسبی از مجریهای ذی صلاح منتشر گردد.
در مقوله اقدام قانونی ارجاع خدمات مهندسی نظارت نیز آن چه اکنون این اقدام را مورد خدشه قرار می دهد نگاه صرف ظرفیتی به این موضوع میباشد و نتایج ارزیابیها از عملکرد و ارائه خدمات مهندسین که علی القائده باید در یک جا تحت عنوان کارنامه حرفه ای ثبت گردد وجود ندارد در حالی که نحوه ارجاع کار نظارت علاوه بر مد نظر بودن ظرفیت کار باید وابسته به کیفیت خدمات مهندسى ارائه گردیده توسط مهندسین ناظر باشد که در این حوزه نیز اقدامات قابل قبولی انجام نپذیرفته است و بهمین دلیل ارجاع خدمات مهندسی نظارت از طرف سازمان ها حتی اگر مکانیزم نوبت دهی مناسبی داشته باشد، نمی تواند عادلانه محسوب شود لذا طبق این اساس مهندسینی که به شایستگی برای وظائف خود ارزش قائل هستند و خدمات مهندسی مورد انتظار را به نحو مناسب و سلامت ارائه می دهند به علل نقائص موجود مورد تکریم قرار نمیگیرند.
معتقد هستم با بهینه نمودن وضعیت کنونی کنترل کیفیت خدمات مهندسی و تداوم آن با یک برنامه ریزی اصولی و منسجم، امکان تهیه کارنامه حرفه ای برای مهندسین ساختمان و در نتیجه تمایز مهندسین برمبنای عملکرد در میان مدت فراهم خواهد گردید و متعاقبا زمینه جهت ارائه آمار و ارقام قابل قبول در مورد ارتقاء کیفیت ساختمان ها به صورت ملموسی ایجاد و حرکت به سمت افزایش رضایت مشتریان سازمان های نظام مهندسی ساختمان حاصل می شود.
منبع : عصر اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق نظارت ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۶
1015 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0