رشد کیفی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در کشور ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

رشد کیفی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در کشور

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از رشد کیفی 2 برابری مجموعه نظام مهندسی قم در اجرای مقررات ساختمان خبر داد.

کد خبر: 961206029 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اسفند ۹۶ - ۲:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از رشد کیفی ۲ برابری مجموعه نظام مهندسی قم در اجرای مقررات ساختمان خبر داد.

رشد کیفی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در کشور

رشد کیفی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در کشور

رشد کیفی سازمان نظام مهندسی ساختمان  استان قم در کشور

مقومی بیان داشت: مجموعه نظام مهندسی استان قم با پنج هزار و دویست مهندس در هفت رشته در ۲ سال اخیر رشد دو برابری داشته است.
مقومی با اشاره به این که در سالهای اخیر موضوع کمی دانشجو با ساخت دانشگاه های فنی بر طرف شده است، گفت: بخش زیادی از کار آموزش دانشجویان بعهده نظام مهندسی است.
وی، نزدیکی قم به پایتخت را تهدیدی برای طراحان و مهندسان قمی دانست و ادامه داد: در حوزه طراحی با عنایت به نزدیکی به پایتخت ورود مشاوران ساختمان غیر بومی را داشته ایم که امیدوار هستیم با اصلاح قوانین برطرف گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر این که پس از صدور شناسنامه فنی ساختمان توسط نظام مهندسی، برگه پایانکار شهرداری صادر می گردد، تصریح کرد: در گذشته در برخی طرحها تخلفاتی اتفاق افتاده است که به دلیل تغییر قوانین و نداشتن شناسنامه فنی، نوعی دو گانگی در این مورد ایجاد، و مانع رصد کیفیت توسط نظام مهندسی شده است.
مقومی با عنوان این که براساس قانون، انتخاب ناظر بعهده سازمان نظام مهندسی است خاطر نشان کرد: مهندس ناظر بعنوان بازرس، تخلفات واقعی را گزارش میدهد ولی مردم در این مورد گلایه دارند.
وی مطرح کرد: برای صدور شناسنامه فنی ساختمان در سال آینده تسهیلات خاصی را در نظر گرفته ایم و مالکان ساختمانهایی که شناسنامه فنی ندارند به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنند تا به هزینه کم تر شناسنامه فنی برایشان صادر گردد.
مقومی با اشاره به این که هفتاد و پنج درصد مسکن مهر پردیسان پایانکار ندارند، یاد آور شد: پایانکار تک برگی برای این ساختمانها در گذشته به دلیل سرعت بخشیدن به بهره برداری با گزینه های حداقلی صادر شده است و ساکنان باید برای صدور پایانکار اصلی اقدام کنند.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی بر حسن انجام خدمات مهندسین در هفت رشته بصورت میدانی و مدون نظارت میکند و شورای انتظامی و هیئت حل اختلاف نظام مهندسی به شکایت مالکان از مهندسان رسیدگی میکند که هزینه این نظارتها از محل حق الزحمه مهندسان است.
رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به معضل دو نقشه ای بودن و تفاوت نقشه پروانه گرفته شده با نقشه اجرا شده، خاطر نشان کرد: طبق نظر نسجی، قوانین در حوزه شهرسازی پاسخ گوی نیاز های مردم نیست و باید اصلاح گردد.


رشد کیفی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در کشور

مقومی یاد آور شد: نظام مهندسی در حوزه طراحی وظیفه خود را طبق قانون انجام میدهد ولی تخلفات اصلی ساخت و ساز در زمان اجرا بروز میکند که برای حل این مشکل، ساخت و ساز ها باید توسط مجریان با صلاحیت دارای پروانه اجرا گردد.
جان قربان، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم هم، افزود: شهرداری به قصور تعاونیهای سازنده مسکن مهر در پردیسان برای تهیه پایانکار معترض است و ساکنان باید برای صدور پایانکار ساختمانها اقدام کنند.
وی گفت: دلیل اصلی پایانکار نداشتن ساختمانهای پردیسان پیش فروش و سکونت قبل از پایانکار کامل ساختمانها است که در سال آینده قوانینی برای جلوگیری از این موضوع تنظیم و اجرا خواهد شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: کم تر از پنج درصد بودجه شهرداری از محل جرایم ماده صد پیش بینی میشود و شهرداری نگاه درآمد زایی به این موضوع ندارد.
جان قربان تصریح کرد: رکود ساخت و ساز و نگاه اقتصادی به مسکن بعنوان کالای سود آور و زیان آور دلیل اصلی کاهش کیفیت در ساخت و سازها است.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

شش اشتباه موثر در عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ اسفند ۹۶
824 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0